Ohjelmapalveluissa on tärkeää hahmottaa toimintaympäristö haasteineen, muut toimijat ja varautua erilaisiin muuttuviin tilanteisiin. Kokonaisuuden hahmottamiseksi ohjelmapalveluiden turvallisuuskartalle on kerätty ohjelmapalveluiden toteuttamisen kannalta keskeisiä turvallisuus- ”hotspotteja.” Hotspotit antavat käytännönläheisiä vinkkejä toiminnan suunnitteluun, riskien arviointiin sekä päivittäiseen toimintaan.
1. Sääolosuhteet
- Valitseva sää vaikuttaa olennaisesti ohjelman toteutukseen.
- Miten äkillinen sään muutos vaikuttaa toimintaan?
- Onko olemassa “Plan B”?
- Huomioitava näkyvyys, valaistus, lumitilanne, jäätilanne ja tuuli
- Päivällä turvallinen toiminta voi illan pimeällä olla yllättävänkin vaarallista.
- Ulkomaalainen asiakas tuskin ymmärtää pakkasen purevuutta,kun viima käy kasvoille.
2. Tunturi ja erämaa
- Tuntureilla sää vaihtelee erittäin nopeasti. Myös lumivyöryn vaara on otettava huomioon: lisätietoja ilmatieteen laitokselta
- Lisäavun tulo erämaahan kestää ja oppaan varustus ja oma valmius toimia korostuu entisestään.
3. Autiotupa, majoittuminen
- Maastossa yövyttäessä, tuvan tai majoituspaikan osoite ja koordinaatit täytyy olla määritelty.
- Tupa-ja hätäohjeistus ovat selkeästi esillä seinällä.
- Yöpymisen turvallisuus tulee varmistaa säännöllisesti esim. tulisijat, rakenteet.
- Majoituksen varustukseen kuuluu soveltuva alkusammutuskalusto sekä palovaroitin
4. Kota, nuotiopaikka
- Onko taukopaikka vain yrityksenne käytössä? Silloin siitä ei välttämättä ole tietoa yleisissä kartoissa tai pelastusviranomaisella.
- Lisäavun hälyttämistä varten ovat esillä paikan osoitetiedot ja koordinaatit.
- Rakenteiden kunto on tarkastettava säännöllisesti.
5. Metsää
- GSM verkon kuuluvuus voi vaihdella paljonkin reiteillä ja etenkin erämaassa kadota kokonaan.
- SIM kortin poistamalla puhelin hakee voimakkaimman signaalin ja hätäpuhelun soittaminen on mahdollista.
6. Safaritalo ja piha-alue
- Safaritalon pihalla liikkuu samanaikaisesti paljon ihmisiä ja kulkuneuvoja, pihan täytyy olla tilava ja opasteiden kunnossa. Hiekoitus ja valaistus ovat tärkeitä ja osa esteettömyyttä.
- Sisätiloissa puetaan asiakkaat ja varmistetaan riittävä varustus. Ohjelman sisältö käydään huolellisesti läpi. Varmistetaan asiakkaan ymmärrys turvallisuusasioista suullisena ja kirjallisena.
7. Huskysafari
- Lähtö- ja paluupaikan tulee olla tarpeeksi suuri ja turvallinen- huomioidaan valaistus, ympäristön puut ja kannot.
- Kuvalliset opastaulut ovat selkeästi näkyvillä.
- Asiakasryhmien ohjeistus ja toiminta
- Reittien suunnittelu ja turvallisuus, huomioidaan muut kulkijat
- Teiden ylitys ja liikennejärjestelyt, omat, yhteiset ja risteävät reitit.
- Koirien ja kalustonturvallisuus, miten eläimet reagoivat muihin liikkujiin?
8. Reitit
- Turvallisuus huomioidaan jo reittejä suunnitellessa, turhat vaaranpaikat pyritään välttämään vaihtoehtoisen reitin kautta.
- Onko kukaan tietoinen reitistä /reittisuunnitelmasta kellonaikoineen. Oman firman porukka ainakin.
- Tietääkö viranomainen yrityksen omista reiteistä?
- Reittien varrelle merkitään myös pelastuspisteitä, eli paikkoja, joihin apu pääsee mahdollisimman helposti ja nopeasti. Nämä paikat merkitään reittikarttaan koordinaatein.
9. Järvi, vesistö, pilkkipaikka
- Miten alkutalvesta varmistutaan, että jää kantaa?
- Entä kuka päättää keväällä milloin jäälle ei enää mennä asiakkaiden kanssa?
- Huomioi säänvaihtelun vaikutus jäätilanteeseen talven aikana, ei pelkästään alku- ja lopputalvi
- Kesällä on huomioitava veneen oikeat turvallisuusvarusteet sekä muut vesillä ja rannoilla liikkujat.
10. Lähtö-, paluu- ja taukopaikat
- Lähtö-, paluu- ja taukopaikat on usein reitin riskialtteimpia kohtia ja siellä on kuvalliset ohjetaulut.
- Liikkeellelähtö ja ajaminen käydään käytännössä läpi ennen lähtöä.
- Tilaa on oltava runsaasti eikä läheisyydessä saa olla välittömiä vaaranpaikkoja.
11. Porosafarit
- Lähtö- ja paluupaikan tulee olla tarpeeksi suuri ja turvallinen- huomioidaan valaistus, ympäristön puut ja kannot.
- Kuvalliset opastaulut ovat selkeästi näkyvillä.
- Asiakasryhmien ohjeistus ja toiminta
- Reittien suunnittelu ja turvallisuus, huomioidaan muut kulkijat
- Teiden ylitys ja liikennejärjestelyt, omat, yhteiset ja risteävät reitit.
- Porojen ja kalustonturvallisuus, miten eläimet reagoivat muihin liikkujiin?
12. Taajama
- Reittien kulkiessa taajamassa tulee muut liikkujat ottaa huomioon.
- Taajamassa huomioitava erityisesti teiden ylitykset ja muut risteykset
13. Omatoiminen liikkuja
- Omatoimista välineiden vuokraajaa on syytä informoida mm. välineiden ja turvavarusteiden käytöstä, reiteistä ja kartoista, päivän säästä sekä avun soittamisesta hätätilanteissa.
- Allekirjoitettava dokumentti välinevuokrasta ja annetusta ohjeistuksesta voi olla tarpeen.
- Miten varmistutaan asiakkaan pärjääminen omillaan?
- Milloin hän palaa ja miten saa yhteyden jos ei palaa ajallaan?
14. Norjan tai Ruotsin raja
- Oppaiden kielitaito ja hätäpuhelun soittaminen.
- Missä lähin apu siellä ulkomailla?
15. Tiet
- Kuljetuksissa huomioitava teiden kunto ja kesto, kun on paljon liikennettä.
- Ennakoivasti yhteys tien ylläpitäjään ja lisätään esimerkiksi hiekoitusta!