Majoitustilojen turvallisuuspanoraamaan on kerätty majoittajan kannalta olennaisimpia turvallisuusseikkoja, joihin toiminnassa tulisi kiinnittää huomiota. Niin sanotut ”hotspotit” saattavat olla joko toimintaa turvaavaa kiinteää turvallisuustekniikkaa tai henkilökunnan toimintaan liittyviä asioita. Tästä saat vinkkejä mm. riskienhallintaan sekä henkilökunnan perehdytykseen, vaikkapa turvallisuuskävelyn muodossa.

Aula hot spotit

Vastaanottotiski

  • Takahuoneeseen ei ole asiakkailla pääsyä.
  • Sinne on myös hyvä paeta uhkaavasti käyttäytyvää asiakasta.
  • Vastaanottotiskin takaa pitäisi olla vähintään kaksi reittiä pois. Jos toinen reitti johtaa takahuoneeseen pitäisi sieltä olla edelleen reitti eteenpäin.
  • Vastaanottotiski toimii poikkeustilanteiden johtopaikkana.
  • Vastaanotossa pitäisi olla pelastusreppu, reppu jättää molemmat kädet vapaiksi, jos virkailija lähtee kerroksille esim. palohälytyksen vuoksi. Repun pitäisi sisältää mm.
    • huomioliivit
    • puhelin ja radiopuhelimet
    • megafoni
    • yleisavaimet
    • taskulamppu
    • ensiapuvälineet
    • maalarinteippi
    • voimapihdit
    • tarralappuja ja tussi
  •  Tiskillä on hälytysnappi, eikä mitään ylimääräisiä tai teräviä esineitä.
  • 24h avoinna oleva vastaanotto luo turvallisuuden tunnetta.
  • Henkilökunnan ystävällinen ja auttavainen palveluasenne luovat turvallisuutta.
  • Ensiapuvälineet ja defibrillaattori löytyvät henkilökunnan tiloista ja kaikki tietävät niiden sijainnin ja käytön.

Tietoturva

  • Kriittisten tietojen suojaaminen – kenellä on pääsy koneelle?
  • Asiakastiedot tulee suojata – tietokoneen ruutu ei näy asiakkaille.
  • Oikeat maksuvälineet on tärkeä pystyä tunnistamaan.

Sammuttimet ovat näkyvillä ja helposti saatavilla. Huomioi ilkivallan mahdollisuus ja tarkasta säännöllisesti sammuttimen paine.

Turvatekniikka

  •  Automaattisen paloilmoitinjärjestelmän paloilmaisin hälyttää jo alkavasta tulipalosta paloilmoittimelle ja suoraan hätäkeskukseen.
  • Palokello hälyttää tulipalon sattuessa ja sen ääni tulee kuulua joka paikassa.
  • Sprinklerisuutin: joissakin hotelleissa voi olla automaattinen sammutusjärjestelmä, joka ilmoittaa suoraan hätäkeskukseen tulipalosta.
  • Kuulutusjärjestelmän avulla hotellin vastaanotto voi antaa hotellin evakuointikäskyn.
  • Akkukäyttöinen turva- ja merkkivalaistus valaisee hotellin tiloja sähkökatkon aikana.
  • Henkilökunnan on tiedettävä, mistä paloilmoitin löytyy sekä osattava lukea mistä hälytys tulee. Hälytystä ei saa itse vaimentaa.
  • Paloilmoittimen yhteydessä on usein ilmastoinnin hätäpysäytyspainike (IV-hätäseis).

Ulko-ovi

  • Oven hätäavausnappi avaa oven jos automatiikka ei toimi.
  • Vihreät poistumisopasteet ohjaavat ihmiset ulos myös sähkökatkon aikana.
  • Rakennuksessa tulee olla riittävästi väljiä ja helppokulkuisia uloskäytäviä.
  • Kulunvalvonta: Onko ovi yöaikaan kiinni ja vain henkilökunnan avattavissa?
  • Häiriötä aiheuttaneen henkilön tunnistamiseksi pituustarra värikoodeilla.
  • Pihalla on huomioitava riittävät opasteet, esteettömät kulkuväylät, hiekoitus ja valaistus.
  • Majoitusliikkeen ulkopuolella yhteystiedot näkyvillä ( ei lumen, höyryn tai tms. peitossa).
  • Lattia saattaa varsinkin talvisin olla liukas.
  • Näkyville on syytä laittaa varoitus liukkaudesta sekä asentaa tuulikaappiin lumen poistavia mattoja.

Kokoustila hot spotit

  • Turvallisuusohjeet täytyy olla selkeästi esillä ja ohjeista tulee käydä ilmi kuinka monelle hengelle tila on mitoitettu.
  • Kokoustila tulee saada lukkoon.
  • Asiakkaiden yksityisyys tulee varmistaa esim. puhe ei kuulu tai esitys ei näy muualle.
  • Asiaton oleskelu on estetty.
  • Laitteiden, välineiden, kalusteiden ja rakenteiden kunto tarkastetaan säännöllisesti.
  • Selkeät ohjeet kuinka henkilökuntaan saadaan yhteys kokoustilasta.
  • Vedenkeitin kuivauskaappi ynnä muut sähkölaitteet ovat kovalla käytöllä ja niiden kuntoa on tarkkailtava säännöllisesti.
  • Tulisijan ja saunan käytöstä on selkeät käyttöohjeet, huomioiden kieliversiot

 Sauna-/allasosasto hot spotit

  • Uima-allasalueelta tulee löytyä asianmukaiset merkinnät esim. veden puhtauteen ja syvyyteen liittyen.
  • Allasalueella on hyvä olla valvontakamerat.
  • Kyltti josta käy ilmi ettei allasalueella ole uimavalvojaa.
  • Kiuas täytyy suojata kaiteilla.
  • Lattiamateriaaleihin tulee kiinnittää huomiota.
  • Sähkölaitteet tulee olla asennettu ja suojattu asianmukaisesti.
  • Sammutuskaluston tulee olla selkeästi esillä.
  • Saunomisohje selkeä ja hyvin näkyvillä.
  • Poistumisreitit pitää olla merkittynä.
  • Pukukaappien olisi syytä olla lukittavat.

Hotellihuone hot spotit

  • Huoneissa tulee olla asianmukaiset turvavarusteet.
  • Huoneen ovessa turvaketju, ovisilmä, moderni lukitus ja poistumistien opaste.
  • Uusissa ja saneeratuissa huoneissa täytyisi olla sprinklerit.
  • Välkkyvän televisioinfon kautta voidaan antaa lisätietoja paloilmoittimen hälyttäessä ja hälyttää myös kuulorajoitteisia asukkaita hätätilanteissa.
  • Turvainfon täytyy olla selkeä ja helposti löydettävissä.
  • Huoneen puhtaudesta täytyy huolehtia. Mahdollisiin loisiin täytyy suhtautua vakavasti ja aloittaa toimenpiteet heti.
  • Materiaaleja valitessa on syytä huomioida paloturvallisuus.
  • Siisteys sekä rakenteiden ja kalusteiden kunto ovat tärkeä osa turvallisuutta.
  • Sähkörasioiden täytyy olla ehjiä.
  • Yövalo palaa aina ja luo turvallisuutta sekä auttaa pimeässä.
  • Minibaari on lukittavissa tarpeen mukaan.
  • Kylpy- ja wc-tilojen materiaalit täytyy valita huolella, esim. ei liukkaita lattialaattoja.
  • Sähkölaitteessa tulee olla kuvallinen ohje – ’ei saa käyttää märkänä’.