Markkinointi haltuun 

Palvelut eivät tavoita käyttäjiä ilman tehokasta markkinointia. Markkinointi on kokonaisvaltaista ihmisten käyttäytymiseen vaikuttamista. Markkinointi ajatellaan usein liian kapea-alaisesti pelkkänä mainontana. 

Strategisen markkinoinnin ensiaskeleita ovat keskeisimpien käyttäjäryhmien tunnistaminen sekä yrityksen oman identiteetin määrittely. Ketä asiakkaamme ovat, miksi he haluavat käyttää palvelujamme, mitä he haluavat meiltä ja tuotteiltamme, ketkä tai mitkä ovat kilpailijoitamme, mitä haluamme tarjota ja mitä voimme tarjota. 

Mitä se markkinointi oikein on?

Markkinointi käsitteenä sisältää mm. mainonnan, myynnin, jakelun ja monia muita osa-alueita. Voidaan sanoa, että yrityksen markkinointi johdetaan asiakkaista, valituista asiakasryhmistä ja heidän tarpeistaan. Asiakkaiden tarpeet pyritään täyttämään mahdollisimman hyvin, ja markkinoinnin tehtävänä onkin valita vallitsevaan tilanteeseen nähden tehokkain markkinointimix, eli markkinointikeinojen yhdistelmä. Esimerkiksi markkinointitutkimuksella ja ympäristöanalyysillä voidaan selvittää asiakkaiden tarpeet, kilpailutilanne sekä muita yrityksen ulkopuolisia tekijöitä. (Anttila & Iltanen 2001, 12.) 

Markkinointi ei ole pakkomyymistä eikä kulutushysterian luomista, vaan sen päätehtävinä voidaan pitää kysyntään vaikuttamista ja kysynnän tyydyttämistä. Markkinointiohjelmia suunniteltaessa pyritään analysoimaan kuluttajien ostokäyttäytymistä, ostopäätösten tekoa, tuloja, perheen kokoa, ja muita vastaavanlaisia seikkoja, jotta voitaisiin havaita yhtenäisiä kuluttajaryhmiä, ja asemoida heidät tietyn tuotteen tai palvelun kohderyhmäksi. Näiden keinojen avulla voidaan saavuttaa kilpailuetua muihin vastaavanlaisen tuotteen-/palveluntarjoajiin nähden. (Anttila & Iltanen 2001, 19.) 

Markkinoinnin keinot

On olemassa neljä peruskilpailukeinoa, joiden avulla yritys pyrkii menestymään asiakkaiden luomilla kysynnän markkinoilla. Nämä keinot ovat tuote, hinta, jakelu ja viestintä. 

Asiakkaita on erilaisia, ja niin on myös asiakkuuksia. Kuluttajamarkkinoilla erilaisia asiakkuuksia on määrällisesti paljon enemmän kuin yritysmarkkinoilla, joiden asiakkuudet taas ovat usein monisäikeisempiä kuin kuluttajamarkkinoilla. Molemmilla markkinoilla tavoite on kuitenkin sama: yrityksen tehtävänä on tuottaa arvoa asiakkaalle. Jos tämä ei onnistu, asiakassuhde ei tule olemaan pitkäikäinen. 

Asiakkaalle jokainen kaupankäyntikokemus on uusi ja ainutkertainen. Jos myyjä- osapuoli tekee siitä hänelle elämyksen, myönteinen mielikuva kulkee asiakkaan mukana vuosia. Ensikohtaaminen on aina ratkaiseva. Elämyksellisyydellä erotutaan, ja usein se rakentaa myös luottamusta. Näin voi syntyä hyvin pitkäkestoinen asiakassuhde. 

 Tapoja markkinoida

Vaihtoehtoiset markkinointitavat kasvavat entistä yleisemmäksi yritysten oivaltaessa, kuinka suuri rooli internetillä on markkinoinnissa. Uusien markkinointimuotojen työkalut, kuten sissimarkkinointi, sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi, perustuvat kustannustehokkuuteen ja aktiivisempaan asiakaslähtöiseen viestintään. Näillä keinoilla erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset hyötyvät, kun resursseja ei ole perinteisten markkinointikampanjoiden toteuttamiseen. Yhdistettynä yrityksen muuhun markkinointiin, vaihtoehtoisilla markkinointimuodoilla pystytään hyvin kohdistetun viestin lisäksi myös luomaan syvempiä ja tärkeämpiä suhteita asiakkaisiin. (Castronovo & Huang 2012.) 

Asiakkaille, joille tuotetta tai palvelua halutaan myydä, tulee määritellä heihin kohdistettavan markkinoinnin strategia. Jokaiselle asiakasryhmälle suunnitellaan omanlaisensa strategia ja päätetään tavoitteista ja toimintaperiaatteista. Tavoitteiksi voidaan määritellä mm. se, minkälaisiin asiakkuuksiin panostetaan, miten erityyppisille asiakkaille tuotetaan arvoa, minkä tyyppisiä asiakkuuksia pyritään säilyttämään ja mistä halutaan hankkiutua eroon, sekä miten yrityksessä toimitaan asiakkaiden tyytyväisyyden ja uskollisuuden takaamiseksi. Jotta näitä tavoitteita päästään täyttämään, tulee myös toimintatapojen olla mietittyinä ja kunnossa, ja eri asiakasryhmät kunnolla kartoitettu. (Bergström & Leppänen 2002, 191.) 

 

 

Lähteet 

Bergström, S. & Leppänen, A. 2002. Markkinoinnin maailma. Edita Prima Oy, Helsinki. 

Anttila, M. & Iltanen, K. 2001. Markkinointi. Ws Bookwell Oy, Porvoo. 

Castronovo, Cristina & Huang, Lei 2012. Social Media in an Alternative Marketing Communication Model. 

 

 

 

Tuleeko ymmärtää mitä asiakas tarvitsee, vai saada asiakas ymmärtämään mitä hän tarvitsee? – Case Luontomatkailu 

“Jos yritys ei ymmärrä asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan, vie asiakkuuden kohta joku muu, joka palvelee heitä paremmin.”  

Liiketoiminnassa perusidea on tarpeiden kohtaaminen. Yritys tuottaa tiettyjä palveluita, tai tuotteita sillä ajatuksella, että joku sitä tarvitsee ja haluaa siitä maksaa. Matkailuliiketoiminnassa menestyksen tekee se, että matkailupalveluita tehdään tietyn alueen imagoon sopivaksi, räätälöitynä potentiaalisille alueen vierailijoille. Kuka nyt perustaisi esimerkiksi ympärivuotisen ulkoilmauimalan Rovaniemelle?  

Asiakkaan pitää kokea saavansa jotain hyötyä palvelusta/tavarasta, josta aikoo maksaa, kyseessä voi olla; 

  1. Taloudellinen hyöty, jolloin tavoitellaan omien/yrityksen kustannusten laskua tai liiketoiminnan kasvua.  
  1. Toiminnallinen hyöty on päivittäisen työn/elämän helpottamista, esimerkiksi ajansäästöllisesti.  
  1. Emotionaalinen hyöty, kun ostopäätöksellä tuetaan asiakkaan henkilökohtaisia tavoitteita, tunteita ja motiiveja. 
  1. Symbolinen hyöty, kun pyrkimyksenä on osoittaa muille valinnoistaan, jotka kuvaavat arvomaailmaa. 

Nämä neljä esimerkkiä osoittavat mitkä hyödyt voivat johtaa asiakkaan ostopäätökseen. Yrityksen ymmärrys asiakkaita, heidän ostopäätöksiänsä ja tarpeita kohtaan on tärkeä menestyksen kannalta, tätä kutsutaan asiakasymmärrykseksi. Asiakasymmärrys vaatii palveluntarjoajalta jatkuvaa tutkimusta kohderyhmästään ja heidän tarpeistaan, mikä on tarpeen koko ajan muuttuvassa maailmassa. Tulee olla koko ajan askeleen edellä, osata ennustaa mikä on tulevaisuuden markkinarako. Asiakasymmärryksen haasteena on tunnistaa asiakkaan käyttäytymismalli sekä motiivi. Asiakkaan valinnat pohjautuvat tunteisiin. Kun yritys ymmärtää asiakkaan valinnan taustalla olevat motiivit, asiakas luottaa tulevaisuudessa hänen saamaan palveluun sekä arvoihin.  

Rovaniemen, ja koko Lapin potentiaali on kauniissa pohjoisessa luontoympäristössä. Luonto ja maisemat ovat ainutlaatuisia. Lapin matkailijat ovat suurelta osin ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita luonnosta. Luontomatkailupalvelut ovat siis hyvä esimerkki siitä, mitä varmasti täällä saadaan myydyksi, kunhan tiedetään miten toimia. Luontoyhteys ja ekologisuus ovat tällä hetkellä pinnalla olevia asioita. Kaupunkilaisetkin ovat alkaneet ymmärtää vieraantumisensa luonnosta, metsä tuntuu monelle jopa pelottavalta asialta. Myös syrjäisemmillä kylillä asustavat ovat huomanneet, kuinka teknologian kehitys on saanut maalaisetkin enemmän tietokoneiden ja puhelimien ääreen. Ihmiset, erityisesti nuorempi kansa viettävät tuntikausia ruutujen ääressä, unohtaen mitä hienoa ympärillä ja ulkona tapahtuu. Ekologisuus on tärkeässä roolissa tänä aikana, kun ilmastonmuutos huolestuttaa valtaosaa. Tulevaisuuden näkymät eivät näytä kovin valoisilta. On tärkeää muistaa kuinka jokainen meistä voi pienillä valinnoillaan vaikuttaa mihin suuntaan tämä maailma on menossa.  

Luontopalvelut yhdistävät meitä takaisin sinne mihin kuulummekin, ja saavat meidät aistimaan ympäristöä kuten joskus oli. Nykyteknologia ja hienot vempeleet eivät tuo onnea, kulutusyhteiskunta on saanut aikaan, että koko ajan on saatava jotain uutta ja hienoa, mitä kalliimpaa ja teknologisempaa, sen parempaa. Mutta vain hetkellisesti, kohta ollaan taas haluamassa jotain uutta. Matkailupalvelujen myyjien olisi hyvä korostaa sitä, mistä se onni oikeasti voi löytyä, hyvinvoinnista ja luonnosta. Ihminen ei oikeasti tarvitse paljoa ollakseen onnellinen, johon kuitenkin kaikkien tulisi elämässään pyrkiä, nykyisin sitä etsitään hieman väärillä tavoilla ja hetkellisiä onnentunteita tavoitellen.  

Miten saadaan jatkossa markkinoitua Lappia, ja sen luontoa asiakaslähtöisemmin? Miten saada ihmiset ymmärtämään luonnon merkityksellisyys vieläkin paremmin? Miten viestiä ja markkinoida kuitenkin niin, että ihmisten mielenkiinto herää ja säilyy, jotta he olisivat valmiita maksamaan tarjoamistamme luontopalveluista?  

Toivottavasti teksti herätti uusia ajatuksia ja ideoita. Älkää epäröikö kommentoida, mikäli mieleen tuli kehitysideoita, kritiikkiä tai muita ajatuksia! :) 

Lähteet: 

Hanni-Vaara, P. 2019. Powerpointesitys Asiakasymmärryksestä. Lapin Ammattikorkeakoulu. Rovaniemi. 

Ruohola, M. 2011. Asiakastiedosta asiakasymmärrykseen. 

 

 

 

 

 

The Arctic Circle’s unique Reindeer race

Rovaniemi Reindeer Sprint Race

Rovaniemi Reindeer Sprint Race is a short distance acceleration reindeer drag race that is run in the city center of the capital of Lapland every March when the days are already long and brighter. The event is free of charge and

Time to run

has been organized 17 times.

 

The sprint is 201 meters long and two reindeers compete at a time. The competition takes place in drop-down principle, meaning that from each pair the fastest reindeer continue the race until only the winner is left. (Safartica 2017).

The head of the event is Erkki Orre. He is a local reindeer herder and he has own race reindeer. The driver is Seija Matero, who drives also few others reindeer at the races.

Here you can see some highlights of the races.

The venue

The venue is Lordi’s Square, at The shopping center Sampokeskus’s backyard and The walking street called Koskikatu. Around the racing area, you can find many different kinds of restaurants and bars and additionally shopping center offers cinema and shopping facilities. There are a few safari offices and souvenir shops super near from the venue. The walking street has four different chain hotels where can ask a question about the venue.

 Here you can watch the whole competition.

Thoughts

I think the venue is perfect, reindeer race in the middle of the city already sounds so unique! To improve the event, I would make some co-operation with the bars and restaurants at least one per each. They could also close the area and start to sell entrance tickets. There could be some activities on the side to make people stay longer. One company already organizes some happening at the square like sliding and ice skating. Last year I saw some booths which sold some traditional sausages and candies. That’s a good start but the products would be more Lappish and exotic concerning the reindeer. To make the race more exciting it would be awesome to bet the winner!

Thank you for your attention :)

 

Sources:

 https://www.safartica.com/single-post/2017/03/26/Rovaniemi-Reindeer-Sprint-Race-in-Koskikatu-on-Friday-24th-of-March-2017?lang=EN

Kiitos ja kummarrus

Hei taas innokkaat lukijani :)

Aikaa on kulunut, kun viime postaus on julkaistu, tämä kulunut kevät oli melkoista vuoristorataa.

Ihanat, uuvuttavat ja upeat Erämessut on nyt taputeltu tältä vuodelta. Käteen jäi paljon muistoja sekä työskentely loistavan porukan kanssa. Ei tällaista voi kokea missään muualla kuin tapahtumajohtamisen kurssilla, olen todella tyytyväinen valittuani tämän kurssin, paljon on opittu matkan aikana ja lisää on vielä opittavaa.

Paljon suunnitteluhan tällaiset messut vaativat ja jokainen antaa täyden panoksen messujen onnistumista varten, kevään aikana tulleet ideat on jalostettu suunnitel

Pinkki ei olekkaan paha :)

miksi, jotka toteutettiin yhdessä. Olen itse ainakin oppinut editoimaan videoita ja pitämään jopa pinkistä väristä pieninä annoksina kuten kuvasta näkyy mutta en aio heti kyllä ostaa vaatekappia täyteen pinkkejä vaatteita.

Kevät oli täynnä naurua ja muita tunteita sekä tutustumista uusin henkilöihin, joiden kanssa on ollut aivan mahtavaa tehdä töitä messujen eteen.

Ensin oli pieni pelko, että mitähän tästä oikein tulee, vaikka itsellä oli jo kokemusta tapahtumajärjestämisestä ammattikoulun myötä. Tapahtuma oli kokoluokkaa pieni verrattuna näin huikeisiin ja koko Pohjois-Suomen kattaviin messuihin. Lähtisin uudestaan kyllä töihin messuille mutta nyt on hieman tyhjä olo, kun koko kevät tehty mieletön määrä suunnittelua ja työtä, jotta saadaan messut onnistumaan.

Pohjois-Suomen Erämessut olivat jännittävät, koska en ole koskaan ollut kyseisillä messuilla ja ensimmäisellä kerralla suoraan töihin, mutta sain todella paljon kokemusta ja uutta näkökulmaa tapahtumien järjestämiseen, josta on hyötyä tulevaisuudessa. Messuilla oli vaikka ja mitä nähtävää, rakastuin kaikkiin koiriin jotka kohtasin Ouluhallia kiertäessä, tuli kauhea ikävä omaa koiraa jonka onneksi näen kesän aikana :)

Mieli on nyt seesteisessä olotilassa kuin auringonlaskun aikaan oleva ranta, jossa hiljaisuus on melkein käsin kosketeltavan rauhallinen, aika on rauhoittua ja nauttia kesäpäivien tunnelmasta ja auringosta, kunhan kesä alkaa kunnolla. Ei siitä varmaan ehdi nauttia, kun kesä menee töissä.

 

Kiitos ja kummarrus kaikille mukana olleille, nähdään seurvaan kerran syksyllä koulunpenkillä!

Pysähdys sosiaalisessa mediassa

Some erämessuilla

Nyt kun elämme nykyaikana ja teknologia on vahvasti mukana, niin miksei sitä voisi hyödyntää esimerkiksi muuhunkin kuin vain oman elämän huippuhetkien esille tuomiseen. Teknologia muuttuu koko ajan ja tuo aina jotain uutta arkipäiviin, Lapin messut ovatkin huomanneet tämän mahdollisuutena ja ovatkin ahkerasti ottaneet sosiaalisen median pelikentän haltuun. Siellä on helppo jaka a julkaisuja ja kutsua porukkaa mukaan tykkäämään ja osallistumaan.

Somessa Erämessut voi löytää, bongata ja etsiä Facebookista ja Instagramin maailmoista. Linkki Facebookin tapahtumasivulle: https://www.facebook.com/events/225005604571007/

Instagramista Pohjois-Suomen Erämessut löytää tämän linkin kautta https://www.instagram.com/eramessut/ sekä kirjoittamalla hakukenttään Pohjois-Suomen Erämessut.

Minä somessa

Nyt olisi siis vuorossa some-maailman avaaminen, ja miten siinä olen mukana. Sosiaalinen media on jotain, johon törmää päivittäin, itse en kovin paljon välitä somesta. Jokainen tietää perusidean sosiaalisen median alustoista, itselläni on Facebook, Instagram, Twitter sekä muutama muu some-alusta joilla pidän yhteyttä kavereihin. Koska en pahemmin päivitä sosiaalista mediaa varsinkaan Facebookia, joskus saattaa joku julkaisu näkemättä, mutta olen yrittänyt olla enemmän aktiivinen. Verrattuna taas Instagramiin, joka on enemmän kuvan jakamiseen tarkoitettu alusta, tykkään siitä enemmän.

Oma tekeminen Erämessuissa on liittynyt juurikin some- maailmaan ja kuten kuvista näkee, olen ollut tämän näköisissä tunnelmissa markkinointia tehdessä. Media osaaminen liittyy enemmän videoiden kuvaamiseen ja materiaalin editointiin.  Kutsuin kavereita ja perheenjäseniä ympäri Suomea mukaan tapahtumaan Facebookin kautta ja ainakin pari sukulaista ja kaveria olivat kiinnostuneet tapahtumasta. Pyysin äitiä kertomaan työpaikallaan Pohjois-Suomen Erämessuista, toivottavasti hän vie sanaa eteenpäin.

Leikkauspöydällä

Editointi oli mielenkiintoista, mutta osasin sittenkin editoida kuvausmateriaalia, jotta saatiin upeaa jälkeä. Materiaalia oli onneksi paljon, jota pystyi muokkailemaan ja yhdistämään, miten halusi. Kuvaamista helpotti paljon, että sain lainata kaverilta tuota upeaa kameraa, jonka sainkin sitten syntymäpäivälahjaksi. Nyt ei tarvitse murehtia kameran palauttamista ollenkaan.

Käykäähän seurailemassa Erämessuja aiempien linkkien takaa löytyvistä alustoista, jotta saadaan hyvä pöhinä päälle toukokuun lopulla Oulussa. Some-lähettiläs jatkaa matkaa innolla kohti Pohjois-Suomen Erämessuja, toivottavasti myös sinä joka luet blogiani, löydät tiesi Ouluhalliin toukokuussa.

 

Messuja kohti

Matkani erämessuille aloitin hieman sekavassa olossa, koska en ole ennen ollut kyseisessä tapahtumassa. Kuten kuohuva koski, sydän kuohuu mukana aina messupäiviin asti aistien uusia ja jännittäviä tuulahduksia.

Olen Taivalkoskelta kotoisin, jossa metsää riittää silmänkantam

attomiin, joten eräily on tullut tutuksi paikkakunnan maisemissa.  Synnyin tähän maailmaan aika lailla 24 vuotta sitten kauniina kevät päivänä, siitä asti, kun olen osannut kävellä ja puhua, olen ollut isän mukana erilaisissa erähommissa nuorempien sisarusteni kanssa.  Osasyynä tähän on varmaan, ettei ollut leikkikaveria, koska lähimmät omanikäiset naapurit asuivat noin 10 kilometrin päässä ja kävivät kylässä ainoastaan syntymäpäivinä.

 

Luonto ja eräily on kulkenut mukanani kehdosta tähän päivään asti, koska isä on aktiivisesti ottanut meitä mukaan porohommiin, kalalle ja kelkkailemaan kun ikää oli tarpeeksi. Usein lomalla otan suunnaksi Jukolan, hauskaa paikassa on sen sijainti. Pellon takana on oja, jonka ylittäessään on Suomussalmen puolella.

Muistan erään kerran, kun isä oli porotöissä, niin menimme siskojen ja äidin kanssa katsomaan niin näimme, miten poroerotus tapahtui. Se oli jännän näköistä, koska porot juoksivat pelko silmissään suopunkia pakoon. Pienenä myös vene tuli tutuksi soutamisen muodossa, järjestys veneessä meni näin: isä oli ohjaamassa, äiti ja pienin sisko keskellä, keskimmäinen ja minä olimme airoissa. Soutamisesta ei meinannut joskus tulla mitään, koska olin hieman vahvempi mitä sisko oli. Nykyään, jos veneellä lähdetään kokemaan verkkoja, minä hyppään automaattisesti airoihin, saan samalla päiväntreenin.  Monesti olin myös mukana ruokkimassa ja hoitamassa poroja. Isän luona ollessa, voi vain nauttia tietystä hiljaisuudesta, jota kaupungissa ei ole.

Nykyään minulle eräily tarkoittaa kävelyä ja kuvaamista ja isän luokse mennessä, ihanan karvaturrin kanssa touhuamista. Tämä pikkuinen kaveri on Aava nimeltään ja on melkein kuin karvainen sisko minulle ja sisaruksilleni. Aava on syy miksi rakastan luonnossa liikkumista enemmän tänä päivänä kuin ennen tätä pientä itsepäistä rakasta ”siskoa”.

Tapahtumista on jonkun verran kokemusta, sillä ammattikoulun aikana järjestimme muutamia tapahtumia, esimerkiksi ohjelmalliset Joulumessut Rukan maailmancupin aikana muutama vuosi taaksepäin. Luokan kanssa pääsimme suunnittelemaan ja olemaan itse yhteydessä näytteille asettelijoihin, joita kutsuimme messuille. Itse juonsin tapahtumassa muotinäytöksen. Toinen tapahtuma oli Vappu-messut koko perheelle, johon teimme samanlaisella suunnitelmalla kuin Joulumessut. Se oli hauskaa, mutta jonkin verran hermoja raastavaa, kun ei ollut mitään tietoa mistään messuihin liittyvistä asioista. Tämä kevät vain vahvistaa omaa osaamista.

Ei muuta kuin Matka kohti Erämessuja alkakoon