Sosiaalinen media

Sosiaalisen median käyttö lisääntyy jatkuvasti. Luennoilla kävimme läpi miten yritysten näkökulmasta sosiaalisen median eri kanavia tulisi hyödyntää. Somea keskiverto aikuinen käyttää viikossa 20 tuntia, joten yritysten on mentävä sinne missä asiakkaat ovat. Itse käytän suosituinpia some kanavia päivittäin ja pääosin juuri puhelimella. Kokemuksia yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannosta ei ole, joten aihe oli mielenkiintoinen ja takuu varmasti tarpeellinen. Laitan tähän alle kuvat omasta ruutuajastani sekä käytetyimmistä sovelluksista.

Niin kuin huomata saattaa, 40 tuntia ja 15 minuuttia puhelimella viikossa, joista yhteisöpalveluissa 29 tuntia 52 minuuttia! Aivan älytöntä. Nyt olisi mukava saada dataa siitä kuinka monta mainosta tai yrityksen päivitystä on silmieni ohi vilahtanut. Sisällön vastaanottajia siis riittää mutta täytyy osata tuottaa laadukasta sisältöä mikäli mielii sen olevan hyödyksi yritykselleen.

Opettelimme siis tekemään some postauksen yritykselle. Tärkeimpinä elementteinä mielestäni olivat erottuvuus, kiinnostavuus ja visuaalisuus. Lisäksi otimme selvää missä some kanavissa toimeksiantajamme ovat ja millaista sisältöä he tuottavat. Myöhemmin kevään aikana suunnittelimme osana bridge projektia sosiaalisen median markkinoinnin vuosikellon, johon lisäsimme esimerkkejä milloin ja millaisia postauksia toimeksiantaja voisi käyttää hyväkseen. Vuosikelloa tehtäessä sosiaalisen median luentomateriaaleista oli toden teolla hyötyä.

 

Tarinan kerrontaa

Kertomuksia tarinan kerronnasta. Henkilökohtaisesti rakastan kertoa ja kuulla hyviä tarinoita. Tarinat todella vetoavat ihmisiin ja tätä käytetään itseoikeutetusti markkinoinnissa hyödyksi. Tarinan kerrontaa käytetään useissa erilaisissa muodoissa ja kanavissa. Videomainontaan törmää esimerkiksi televisiossa ja netissä. Itse en varmasti vietä päivääkään törmäämättä videomainontaan. Esimerkkeinä: pelaan puhelimellani candy crush peliä ja pelissä siirrot loppuvat, näytölleni ilmestyy banneri “katso video ja ansaitse lisäsiirtoja”. Youtubessa usein myös videoiden alussa ja välissä esitetään videomainontaa. Kiltisti odottelen muutamia sekunteja ja pääsen katselemaan haluamaani sisältöä.

Joskus kuitenkin käy niin että en painakkaan tuota ylhäällä näkyvää pelastuksen banneria. Miksi, sehän on mainos. Laadukkaassa mainoksessa tulee olla koukku. Videomainonta suunnitellaan niin että se herättää kiinnostuksen ensimmäisen kahdeksan sekunnin aikana. Pääpiirteittäin tarinan kaava on usein saman kaltainen. Alussa saadaan vastaanottaja kiinnostuneeksi koukulla. Tarinassa tulee olla myös sankari jolla on tavoite, sankari kohtaa haasteita ja syntyy muutos. Hyvin yksinkertaista. Ei sittenkään. Tehtävänämme koulussa oli luoda tarina Bridge hankkeen toimeksiantajalle ja se oli mielestäni todella hankalaa.

Digitaalisen markkinoinnin kokonaisuus

Viikoille 8-9 meille tarjottiin lisää oppia digitaalisesta markkinoinnista. Heti alkuun täytyy antaa opettajalle täydet pisteet opetuksen toteutuksesta. Moodle alustalle oli ladattu kaavio dikitaalisen markkinoinin kokonaisuudesta (kuva alla). Itsessään taulukko näytti jo melko helppolukuiselta mutta sen laajuuden vuoksi oli hankalaa hahmottaa kokonaisuutta. Mitä vielä, taulukkoon oli tehty avainsanojen kohdille palluroita, joista avautui videoita, jotka avasivat käsitettä laadukkaasti ja helposti ymmärrettävästi. Aivan loistavaa.

Vuorovaikutus kohta oli mielestä mielenkiintoisin. Etenkin sisältömarkkinointi kiinnostaa minua ja osasin verrata aiheesta esitettyä  tietoa omaan käyttäytymiseeni sisällönkuluttajana. Useinkaan pelkät “osta,osta mainokset” eivät minua hetkauta vaan, niinkuin videossakin kerrottiin, haen hupia ja hyötyä eri sisällöistä. Omia suosikkejani sisältömarkkinoinnissa ovat “kulissien takana” tyyppiset sisällöt, joissa kerrotaan yrityksen arjesta. Minulle on myös tärkeää yhdistää päässäni yritykseen ääni ja kasvot, näin yrityksestä tulee inhimillisempi ja helposti lähestyttävämpi.

Kohdasta konvertoi jäi päälimmäisenä mieleni laskeutumissivu ja sen tärkeät ominaisuudet. Teimme myös koulussa ryhmätyönä fläppitaulun paperille esimerkin laskeutumissivusta. Oma esimerkkimme tehtiin useissa muissa projekteissa mukana olleelle hulkofgården nimiselle yritykselle. Ryhmätyössämme esiintyi selkeä tahto tehdä laskeutumissivu mobiililaitteelle ja niin sen toteutimmekin. Tärkeimpinä asioina laskeutumissivussamme näkyi helppokäyttöisyys selkeä linja kuvissa ja painikkeissa sekä ennen kaikkea kehotus ostamaan. Valitettavasti en löytänyt kuvaa aikaansaannoksestamme. Mielestäni se olisi ollut hyvä lisä tähän blogiin :(.

Kansainvälinen projekti

Tässä artikkelissa kerron pääpiirteittäin kansainvälisestä Bridge projektista johon osallistuin kevään 2019 aikana ja havainnoista sekä oivalluksista ko. projektista. Projektiin osallistui suomalaisten opiskelijoiden lisäksi opiskelijoita Venäjältä ja Norjasta. Omassa ryhmässäni oli lisäkseni yksi suomalainen ja kolme venäläistä opiskelijaa. Projektin tarkoitus oli kehittää Torniolaisen case yrityksen myyntiä ja markkinointia. Projekti toteutettiin etäpalavereina skypen ja muiden alustojen avustuksella sekä työskentelemällä Torniossa yhden viikon verran tutustumalla paremmin toisiimme ja toimeksiantajaamme.

Täysin tuntemattomien ihmisten kohtaaminen ja heidän kanssaan työskentely vieraalla kielellä jännittivät aluksi mutta tilanne oli sama jokaiselle ryhmämme jäsenelle, joten oli helppo kertoa jännityksestä kun tiesi että muillakin on varmasti samanlaisia tuntemuksia. Skypen välityksellä kävimme läpi niitä ennakkotietoja, joita meille oli case yrityksestämme annettu ja pyrimme hahmottamaan projektin kokonaiskuvaa ja niitä odotuksia, jotka meille oli annettu.

Ryhmämme jäsenet saapuvat Tornioon! Tätä on odotettu ja valmisteltu. Puheen sorinaa, kaikkia jännittää, ei muuta kuin hommiin. Ensiksi tietenkin tutustumme toisiimme paremmin ja pikku hiljaa englannin kielikin alkaa sujumaan. Käymme läpi case yritystämme ja pohdimme keinoja kehittää sen myyntiä ja markkinointia sekä valmistaudumme vierailemaan yrityksessä. Viimeistelemme listan kysymyksistä, joita aiomme toimeksiantajallemme esittää. Vierailemme yrityksessä ja visiomme selkiytyy, yrityksessä täytyy saada perus asiat kuntoon ennen kuin tälle yritykselle voi tarjota mitään maailmaa mullistavaa suunnitelmaa (jonka todellakin olisimme voineet toteuttaa ;D). Vierailun jälkeen saamme melko helposti kasaan ne pääteemat joita lähdemme jalostamaan kohti loppuesitystämme toimeksiantajalle ja muille projektiin osallistujille.

Projekti saatettiin loppuun etänä ja lopputulos oli mielestäni oikein onnistunut. Opiskeltuani myyntiä ja markkinointia huomasin että tällaisen tosielämän casen tultua, halusin heti käyttää kaiken oppimani ja tyhjentää koko “kikkakirjani”, luoden maailman parhaan yrityksen. Projekti kuitenkin opetti casen yksillölisyydestä ja siitä kuinka sama sapluuna ei sovi kaikkiin yrityksiin.

Loppumietteenä Bridge projektista: todellinen kielikylpy, vieraalla kielellä työskennellessä kielitaito kehittyy todella paljon. Myöhemmin keväällä luin myös artikkelin, jossa kerrottiin ihmisten olevan luovempia työskennellessään vieraalla kielellä, sillä äidinkielellä pohtiessa tunteet ja ennakkoluulot vaikuttavat ajatusprosessiin. Allekirjoitan tämän täysin. Opin myös todella paljon siitä kuinka kulttuuriset tekijät vaikuttavat työskentelyyn. Osa ennakkoluuloistani tyrmäytyi täysin ja osa piti kuin pitikin paikkansa. Kehittävänä palautteena Bridge hankkeelle sanoisin että projektin aikataulutuksen kanssa on vielä mielestäni paljon kehitettävää. Projekti oli mielestäni venytetty liian pitkälle ajalle ja kesken projektin tuli jaksoja, joissa ei tehty mitään.

Nykyaikaista markkinointia

Vuorossa siis sukellus digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Luennoilla kävimme läpi digitaalisen markkinoinnin toimintatapoja ja malleja. Näihin asioihin minulla oli aikaisempaa näkemystä lähinnä sisällön vastaanottajan roolista. Joitakin kokemuksia digitaalisen markkinoinnin seurannan työkaluista on minulle kertynyt kaveriporukkamme harrastejoukkueen facebook sivuston ylläpitäjän roolista jokusen vuoden takaa, ne kokemukset olivat lähinnä apuna uuden asian ymmärtämisessä. Sain hyvää oppia millaista sisältöä kannattaa milloinkin ja millaisille kohderyhmille tuottaa. Lisäksi eri kanavien seurantatyökaluista saatu oppi tulee varmasti käyttöön. Hakukoneoptimointi aiheena nousi minulle mieleisimmäksi, mutta koin että ehdimme raapaista vain pintää ko. aiheesta. Tässä siis vinkki niille tahoille, jotka päättävät koulumme kurssi tarjonnasta. Mielestäni hakukoneoptimoinnista voisi olla kokonaan oma syväluontoisempi kurssi esimerksi valinnainen.

Lukuvuoden aloitus

Uuden lukuvuoden alkaessa totuttuun tapaan annettiin meille “etäopiskelupaketti”, jossa tehtäväkseni muodostui tehdä pecha kucha esitys asiakkuuden elinkaaresta sekä tavanomaisempi powerpoint esitys Norjalaisesta kulttuurista ja tavoista. Asiakkuuden elinkaari tehtävää tehdessä selvisi minulle niiden kymmenien, satojen sähköpostiviestien merkitys, joita olen saanut erilaisilta yrityksiltä. Viestit kuten “Hei! Tuote, jonka jätit ostoskoriisi, myydään pian loppuun! Hanki omasi ennen kuin tuotteet loppuvat.” osaavat olla mielestäni äärimmäisen rasittavia mutta viestien takana olevien yritysten tarkoitus on vain liikuttaa minua kuluttajana siirtymään eteenpäin asiakkuuden elinkaarella.

Toisessa tehtävässäni tein havaintoja Norjalaisesta kulttuurista, jossa olikin paljon yhtymäkohtia suomalaisiin tapoihin. Varsinkin liiketoimintaa laajentaessa Norja vaikuttaisi melko kevyeltä laskeutumisalustalta kansainvälisille markkinoille. Pääpiirteinä tästä tehtävästä jäi mieleen se että norjalaiset arvostavat joustavia maksutapoja ja pitkää maksuaikaa. Norjalaiset myös tuumailevat pitkään ennen kuin tekevät suuria ostopäätöksiä.