Avoin oppimisympäristö, avoin data, avoimet oppimateriaalit, avoin…

AKTIIVI hankkeiden tavoitteena on kehittää avoimia oppimisympäristöjä ja aktiivista kansalaisuutta. Yksi avainsana toiminnassa on avoin. Keskusteluissa usein nousee esille, että mitä kaikkea tuo avoin onkaan ja minkä kaiken yhteyteen avoin sana pitäisi liittää. Ja missä on avoimen raja? Onko kaiken todellakin oltava ihan avointa?

Haaastaisin teidät kaikki kokoamaan sanastoa, mikä liittyy avoimeen oppimiseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen.

Aloitetaan avoimen oppimisympäristön määrittelystä. Wikistä löytyy hyvä määritelmä. Onko määritelmä riittävä kuvaamaan AKTIIVI hankkeiden toimintaa?

Posted in Yleinen | Comments Off on Avoin oppimisympäristö, avoin data, avoimet oppimateriaalit, avoin…

Avoimempaa demokratiaa tietoverkkoja hyödyntäen?

Kansalaisaloitelaki otettiin käyttöön Suomessa viime vuonna ja ensimmäiset lakialoitteet ovat keränneet vaaditut 50 000 allekirjoitusta, jotta ne siirtyvät eduskunnan käsiteltäviksi. Tänä päivänä mm. tietoverkkojen avustuksella on mahdollista lyhyessäkin ajassa kerätä allekirjoituksia sekä varmistaa allekirjoittaneiden äänioikeus tunnistautumispalveluiden kautta. Varsinkin paljon tunteita puolesta tai vastaan herättävät aloitteet herättävät paljon keskustelua sekä keräävät allekirjoituksia. Kansalaisaloitteiden määrä onkin kasvussa ja se mahdollistaa kansalaisille uudenlaisen vaikutuskanavan. Kansanedustajillekin tilanne on uusi ja heidän puolelta on uutisoitu erilaisia näkemyksiä. Lainsäätäjien joukossa on toisaalla puhuttu lakialoitteiden puolesta, mutta puheissa on vilissyt myös pelkoa “lainsäädännön ohituskaistasta”. Continue reading

Posted in Yleinen | Comments Off on Avoimempaa demokratiaa tietoverkkoja hyödyntäen?

“Facebook-kiireiltäni en juurikaan ehdi käyttämään sosiaalista mediaa”

Huhtikuun alkupuolella pidetyn ITK-konferenssin yhteydessä järjestettiin perinteinen ITK-tutkijatapaaminen, jossa opetusteknologian käyttöä oli lähestetty erilaisista tutkimusnäkökulmista. Vierailin mm. sessiossa, jossa tutkijat olivat tarkastelleet sosiaalisen median käyttöä opettajakoulutettavien parissa. Keskusteluissa heräsi mielenkiintoinen kysymys siitä, miten nuorempi sukupolvi (kuten nykypäivän 15-25 vuotiaat) määrittelevät uudet viestintämuodot, kuten vaikkapa yhteisöllisen median. Vai määrittelevätkö lainkaan? Continue reading

Posted in Yleinen | Comments Off on “Facebook-kiireiltäni en juurikaan ehdi käyttämään sosiaalista mediaa”

AKTIIVI-hankkeen huhtikuun kuukausitiedote

ITK2013 on takana ja mainio anti sulattelun alla.
Kiitokset kaikille AKTIIVIn Toripaikalla vierailleille sekä töitä tehneille!

OPH on tuottanut Oppimaisema.fi– foorumin. Foorumissa saa tietoa oppimisympäristöjen kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta, voi etsiä virikkeitä kehittämiseen ja esitellä omaa kehittämishankettaan. Kannattaa tutustua ja mennä mukaan, sekä hankkeiden toimijoiden ilmoittautua asiantuntijaverkostoon.

Muistutus Valtakunnallisesta Kevätkylvöstä Seinäjoella 22.-23.5:
Kevätkylvö on tarkoitettu kaikille EAKR:n,ESR:n ja  maaseuturahaston hankkeiden parissa toimiville. Tapahtumaan odotetaan aluekehittäjiä ympäri Suomea istuttamaan uuden EU-ohjelmakauden 2014 – 2020 kehittämisen siemeniä. Ilmoittauminen jatkuu 13.5. saakka. Lisätietoa Kevätkylvöstä. Continue reading

Posted in Yleinen | Comments Off on AKTIIVI-hankkeen huhtikuun kuukausitiedote

Oppimisen hyödyntäminen opiskelussa

Jo tovin aikaa sitten piti lukion loppuvaiheessa tehdä valintoja tulevasta opiskelupaikasta.  Lapsuuden ja nuoruuden haaveet uravalinnasta oli aika toteuttaa. No eihän ne haaveet sellaisenaan toteutuneet vaan suuntautuminen oli enemmänkin sattuman kauppaa. Jotain piti kuitenkin valita, koska oli ”pakko” opiskella itselle jokin ammatti. Vaikka lain silmissä oppivelvollisuus oli täytetty jo kauan sitten, käytännössä näin ei ollut käynyt.

Nuo ”pakolliset” opinnot hoidettiin ja alkoi jo kohtalaisen pitkä työura nykyisen työnantajani palveluksessa. Jatko-opinnot tulisivat sitten joskus, jos olisivat tullakseen. Tulihan niitä, ensin ammattikorkeakoulututkinto ja nyt on tulossa ylempi amk-tutkinto. Continue reading

Posted in Yleinen | Comments Off on Oppimisen hyödyntäminen opiskelussa

Aktiivinen kansalainen ja toinen kakunpala

Kirsi Saloniemi pohtii kirjoittamassaan AKTIIVIn ennakointiraportissa ”Aktiivinen kansalaisuus ja avoimet oppimisympäristöt tulevaisuudessa” aktiivisen kansalaisuuden käsitettä. Millainen on aktiivinen kansalainen? Kuka hän on? Onko aktiivinen kansalainen äänestäjä? Onko hänellä vahvat mielipiteet yhteiskunnan asioista?  Osallistuuko hän kansalaisopiston kursseille vapaa-aikanaan? Tässä blogikirjoituksessa hipaisen aktiivista kansalaisuutta Kirsin raporttiin pohjautuen ja vähän omiakin kysellen.

Saloniemi pohtii raportissaan, että ”aktiivinen kansalaisuus on ennen kaikkea asennetta ja halua toimia itsensä ja toisten ihmisten parhaaksi.” Tuo onkin vaikea paikka, kun tietää mikä itselle olisi hyväksi mutta ei silti toimi niin. Kuinka moni meistä on ottanut sen toisenkin kakkupalan, vaikka tietää että se ei välttämättä ole hyväksi? Continue reading

Posted in Yleinen | Comments Off on Aktiivinen kansalainen ja toinen kakunpala