Passionisti

Jarmo Viteli

Vietimme päivän tutustuen pienehköön amerikkalaiseen kaupunkiin.

”Montako vapaaehtoista teillä on tässä koulupiirissä?” Koulutoimenjohtaja Jeff mietti hetken ja totesi sitten, että muutama tuhat vanhempaa on mukana vapaaehtoistyössä tukemassa koulujen toimintaa. Tarkastellessamme asiaa enemmän luvut tarkentuivat. Kristine, joka on yksi aktiivisista vanhemmista, kertoi vanhempien tekevän n. 200.000 tuntia (luit oikein) vuodessa vapaaehtoistyötä lasten ja koulujen hyväksi.  Tuosta luvusta on helppo laskea myös vapaaehtoistyön työn rahallinen arvo ja se miten paljon sillä on merkitystä lapsille ja kouluille. Mitä vapaaehtoiset sitten tekevät ja miksi? Vanhemmat järjestävät paljon erilaisia aktiviteetteja lapsille ja nuorille kuten retkiä, harrastekerhoja ja huolehtivat turvallisesta koulutiestä. Vanhempien avulla kouluissa voidaan tarjota enemmän oppitunteja mm. taideaineissa, liikunnassa ja myös tukiopetuksessa. Vanhemmat osallistuvat koulun toimintaan luontevana osana koulun arkea. Kukin vanhempi on mukana siinä toiminnassa mihin itse tuntee kiinnostusta.

Jatkoimme matkaa kirjastoon ja museoon. Vastaanotto oli aina lämmin. Vastassa oli johtaja, jonka vierellä useampi vapaaehtoinen kertoi innostuneesti, miten he toimivat ja miten eri vapaaehtoiset tukevat toimintaa toimimalla eri tehtävissä. Yksi vastaa koululaisten vierailuista, toinen hoitaa lasten lukupiiriä ja monet tukevat aikuisten lukuohjelmaa.  Kirjastoon oli perustettu Kirjaston ystävät -yhdistys, joka keräsi varoja siten, että ihmiset lahjoittivat sinne kirjojaan, joita sitten myytiin 50 centin hintaan. Toiminta tuotti useamman kymmenen tuhatta vuosittain. Tämän toiminnan hoitivat tietenkin vapaaehtoiset.

Mikä saa ihmiset toimimaan näin mittavasti toisten hyväksi ilman taloudellista korvausta? Asiaa tutkittaessa keskeisiksi selittäjiksi ovat nousseet mm. yhteisön osoittama arvostus vapaaehtoistyön tekemistä kohtaan ja yksilön kokema hyvänolon tunne siitä, että voi olla avuksi.  Amerikassa vapaaehtoistyöllä on vahva perinne ja niinpä monet asiat, mitkä meillä hoidetaan julkisilla varoilla, hoidetaan täällä vapaaehtoisvoimin. Lukioissa on Yhteiskuntapalvelut -kurssi, jossa koululaiset ovat tietyn ajan vapaaehtoistyössä esim. vanhusten kanssa. Meillä taidetaan samalla nimellä kutsua pienehkön rikoksen rangaistusta.

Suomessa ja Hämeessä on paljon vapaaehtoistyöntekijöitä, mistä heille lämmin kiitos. Monet asiat urheiluseuroista diakoniatyöhön eivät onnistuisi ilman näitä ihmisiä ja heidän pyyteetöntä työtään. Toisaalta meillä on yhä enemmän ihmisiä, joilla olisi aikaa olla mukana erilaisessa vapaaehtoistyössä sekä yhä enemmän asioita ja ihmisiä, joita voisimme auttaa.

Miten voisimme edistää vapaaehtoistyötä? Amerikkalaisissa vapaaehtoistöissä olevilla oli selkeästi intohimo (passion) tekemiseensä. He olivat ylpeitä siitä, mitä tekivät ja se usein liittyi heidän erityisosaamiseensa tai kiinnostukseensa. Nämä passionistit (vapaaehtoistyöntekijät) kertoivat saavansa toiminnastaan itselleen paljon hyvää mieltä ja yhdessä tekemisen iloa ja he kokivat myös olevansa erityisen arvostettuja yhteisöissä missä he toimivat. Olisiko meilläkin tarpeen nostaa enemmän esiin innokkaita ihmisiä ja kiittää omia passionistejamme ja saada toimintaan mukaan uusia passionisteja ja uutta toimintaa?

ps. Minun piti aluksi kirjoittaa ITK-14 (www.itk.fi) konferenssista, joka pidetään nyt huhtikuussa Hämeenlinnassa jo 25 kerran. Konferenssin järjestää oma kesäyliopistomme. Kyseessä on Suomen suurin opetusteknologian tapahtuma, joka kokoaa tänäkin vuonna yli 1500 opettajaa, kehittäjää ja tutkijaa. Tarjolla on yli 100 esitystä ja työpajaa sekä paljon kohtaamisia. Nämä esitykset valitaan yli 250 ehdotuksen joukosta, joita tekevät opettajat ja tutkijat omista kokemuksistaan ja tutkimuksistaan. He ovat myös yhden lajin passionisteja, jotka haluavat kehittää ja tukea opettamista ja oppimista ja antaa tuleville sukupolville valmiuksia kehittää itseänsä elämän eri vaiheissa. Tervetuloa mukaan!

 Jarmo Viteli

Kirjoittaja on Hämeen kesäyliopiston tiederehtori ja Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja. Kuluvan lukuvuoden hän on kutsuttuna vierailevana tutkijana SRI-International tutkimuskeskuksessa  (www. sri.com) Kaliforniassa, Yhdysvalloissa.

This entry was posted in Aktiivisetajatukset, Kehittämisteemat, Tapahtumat. Bookmark the permalink.