Ohjelmapalveluiden turvallisuuskartta

Ohjelmapalveluissa on tärkeää hahmottaa toimintaympäristö haasteineen, muut toimijat ja varautua erilaisiin muuttuviin tilanteisiin. Kokonaisuuden hahmottamiseksi ohjelmapalveluiden turvallisuuskartalle on kerätty ohjelmapalveluiden toteuttamisen kannalta keskeisiä turvallisuus- ”hotspotteja.” Hotspotit antavat käytännönläheisiä vinkkejä toiminnan suunnitteluun, riskien arviointiin sekä päivittäiseen toimintaan.

1. Sääolosuhteet

  • Valitseva sää vaikuttaa olennaisesti ohjelman toteutukseen.
  • Miten äkillinen sään muutos vaikuttaa toimintaan?
  • Onko olemassa ”Plan B”?
  • Huomioitava näkyvyys, valaistus, lumitilanne, jäätilanne ja tuuli
  • Päivällä turvallinen toiminta voi illan pimeällä olla yllättävänkin vaarallista.
  • Ulkomaalainen asiakas tuskin ymmärtää pakkasen purevuutta,kun viima käy kasvoille.

2. Tunturi ja erämaa

  • Tuntureilla sää vaihtelee erittäin nopeasti. Myös lumivyöryn vaara on otettava huomioon: lisätietoja ilmatieteen laitokselta
  • Lisäavun tulo erämaahan kestää ja oppaan varustus ja oma valmius toimia korostuu entisestään.

3. Autiotupa, majoittuminen

  • Maastossa yövyttäessä, tuvan tai majoituspaikan osoite ja koordinaatit täytyy olla määritelty.
  • Tupa-ja hätäohjeistus ovat selkeästi esillä seinällä.
  • Yöpymisen turvallisuus tulee varmistaa säännöllisesti esim. tulisijat, rakenteet.
  • Majoituksen varustukseen kuuluu soveltuva alkusammutuskalusto sekä palovaroitin

4. Kota, nuotiopaikka

  • Onko taukopaikka vain yrityksenne käytössä? Silloin siitä ei välttämättä ole tietoa yleisissä kartoissa tai pelastusviranomaisella.
  • Lisäavun hälyttämistä varten ovat esillä paikan osoitetiedot ja koordinaatit.
  • Rakenteiden kunto on tarkastettava säännöllisesti.

5. Metsää

  • GSM verkon kuuluvuus voi vaihdella paljonkin reiteillä ja etenkin erämaassa kadota kokonaan.
  • SIM kortin poistamalla puhelin hakee voimakkaimman signaalin ja hätäpuhelun soittaminen on mahdollista.

6. Safaritalo ja piha-alue

  • Safaritalon pihalla liikkuu samanaikaisesti paljon ihmisiä ja kulkuneuvoja, pihan täytyy olla tilava ja opasteiden kunnossa. Hiekoitus ja valaistus ovat tärkeitä ja osa esteettömyyttä.
  • Sisätiloissa puetaan asiakkaat ja varmistetaan riittävä varustus. Ohjelman sisältö käydään huolellisesti läpi. Varmistetaan asiakkaan ymmärrys turvallisuusasioista suullisena ja kirjallisena.

7. Huskysafari

  • Lähtö- ja paluupaikan tulee olla tarpeeksi suuri ja turvallinen- huomioidaan valaistus, ympäristön puut ja kannot.
  • Kuvalliset opastaulut ovat selkeästi näkyvillä.
  • Asiakasryhmien ohjeistus ja toiminta
  • Reittien suunnittelu ja turvallisuus, huomioidaan muut kulkijat
  • Teiden ylitys ja liikennejärjestelyt, omat, yhteiset ja risteävät reitit.
  • Koirien ja kalustonturvallisuus, miten eläimet reagoivat muihin liikkujiin?

8. Reitit

  • Turvallisuus huomioidaan jo reittejä suunnitellessa, turhat vaaranpaikat pyritään välttämään vaihtoehtoisen reitin kautta.
  • Onko kukaan tietoinen reitistä /reittisuunnitelmasta kellonaikoineen. Oman firman porukka ainakin.
  • Tietääkö viranomainen yrityksen omista reiteistä?
  • Reittien varrelle merkitään myös pelastuspisteitä, eli paikkoja, joihin apu pääsee mahdollisimman helposti ja nopeasti. Nämä paikat merkitään reittikarttaan koordinaatein.

9. Järvi, vesistö, pilkkipaikka

  • Miten alkutalvesta varmistutaan, että jää kantaa?
  • Entä kuka päättää keväällä milloin jäälle ei enää mennä asiakkaiden kanssa?
  • Huomioi säänvaihtelun vaikutus jäätilanteeseen talven aikana, ei pelkästään alku- ja lopputalvi
  • Kesällä on huomioitava veneen oikeat turvallisuusvarusteet sekä muut vesillä ja rannoilla liikkujat.

10. Lähtö-, paluu- ja taukopaikat

  • Lähtö-, paluu- ja taukopaikat on usein reitin riskialtteimpia kohtia ja siellä on kuvalliset ohjetaulut.
  • Liikkeellelähtö ja ajaminen käydään käytännössä läpi ennen lähtöä.
  • Tilaa on oltava runsaasti eikä läheisyydessä saa olla välittömiä vaaranpaikkoja.

11. Porosafarit

  • Lähtö- ja paluupaikan tulee olla tarpeeksi suuri ja turvallinen- huomioidaan valaistus, ympäristön puut ja kannot.
  • Kuvalliset opastaulut ovat selkeästi näkyvillä.
  • Asiakasryhmien ohjeistus ja toiminta
  • Reittien suunnittelu ja turvallisuus, huomioidaan muut kulkijat
  • Teiden ylitys ja liikennejärjestelyt, omat, yhteiset ja risteävät reitit.
  • Porojen ja kalustonturvallisuus, miten eläimet reagoivat muihin liikkujiin?

12. Taajama

  • Reittien kulkiessa taajamassa tulee muut liikkujat ottaa huomioon.
  • Taajamassa huomioitava erityisesti teiden ylitykset ja muut risteykset

13. Omatoiminen liikkuja

  • Omatoimista välineiden vuokraajaa on syytä informoida mm. välineiden ja turvavarusteiden käytöstä, reiteistä ja kartoista, päivän säästä sekä avun soittamisesta hätätilanteissa.
  • Allekirjoitettava dokumentti välinevuokrasta ja annetusta ohjeistuksesta voi olla tarpeen.
  • Miten varmistutaan asiakkaan pärjääminen omillaan?
  • Milloin hän palaa ja miten saa yhteyden jos ei palaa ajallaan?

14. Norjan tai Ruotsin raja

  • Oppaiden kielitaito ja hätäpuhelun soittaminen.
  • Missä lähin apu siellä ulkomailla?

15. Tiet

  • Kuljetuksissa huomioitava teiden kunto ja kesto, kun on paljon liikennettä.
  • Ennakoivasti yhteys tien ylläpitäjään ja lisätään esimerkiksi  hiekoitusta!