Osaaminen esiin digityökaluin

Sähköisen markkinoinnin ja viestinnän työkaluista suurin osa on meidän kaikkien ulottuvilla. Niillä voi tuoda esiin yhdistystä, järjestöä tai muuta yhteisöä tai vaikkapa omaa osaamista. Tässä kirjoituksessa annetaan ideoita, millaisia viestintäkeinoja on aktiivisen kansalaisen ulottuvilla.

Sähköinen markkinointi käsittää yrityksen kaikki internetin välityksellä tapahtuvat markkinointitoimenpiteet ja esimerkiksi sähköposti- ja mobiilimarkkinoinnin. Se on kasvanut merkittävästi ja samalla markkinointi ja markkinointiviestintä pirstaloituu digitaalisiin kanaviin. On Fecabook, Twitter, Pinterest, Instragram, Flickr ja paljon muita, pääasiassa ilmaisia alustoja. Viestintä on monikanavaista, kun käytössä ovat esim. www-sivut, bannerit, sähköpostimainonta, mobiilimarkkinointi, sosiaalinen media tai vaikkapa hakukonemainonta. Huomattavaa on, että tämä kaikki on ”tavallisen” kansalaisen ulottuvilla ja moni on jo uskaltautunut kokeilemaan uusia digikanavia ja tuottamaan sisältöä. Tästä esimerkkinä suositut yksityishenkilöiden blogit, joita pelkästään Suomesta löytyy jo tuhansittain.

Missä viestiä? Tähän kysymykseen törmäämme aina. Pitääkö kaikkien olla Facebookissa? Vakiovastaukseni, ja toimivaksi sellaiseksi koettu, on, että mene sinne, missä kohdeyleisösi edustajat ovat. Samanmieliset löytävät aina toisensa, olkoon kanava sitten ICT- ja viestintäalan rakastama Twitter, esteetikkojen Pinterest, nuorison laajasti käyttämä Instragram tai suurten massojen Facebook. Puhumattakaan maakohtaisista sovelluksista, kuten vKontaktesta Venäjällä, Kiinalla on omat some-alustansa ja esimerkiksi ranskalaiset keskustelevat pääsääntöisesti äidinkielellään omissa kanavissaan. Tämä kärjistettynä esimerkkinä kanavien monimuotoisuudesta ja sirpaloitumisesta.

Monipuoliset, osittain toistensa kanssa päällekkäiset mediakanavat antavat suuret mahdollisuudet persoonalliselle, sisältöä korostavalle viestinnälle. Puhutaankin sisältömarkkinoinnista ja kuinka sisältö on edelleen se kuningas, ratkaiseva asia. Sähköistymisen ja globalisoitumisen kautta olemme saaneet nähdä aivan uudenlaisten heimokulttuurien nousun, kun samanmieliset ovat löytäneet toisensa iästä, sukupuolesta ja kansalaisuudesta riippumatta sähköisten kanavien kautta.

This entry was posted in Yleinen and tagged , , . Bookmark the permalink.