Pk-yrityksen digipolku & seinätaulu

Alla olevat työkalut on luotu pk-yrityksille avuksi liiketoiminnan digitalisointiin.

Pk-yrityksen digipolku perustuu laadulliseen analyysin selvitystyöstä, joka piti sisällään noin 27 erilaista liiketoiminnan digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon liittyviä polkumalleja ja viitekehyksiä. Osa aiemmin mainituista oli tieteelliseen tutkimukseen perustuvia, osa konsulttiyritysten muodostamia ja muutama eritoten pk-yrityksille suunnattua mallia. Pääpaino digipolussa on pk-yrityksissä.

Digipolku on jaettu kolmeen vaiheeseen: valmistelu-, kokeilu- ja pilotointivaiheeseen, josta valmisteluvaihe on tärkein.

PK-YRITYKSEN DIGIPOLKU:

Valmisteluvaiheessa tärkeintä on ymmärtää mitä digitalisaatio tarkoittaa sinulle ja pk-yrityksellesi. Pk-yrityksen digipolku alkaa selkeiden, liiketoimintaa edistävien tavoitteiden määrittelystä. On hyvä ymmärtää digitaalisten teknologioiden hyöty omalle liiketoiminnalle, määritellä mitä se tarkoittaa oman pk-yrityksen kontekstissa sekä miettiä miten teknologioita voidaan hyödyntää siten, että se tukee pk-yrityksen ydinliiketoimintaa. Tässä mielessä hyvin

suunniteltu on puoliksi tehty – eli mitä paremmin valmisteluvaihe tehdään, sitä helpommin kokeilu- ja pilottivaihe etenee (pienemmät kustannukset, muutokset halvempia).

Valmisteluvaiheen tärkeitä työkaluja ovat:

1. Digitaalinen maturiteettitesti – kertoo yrityksen kokonaiskuvan ja lähtötason digitalisaatioon. Tässä voi hyödyntää esim. ARDICOn (Arktiset kehittämisympäristöt) tai VTT:n Digikypsyystyökalua 

2. Oman pk-yrityksesi liiketoimintamallin kartoituksessa voit hyödyntää business model canvas työkalua työkalun avulla pystyt helposti arvioimaan mitä muutoksia mahdollinen teknologia tuo liiketoimintaasi.

3. Kolmannen osapuolen asiantuntijat ja osaajat: esimerkiksi korkeakoulujen teknologia ja muotoiluosaajia teknologiatiedon kartuttamisessa.

Kun digiratkaisujen rooli osana yritystoiminnan kokonaisuutta on kirkastettu, on aika miettiä käytännön toteutusta.

 

Kokeiluvaiheessa tärkeintä on suorittaa nopeita kokeiluja, joissa valittua digitaalista teknologiaa tai sovellutusta kokeillaan omassa pk-yrityksessä valitussa käyttökohteessa ja se räätälöidään oman yrityksen tarpeisiin. Pääpaino on nopeissa voitoissa eli 6kk aikajänteellä suoritettavista helpoista, pienistä uudistuksista. Nopeat kokeilut auttavat digitaalisen ratkaisun räätälöinnissä yrityksellesi, ne vähentävät myös käyttöönottoon liittyviä riskejä ja kustannuksia. Huomioi, että nopeita kokeiluja saattaa joutua tekemään useampi ennen kuin teknologia on täysin räätälöity.

 

Pilotointivaiheessa valittua ja kokeiltua teknologiaa tai ratkaisua lähdetään oikeasti juurruttamaan osaksi pk-yrityksen arkea ja perusprosesseja. Pk-yrityksen toimintalogiikkaa ja taustaprosesseja muunnetaan vähitellen tukemaan uutta, digitaalista liiketoimintaa. Pilotti aloitetaan vaiheittain ja edistymistä seurataan säännöllisesti. Suunnan muutoksia tehdään tarvittaessa. Kun teknologia on otettu käyttöön, varmistetaan käyttöä tukevien prosessien toimivuus. Esim. koulutustilaisuudet, demonstroinnit, valmennukset, käytön tuen palvelut tulevat tässä ajankohtaisiksi.

Skaalaamisen vaiheessa valitaan toinen kehityskohde ja sama prosessi aloitetaan alusta kunnes haluttu digiosaamisen taso saavutetaan. Skaalatessa aikajänne on pitkä +1v.

PK-YRITYKSEN DIGITALISAATION SEINÄTAULU

Pk-yrityksen digitalisaation seinätaulu sisältää selvityksen kautta ilmi tulleita arvokkaita nostoja, jotka eivät sopineet digipolkuun ja jotka on hyvää pitää mielessä omaa digitalisaatiopolkuasi aloittaessa.