Misteepä sen tietää mihinkä pystyy ennen ku kokkeiloo

Alun perin jo 2008 AKTIIVI-hankkeena alkanut ja sen jälkeen 2012 AKTIIVI Plus -hankkeena jatkunut koordinaatiohanke on lähenemässä loppuaan nykyisen hankekauden päättyessä. ESR-rahoitetun hankkeen ydin on ollut koordinoida ja mahdollistaa yhteistyötä samassa rahoitusohjelmassa ajan saatossa olleiden peräti 27 hankkeen välillä.

19.11. AKTIIVI-perheen hankkeiden tekijöitä kokoontui päiväksi Tule kokemaan ja tekemään -loppuseminaariin Helsingin Arabianrantaan. Ja kun nimikin velvoittaa, myös AKTIIVIa, loppuseminaarin anti oli vallan vauhdikas.

Aktiivista kansalaisuutta ja avoimia oppimisympäristöjä, jotka ovat AKTIIVIn pääteemoja, lähestyttiin viiden eri teeman kautta, ja kunkin teeman suunnitteluporukka oli kehittänyt toiminnallisia ja hauskoja tapoja tutustua hankkeisiin ja niiden lopputuotoksiin. Päivän aloitti koko AKTIIVIn ajan mukana toiminut projektipäällikkö Mika Petäsnoro Lapin ammattikorkeakoulusta, ja toivotti runsaslukuisen seminaariväen tervetulleeksi.

Ensimmäisen teeman, Ideasta innovaatioksi, alusti Pekka Ollikainen Tekesiltä. Alustuksen jälkeen Pekka pyysi yleisöstä paria kuvausta jonkin hankkeessa syntyneen tuotteen esittelemiseksi yleisölle. Seminaariväki sai esittää parannusehdotuksia näihin esityksiin. Tämän jälkeen yksi julkishallintoa edustava ”ostaja” ja yrityksiä edustava ”ostaja” osallistuivat tuotteiden arviointiin. Kunkin teeman jälkeen oli myös vireää keskustelua teeman aiheista.

Toisen teeman, Pelihimoa – pelillisyys ja motivaatio, avasi Harri Ketamo Skillpixels-firmasta, joka kehittää maailmanlaajuisia peleihin perustuvia opetusmateriaaleja. Kun lapsi oppii parhaiten opettamalla toista lasta, niin Skillpixelsin opetusmateriaali on rakennettu niin, että opettamalla vaikka pelihahmoa, lapsi oppii itse. Tässä teemassa osanottajia aktivoitiin kiertämään eri pisteitä, joissa pääsi haastaamaan päätään 3D-ajatteluun tai pelaamaan erilaisia pelillisiä oppimisympäristöjä, tai kokeilla käyttää 3D-puimuria avatar-hahmolla.

Kolmannen teeman, Aikuinen oppija voittaa aina – aikuinen oppijana ja tiedon jakajana, oli Jouni Kangasniemi OKM:sta. Hän mainitsi muun muassa että oppimisen tilat monipuolistuvat ja oppimisen tavat muuttuvat. Osittain olemme juuri nyt strategiaviidakossa mutta pitäisi myös miettiä sitä isoa kuvaa, kokonaisuutta, mihin olemme menossa. Tässä teemassa esiteltiin hankkeista erilaisia tapauksia, kuinka asioita esimerkiksi kirjastopuolella tai museoissa on jo muutettu oppimisystävällisempään suuntaan, tai vertaismentorointia käytetty järjestötyöntekijöiden työhyvinvointia lisäämään. Teeman yhteydessä myös pohdittiin, minkälaista oppiminen on vuonna 2018.

Kolmannen teeman jälkeen seminaarin osallistujat saivat nauttia hankeväen taidoista, kun Duo S.U.K.S.E.E. esitti saksofonilla ja kitaralla kolme laulua 😀

Neljännen teeman, Parkanosta Piilaaksoon – heimot kokoontuvat digiajan leirinuotiolla, alustaja Jarmo Viteli Tampereen yliopistosta kertoi, että tärkeintä on luovuus, rentous ja yhdessäolo. Pitää miettiä, miten jokin ongelma ratkaistaan, kenelle siitä on iloa ja hyötyä. Samoin hän sanoi että kaikkea mitä voi mitata, voi myös parantaa.

Viidennen teeman, Ilo irti oppimisesta ja tekemisestä, alustaja Heli Ruokamo Lapin yliopistosta, laittoi muun porukan myös räppäämään. Teemassa esitteli neljä panelistia omia tapauksiaan ja kokemuksiaan, mm. Saamelaisalueen koulutuskeskuksen Eeva-Liisa Rasmus-Moilanen kertoi saamenkielen etäopetuksesta, jossa muistetaan jatkuvasti vanha sanonta: minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa. Saamenkielinen lukupiiri kokoontuu myös verkossa, koska saamelaiset asuvat maantieteellisesti niin hajallaan Suomessa. Maija Viherä kertoi viestintäverstas-toiminnasta, jossa työttömiä on aktivoitu käyttämään tietokonetta lehden tekoon. Heli Ruokamo myös kehotti jakamaan sekä mokia että onnistumisia, koska kummastakin voi oppia.

Lopuksi kumpikin hankkeen projektipäällikkö, Leena Vainio Omniasta ja Mika Petäsnoro Lapin ammattikorkeakoulusta, haastoivat seminaariväen keskustelemaan aiheista: ovatko avoimet oppimisympäristöt muuttuneet avoimiksi oppimisympäristöiksi ja kuinka aktiivinen on aktiivinen kansalainen? Kysymyksistä virisi innostunut keskustelu, joka siivitti seminaarin osallistujat hyvillä mielin kotimatkalle.
Lämpimät kiitokset kaikille osallistuneille!

Loppuseminaarin asioita on koottu tähän: http://padlet.com/mpetas/APlusloppusemma

Seminaarissa otettuja kuvia löytyy AKTIIVIn Instagramista, Twitteristä sekä Facebookista (#aktiivi2014).

Tuokiokuvia seminaarista

Tuokiokuvia seminaarista

Edit: 21.11. Toki seminaarissa oli paljon muutakin, tässä vain pieni pintaraapaisu. Seminaarista tehdään myös videotallenne, joka ilmestyy myöhemmin!

 

This entry was posted in Yleinen. Bookmark the permalink.