Kun nyt on tutkittu muutaman päivän ajan projektityön ja tiimityöskentelyn hallintaan sekä verkkosivujen tuottaman datan analysointiin sain todeta, että sovellukset ovat kaikki ulkomaalaisia, ei siis suomalaisia. Eikö meillä Suomessa ole osattu tuottaa tällaisia sovelluksia vai mistä tilanne johtuu? Kai meillä osaamista kuitenkin löytyisi sovellusten kehittämiseen, olen tästä kyllä melko varma. Laitetaanpa siis Goole laulamaan, löytyisikö Suomi-versioita esimerkiksi Trellosta, Microsoft Teamssistä tai Google Analyticsistä!
Kirjoitellaanpas hakuun “projektinhallintatyökalu” ja sitten tutkimaan tuloksia. Ensimmäisenä silmään pomppasi Visma ja sen tarjoamat erilaiset ohjelmistot ja sovellukset yrityksen liiketoiminnan sekä projektien hallintaan. Mutta ei, Visma ei ole suomalainen vaan norjalainen ohjelmistoyritys. Jatketaanpa Google osumien tutkintaa. Huonosti tulee osumia suomalaisiin soveluksiin vai enkö osaa vaan hakea oikeilla hakusanoilla. Googlenhan pitäisi ymmärtää kuitenkin minua ja sitä mitä haen, vaikka en osaisikaan ehkä käyttää aivan oikeita sanoja. Ehkä suomalaisia sovelluksia ei vain ole. 🤔
Erilaisista sovelluksista on muuten kirjoitettu paljon blogitekstejä, joissa on esimerkiksi vertailtu sovelluksia keskenään tai vinkkailtu parhaat sovellukset mihinkin tarkoitukseen. Tietoa sovelluksista löydät esimerkiksi Joiqun ja eTaskun blogeista. Postauksissa vinkkailtiin myös muunlaisia työntekoa helpottavia työkaluja kuin pelkästään projektinhallintaan. 👍🏼
Tutkitaanpas vielä, löytyykö analytiikan puolelta suomalaista sovellusta. Ja taas Google laulamaan… Hakusanoiksi “verkkosivujen analytiikka” ja enteriä perään. Ensimmäisenä hakutuloksiin tuli jo “vanha tuttu” Fonecta! Osallistuin Fonectan Digikuntoon-kiertueelle maaliskuun alkupuolella ja sielläpä puhuttiinkin juuri esimerkiksi hakukoneoptimoinnista ja sivuilta saatavan datan analysoinnista, johon Fonectalta löytyy sopivia sovelluksia ja konsultointia maksua vastaan. Fonectalta Johannes Lindblom vinkkasi myös ilmaisen Google Search Console -työkalun, jolla saadaan dataa siitä, miten verkkosivu suoriutuu ja olisiko sivuilla jotain parannettavia kohtia sivuston latautusmisnopeuden optimointia ajatellen. Lisäksi Google Search Consolen työkaluista ja raporteista saa tietoa siitä, miten verkkosivu nousee esiin Googlen hauissa. Ajattelin, että olisin liittänyt ominaisuuden tähän blogiini, mutta jostain syystä tämä ei onnistunut vaan sivusto herjasi, että vahvistustiedostoa ei löytynyt. Epäilen, että käyttäjässä vika ja en osannut nyt ladata vahvistustiedostoa oikeaan paikkaan. Onko tähän lukijoilla antaa vinkkejä tähän ongelmaan?
Myöskään verkkosivujen analytiikan puolelta en ankarista etsinnöistä huolimatta löytänyt suomalaisia sovelluksia, tuntuvat olevan kiven alla nämä Suomi-versiot. Onko sinulla tietoa suomalaisista ilmaisista tai miksei maksullisistakin sovelluksista, joilla voidaan helpottaa vaikka yrityksen sisäistä tiimityöskentelyä tai analysoida yrityksen verkkosivujen tuottamaa dataa? Saa vinkata!
Fonecta tarjoaa myös ilmaiseksi Audience Insight -palvelun, joka antaa näkemystä verkkosivuston kävijöistä. Siellä on pari demoa tästä.
Aiemmin oli GA:n vaihtoehtona kotimainen Snoobi.
Kävijöitä voi tutkia myös Leadfeederin avulla.
Ok, kiitos vinkeistä! Nämä sovellukset täytyy myös tutkia.