Tietotekniikan välineiden käytön erot kouluissa

Tampereen yliopistolla kehitetty Opeka-verkkopalvelu tarjoaa mm. kouluille ja opettajille mahdollisuuden vertailla tieto- ja viestintäteknologian käyttöä opetustyössä. Palveluun on vastannut yli 12 000 opettajaa omasta tvt-käytöstään opetustyössä ja vastausdatan suuri määrä mahdollistaa tulosten analysoinnin monilta eri kanteilta. Opettajat voivat esimerkiksi verrata omaa tulostaan muihin oman koulun tai kunnan opettajiin tai valtakunnallisesti oman oppiaineen opettajiin. Koulut voivat verrata oman koulunsa tuloksia muiden koulujen tuloksiin ja kunnat puolestaan omia koulujaan muiden kuntien kouluihin.

Vastausdataa voi verrata myös muihin tietoihin. Opeka-hankkeessa mukana olevat Jarmo Viteli ja Heikki Sairanen pohtivat Aamulehden artikkelissaan Luoko tietotekniikka epätasa-arvoa kouluihin? kuntien asukkaiden tulotasojen merkitystä tvt-tekniikan käyttöön koulussa. Heidän mukaansa suurempien keskiansioiden kunnissa tvt-välineiden käyttö on merkittävästi suurempaa kuin pienituloisempien kunnissa. Korkeammat tulot viittaavat myös “opettajien tieto- ja viestintätekniikan parempaan osaamiseen, käyttöön rohkaiseviin toimintatapoihin, myönteisempään asenteeseen tietotekniikan soveltamisen suhteen ja myös jonkin verran parempiin koulujen teknologisiin valmiuksiin”.

Suomessa päättäjät ovat satsanneet tietotekniikan hyödyntämiseen opetustyössä, esimerkiksi tvt-opetus ja ohjelmointi on nostettu uuteen opetussuunnitelmaan. Koulujen taso on perinteisesti ollut koko maassamme korkea, mutta varallisuustason pelätään nyt luovan epätasa-arvoisuutta koulujen välillä. Artikkelissaan Viteli ja Sairanen ovatkin huolissaan siitä, ovatko pienempien tulotasojen kuntien oppilaat eriarvoisessa asemassa suurempituloisiin verrattuna. He esittävätkin kysymyksen, miten myös köyhemmissä kunnissa voitaisiin satsata tulevaisuuteen?

This entry was posted in Yleinen. Bookmark the permalink.