Opiskeluhyvinvointiin vaikuttaa psyykkinen opiskeluympäristö

Psyykkinen ympäristö sarjakuva. Ensimmäinen ruutu: Harakka kävelee käytävällä kohti luentosalia. Hän toivottaa vastaan tulevalle pöllölle: "Hyvää huomenta!". Pöllö vastaa: "Oikein hyvää huomenta!". Toinen ruutu: Harakka jatkaa matkaa ja tapaa kaksi opiskelijaa ja sanoo heille: "Huomenta teille kahdelle!".Opiskelijat vastaavat: "Huomenta!". Kolmas ruutu: Harakka tapaa penkillä istuvan kameleontin ja sanoo hänelle: "Huomenta sinullekin!". Kameleontti nostaa päänsä ja vastaa: "Hyvää huomenta!". Neljäs ruutu: Harakka menee luentosalin ovesta sisään ja ajattelee: "Sitten eikun uutta päivää kohden!". Sarjakuvan loppu.

Psyykkiseen opiskeluympäristöön vaikuttaa siihen kuuluvien henkilöiden kognitiiviset ja emotionaaliset taidot. Kognitiiviset taidot tarkoittavat tiedon käsittelyyn liityviä toimintoja kuten oppiminen, muistaminen ja tarkkaavaisuus. Emotionaalisiin taitoihin kuuluu esimerkiksi tunnesäätely, eli taito tunnistaa omia ja toisten tunteita.  Psyykkistä kuormittumista aiheuttaa muun muassa opiskeluun liittyvä stressi. Esteettömällä psyykkisellä opiskeluympäristöllä on mahdollista vaikuttaa positiivisesti psyykkiseen hyvinvointiin.

Lue psyykkisestä esteettömyydestä lisää tästä linkistä: Vates-säätiö

 

 

Miten opin?

Miten opin -sarjakuva. Ensimmäinen ruutu: Ilves ja Poro istuvat pöydän ääressä. Ilves opettaa porolle uutta asiaa ja sanoo "Joten sen takia tämä liittyy tähän." Nuoli ruutu osoittaa Ilvestä, jossa lukee "Oppii tekemällä". Toinen ruutu: Poro katsoo Ilveksen piirtämää miellekarttaa ja sanoo: "Joo, nyt ymmärsin!". Nuoli ruutu osoittaa Poroa, jossa lukee "Oppii näkemällä". Kolmas ruutu: Pöydän päädyssä istuva Koira pyytää Ilvekseltä: "Voisitko selittää sen vielä minulle ääneen?". Nuoli ruutu osoittaa Koiraa, jossa lukee "Oppii kuulemalla". Sarjakuvan loppu.

Oppimista tapahtuu ihmisillä eri tavoin. Yksi oppii näkemällä eli visuaalisesti, toinen kuulemalla eli hän on auditiivnen oppija ja kolmas tekemällä ja hänen voidaan sanoa olevan kinesteettinen oppija. Oppimistyylejä voi testata ja testien tulokset ovat suuntaa antavia. Ne voivat lisätä opiskelijan itsetuntemusta ja kuvaavat lähinnä opiskelijan oppimismieltymyksiä. Kokeile rohkeasti eri tapoja – saatat yllättyä positiivisesti!