Hyvinvointiteknologia, tehtävä 2

VIVAGO-HOITAJAKUTSUJÄRJESTELMÄ

Tähän tehtävään valitsin hyvinvointipalvelun, joka on minun työhöni oleellisesti kuuluva eli työpaikallani käytössä oleva Vivago-hoitajakutsujärjestelmä. Vastikään on siirrytty hälytysjärjestelmässä siihen, että käytetään ainoastaan Vivago Care- kelloja kaikilla potilailla lankaliitinpainikehälyttimien sijasta (kyseiset painikkeet rikkoutuivat eikä uusia enää valmistettu). Tässäpä lyhyt videoesittely:

Miten työpaikallani Vivago toimii?

Heti osastolle saapuessaan jokaiselle potilaalle aktivoidaan Vivago Care- kello Vivago Vista- ohjelmistolla, joka on asennettuna osaston tietokoneisiin.  Ohjelmisto muokkaa Vivago Care– kellon keräämän aktiviteettitiedon helppolukuisiksi hyvinvointiraporteiksi, jolloin näemme potilaiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ohjelman kautta sekä saadaan potilashälytykset.

Room Point -huonekoje toimii tukiasemana, joka vastaanottaa Vivago-kellon hälytys- ja hyvinvointitiedot ja lähettää ne edelleen Vivago Vista -ohjelmistolle. Room Point on asennettuna jokaisen potilassängyn yläpuolelle seinään.

Vivago Care- kellon avulla potilas voi tarvittaessa kutsua hoitajan paikalle. Kellon käyttö opastetaan potilaalle ja kerrotaan, että kello toimii sekä hoitajakutsupainikkeena mutta sen avulla voidaan myös kerätä ja seurata potilaan aktiviteettia. Kellon toiminta käydään läpi ja testataan potilaan kanssa. Kellon hihna on pehmeä ja joustava, ei purista tai hierrä.

 

 

Vivago Mobile-sovellus on asennettuna älypuhelimiin, ja tällaista älypuhelinta hoitaja kuljettaa vuoroissaan mukana. Kännykkään tulee potilashälytykset ja sovelluksen avulla voidaan myös katsoa aktiivisuuskäyrää. Kännykkään tulee kaikki hälytykset, myös jos esim. potilas on poistanut kellon ranteesta tai hänen aktiivisuudessaan on jotakin poikkeavaa.

Ja kokemukset…

Niin kuin kaikissa digitaalijärjestelmissä, myös Vivago-järjestelmässä on hyvät ja huonot puolensa. Plussana on, että potilaan aktiivisuutta voidaan nyt seurata selkeästi ja helppolukuisesti tulkittavasta aktiivisuuskäyrästä kellon avulla, esimerkiksi unen määrää voidaan todeta käyrältä, jos potilas epäilee nukkumistaan. Mobiilisovellukseen tulee kaikki hälytykset ja puheyhteyden avulla potilaan kanssa voidaan kommunikoida, vaikkakin kuuluvuuden kanssa esiintyy ajoittain ongelmia. Potilas saa hälytettyä kellon avulla hoitajan paikalle, oli hän sitten huoneessa tai esim. päiväsalissa. Room-pointin avulla on mahdollista myös mitata potilaan hoitoon käytettävä aika.

Huonona puolena Vivago Care- kelloissa on se, että potilaan pitää painaa ”reilulla kädellä” painikenappia hälytyksen saamiseksi. Tämä on usein ongelmallista, koska vanhemmat ihmiset eivät jaksa painaa nappia. Hälytysjärjestelmässä esiintyy aika ajoin ongelmia aiheuttaen päänvaivaa hoitajille ja turhaa ajankulua hälytysten saamiseksi kuntoon, mutta onneksi meillä on mahdollista soittaa aina Vivago-palveluun avun saamiseksi.

Tietyn aikavälein Vivago-asiantuntijat pitävät koulutuksia, miten Vivago-järjestelmää voidaan yhä enemmän hyödyntää. Tärkeää on perehdyttää jokainen työntekijä Vivagon käytössä, miten kello asennetaan jne., jotta kaikki mahdollinen hyöty saadaan käyttöön. Selkeät ohjeet kellojen asianmukaiseen aktivoimiseen Vivago Vista- ohjelmistolle helpottaa ja sujuvuuttaa jokaisen hoitajan työntekoa sekä lisää potilasturvallisuutta, kun saavat hälytykset hoitajille paikasta riippumatta.

https://www.vivago.fi/

 

 

4 thoughts on “Hyvinvointiteknologia, tehtävä 2

  1. Hei,
    siirtyvätkö kellosta tiedot kunkin potilaan omaaan potilastietojärjestelmään?
    Vai kirjaako sairaanhoitaja kellon tiedoista jotain ylös potilaan hoitosuunnitelmaan?
    Haluavatko kaikki potilaat käyttää kelloa?
    Miten kellot puhdistetaan käytön jälkeen ja “tyhjennetään” tiedot uutta potilasta varten?
    Mielenkiintoinen sovellus, miten paljon “helpottaa” sairaanhoitajan työtä ja erityisesti missä toimminnoissa?
    -jaana-

  2. Hei ja kiitos kysymyksistä :)Kellon tiedot eivät siirry potilastietojärjestelmään vaan tiedot näkyvät älypuhelimissa ja tietokoneissa, joihin Vivago-sovellus on asennettu. Jos otetaan esimerkiksi potilas, joka on tullut unettomuuden takia, hänen nukkumistaan voidaan seurata Vivagon avulla ja kirjata sitten tietoja hänen potilastietojärjestelmään. Sehän olisikin kätevää, jos Vivagon saisi yhdistettyä suoraan potilastietojärjestelmään mutta vielä ei olla niin pitkällä hyvinvointiteknologiassakaan 🙂 Kukaan potilas ei ole kieltäytynyt, etteikö kelloa saisi laittaa, mutta monet muistipotilaat saattavat ottaa kellon pois ranteesta ja säilyttää sitä pöydällä, laatikossa tai missä milloinki. Kellot puhdistetaan desinfiointi puhdistuspyyhkeillä ja potilas poistetaan osastolta poistuessaan Vivago-järjestelmästä. Hänen hyvinvointitietonsa säilyvät järjestelmässä poistamisen jälkeenkin tietyn aikaa, mutta tarkkaa aikaa en nyt tähän osaa sanoa, olisiko viikko,kaksi. Viime viikolla juurikin oli osastolla keskustelua kyseisetä asiasta ja aikoivat selvittää, kauanko tiedot säilyvät, vastausta en ole vielä kuullut. Sairaanhoitajan työtä helpottaa, että saa puheyhteyden potilaaseen hänen tarvittaessaan jotain apua, esim. kipulääkettä. Voi suoraan viedä lääkkeen eikä ensin käydä kysymässä mikä hätä, säästää aikaa ja vältyy turhalta kävelemiseltä (kun niitä askeleita tulee vuorossa muutenkin ihan tarpeeksi 🙂 Hyvinvointikäyrää voidaan tutkia tarvittaessa ja sittenhän suuri apu on esim.yövuorossa, jolloin hoitajia on vähemmän. Tietysti potilaiden luona käydään muutenkin kaikissa vuoroissa, mutta yöllä Vivago-järjestelmästä voidaan seurata, nukkuuko potilas vai onko “kuuhaamassa” ja antaahan järjestelmä hälytystä, jos poikkeavaa vireystilaa on havaittavissa.

  3. Hei!
    Hieno systeemi. Kuulostaa siltä, että olisi toivottavaa tämän tai vastaavan järjestelmän leviäminen kaikkiin sairaaloihin! Jaanalla oli monta hyvää kysymystä ja olittekin niihin jo vastanneet hienosti. Eli selkeästi on apua työhön, kunhan tuo hälytys saadaan toimivaksi ja luotettavaksi.
    Toimiiko kello muuten pattereilla vai pitääkö sitä ladata? Itse ajattelisin että toivottavasti pattereilla, koska lataaminen aiheuttaisi kaiketi ongelmia, kun kellon pitäisi olla poissa kädestä… Jos on patterit, niin saatteko ne itse vaihdettua?

    Riikka

  4. Hei!
    Kellot ovat akkukäyttöisiä eli ne pitää ladata niihin kuuluvilla latauslaitteilla. Kelloissa on pitkäkestoinen akku, täyteen ladatun akun kesto voi olla kuukausia. Kun akkuvaraus alkaa oleen vähissä, hoitajille tulee puhelimiin viesti asiasta. Latauskin hoituu kohtuu ajoissa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *