Digipedagogiikka on oppimisprosessin suunnittelua verkkoon

Digipedagogiikka on oppimisprosessin suunnittelua verkkoon

Tämä oli otsikkomme Leena Vainion digipedagogiikkaa käsittelevässä webinaarissa 19.1.2021. Digipedagogiikka oli varsin kaivattu koulutusteema opettajien keskuudessa, ja siksi Lapin eAmis -hanke tarttui aiheeseen.

Tässä blogikirjoituksessa esittelen lyhyesti muutamia webinaarissa heränneitä ajatuksiani digipedagogiikasta. Mitä asioita on mm. otettava huomioon digipedagogiikan kannalta, kun suunnittelee oppimisprosessia verkkoon?

Keskeinen digitaito on halu oppia uutta

Kirjoitin muistiin tämän lauseen Vainion webinaarissa. Kuinka tärkeää onkaan halu oppia uutta. Siihen liittyy myös uskallus kokeilla uutta teknologiaa. Vainio kuitenkin korosti, että samalla on muistettava olla itselle armollisia ja edetä pienin askelin. Miksi puhutaankin digiloikasta? Olisiko oikea asenne ja toimintatapa pikemminkin digitöpöttely? Pikkuhiljaa opetellaan uusia asioita. Tärkeintä on, että suunta on kuitenkin oikea.

Uskallusta teknisiin kokeiluihin tuo varmasti Vainion neuvo testata tekniset asiat etukäteen. Muutaman digiopetusvuoden kokeneena voin kuitenkin sanoa, että aina se ei siltikään onnistu. Tekniikka vain on välillä semmoista. Vainion toinen neuvo olikin miettiä aina varasuunnitelmia.

Muista selvät ohjeet etätilanteessa

Selvien ohjeiden merkitystä ei varmaan voi korostaa liikaa etäopetuksessa. Epäselvät tehtävät ja ohjeistukset haittaavat oppimista ja vähentävät oppimismotivaatiota.

Vainio hoksautti mm. seuraavista asioista:

· Kerro, mitä teet nyt ja mitä teet seuraavaksi esim. ”Otan esille hyvän materiaalin. Odottakaa hetki.”

· Esitä ja osoita kysymyksesi selkeästi

· Anna selvä aikataulu työskentelylle ja miten saa apua sen aikana

· Suunnittelu korostuu etäopetuksessa – jaksotus, osallistaminen, tehtävänannot, tauot

· Puheenvuorojen pyyntö ja jako – kerro selkeästi, miten toimitaan

· Yksilöohjaukselle varataan oma aika

Jotta vuorovaikutusta syntyisi tarvitaan turvallinen ilmapiiri

Millainen vuorovaikutus edistää hyvää ilmapiiriä? Tässäkin korostui selkeys, rakenne ja ennakoitavuus. Lisäksi siihen tarvitaan Vainion sanoin rohkaisua, kannustusta, huomaamista ja kiittämistä, kuuntelua sekä ajan ja tilan antamista.

 

Petra Pudas, projektisuunnitelma

Lapin eAmis, Peräpohjolan Opisto

Digisovellusten yksilöllinen kehittäminen – 17.12.2020 

Terveiset Rovala-Opistolta! Joulukuu on jo hyvällä mallilla, mutta kaamos jatkuu, tosin entistä valoisampana ja jouluisempana – kiitos valkoisen lumikerroksen. 

Rovala-Opistolla työskennellään tiiviisti Lapin eAmis -hankkeen parissa. Aiemmin valmistettu varhaiskasvatuksen tukiviittomat -video on saatu yhteistyössä isommalla porukalla valmiiksi ja julkaistu netissä. Tällä kertaa työskennellään yksilöllisemmin.  Opiskelijat työskentelevät parhaillaan pareittain kukin omien teemojensa ympärillä. He harjoittelevat ja kuvaavat teemaan liittyviä viittomia ja tukiviitottuja lauseita. Ennen julkaisemista videot editoidaan. Esteettömyys – taustat, valaistukset ja vaatetus otetaan huomioon. 

Jokainen opiskelija pääsee siis tekemään digitaalista materiaalia alusta loppuun – ihan itse. Tämä on ollut hyvä ratkaisu niin turvavälien kuin mielekkään yksilöllisen työstämisen kannalta. Joulukuun aikana on siis luvassa monia erilaisia videoklippejä erilaisista teemoista, kuten eläimet, viikonpäivät ja niin edelleen. Videoita julkaistaan Rovala-Opiston YouTubekanavalla alkuvuoden 2021 puolella.  

 

Rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta 2021! Katso myös viittovan joulupukin tervehdys Rovalasta.

Digisovellukset päiväkotityössä -webinaari 4.11.2020

Lapin eAmis –hankkeen kuulumisia ✨
Terveisiä täältä etätoimistosta, josta järjestimme tänään hankkeen tiimoilta webinaarin digisovellusten käytöstä päiväkotityössä.
Webinaariin osallistui 90 innostunutta osallistujaa ympäri Lapin lääniä; opiskelijoita, päiväkotien työntekijöitä ja esimiehiä, opettajia sekä muiden digihankkeiden toimijoita.
Rovala-Opistosta Kaisa Vainio ja Pekka Pasanen kertoivat digitaalisin välinein hyödynnettävistä varhaiskasvatuksen tukiviittomista. Kaisa ja Pekka ovat työstäneet opiskelijoiden kanssa myös tukiviittomien opastevideon, joka webinaarissa näytettiin.
Lappian opettaja Joanna Meller opasti digityövälineiden käytössä varhaiskasvatuksessa, tutuiksi tulivat mm. Green Screen, QR-koodit, digitarinat ja tarinallistaminen. Kävimme myös läpi, miten tablettien, video- ja valokuvia voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa.
Peräpohjolan Opiston opettaja Matti Virtasalo kertoi digisovelluksista, joilla voidaan ohjata vuorovaikutteisesti työelämässä oppimista ja arvioida näyttöjä. Flinga -sovellusta käytettiin myös webinaarissa vuorovaikutteiseen osallistumiseen.
Tulevasta myös lisää: Lappian osaamismerkkiohjelmisto on hankinnassa ja pilotoinnit käynnistyvät kohta, Stay tuned! 😎
Lapin eAmis – Latuja ammatillisiin opintoihin digitaalisuutta hyödyntäen -hankkeessa edistetään opetus- ja ohjaushenkilöstön, opiskelijoiden ja työelämän digiosaamista. Lappian koordinoimassa hankkeessa ovat osatoteuttajina mukana Peräpohjolan Opisto, Lapin koulutuskeskus REDU sekä Rovala-Opisto.
Kuvassa opetetaan viittomakieltä Rovalan Pekka Pasasen ja Kaisa Vainion opastuksessa.
Teksti, Sami Koskimäki, Lappia

Digi tarjoaa uusia latuja ammatillisiin opintoihin

Lapin eAmis –hanke käytti koronajan hyödykseen ja nyt korjataan uusien ideoiden satoa.

Turvallisuusalan osaamisalavastaava Matti Heikkilä, projektipäällikkö Päivi Jauhola ja turvallisuusalan opiskelija Mikael Martimo käyttivät kameratekniikkaa oppitunnilla Torniossa. Rovaniemeltä tunnille osallistui etänä yli 20 opiskelijaa.

Harvoin on hanke osunut ajallisesti yhtä tärkeään saumaan kuin Lapin eAmis. Syksyllä 2019 startannut verkostohanke sai kevään aikana elää todeksi sanonnan, jonka mukaan pakko on paras motivaattori.

– Kukaan ei hankkeen alkaessa arvannut, millaiseen maailmantilanteeseen digitaalisia ratkaisuja pian kehitettäisiin. Onneksi meillä oli mahdollisuus vastata kovaan tarpeeseen, projektipäällikkö Päivi Jauhola Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappiasta toteaa.

Koronakevään aikana jokainen hankkeen toteuttajaorganisaatio otti oman näkökulmansa pakolliseen etäopetukseen ja –työskentelyyn ja hyödynsi hankkeen suomia mahdollisuuksia kehittämistyössä.

Pääsykokeita ja näyttöjä etänä

Peräpohjolan Opisto Torniosta toteutti keväällä pääsykokeensa Teams-sovelluksen avulla. Kansanopisto haastatteli kaikkiaan noin 50 hakijaa etänä siten, että haastattelijat olivat samassa tilassa. Toinen haastattelijoista oli työelämän edustaja ja toinen Peräpohjolan opiston opettaja.

Peräpohjolan opisto kouluttaa opiskelijoita aloille, joilla kohtaamistaidot ovat tärkeitä. Tästä syystä kamerat olivat päällä jokaisen haastateltavan kanssa ja myös etänä toteutettaviin pääsykokeisiin kuului itseilmaisun osio.

– Muutamassa haastattelussa käytimme joustavasti myös WhatsAppin ryhmäpuhelumahdollisuutta. Kokemus oli hyvä ja ohjaa toimintaamme myös jatkossa, opettaja Heli Lukkariniemi kertoo.

Rovaniemellä toimivassa Rovala-Opistossa taas panostettiin välinevalintoihin, jotka mahdollistaisivat viittomakielen tehokkaan opetuksen etänä. Kevään aikana testattiin viittomakielen ammatillisten näyttöjen suorittamista ja arvioimista etätyövälineiden avulla.

Opettaja Helena Korteniemi kertoo ajatuksen muhineen jo pidempään, mutta koronan laittaneen vauhtia suunnitelmiin. Opettaja Pekka Pasasen mukaan viittomakieltä käytettäessä laitteilla ja ohjelmistoilla on omat, hieman muusta käytöstä poikkeavat vaatimuksensa, joten suunnittelua ja testaamista riitti.

– Viittomakieli on visuaalinen kieli ja siihen kuuluu olennaisesti huulien käyttö. Kokonaisuuteen vaikuttivat tietysti myös asiakkaiden laitteet ja ohjelmistot, Pasanen kuvailee.

Opiskelijat ohjasivat etävälineiden kautta pääasiassa kuuroja iäkkäämpiä ihmisiä erilaisissa terveyttä ja hyvinvointia edistävissä tuokioissa. Työpaikkaohjaaja oli mukana etäohjaustuokioissa ja lopuksi arviointikeskustelu pidettiin opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kesken erillisessä etäkokouksessa. 

Ytot ja kehollinen ilmaisu verkkoon

Rovaniemen koulutuskuntayhtymä Redun tarkoituksena hankkeessa on luoda yhteisten tutkinnonosien opetukseen työtilat, joita voidaan hyödyntää ensisijaisesti verkko-opetuksessa. Tarve verkko-opetuksen kehittämiseen oli tiedossa jo ennen koronaa, sillä Redulla on paljon opiskelijoita eri puolilla Lappia.  Yto-opintojen verkkokehittäminen aloitettiin tekemällä kursseille ilmoittautuminen jouhevammaksi. Uusi lomake antaa opiskelijalle heti ilmoittautumisen yhteydessä toimintaohjeet ja lisätietoja yto-opintojen toteutuksista löytyy koulutuksenjärjestäjän verkkosivuilta.

– Sivustolta löytyy myös materiaalivarastot jokaiseen oppiaineeseen. Näin voimme tehokkaammin hyödyntää niitä saman aineen opettajien kesken, lehtori Johanna Riskilä kuvailee.

Lapin eAmiksen päätoteuttaja Ammattiopisto Lappia aikoo kuluvan syksyn aikana panostaa kameratekniikan integroimiseen opetukseen. Turvallisuusalan osaamisalavastaava Matti Heikkilä on teemasta innoissaan.

Kevään etäopetus sujui hyvin, mutta tuolloin huomattiin tarve uusiin työkaluihin. Kehonkielen ja oman ilmaisun opetus vaatii etänä uudenlaista ajattelua.

– Turvallisuusalalla kehollisella ilmaisulla on valtava merkitys. Sen avulla voi joko rauhoittaa tai saada vastapuolen kiihtymään. Tämän takia on todella tärkeää, että myös etäopetus tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden nähdä itsensä muiden silmin, Heikkilä avaa.

Kuluvan syksyn aikana turvallisuusalan koulutuksissa on mahdollisuus käyttää toiminta-, rinta- ja kypäräkameroita tallentamiseen ja reaaliaikaisen kuvan lähettämiseen. 360-kameran ja VR-lasien avulla luodaan vaihtoehtoisia toimintaympäristöjä ja erilaisten tallenteiden kautta opiskelija pääsee arvioimaan omaa toimintaansa sekä kuvitteellisissa tilanteissa että oikeissa työympäristöissä.

Heikkilä toivoo kameratekniikan toimivan ikään kuin peilinä, jonka kautta etäopetuksessa oleva saa uusia työkaluja itsensä kehittämiseen.

– Voimme ohjeistaa suoraa lähetystä kuvaavaa opiskelijaa reaaliajassa tai vaikkapa katsoa yhdessä Teams-palaverissa tallenteen tietystä tilanteesta. Tekniikka ei ole itseisarvo, vaan auttaa itsearvioinnissa ja ammatillisessa kasvussa, Heikkilä toteaa.

Vuoden 2021 loppuun jatkuvan Lapin eAmiksen tarkoituksena on auttaa koulutuksenjärjestäjiä testaamaan ja ottamaan käyttöön erilaisia digitaalisia oppimisympäristöjä ja lisätä osallistuvan henkilökunnan digiosaamista.

Projektipäällikkö Jauhola onkin tyytyväinen siihen, miten monipuolisesti hankkeessa on päästy testaamaan erilaisia mahdollisuuksia ja viety niitä nimenomaan käytännön työhön. Lisää on tulossa, sillä digitaalisuuden kehittäminen tulee nousemaan koulutusmaailmassa vielä nykyistäkin suurempaan rooliin.

– Teknologia on mahdollisuuksien luoja, ei itseisarvo. Korona opetti meille kaikille kuitenkin varmasti sen, että on mukavampi lähteä poikkeusoloihin silloin, kun omassa repussa on laaja valikoima keinoja ja välineitä, muistuttaa Jauhola.

Lisätietoja

Päivi Jauhola
projektipäällikkö
Lapin eAmis – Latuja ammatillisiin opintoihin digitaalisuutta hyödyntäen -hanke
paivi.jauhola@lappia.fi

puh. 050 314 64 36

Lapin eAmis digikoulutuksia syksyllä 2020

Lapin eAmis aloittaa syksyn digikoulutukset!

21.10. aiheena on O365 (sisältäen OneDriven käytön ja Teamsin)

11.11. Moodlekoulutus, H5P

Tarkempi koulutusohjelma sekä linkki ilmoittautumiseen löytyy osoitteesta http://bit.ly/eamiswebit

Lisäksi järjestetään työelämälle, opiskelijoille ja opettajille koulutusta varhaiskasvatuksen ja päiväkotien ammattilaisille digikoulutusta!

Digisovellusten käyttö päiväkotityössä- Seminaari
ENNAKKOKUTSU 4.11.2020 klo 8.30-14.00 webinaari sekä
paikan päällä: Kemi, Tornio ja Rovaniemi

Digiloikka pikavauhtia

Lapin koulutuskeskus REDUssa on jo pitempään kannustettu opettajia ottamaan erilaiset digitaaliset oppimisympäristöt ja sovellukset haltuun. Osa opettajista onkin ollut alusta asti innolla oppimassa uutta, mutta kaikkia digiloikka ei ole kiinnostanut. Eräänä maaliskuisena maanantaina kuitenkin tuli käsky valtionjohdolta sulkea koulut, ja siirtyminen etäopetukseen oli väistämättä edessä. Kaksi päivää myöhemmin, 18.3.2020, kaikki REDUn opetus oli jo etäopetuksena. Tällainen pikavauhtia toteutettu digiloikka oli haastava kaikille, ja teki keväästä 2020 erilaisen kuin mihin oli totuttu.

REDU on yksi osatoteuttajista Lapin eAmis hankkeessa, ja toimin REDUlla hankkeen koordinaattorina. Lisäksi olen digitukena opettajillemme ja oppilaitoksen Moodlen pääkäyttäjä, sekä olen itse opettanut poikkeusolojen aikana sekä sellaisia opintoja, jotka normaalisti olisivat lähiopetuksena että verkko-opintoja. Tässä blogikirjoituksessa kerron miten REDUn opettajat ja opiskelijat selvisivät poikkeuksellisesta etäopetusjaksosta sekä omien kokemusteni että opettajille ja opiskelijoille tehtyjen kyselyiden perusteella.

Heti etäopetusjakson alussa oli selvää, että toiset opettajat tarvitsevat runsaasti tukea etäopetuksen aloittamiseen, kun taas toiset selviävät omillaan. Opettajien kyselyssä moni valittelikin sitä, kuinka digiloikka piti tehdä niin yhtäkkiä ja nopeasti. Toiset taas kertoivat kaiken sujuneen hyvin, sillä heillä oli jo valmiiksi sähköistä opetusmateriaalia ja he olivat jo aiemmin kokeilleet erilaisia digitaalisia välineitä opetuksessa. Lapin eAmiksen kaltaisten digihankkeiden avulla saadaankin tehtyä laadukasta digiopetusmateriaalia, jota voidaan jatkossa hyödyntää muutenkin kuin vain materiaalin tehneen opettaan opetuksessa. Mielestäni oppilaitoksen kannattaisikin panostaa yhteisten digimateriaalien tekoon muutenkin kuin vain hankkeiden muodossa, sillä vaikka lähiopetuksella on aina paikkansa, etäopetus on hyvä lisäväline ja joissain tapauksissa, kuten tällaisessa epidemian sanelemassa poikkeustilanteessa, se on ainoa tapa antaa opetusta. Kysely myös auttoi paljastamaan minkälaisiin asioihin REDUn opettajat tarvitsevat lisää koulutusta, ja sen myötä on helppo suunnitella esimerkiksi Lapin eAmiksen koulutustarjontaa. Suurimpana toiveena oli koulutus erilaisten työkalujen ja sovellusten käyttöön.

Opiskelijoille suurimpana ongelmana oli laitteet. Monella opiskelijalla ei ole tietokonetta ja olivatkin koko etäopetusjakson pelkän älypuhelimen varassa. Tunneille osallistuminen älypuhelimella vielä onnistuukin, mutta tehtävien ja etenkin kokeiden teko oli monelle hankalaa. Itse esimerkiksi kävin kaksi kertaa koululla pitämässä kokeen siten, että koululla oli pari opiskelijaa ja loput olivat kotona, ja valvoin heitä Teamsin kautta. Jatkossa jos etäopetusta aiotaan järjestää laajemmin, oppilaitoksen tulisi pystyä lainaamaan opiskelijoille tietokoneita. Nytkin se lopulta onnistui, mutta päätöksen tekoon meni useita viikkoja, eikä koneita riittänyt kaikille tarvitsijoille. Normaalitilanteessa etäopetus voisikin olla vaihtoehto niille, jotka siihen pystyvät sekä taitojensa että laitteidensa kannalta, eikä sitä pakotettaisi niille, jotka siihen eivät pysty. Jotkut opiskelijat kokivat haasteeksi sen, että joutuivat ottamaan uusia välineitä (Teams ja Moodle) käyttöön ilman kunnollista opastusta. Vastaisuudessa tämänlainen opastus voisi olla osa omaohjaajan aloituspäivinä pitämiä aloitusinfoja.

Sekä opiskelijoiden että opettajien vastauksissa oli selvää, että se mikä toiselle on haaste, on toiselle helppoa. Joillekin kotona opettaminen ja opiskeleminen oli helpompaa kuin koulussa, kun sai olla rauhassa ja sai tehdä tehtäviä omaan tahtiin. Toisilla taas oli kotona etäopetuksessa olevia lapsia tai muita samassa taloudessa asuvia, ja etätyössä olleilla oli kotona joku toinenkin etätyötä tekevä. Joillekin päivien

rytmittäminen kotona oli helpompaa ja tunneille tuli osallistuttua enemmän kuin kouluopetuksessa. Toiset taas eivät jaksaneet herätä tunneille tai vaikkapa pelasivat tietokoneella silloin kun olisi pitänyt seurata opetusta. Etäopetus ei sovi kaikille, mutta sitä voisi jatkossa tarjota niille, joille se sopii, niiltä osin kun se on järkevää. Sekä opettajien että opiskelijoiden yhteinen mielipide oli, että teoria-aineet soveltuu etäopetukseen, mutta kaipasivat etäopetusjaksolla etenkin käytännön harjoitteita koululla.

Kaiken kaikkiaan tästä pikavauhtia tehdystä digiloikasta selvittiin hienosti. Opiskelijoita valmistui keväällä suunnitellusti ja viimeistään nyt kaikilla REDUn opettajilla on jotain digimateriaalia, jota voi hyödyntää opetuksessa. Toivottavasti tämän myötä opettajat myös kehittävät digitaitojaan ja -materiaalejaan ennakkoon eikä vasta sitten kun pakon sanelemana täytyy.

Johanna Riskilä, Redu

Thinglink työpajan kuulumisia

Kuinka lyhyesti kuvailla Thinglinkiä? …Thinglinkin avulla voi tuottaa sisältöä visuaalisuutta hyödyntäen. Käyttäjä voi upottaa kuviin ja videoihin monipuolisesti tietoa, joka voi olla tekstiä, kuvia, videota, ääntä tai linkkejä…

Mitä kuvaus kuitenkaan kertoo lukijalle? Thinglinkin käyttötarkoituksen oivaltaa parhaiten kokeilemalla sitä itse.

Lapin eAmis -hanke mahdollistaa uusien verkko-oppimisympäristöjen kartoittamisen ja kokeilemisen. Järjestimme Peräpohjolan opistossa työpajan opettajille ja opiskelijoille, jossa he saivat itse testata Thinglinkiä. Alkuun tutustuimme muutamaan hyvään kasvatus- ja ohjausalan esimerkkiin TÄÄLTÄ!

Kun Thinglinkin mahdollisuuksista oli päästy jyvälle, oli aika laittaa oma mielikuvitus liikkeelle. Ja se juuri on kirjoittajan mukaan parasta Thinglinkissä.  Sisällön suunnittelemisen tapa antaa tilaa luovuudelle. Esittämisen tapoja on monia.

Thinglink hyödyntää myös Microsoftin Immersive Reader -työkalua, jota voivat hyödyntää erityistä tukea tarvitsevat. Työkalu mahdollistaa esim. tavutuksen, sanaluokkien tunnistamisen, kuvasanakirjan käytön sekä tekstin kääntämisen eri kielille.

Lisäksi Thinglinkin editoria on yksinkertainen käyttää. Koronan aiheuttama poikkeustilanne toi kuitenkin lisähaastetta opiskelijoiden työpajaan, sillä se toteutettiin etänä Teamsin kautta. Avuksi teimme ohjevideon Thinglinkin käyttöön TÄÄLTÄ!

Valmiin työn opiskelijat jakoivat Padlet-seinälle muiden opiskelijoiden nähtäville.

Thinglink-työpaja oli osa opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksia. Opiskelijoiden tehtävä oli tägätä rekrytointisivustoja ja jatkokoulutusmahdollisuuksia sekä tuoda esille mm. kuinka hyödyntää digivälineitä oman osaamisen osoittamisessa.

Lopuksi kysyimme opiskelijoiden kommentteja Thinglinkistä. Vastauksia saimme laidasta laitaan. Kaikkia emme toki saaneet vakuutettua Thinglinkin hyödyllisyydestä, mutta osa innostui Thinglinkin käytöstä. Kysyimme opiskelijoilta, millaisissa tilanteissa he voisivat käyttää Thinglink-sovellusta jatkossa. Opiskelijat vastasivat mm. näin:

  • Tämä vois olla hauska tapa tehdä vaikka esitelmä.
  • Opiskelussa ja mahdollisesti netti-CVn.
  • Tätähän voi käyttää melkein missä vain. Todella kätevää ja helppoa!
  • Sitä voisi hyödyntää vaikka tehdessä jonkinlaista esitystä
  • Tapahtumien mainosten teossa
  • mietin että tekisikö porfoliota tällä, mutta pitäisi vielä enemmän tutustua.. on kivempi kuin powerpoint
  • Jos haluaa vaikka jotain esitelmää pitää sen pohjalla tai jakaa muutoin tietoa vaikka opetus- tai muussa mielessä. Voi hyvinkin olla muitakin tapoja käyttää, mutta tässä oli nämä mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen.
  • Voisin käyttää Thinglink-sovellusta esim. työharjoittelupaikan esittelyssä ja portfoliossa.
  • Voisin tehdä itsestäni ja omasta osaamisestani oman Thinglink-kuvan ja käyttää sitä mahdollisesti koulun opinnäytetyössä.

Ensimmäinen askel Thinglink-kokeilussa on nyt otettu. Toivottavasti otamme vielä monta lisää.

Petra Pudas, projektisuunnittelija

Lapin eAmis -hanke

Lapin eAmis ja OAMK järjestävät etäopetuksen webinaareja

Lapin eAmis ja OAMK järjestävät verkkotyöpajasarjan Redun, PPO;n, Rovalan ja Lappian ohjaajille ja opettajille.

Verkkotyöpajat

Ma 27.4. klo 14.00 – 15.30: Etäopetuksen toteuttamisen perusteet
Miten rakennan mielekkään vaiheistetun oppimisprosessin
verkkoon ja tuen opiskelijaa osaamistavoitteiden saavuttamisessa?

Ma 4.5. klo 14.00 – 15.30: Opetusvideot ja videot osaamisen osoittamisessa
Kuinka luon helposti opetusvideoita opetuksen ja ohjauksen tueksi?
Kuinka ohjaan opiskelijoita osoittamaan osaamistaan videoin?

Ma: 11.5. klo 14.00 – 15.30: Toiminnalliset keinot etäopetuksessa ja -ohjauksessa
Millaisia toiminnallisia tehtäviä ja opiskelijan aktivointia voi käyttää etäopiskelussa? Miten toimivaa vuorovaikutus- ja ohjaussuhdetta ylläpidetään ja edistetään digitaalisissa
ympäristöissä?

Kouluttajana Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun digipedagogiikan asiantuntija Tiina Rusanen.
Työpajat sisältävät asiantuntijapuheenvuoroja, työpajatyöskentelyä, kokemusten ja vinkkien jakamista sekä mahdollisuuden kehittää omaa opetusta. Lähdemme liikkeelle
perusteista, joten aiempaa osaamista aihepiiriin liittyen ei tarvitse olla.

Työpajojen materiaalit kerätään yhteiseen Teamsympäristöön, jossa myös työpajat ja niihin liittyvä työskentely toteutetaan. Saat sähköpostiisi linkin liittymiseen ympäristöön
ennen ensimmäisen työpajan alkua. Osoita osaamistasi osaamismerkein!

Työpajoihin osallistumisen ohessa sinulla on halutessasi mahdollisuus suorittaa digitaalisin osaamismerkein ohjautuva 2 op laajuinen koulutuskokonaisuus.
Ilmoittaudu mukaan 23.4. mennessä täältä:
https://link.webropolsurveys.com/S/325D16370F42D301

Lisätietoja:
Tiina Rusanen, puh. 040 487 4657, tiina.rusanen@oamk.fi
Verkkotyöpajat järjestetään yhteistyössä OsaOppi VI ja Lapin eAmis – hankkeiden kanssa.