Mobiilisti dialogisesti oppien

Sanna Ruhalahti & Anne-Maria Korhonen, HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Keväällä 2014 toteutimme HAMK Ammatillisella opettajakorkeakoululla mobiilisti täysin opiskeltavan opintojakson. Opintojakson avaintekijöinä olivat autenttinen, dialoginen ja mobiilisti tapahtuva oppiminen. Pedagogisena suunnittelun pohjana toimi DIANA-malli (Dialogical Authentic Netlearning Activity), joka kehitettiin vuonna 2002 VETO-tutkimusprojektissa (Aarnio & Enqvist 2002). Pedagoginen DIANA-malli ohjaa rakentamaan oppimisprosessia perustuen autenttisiin kysymyksiin, niiden ratkaisemiseen ja uusien löytämiseen sekä aitoon vuorovaikutukseen ja dialogiin. Halusimme testata, miten tällainen pedagoginen malli soveltuu mobiililaitteilla toteutettavaksi. Pilotointi toteutettiin osana Mobiilisti-hanketta. Pilottiryhmänä oli kaksi ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijaryhmää ja kokeilu rakennettiin opintojaksoon nimeltä Koulutuksen yhteistyöverkostot. Opintojakson kesto on 4 viikkoa ja se on 4 opintopisteen laajuinen.

Toteutuksessa noudatettiin tarkasti DIANA-mallia ja oppimisympäristöinä käytettiin sellaisia sovelluksia, joita on mahdollista käyttää vaikka pelkästään mobiililaitteilla. Opintojaksolla saavutettiin sen oppimistavoitteet erinomaisesti. Tämän lisäksi opettajaopiskelijat kokivat hyvänä tutustua opiskelijan näkökulmasta pedagogiseen malliin DIANA. Koska kyseessä olivat opettajaopiskelijat, käytettiin opiskeltavan asian lisäksi aikaa jonkin verran myös pedagogiseen malliin tutustumiseen.

Lue tarkemmin pedagogisesta mallista, oppimisympäristöratkaisuista ja tuloksista artikkelista teoksessa Oppimisen digiagentit (toim. Korhonen & Ruhalahti), sivu 15.

diana

 

This entry was posted in Aktiivisetajatukset and tagged , , , , . Bookmark the permalink.