Ensi viikolla hankehenkilökuntamme suuntaa kohti Etelä-Suomea ja käsityömatkailukohteita. Tavoitteenamme on tutustua Savonlinna Craft&Design verkostoon, Mikkelin Kenkäveroon sekä Fiskarsiin. Tässä vaiheessa on siis hyvä koota yhteen, mitä mieliimme jäi Skotlannin benchmarkkauksesta.
Benchmark-matka Skotlantiin onnistui erinomaisesti, vaikka joistakin kohteista jouduimme hiukan nipistämään olosuhteiden pakosta. Niiden tilalle tuli kuitenkin liuta uusia kohteita ja henkilöitä, sillä matkan varrelta putkahteli esiin sellaisia vierailukohteita joita emme olleet hoksanneet edes ajatella. Kokonaisuus oli silti monipuolinen kattaus erilaisia kädentaitoihin, taiteeseen, kulttuuriperintöön ja paikalliskulttuureihin liittyviä matkakohteita. Matkan tavoitteena olikin löytää uusia ideoita ja kohteita Lapin käsityömatkailun kehittämiseen sekä valmennusohjelmaan – näitä saimmekin kiitettävän määrän!
Käsitöihin liittyvät palvelut olivat Skotlannissa toteutettu paikallisia erityispiirteitä korostaen ja niitä oli tuotu esiin monin tavoin. Skotlantilaiset olivat ylpeitä perinteistään ja paikkaan kuulumisestaan. Tämä ilmeni selkeästi henkilöiden puheista, mutta myös tuotteista. Lisäksi yhdessä tekeminen oli Skotlannissa arkipäivää: yhteistyöstä välitetään ja paikallisia kuunnellaan (yleensä). Ihmiset tekivät paljon vapaaehtoistyötä, myös matkailullisesti kiinnostavien perintökohteiden tuottamisessa.
Myös käsityötapahtumien muokkaaminen jokaista aistia palvelevaksi kokonaisuudeksi oli erittäin positiivinen yllätys. Onneksi meillä Suomessa tähän on jo päästy esimerkiksi Jyväskylän neulefestareilla sekä Helsingin kässäfestareilla – nämä tapahtumat ovat loistavia esimerkkejä kuinka tekemistä voi yhdistää messuihin. Lisää näitä muuallekin Suomeen!
Skotlannin reissusta jäi mieleen kuitenkin muutama erityisen pohdinnan arvoinen asia. Mitä jos ajattelisimme enemmän yhteisölähtöisesti emmekä ajattelisi ensimmäisenä matkailijoita? Tämä tarkoittaisi sitä, että tarjoaisimme tuotteita ensimmäisenä paikallisille, ottaisimme paikallisen tietotaidon hyötykäyttöön. Nykyajan matkailijat kaipaavat paikallistenkin suosiossa olevia tuotteita ja palveluita ja lisäksi tämä tukisi myös yhteisöllisyyden kehittymistä. Myös tarinankerronta jäi meille mieleen yhtenä piirteenä, jota voitaisiin korostaa Suomessa vielä huomattavasti enemmän niin tuotteissa kuin palveluissa. Näin näin saataisiin matkailijat tietoiseksi tuotteiden / palveluiden alkuperästä ja antamaan tuotteelle taustatarinaa – kosketusta paikallisuuteen.
Näitä ja muita asioita tulemme myös pohtimaan tulevassa täydennyskoulutusohelmassamme, lue lisää täältä lue lisää täältä. Ilmoittautumisaikaa vielä jäljellä!