Ajatuksia avoimista oppimisympäristöistä ja aktiivisesta kansalaisuudesta

ITK-päivillä kysyimme ajatuksia avoimista oppimisympäristöistä ja niiden merkityksestä. Haastateltavina olivat Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Matti Apunen, tutkijatohtori Carita Kiili Jyväskylän yliopistosta ja professori Jari Multisilta Helsingin yliopistosta.

Matti Apusen mielestä avoimet oppimisympäristöt poistavat nykyisen hierarkisen järjestelmän, jossa oppijat aloittavat alakoulussa, siirtyvät yläkouluun ja siitä eteenpäin seuraaville asteille.  Hänen mielestään avoimuus mahdollistaa verkostoitumisen eri alojen asiantuntijoiden kanssa, jotka vaikuttavat ympäri maailmaa.

Kysymykseen, kuinka kansalaisia voidaan aktivoida oppimaan avoimissa ympäristöissä, vastaus oli kansainvälinen kilpailu, joka aktivoi ja pakottaa olemaan mukana avoimissa ympäristöissä.

Verkostojen merkitys Apuselle on hyvin suuri. Verkostoissa olevat ihmiset suosittelevat, tekevät esivalintoja, seulovat epäolennaisia oleellisista.

Videon linkki: http://youtu.be/V2vydPoQyE0

Carita Kiilille avoin oppimisympäristö tarkoittaa laajasti koko internettiä kaikkine sisältöineen ja työkaluineen. Hänen mielestään netti on demokratisoinut mahdollisuuksia oppimiseen. Lisäksi se on tuonut sisältöä ja työkaluja, joilla voidaan kehittää omia ajatuksia joko yksin tai yhteisöllisesti.

Oppimisen aktivoiminen tapahtuu parhaiten herättämällä oppilaiden uteliaisuus, haastamalla oppijoita omaan ajatteluun ja hyödyntämällä heidän omia kiinnostuksen kohteita. Kiili pitää tärkeänä autenttisten tilanteiden linkittämisen formaaleihin tilanteisiin.

Tulevaisuudessa oppimisympäristöt ovat monimediaisia, aina läsnäolevia globaaleja kohtauspaikkoja.

Videon linkki: http://youtu.be/z_SBUxo9A3s

Jari Multisillan mielestä avoimet oppimisympäristöt ovat kaikkien tavoitettavissa, joka tuo tasa-arvoisuutta koulutuksen saavutettavuuteen ja mahdollistaa monenlaista oppimista. Samalla avoimet oppimisympäristöt mahdollistavat  laiteriippumattomuutta, jolloin emme ole kiinni yhdestä laitevalmistajasta. Oppijat voivat itse tuottaa, muokata ja koostaa sisältöjä.

Se, että oppija ei tiedä, mitä sisältöjä hän vielä tarvitsisi, on yksi haasteista. Tähän hänen mielestä täytyisi kehittää järjestelmiä, jotka esimerkiksi suosittelevat sisältöjä tai oppimispolkuja.

Videon linkki: http://youtu.be/SGqquVrqpvk

 

This entry was posted in Aktiivisetajatukset, Tapahtumat. Bookmark the permalink.