HANKKEEN AIKANA TUOTETUT
Materiaalit
Tällä sivustolla on esillä SILTA-hankkeen aikana tuotettuja materiaaleja. Olemme hankkeessa kirjoittaneet useita blogitekstejä, lehtiartikkeleita, videoita, työkirjoja tukemaan maahanmuuttaja- ja kv-taustaisten opiskelijoiden siirtymiä eri opintoasteelta toiselle ja työelämään.
Toivottavasti materiaaleista on iloa myös muille hankkeen ulkopuolisille toimijoille. Muistathan käyttää lähdeviittauksia, jos lainaat tekstejämme.
JULKAISUT
Julkaistut materiaalit
Työelämäopas – Guide to Working Life
Selkeäkielinen työelämäopas on tarkoitettu maahanmuuttaneiden, työnantajien, työpaikkaohjaajien ja uraohjaajien käyttöön. Oppaaseen on kerätty työllistymisen alkuvaiheessa tarvittavaa tietoa. Oppaasta on saatavilla eri kieliversioita (ks. alla). Lisäksi sitä on saatavilla painettuna ja digitaalisena.
Alkuperäinen työelämäopas on suunniteltu ja tuotettu Oma polku maahanmuuttajalle -hankkeen, SUJUVA maahanmuuttajan koulutuspolku Lapissa -hankeen sekä Kemin osaava verkosto -hankeen toimesta.
Towards working life – Mentoroinnin työkirja
Lapin yliopisto toteutti hankkeessa työelään suuntautuvan mentorointiohjelman kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille (maisteri ja tohtori). Samalla pilotoitiin englanninkielistä työkirjaa mentoroinnin tueksi. Työkirja muokattiin palautteen pohjalta ja suomennettiin.
Työkirja on suunnattu opiskelijoille, ohjaajille ja mentoreille. Se antaa työkaluja oman osaamisen tunnistamiseen ja vahvistamiseen, CV:n tekemiseen ja hyvän työelämän suunnitteluun. Lisäksi se antaa tietoa kulttuurishokista, Lapin elinkeinorakenteesta ja työllistymismahdollisuuksista.
Profiilikortit
Maaliskuussa 2022 Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto järjestivät työpajan molempien korkeakoulujen maahaanmuuttaja ja kv-taustaisten opiskelijoiden kanssa työskenteleville ohjaus- ja neuvontahenkilöstölle. Työpajasta koostettiin opiskelijaprofiileja, jotka kuvastavat kv- ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden toiveita, mahdollisuuksia, mutta myös eteen tulleita haasteita.
Profiilikortit todettiin hyödyllisiksi myös muissa oppilaitoksissa sovellettuna versiona. Peräpohjolan opiston aikuisten perusopetuksen päättövaiheen opiskelijoiden kanssa työstettiin keväällä 2023 profiilikortteja. Kortit ovat toimineet opettajan, opiskelijan ja yhteistyöoppilaitoksen tiedonsiirtopalavereissa keskustelun ja tiedonsiirron tukena.
PPO:lla Profiilikorttien teko aloitettiin keskustelemalla opiskelijan vahvuuksista, olemassa olevasta osaamista ja avun tarpeista tulevissa ammatillisissa opinnoissa. Profiilikorttien tekemiseen yhdistettiin Cv:n tekemiseen liittyvä ajattelu ja samalla harjaannuttiin tekstinkäsittely taidoissa. Lopullinen korttipohja tehtiin yhdessä opettajan kanssa.
Alta pääset tarkastelemaan korkeakouluissa mallinnettuja opiskelijaprofiileja ja PPO:n malliprofiilikorttia.
Raportti kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksista ja motivaatiosta alueelle jäämiseen
Syksyn 2022 aikana Lapin yliopiston kansainvälisille opiskelijoille toteutettiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää työllistymiseen ja Lappiin jäämiseen liittyviä motivaatiotekijöitä. Tulokset on nyt raportoitu sekä suomeksi että englanniksi.
Voit tutustua raportteihin alla olevien linkkien kautta.
Robottiavusteinen suomen kielen opetus
Ammattiopisto Lappia on kehittänyt ja toteuttanut Silta-hankkeessa täysin uudenlaista robottiavusteista suomen kielen oppista tukevaa menetelmää ammatillisella toisella asteella. Hankkeessa ammatillista sanastoa ja ammatillista kielitaitoa on vahvistettu robottiavusteisesti siirtymissä aikuisten perusopetuksesta ammatilliselle toiselle asteelle, ammatillisessa opetuksessa sekä siirtymissä työelämään. Videolla Välkky kertoo tarkemmin työstään Ammattiopisto Lappiassa ja työpaikoilla.
Ammatilliset erityisopettajat ry on kutsunut Välkyn yhdistyksen kunniajäseneksi. Perusteluna mainittiin Välkyn monialaisuus, kehittämismyönteisyys ja suomen kielen taidon eteen tekemä työ.
S2-tukitoimet
Hankkeessa on tehty erilaisia S2-tukitoimia, kuten suomitreenejä, puhekahvilaa ja orientatatiopäiviä selkosuomella. Lisäksi Ammattiopisto Lappiassa on laadittu työ- ja oppimisympäristöistä alakohtaisia sanastoja suomen kielen oppimisen tueksi.
Suomitreenit
Suomitreenit-koulutuksessa opiskeltiin työnhaussa ja työpaikalla toimimisessa tarvittavaa suomen kieltä. Koulutukseen osallistuneet saivat tietoa työnhakemisesta Suomessa, Suomen ja Ruotsin rajapinnassa työskentelystä sekä suomalaisesta työkulttuurista. Suomitreenit toteutettiin hankeyhteistyönä Arbeta tillsammans -hankkeen kanssa.
Puhekahvila
Puhekahvila kokoontui kerran viikossa syyslukukaudella 2022. Puhekahvila toiminta kehitettiin kohtaamispaikaksi, jossa maahanmuuttaneilla oli mahdollisuus vahvistaa suullista suomen kielen taitoa. Puhekahvilassa keskusteltiin työhön ja opiskeluun liittyvistä asioista. Kokeilu toteutettiin hankeyhteistyönä JOOK- jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämishankkeen kanssa.
Orientaatiopäivät selkeällä suomen kielellä
Osana opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen kehittämistä Ammattiopisto Lappiassa järjestettiin maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille selkeäkieliset orientaatiopäivät. Orientaatiopäivät toteutettiin Kemin, Tornion ja Muonion toimipisteissä syksyllä 2022. Orientaatiopäivien sisältö liittyi opintojen aloitusvaiheeseen.
Alakohtaisissa materiaaleissa on mahdollisuus tutustua alan ammattisanastoon kuten työvälineisiin, koneisiin ja laitteisiin. Materiaalin avulla tutustutaan myös alan keskisiin työtehtäviin. Materiaali mahdollistaa siirtymävaiheessa olevalle maahanmuuttaneelle mahdollisuuden tutustua Ammattiopisto Lappian oppimisympäristöihin. Seuraavista linkeistä pääset tutustumaan Ammattiopisto Lappian autoalalle suunnattuihin materiaaleihin.
Sanastokortit
Peräpohjolan opistolla rakennettiin useille eri aloille ammattisanastoa tukemaan opiskelijoiden oppimista. Sanastokortteja tehtiiin mm. ajoneuvoasentajille, kampaajille ja lastenohjaajille. Pääset tutustumaan sanastokortteihin tarkemmin alla olevista linkeistä.
Maahanmuuttajille selkeäkielinen sivu REDUn nettisivustolle
Nettisivuilta on usein vaikeaa löytää tietoa, kun kielitaito on vielä kehittymässä. Maahanmuuttajan voi olla vaikeaa etsiä tarpeellista tietoa esim. ammatillisesta koulutuksesta, kun riittävää opintoihin liittyvää sanastoa ja tietoa ei välttämättä ole. Hän ei välttämättä tiedä, millä sanoilla ja mitä asioita hänen tulisi etsiä saadakseen riittävää tietoa opinnoista ja hakumahdollisuuksista. Vastasimme tähän tarpeeseen laatimalla maahanmuuttajille REDUn nettisivuille maahanmuuttajille oman sivun, johon on pyritty kokoamaan tärkeimmät tiedot ammatillisesta koulutuksesta. Sivujen avulla pyrimme myös opettamaan ammatillisen koulutuksen sanastoa, jotta opiskelu ja haku opintoihin olisi mahdollisimman selkeää.
HOKS-Prosessi
Peräpohjolan opistolla kehitettiin aikuisten perusopetuksessa HOKS prosessin mallia. Hankkeessa mallinnettiin prosessia tukemaan maahanmuuttaja taustaista opiskelijaa siten, että se erityisesti vahvistaa opiskelijan jatko opiskelu valmiuksien kehittymistä ja ammatinvalintaa. HOKS prosessikuvausta hyödynnetään myös Peräpohjolan opiston ammatillisen koulutuksen maahanmuuttajataustaisen opiskelijan HOKS-prosessissa.
Kielitaitovaatimukset
Silta-hankkeen aikana kehitettiin alakohtaisia kielitaitovaatimuksia sekä Lappialla että REDUlla.
Ammattiopisto Lappia
Ammattiopisto Lappian alakohtaiset kielitaitovaatimukset määriteltiin Lappian alojen, koulutuspäälliköiden ja S2-asiantuntijoiden yhteistyönä. Kielitaitovaatimusten määrittelemiseksi tehtiin kartoitus Lappian eri alojen kielenkäyttötilanteista. Kartoituksessa koottiin tietoa siitä, millaisia puhumisen, kuullun ymmärtämisen, luetun ymmärtämisen ja kirjoittamisen tilanteita alalla opiskeluun liittyy. Kartoituksen pohjalta laadittiin ehdotus alakohtaisista kielitaitovaatimuksista, jonka alan opettajat ja koulutuspäällikkö hyväksyivät.
Kielitaitovaatimukset ovat osa opiskelijavalinnan prosessin kehittämistä. Kielitaitovaatimusten määrittelyn tavoitteena on, että hakijat, yhteistyöverkosto ja maahanmuuttaneiden ohjaustyötä tekevät tietävät millaista kielitaitoa Lappian eri aloilla vaaditaan.
Lapin koulutuskeskus REDU
REDUssa myös kehitettiin Silta-hankkeen kanssa yhteistyössä maahanmuuttajaopiskelijoiden opiskelijavalintaa laatimalla alakohtaiset kielitaitovaatimukset, jotta eri kielen oppimisen vaiheessa olevilla opiskelijoilla on mahdollisuus opintoihin. Nyt esim. kokiksi, toimitilahuoltajaksi, kampaajaksi, parturiksi, levyseppähitsaajaksi, maalariksi, puusepäksi ja tanssijaksi pääsee opiskelemaan aiempaa matalammalla kielitaidolla.
Jos hakija ei saavuta haluamansa alan kielitaitotasovaatimusta, hänelle pyritään etsimään jokin toinen ala tai suunnittelemaan osatutkintopolku. Osatutkintoa opiskellessa kielitaito usein kehittyy siten, että opiskelija voi siirtyä opiskelemaan koko tutkintoa. Osatutkintomahdollisuus on tärkeä monelle maahanmuuttajalle, sillä kielitaito karttuu ylivoimaisesti parhaiten vuorovaikutuksessa suomenkielisten kanssa, opiskellessa tai työtä tehdessä.
REDUssa järjestetään kielikokeita 10 kertaa vuodessa, jotta opintoihin pääsy mahdollistuu sujuvasti ympäri vuoden. Kielikokeen jälkeistä jatko-ohjausta kehitettiin edelleen.
Osaamismerkit
Hankkeessa laadittiin osaamismerkkejä kahdessa eri oppilaitoksessa, Ammattiopisto Lappiassa ja Peräpohjolan opistolla. Molemmat merkit myönnetään Open Badge Factoryssä.
Ammattiopisto Lappialla on laadittu ja pilotoitu siirtymävaihetta tukeva osaamismerkki puhtauspalvelualalle. Puhtauspalvelualan tutustuja -osaamismerkki sisältää ammattisanastoharjoituksia seuraavilla osa-alueilla: hygieniatilat, pinnat ja tasot, lika ja jaksoittaiset siivoustyöt. Osaamismerkin suorittamalla voi osoittaa kiinnostusta ja motivaatiota puhtauspalvelualaa kohtaan.
Peräpohjolan opistolla on suunniteltu ja toteutettu aikuisten perusopetuksen opiskelijoille digitaitoihin liittyvä osaamismerkki, joka suoritetaan sähköisessä oppimisympäristössä. Osaamismerkin suoritettuaan haltija osaa kirjautua tietokoneelle itsenäisesti, lähettää ja vastaanottaa sähköpostia sekä lisätä liitteitä, tekstinkäsittelyn alkeet ja käyttää teamsia itsenäisesti. Osaamismerkki on pilotoitu keväällä 2023 Peräpohjolan opiston aikuisten perusopetuksen päättövaiheen opiskelijoiden kanssa.
Tukea työpaikkaohjaajille, ammatillisen koulutuksen ohjaushenkilöstölle ja opettajille maahanmuuttaneen ohjaamiseen
Usein maahanmuuttaneen ohjaamista pohditaan opiskelijan näkökulmasta, mutta helposti unohdetaan, että henkilöstö, työpaikkaohjaajat, oppilaitoksessa työskentelevät ohjaajat ja opettajat, ovat usein uuden asian äärellä. Ammattiopisto Lappiassa ja REDUlla olemme hankeen puitteissa tukeneet työpaikkaohjaajia, oppilaitoksen ohjaushenkilöstöä ja opettajia maahanmuuttaneen kieli- ja kulttuuritietoisessa ohjaamisessa.
Oppisopimusopiskelijan opintojen etenemistä on tuettu monin tavoin, muun muassa perehdyttämällä työpaikkaohjaajia, vahvistamalla opiskelijan ammattisanastoa, avaamalla käsitteitä ja selkeäkielistämällä tutkinnonperusteita ja arviointikriteerejä. Näillä toimenpiteillä opiskelijaa on valmistettu näyttötilannetta varten. Myös oppisopimuskoulutusta ja maahanmuuttajataustaisen oppisopimusopiskelijan ohjausprosessia on kehitetty.
Monikulttuurisuuden vahvistaminen AMK:ssa
Lapin AMK:ssa perehdyttiin hankkeen aikana monikulttuurisuuden vahvistamiseen ja aiheeseen liittyen laadittiin erilaista materiaalia opetus-, ohjaus- ja korkeakouluhenkilöstölle. Pääset tutustumaan niihin tarkemmin alla olevista linkeistä.
Monikulttuuristen käytäntöjen vahvistaminen AMK:ssa
Julkaisun aihe on monikulttuurisuuden kehittäminen korkeakoulutuksessa. Oppaan tavoitteena on tukea opetus-, ohjaus- ja korkeakouluhenkilöstöä huomioimaan maahan muuttaneen ja ulkomaalaistaustaisen opiskelijan tarpeet opintojen joustavassa etenemisessä sekä etsimään keinoja monikulttuuristen toimintatapojen etsimiseen. Julkaisu on julkaistu Lapin AMK:n Issuu-julkaisuna.
Työkirja korkeakouluihin maahan muuttaneen ja ulkomaalaistaustaisen opiskelijoiden opintojen edistämisen tukemiseksi
Oppaan tavoitteena on tukea opetus-, ohjaus- ja korkeakouluhenkilöstöä huomioimaan maahan muuttaneen ja ulkomaalaistaustaisen opiskelijan tarpeet opintojen joustavassa etenemisessä sekä etsimään keinoja monikulttuuristen toimintatapojen etsimiseen
Kulttuuritietoisen ohjauksen kehittämisen huoneentaulu
Kulttuuritietoisen ohjauksen kehittämisen huoneentaulussa kuvataan monikulttuurisen ohjauksen etuja, ohjauksen haastekohtia, hyväksi havaittuja käytäntöjä sekä kehittämisehdotuksia työyhteisön ja oppilaitoksen yhdessä pohdittavaksi. Huoneentaulu syntyi Lapin ammattikorkeakoulun toteuttaman ulkomaalaistaustaisia opiskelijoita ohjaavien työelämän toimijoiden työpajan tuloksena.
Kulttuurinen herkkyys podcast-sarja
Kaksiosainen podcast käsittelee kulttuurista herkkyyttä lehtori Jörn Severidtin johdattelemana. Severidt käsittelee podcastissaan muun muassa kognitiivisten vinoumien ja kulttuurien väristen toimintatapojen eroja, jotka voivat johtaa meidät yhteentörmäyksiin (kulttuuriset erot muun muassa hierarkian, asiallisuuden ja itseohjautuvuuden suhteen). Severidt myös avaa brittiläisen Richard Lewisin kehittämän The Lewis Modelin näkökulmaa, jossa kulttuurien viestintä- ja toimintatavat yhdistyvät kulttuurien arvo-orientaatioihin.
Jörn Severidt työskentelee Lapin yliopiston kielikeskuksella Kulttuurienvälisen viestinnän lehtorina.
Podcastien kestot: Osa 1 12:04, Osa 2 15:23
Kansainväliset osaajat Lapissa -opas
Kansainväliset osaajat Lapissa -opas johdattelee sinut Lapin yliopiston kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoinnin äärelle. Opas herättelee lukijaansa ajattelemaan kansainvälisten osaajien rekrytointia uusista näkökulmista ja tarjoaa eväitä mm. oppilaitosyhteistyön hyödyntämiseen. Lisäksi saat myös tietoa mm. kielitaidon ja kulttuurisen ymmärryksen kehittämisestä.
Digimateriaali
Tämä digitaalinen oppimismateriaali on tarkoitettu ammattikorkeakouluopintoihin valmistautuvalle maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle. Materiaalin tarkoituksena on tukea ammatillisesta koulutuksesta siirtyviä maahanmuuttotaustaisia opiskelijoita valmistautumaan korkeakouluopintoihin.
Materiaali sisältää osiot: pääsykokeisiin valmistautumisen, opiskelu ammattikorkeakoulussa ja työelämäosion.
Digitaalinen materiaali on suunniteltu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn, mutta sitä voidaan hyödyntää myös toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden ohjauksessa.
Ammattiopisto Lappian virtuaaliset koulutusalasafarit
Ammattiopisto Lappiassa järjestettiin kevään ja syksyn 2022 aikana virtuaalisia koulutusalasafareita, joissa esiteltiin eri koulutusaloja. Safareita koordinoivat Silta-siirtymät maahanmuuttajien urapoluilla –hanke, JOOK-jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämishanke ja ÄRM – Kemi-Tornion alueen äkillisen rakennemuutoksen kehittämishanke.
Koulutusalasafareista on tehty tallenteet. Tallenteilta on mahdollista tutustua esiteltävään koulutusalaan sekä perehtyä tarkemmin tutkinnon sisältöön. Alaesittelyt sisältävät tietoa muun muassa opintojen kestosta, oppimateriaalista ja opintojen sisällöstä, millaista suomen kielen taitoa alan opinnoissa vaaditaan, millaisissa työtehtävissä valmistumisen jälkeen voi työskennellä sekä jatko-opiskelumahdollisuuksista.
Alaesittelyjen materiaali ja tallenteet löytyvät oheisesta linkistä.
Mallinnos lukuvuosisuunnittelun tueksi
Peräpohjolan Opistolla tuotettiin lukuvuosimallinnus päättövaiheen ryhmän opettajan nivelvaiheen lukuvuosisuunnittelun tueksi.
Opiskelupolkuvalmennus Ammattiopisto Lappiassa
Silta-hanke on tarjonnut kokonaisvaltaista opiskelukuntoa tukevaa palvelua Ammattiopisto Lappian maahanmuuttajaopiskelijoille vuoden 2022 aikana. Opiskelupolkuvalmennus oli suunnattu opiskelijalle, joka tarvitsi tukea ja ohjausta opintojen haasteissa, esimerkiksi oppilaitoksen ja työpaikan arkeen sopeutuminen, vuorovaikutus, esiintyminen, jännittäminen, työelämäjaksolle siirtyminen ja työelämässä toimiminen.
Opiskelupolkuvalmennuksessa opintojen etenemistä ja työelämään siirtymistä tuettiin ratkaisukeskeisten toimintatapojen ja toimintaterapian menetelmien avulla. Valmennuksen tavoitteena oli arjen- ja elämänhallinnantaitojen sekä itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen.
Valmennuksessa opettaja ja työelämäohjaaja saivat asiantuntijalta perehdytyksen ja materiaalia opiskelijan jatko-ohjauksen tueksi.
Opiskelupolkuvalmentajana toimi työkykyasiantuntija, työuravalmentaja, tradenomi (AMK) ja toimintaterapeutti Katja Siurumaa Edicos Oy:stä.
JULKAISUT
Videot
yhteistyössä LaTu-hankken kanssa
Selkokielisiä videoita
REDU työsti yhteistyössä LaTu-hankkeen kanssa selkokielisiä videoita, joissa tutustutaan korkeakoulujen opintomahdollisuuksiin. Yksi video nähtävillä tässä, tutustu muihin videoihin tästä linkistä.
Videoihin saa tekstitykset päälle asetuksista.
yhteistyössä JOOK-hankken kanssa
Opiskelu REDUssa
Tässä videossa kerrotaan, miten ammatillinen perustutkinto rakentuu ja millaista tukea opiskelija saa REDUssa. Video on toteutettu Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen (JOOK) -hankkeen ja Silta-hankkeen yhteistyönä.
Koonti hankkeen toimista
Peräpohjolan Opistolla
Tälle videolle on koostettu Silta-hankkeen toimet Peräpohjolan Opistolla.
JULKAISUT
Blogitekstit
Liian kovat kielitaitovaatimukset jarruttavat maahanmuuttajien työllistymistä
Leena Vainiokangas
“Maahanmuuttajien kielitaito karttuu tehokkaasti opiskellessa. Lapin koulutuskeskus REDUun pääsee opiskelemaan myös matalammalla kielitaidolla, kirjoittaa maahanmuuttajien urapolkujen parissa työskentelevä Leena Vainiokangas Lapin koulutuskeskus REDUsta.”
Teksti julkaistu Rovaniemi.fi-sivustolla
Jokainen meistä on mentori
Heikki Pantsar, Outi Kugapi, Jaana Severidt
“Lapin yliopistolla kokeiltiin uudenlaista mentorointiohjelmaa kansainvälisille opiskelijoille tukemaan urakehitystä ja työllistymistä. Kokemusten jakamisella, kuuntelemisella ja keskustelulla koettiin olevan suuri merkitys omaan urasuunnitteluun ja oman osaamisen sanoittamiseen.”
Teksti julkaistu Rovaniemi.fi-sivustolla
Ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden ohjaus työelämässä
Anniina Tohmola
Lapin ammattikorkeakoulun tuottamassa työelämäedustajille tarkoitetussa työpajassa pohdittiin ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden ohjausta työelämässä. Blogissa hoitotyön lehtori ja hankeasiantuntija Anniina Tohmola kuvaa työpajan sisällöistä nousseita opiskelijaohjauksen etuja, onnistumisia, haasteita sekä kehittämisenkohteita.
JULKAISUT
Lehtijutut
Hoitajaopiskelijat kiskotaan töihin kesken opintojen - Redun maahanmuuttajaopiskelijat ottavat paineita puutteellisesta kielitaidosta, mutta työllistymistä se ei estä
Lehtikirjoitus REDUlla SILTA-hankkeen alulle laittamasta Sosiaali- ja terveysalan maahanmuuttajakoulutuksesta.
Teksti julkaistu Lapin kansassa 9.9.2022. Tilaajasisältöä.
Sinäkin olet mentori
Mielipidekirjoitus Lapin yliopiston kansainvälisten opiskelijoiden mentorointiryhmästä saaduista kokemuksista. Tekstin kirjoittajat: Heikki Pantsar, Outi Kugapi ja Jaana Severidt.
Teksti julkaistu Lapin kansassa 1.7.2022. Tilaajasisältöä.
Pistarit: Robottiope työkaverina
“Ammattiopisto Lappia kokeili humanoidirobottia työpaikoilla tapahtuvassa maahanmuuttajien kielenopetuksessa. S”-kouluttaja Ellinoora Köpman ei silti jäänyt työttömäksi.”
Teksti julkaistu Opettaja-lehdessä 13/22
Robottiavusteinen suomen kielen opetus maahanmuuttajien tukena työpaikoilla
“Robotin käyttömahdollisuudet ammatillisen koulutuksen pedagogisessa tyuössä ovat lähes rajattomat.”
Teksti julkaistu Kotikulmilta-lehdessä 16.3.2022
Sisukkuudella suomalaiseksi ja ahkeruudella ammattilaiseksi
“Uuteen kotimaahan asettautuminen, kielen oppiminen, peruskoulun suorittaminen, ammattiin valmistuminen ja työllistyminen on melkoinen urakka kelle tahansa, saati nuorille maahanmuuttajille.”
Teksti julkaistu Kotikulmilta-lehdessä 2.3.2022
Nuorista maahanmuuttajista tarvitaan hyviä esimerkkejä
“Peräpohjolan Opiston kokemuksen mukaan samanaikaisopetus parantaa kouluttautumismahdollisuuksia.”
Teksti julkaistu Kotikulmilta-lehdessä 2.3.2022