Kun Helsinkiin parikymppisenä muuttaneena jouduin ostamaan puolukkapiirakkani marjat lähikaupan pakastealtaasta, tajusin asuneeni koko elämäni lähiruoka-aarreaitan äärellä. Kotona marjat haettiin aina pakasteesta, itse pyydetyn kalan ja naapureilta ostetun riistalihan vierestä. Tuo pieni hetki oli ensimmäinen ymmärrys pohjoisen hyvistä ominaisuuksista ja lukemattomista mahdollisuuksista.
Vaikka vannoin koko nuoruuteni lähteväni mahdollisimman kauas kotiseudultani Kemijärveltä, päädyin lopulta vain parin “etelän vuoden” jälkeen Lapin yliopiston taiteiden tiedekuntaan opiskelemaan, 100 kilometrin päähän kotipaikastani.
En ole katunut valintaani. Koen, että elämänlaatu on pohjoisessa juuri oikeanlaista minulle: hitaampaa, luonnonläheisempää, herkempää ja juurevampaa. Rakastan pohjoista.
Ajauduin valmistuttuani designin pariin työskentelemään oman yritykseni, Mielandin kautta, jossa meitä työskenteli neljä ihmistä pohjoisia kantaaottavia vaatteita valmistavan brändin parissa. Mieland lähti luovalle tauolle 2011, ja sen jälkeen työelämä on vienyt minut rakentamaan pohjoisia brändejä, konsepteja, sisältöjä ja markkinointikokonaisuuksia eri luovan alan toimistoihin ja markkinointiorganisaatioihin, mikä on ollut erittäin palkitsevaa.
Tälläkin hetkellä työskentelen pohjoisen brändäämisen parissa kahdessa työssäni suunnittelija-strategina Kota Collectivella ja viestintäpäällikkönä Taiteilijayhdistys Hiljaisuudessa. Pohjoisen mahdollisuudet näyttäytyvät päivä päivältä vain runsaammilta!
Katariina Imporanta, Kota Collective, Taiteilijayhdistys Hiljaisuus ry