Muuttuuko oppiminen? Entä opettaminen?

Suurin osa nuorista viettää aikaansa netissä, myös mobiilivälinein, sekä asiallisten että viihteellisten (ja asiattomienkin) asioiden parissa. Muutamassa (ala-)koulussa on jopa kokeiltu kännykieltoa (Pello, Ylivieska). Onkohan opettaminen jäänyt kymmenen vuoden takaiseen tekniikkaan (tai pedagogiikkaan)? Saisikohan nuoren paremmin mukaan, motivoitumaan ja keskittymään, jos käyttäisi samoja välineitä myös opetuksessa, joiden avulla nuori muutenkin hahmottaa maailmaa (ja varmaan myös oppii aika paljon)? Perinteiset sanakirjatkin pölyttyvät parhaillaan, kun käännökset katsotaan netistä.

Avoimista oppimisympäristöistä ja aktiivisista kansalaisista puhutaan kyllä, mutta opetetaanko nuoria jo koulussa toimimaan näiden periaatteiden mukaan? Luokkahuoneen ovet suljetaan tunnin alkaessa ja joissakin kouluissa siirrytään siihen sata vuotta samana pysyneeseen opettamiseen, joka nykyisen aistiärsykkeiden virtaan tottuneen saa nuokkumaan? Onneksi uutta kokeileviakin löytyy.

Toukokuussa olleessa Mobiilikesäkoulussa keskitytään mobiiliteknologian hyötykäyttöön opetuksessa. Vaikka tänä vuonna en mukaan päässytkään, olen mielenkiinnolla seurannut mitä uutta nyt on keksitty (tuotokset). Olisipa (varmaan opiskelijoistakin) hauskaa, jos jokaisesta Suomen kunnasta opettaja tai kaksi pääsisi tämmöisiin tapahtumiin mukaan oppimaan uutta ja tuomaan uusia ajatuksia kouluihin.

 

 

This entry was posted in Yleinen. Bookmark the permalink.