Toinen viikko Disturbilla alkaa lähennellä loppuaan ja työtä onkin riittänyt! Hommat pyörähtivät maanantaina käyntiin niin ikään aiheen “verkkokaupan kehittäminen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta” parissa. Kuten edellisessä postauksessa jo vähän valotin, SEO eli Search Engine Optimatization on oleellinen osa verkkokaupan kehittämistä ja siihen kannattaakin panostaa, mikäli mielii näkyä Googlen hakutuloksissa.
Mitä se hakukoneoptimointi sitten on? Hakukoneoptimointi ei ole tähtitiedettä, ei suinkaan. Hakukoneoptimointi koostuu useammasta eri osa-alueesta, joista yksi on laadukas sisältö. Mitä se laadukas sisältö sitten on? Hakukoneoptimointia voitaisiin ihan hyvin kutsua myös siis laadukkaan sisällön tuottamiseksi verkkosivuille ja edelleen puhuisimme samasta asiasta. Tarkoitus on siis tuottaa verkkosivulle laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä, joka kertoo tarjotusta palvelusta, mitä ollaan myymässä ja siitä, mihin se toimii ratkaisuna. Tällainen sisältö on nappiosuma asiakkaan tarpeisiin, mutta myös hakukoneiden haaviin. Tähän ei tarvita koodaustaitoja tai ohjelmia erityisemmin tosin Googlen eri sovelluksista on kyllä tässä kohtaa iloa, joten niihin kannastaa tutustua. Se, kuinka tarkkaan haluat itse hakusanoja tutkia, analysoida ja pohtia on sinusta itsestäsi ja yrityksen tarpeista kiinni. Käytetty aika ehkä korreloituu kuitenkin siihen, kuinka hyvin Googlen hakutuloksissa sitten tullaan näkymään. Huttiloimaan ei siis kannata alkaa! 👍🏼
Hakukoneoptimointi koostuu periaatteessa neljästä eri vaiheesta: 1) tutkitaan, mitä hakusanoja asiakkaat käyttävät, ketä kilpailijat ovat, mietitään bisneksen ydin ja tutkitaan aiempia tuloksia 2) mietitään oma strategia ja toimenpiteet, mitä tehdään 3) tehdään muutokset, parannellaan ja viilaillaan sekä 4) analysoidaan tuloksia. Hakusanoissa on mahdollista käyttää perushakusanoja “takki” tai ns. long tail hakusanoja eli “naisten pitkä takki”. Näihin long tail eli pitkän hännän hakusanoihin kuuluu myös tapa kirjoittaa Googlen hakuun kysymys “mikä on paras vaatekauppa meri-lapissa”, mutta tämä tyyli ei ole vielä kovinkaan suosittua Suomessa.
Hakusanojen tai avainsanojen tutkintaan voi käyttää Google Keyword Planneria, mutta myös muita työkaluja löytyy, kuten Keywordtool.io ja kwfinder.comia, jotka antavat osittain tietoa ilmaiseksikin, mutta osa tiedoista on taas rekisteröitymisen takana. Hakukoneoptimointiin ja hakusanatutkimuksiin löytyy Googlelta useampikin työkalu, joita voi myös hyödyntää hakusanoja pohtiessa. Jo viimeviikolla tutuksi tullut Google Trends antaa tietoa siitä, mitä ihmiset ovat vaikkapa vuonna 2018 hakeneet netin syövereistä. Toki tietoa saa lyhyemmältäkin ajalta ja vaikka ihan edelliseltä tunnilta. Dataa irtoaa siis pitkältä ajalta miltei reaalitilanteeseen saakka. Google Trendsin avulla voidaan vertailla eri hakusanojen hakumääriä ja näin esimerkiksi vaikka päätellä se, millä hakusanoilla asiakas voisi päätyä parhaiten verkkokauppaan. Totesin aikani tutkaillessani Google Trendsin tietoja, että Suomessa tehdyistä hauista ei välttämättä saa irti tietoja vaikka hakuja olisi tehtykin. Tämä johtuu siitä, että hakuja eli dataa on sen verran vähän, että tuloksia ei voida näyttää. Yleisimpien hakusanatermien kohdalla Google Trends kuitenkin toimii myös Suomi-moodissa.
Toinen hyvä Googlen työkalu on Google Search Console. Täällä voidaan saada tietoa siitä, millaisilla hakusanoilla asiakas on päätynyt vaikkapa verkkokauppaan. Mikäs sen parempaa tietoa SEO:n tekemiseen, kuin data toimivista hakusanoista! Samalla, kun tutkailet relevantteja hakusanoja, voit tarkastaa myös, onko asiakkaat päätyneet verkkosivulle sillä termillä, jolla haluaisit? Jos eivät ole, mitä voit tehdä? Tietysti optimoida eli tuottaa sivuillesi sellaista sisältöä, joka toimii Googlen haussa. Google Search Console antaa hakusana-analyysien lisäksi tietoa myös indeksoinnin tilasta ja erilaisista virheistä, jotka vaikuttavat negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Näitäkin kannattaa hakukoneoptimoinnissa hyödyntää, mutta ei mennä näihin nyt tässä vaiheessa, kun aiheena on hakusanat.
Verkkosivuille kannattaa tuottaa tekstisisältöä, joka tarttuu hakukoneisiin. Yksi keino tuottaa tekstiä on vaikkapa blogi tai verkkokaupassa hyvin muotoillut footertekstit ja tuotekuvaukset. Myös verkkosivun metatiedot kannattaa hyödyntää ja sivuston alustan tarjoamista mahdollisuuksista riippuen syöttää niihin sisältöä, joka tarttuu Googlen virveliin. Paikkoja on siis monta, ei muuta kuin tekstiä tuottamaan! Vinkkinä vielä, että hakusanaoksennuksia kannattaa välttää, ne karkottavat hajullaan hakukoneet verkkosivun ympäriltä taatusti! Teksti tulisi siis olla luettavaa, ymmärrettävää ja vielä asiakkaallekin mielenkiintoista. Hakukoneoptimoinnin myötä tehdyt muutokset eivät tuota tuloksia hetkessä, eikä toisessakaan vaan vaikutus voi näkyä esimerkiksi vaikka puolen vuoden päästä muutoksista katsottuna. Kiirettä ei siis kannata tässä hommassa pitää.
Ei muuta kuin näppäimistö laulamaan!