Analysoidaan verkkosivujen kävijädataa – Google Analytics

Oletko koskaan miettinyt, ehkä yrittäjänä tai bloggaajana, mitähän lukijasi tai verkkosivujen kävivät hakevat sivuiltasi? Tähän antaa vastauksia Google Analytics. Google Analyticsiin pääsee näppärästi omalla tai yrityksen Google tilillä ja tunnuksia ei tarvitse erikseen luoda, jos Googlen tili on jo muuten käytössä. Kokeilen sovellusta nyt omien tunnuksieni alla ja otetaanpa seurantaan vaikkapa tämä blogi, mitä tässä parhaillaan kirjoittelen. Tilin avaamisen yhteydessä sovellukseen määritellään verkkosivun osoite, josta dataa halutaan kerätä. Lisäsin tähän kohtaan oman blogini osoitteen. Ja seuraavaksi päästiinkin jo katselemaan erilaisia dataa kerääviä työkaluja.

Google Analyticsin avulla saadaan kerättyä mieletön määrä tietoa sivuston käyttäjistä. Sovelluksesta käy ilmi mm. kuinka paljon sivuilla on tällä hetkellä käyttäjiä/vierailijoita, kuinka moni käyttäjistä on poistunut välittömästi, mistä päin maailmaa käyttäjät ovat, mihin aikaan käyttäjät vierailevat sivustolla jne. Raporttia saa haluamaltaan ajanjaksolta ja myös reaaliaikaisena. Sen lisäksi, että sivujen käyttäjämääristä saadaan tietoa, sitä saadaan myös demograafisella tasolla: minkä ikäisiä kävijät ovat, sukupuoli, sijainti, millä laitteella sivuja selataan, paljonko somen kanavilta on linkattu sivuille jne. Valtavasti siis tietoa esimerkiksi potentiaalisista asiakkaista ja mahdollisista tärkeimmistä asiakaspersoonista.

Google Analyticsin etusivun näkymää ja valikkoa.

Aiemmassa postauksessani koskien Fonectan Digikuntoon -kiertuetta kerroin myös verkkosivujen toimivuudesta ja sen vaikutuksesta esimerkiksi hakukonenäkyvyyteen. Google määrittelee sivun näkyvyyttä siis sen mukaan, kuinka nopeasti sivu latautuu käyttäjän laitteelle ja onko sivu responsiivinen jne. Google Analyticsistä saa poimittua tietoa myös näihin tarpeisiin eli vasemman puoleisesta alasvetovalikosta löytyy myös kohta, josta voidaan tutkia analysoitavan sivuston nopeutta, sivuston ajankäyttöä, käyttäjien ajankäyttöä ja sovellus antaa myös vinkkejä, missä kohtaa sivuston nopeutta voisi parantaa.

Google Analyticsin näkymää alasvetovalikosta.

Sovellus oli mielestäni todella helppokäyttöinen ja selkeä. Ja tietoahan sieltä sai valtavasti. Yritys voisi esimerkiksi tutkia Google Analyticsin avulla, mistä päin potentiaaliset asiakkaat ovat, mitä he sivuilta etsivät ja näiden tietojen avulla esimerkiksi kohdentaa markkinointia oikeisiin asiakasryhmiin. Mielestäni kaikkien omaa asiakaskokemustaan miettivien yritysten pitäisi ladata itselleen Google Analytics käyttöön ja ottaa irti datasta saatava hyöty!

2 thoughts on “Analysoidaan verkkosivujen kävijädataa – Google Analytics

  • 1.4.2019 at 14:29
    Permalink

    Kommenttina sanoisin että verkkopalvelulle olisi hyvä määritellä keskeiset mittarit.

    Jos kyseessä on verkkokauppa, keskeinen mittari on konversio (eli kuinka moni kävijöistä ostaa jotain verkkokaupasta). Blogissa mittarina/tavoitteena voisi olla sivustolla vietetty aika, vierailun aikana selattujen sivujen määrä tms.

    Tapahtumien (esim. nappuloiden klikkaaminen) seuraaminen vaatii mielestäni Google Tag Managerin käyttöä.

    Reply
    • 4.4.2019 at 08:07
      Permalink

      Aivan totta, pitäähän se miettiä, mitä sivulla halutaan tavoittaa. Täytyypä tutustua tuohon Google Tag Manageriinkin.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *