Yritys muutoksessa

Muutos on edellytys yrityksen menestymiselle. Tapahtuvat muutokset voivat olla suuri tai pieniä ja niitä on yrityksen elinkaaren aikana useitakin. Yrityskauppa on suuri muutos niin ostettavassa kuin myydyssä yrityksessä.

Miten yrityksen sitten onnistuvat muutoksessa? Ja mitä ominaisuuksia yritykseltä vaaditaan? Ilmarisen oppaassa on esitelty muutoskykyisen organisaation ominaisuuksia.

Yrityksessä tulee pysähtyä ja tutkia saavuttaakseen onnistuneen muutoksen. Ennen kuin päätetään, miten muutokset toteutetaan, tulee niitä pohdiskella eri näkökulmista ja keskustella muiden kanssa. Työnantajan tulisi mielestäni tarjota työntekijöille foorumi, missä tästä voidaan keskustella. Foorumeilla osapuolet pääsevät keskustelamaan ja rakentamaan yhteistä näkökulmaa.

Järjestä työntekijöille sopiva foorumi.

Pohdiskelun lisäksi muutos vaatii vuorovaikutusta ja kyseenalaistamista. Työyhteisössä tapahtuvien jännitteiden estämiseksi vuorovaikutuksen tulee muutoksessa olla avointa ja kaiken mahdollisen tiedon olla saatavilla. Yrityksen ilmapiirin tulee olla avoin, jotta yrityksen jäsenet voivat kysellä, arvioida tai ideoida. Vuorovaikutuksen tulee olla molemmin puoleista arvostamista ja kuuntelemista. Myös työntekijöiden tulee kuunnella ja johtotasoa sekä heidän perusteluja muutokselle.

Minusta muutokseen vievä tärkeä ominaisuus on priorisoinnin, luopumisen ja uuden aloittamisen taito. Muutos syntyy, kun vanhasta luovutaan. Uuden aloittaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Muutosvaiheessa tulee pystyä priorisoimaan työtehtäviä, koska väistämättä työntekeminen on hitaampaa. Onnistuneessa muutoksessa työnteon pitäisi mielestäni keventyä, kun muutos on saatu integroitua onnistuneesti.

Muutostilanteessa pitää pystyä myös säilyttämään toimintakyky keskeneräisenä. Muutos tapahtuu yleensä hitaasti ja uusi asioita pitää aloittaa vielä vanhojen ollessa kesken. Mielenkiintoinen pointti oppaassa on mielestäni se, että keskeneräisyyden sietäminen helpottaa muutoksen päämäärien ymmärtämistä ja hyväksymistä sekä uskoa tulevaisuuteen. Mietin kovasti, miksi näin on? Olisiko sen vuoksi, että keskeneräisyydessä ymmärtää paremmin lopputuloksen merkityksen?

Päämäärän mielessä pitäminen, auttaa onnistumiseen.

Oppaan mukaan viimeinen ominaisuus on luottaminen omaan osaamiseen ja sen kehittäminen. Tehtävän kuvan muuttuessa tulee olla valmis oppimaan uutta. Minusta työelämässä ei pysty tänä päivänä olemaan, jos ei ole valmis muuttamaan toimintatapojaan tai tehtäviään. Tässä kohtaa minusta tärkeänä esimerkkinä on esimies. Hänen asenteensa muutokseen heijastuu alaisiin. Mitä ottavaisempia muutokselle ollaan, sitä kivuttomammin muutos tapahtuu.

Muutoksessa tulee huomioida, että kaikkea ei voi ennakoida ja se on pystyttävä kestämään. Onnistunut muutos vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Vaikeina hetkinä tulee pitää lippu korkeana ja muistaa päämäärä.

-Elina-

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *