Sosiaalinen media yrityskäytössä

Osallistuin juuri Markkinointiviestintätoimisto Kuulun, tuttavallisemmin Kuulun, koulutukseen koskien sosiaalisen median yrityskäyttöä. Varsin kattava paketti tietoa tipautettiin vahvoille käsivarsilleni tuon päivän aikana. Päätin pureskella materiaalia vähän tällä tavalla blogi-postauksen muodossa. Mennään asiaan!

Miksi some? Kun mietitään yritystoimintaa, nykyään on enemmän perusoletuksena, että yritys on löydettävissä ja tavoitettavissa somen kanavista. Jossain olen kuullut myös väittämän, että yritys, joka ei ole sosiaalisessa mediassa ei ole myöskään olemassa. Aika kovaa settiä vai mitä! Siksipä on tärkeää ottaa itselleen sopivat kanavat haltuun somen kentällä, jotta asiakasvirrat eivät tyrehtyisi tykkänään näkyvyyden puutteesta.

 

 

 

 

 

Sosiaalisen median kanavia on tarjolla yllinkyllin, tärkeimmät ja käytetyimmät näistä ehkä ovat Facebook ja Instagram. Mainittakoon, että kanavia on myös olemassa esimerkiksi YouTube, Pinterest, Snapchat, Whatsapp jne, mutta pureudutaan nyt näihin kahteen yleisimmin käytettyyn kanavaan tarkemmin.

Sosiaalisen median kanavat tuovat yritykselle toivottua näkyvyyttä, mahdollistaa brändin vahvistamisen, kohderyhmien tavoittamisen, tehokkaan mainostamisen ja keskustelun asiakkaiden kanssa. Somekanavilla on myös omat käyttötarkoituksensa, Facebook on enemmän tiedottava kanava, jossa voidaan jakaa linkkejä eri sisältöihin, verkkokauppoihin ja yrityksen omiin nettisivuihin. Instagram on taas visuaalisempi kanava ja kuvat ja lyhyet videot ovat Instagramin sisältöjen pääroolissa.

Sosiaalisen median sisältöä ja some-markkinointia ei kannata tehdä sattumanvaraisesti niinkuin ei mitään markkinointia! Toiminnan tulee olla tavoitteellista ja sisällöt kannattaa räätälöidä tavoiteltavalle kuulijakunnalle sopivaksi. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että esimerkiksi eri ihmistyyppeihin puree eri tavalla tuotettu sisältö vaikka itse perusajatus pysyy samana?

Lähde: Kuulu.fi

Ei voida sanoa, että kukaan ihmisistä edustaisi vain yhtä tyyppiä, jokaisesta varmasti löytyy piirteitä vähän jokaisesta osa-alueesta, mutta todennäköisesti jokin osa-alue on muita vahvempi, joka sitten johtaa niin sanotusti henkilön ajattelua, arvoja ja periaatteita.

Lähde: Kuulu.fi

Mitä sitten näillä ihmistyypeillä on väliä, kun mietitään vaikka Facbookin tehtävää postausta? Esimerkkinä voidaan vaikka sanoa, että punaisille ihmistyypeille tehtävä sisältö kannattaa olla suoraviivaista ja sisältää faktan ilman turhia jargoneita. “Tässä on Masi-kola, todella huippuunsa viritetty lumityöväline, kevyt ja hyvin liukuva.” Sitten kun tuota Masi-kolaa myydänkin vihreälle tyypille, voisi sisältö olla seuraavaa: “Onko lumityöt tuottaneet sinulle harmaita hiuksia tänä talvena? Oletko rasittanut kätesi lapioimalla pihapiirin lumia pois käytäviltä liian pienellä lapiolla? Mikäli haluat helpottaa työtäsi, tässä on siihen vastaus, nimittäin Masi-kola! Se on kevyt ja liukuu keveästi kinosten yli. Masilla teet talven lumityöstä vaivattomampaa ja säästät voimavarojasi muuhunkin.”

Kuten jo aiemmin mainitsinkin, Instagram on visuaalisempi kanava, jonka sisällön pääroolissa on ihanat silmiä hivelevät kuvat. Instagramin sisällössä kannattaa siis todellakin panostaa kuviin ja siihen, että sisältö olisi mahdollisimman yhdenmukaista esimerkiksi värimaailmaltaan. Instgrammissa, kuten myös Facebookista löytyy (tosin ei ole ehkä niin suosittu), story osio, jossa voi jakaa lyhyitä videon pätkiä sekä kuvia esimerkiksi yritystoiminnasta “behind the scenes” hengessä. Kasvot myyvät myös nykyään enemmän kuin esineet/asiat. Kun tuotteelle saadaan kasvot, on tykkäyksien määrä taattu.

Kun markkinointia ja sisältöä tehdään, kannattaa sen vaikuttavuutta myös mitata. Facebook tarjoaa itsessään  yritystilin seuraajista valtavan määrän tietoa, jota voidaan hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa oikealle asiakassegmentille. Myös Instagramista saa ulos dataa, josta näkee mm. seuraajien kotipaikkakunnat, ikähaarukan jne. Niin Instagramin kuin Faebookinkin puolella kannattaa analysoida, millainen sisältö toimii parhaiten ja pyrkiä tuottamaan vastaavaa sisältöä, jotta seuraajia ja tykkäyksiä eli näkyvyyttä saataisiin lisää.

1 thoughts on “Sosiaalinen media yrityskäytössä

  • 18.3.2019 at 20:52
    Permalink

    Tuo ihmistyypit vs. erilaiset sisältötyylit oli hyvä nosto ko. päivän annista!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *