Kartanot kulttuurikohteina Mikkelissä

Etelä-Suomen benchmark-matkalla piipahdimme Mikkelin kohdalla kahdessa eri kartanokohteessa, eli Tertin kartanossa ja Kenkäverossa.

Tertin kartano

Tertin kartano osoittautui rauhallisuuden keitaaksi. Vaikka parkkipaikka oli täynnä autoja, paikka oli hyvin rauhallinen ja asiakkaat ns. katosivat eri puoteihin, ravintoloihin ja hyvin hoidettuun puutarhaan. Kartanossa on mahdollista myös majoittua sekä osallistua erilaisille kursseille, esimerkiksi tutustua yrttien käyttöön luonnonkosmetiikassa.

Puodeissa myydään niin vaatteita kuin kodin tarvikkeitakin. Ruokatuotteiden osalta on erityisesti panostettu paikallisiin tuotteisiin – jopa omaan olueen.

Tertin kartanon yksi ravintolasaleista

Hyvin nimetty olut

Kenkävero on itse asiassa vanha pappila ja varsin ihastuttava paikka. Kenkäverossa suomalainen design on enemmän esillä kuin Tertin kartanossa niin ruokatuotteissa kuin tarvikkeissakin. Alueella on useita eri myymälöitä, leipomo, ravintoloita, sormuksentekopaja sekä eläimiä puutarhaa unohtamatta. Kartanon pihamaalla pääsi myös seuraamaan akvarellimaalausta livenä. Kenkäveron myymälöistä voi ostaa valmiita tuotteita, mutta myös ns. tee-se-itse paketteja kaikissa hintaluokissa.


Tänä kesänä Kenkäverossa on myös esillä Kesäkäsityöt-näyttely, jossa vierailija pääsee sekä tutustumaan erilaisiin käsitöihin että ostamaan niiden tekopaketteja alakerran puodista. Eli jos inspiraatio iskee valmiin tuotteen näkemisestä, on sen toteuttaminen tehty mahdollisimman helpoksi!

Kesäkäsityöt-näyttely

Saimaa-shopin tuotevalikoimaa

Ja mikäpä rovaniemeläistä enemmän ihastuttaa kuin tutustua Joulupukin kesäkammariin! Joulupukkia vaan ei paikalla näkynyt, eli pitänee mennä kurkkaamaan häntä Napapiirille, jospa hän siellä olisi.

 

Kesäterveisin,

 

Outi, Laura ja Piia

Terkkuja Savonlinnan käsityökohteista

 

Heinäkuussa hankehenkilökuntamme matkasi itä- ja etelä-Suomeen benchmarkkaamaan erilaisia käsityömatkailukohteita. Ensimmäisenä pysähdyspaikkanamme oli Savonlinna, jossa tutustuimme moneen mielenkiintoiseen kohteeseen. Savonlinnassa toimii  Craft & Design Savonlinna -verkosto, johon tällä hetkellä kuuluu yhdeksän yritystä. Verkoston toiminta on aktiivista, yrittäjät järjestävät esimerkiksi erilaisia tapahtumia yhdessä sekä harjoittavat yhteismarkkinointia. Keskustelimme useamman verkostoon kuuluvan yrittäjän kanssa, ja kaikki olivat erittäin tyytyväisiä verkoston toimintaan.

Heltimoisen Talo, Linnankatu 10, Savonlinna

Linnankadun varrelta löytyy useita kulttuurikohteita, esimerkiksi Heltimoisen talo, joka toimii verkoston pääpaikkana. Paikalla toimi tällä hetkellä neljä käsityöläistä. Heidän ja muiden paikallisten käsityöläisten tuotteita oli myynnissä tässä kauniissa vanhassa puutalossa, ja osa käsityöläisitä myös työskenteli samoissa tiloissa. Tutustuimme käsityöläisten tuotteisiin, toimintaan ja saimme hyviä vinkkejä sekä täydennyskoulutukseemme ja esimerkiksi käsityöyrittäjien verkoston luomiseen. Heinäkuu on Savonlinnassa vilkkainta matkailusesonkia ja puodit olivatkin täynnä asiakkaita.

Runo-design on yksi Heltimoisen talon liikkeistä

 

Elise Kososen keramiikkaa Studio Ilossa.

Linnankadun sataman päässä sijaitsee ihastuttava Studio ILO, galleria- ja työtila. Esillä olleissa Katriina Kaijan ja Elise Kososen teoksissa tutkitaan luontoteemaa. Pääsimme keskustelemaan keraamikko Elise Kososen kanssa hänen keramiikastaan ja taiteen syntyjuurista. Niistä hänellä olikin hyvin inspiroivia tarinoita kerrottavanaan, esimerkiksi muovi ja muovinkulutus on inspiroinut häntä käyttämään mm. kuplamuovia tuotteiden valmistuksessa.

Hyvä esimerkki kulttuurimatkailusta on myös Galleria Linnankatu 13, jossa eri puolilta Suomea kotoisin olevat taiteilijat (mm. Elina Länsman Nuorgamista) pitävät yhteisnäyttelyä joka kesä. Tämän vuoden näyttely on nimeltään Luonnon jälkiä, ja oli galleriassa jo 11. näyttely. Taidenäyttelyn lisäksi tilassa järjestetään esimerkiksi konsertteja. Talvisin tila toimii päiväkotina, mikä osoittaa erittäin hyvää luovuutta tilojen käytössä!

Galleria Linnankatu 13:n näyttelyn taiteilijat.

Matias Liimatainen: Mätäs

 

Vierailimme myös TaitoShopissa, jossa oli parhaillaan Jukka Rintalan näyttely Muodin puutarha. Myös itse taiteilija oli paikalla yllätykseksemme. TaitoShopissa oli näyttelyn ohella hyvin esillä paikkakuntalaisia käsityö- ja ruokatuotteita.

Taito Shopin sisäänkäynnillä meitä tervehti neilikkameri ja Jukka Rintalan teoksen pohjalta tehty näyttelyjuliste.

Savonlinnan seppä Teppo Nousiainen.

Savonlinna seppä, Teppo Nousiainen sulatti sydämemme sekä luovuudellaan että ystävällisyydellään. Sepän paja sijaitsee Savonlinna kaupungin ulkopuolella, mutta on ajomatkan arvoinen. Seppä on pitkän linjan käsityöläinen ja se näkyy hänen monipuolisessa repertuaarissaan. Hän tekee sekä taidetta että käyttöesineitä monipuolisesti koruista käsintaottuihin kaiteisiin, lisäksi hänen palveluihinsa kuuluvat mm. nahkatyöt ja kurssitoiminta. Teppo Nousiainen kuuluu myös Craft&Design Savonlinna -verkostoon, ja oli sitä kautta tutustunut muihin käsityöläisiin, joiden kanssa tekee nykyään yhteistyötä.

Savonlinnasta suuntasimme Mikkeliin, jonka antiin perehdytämme teidät seuraavassa postauksessa. Pysy kuulolla!

Kesäterveisin,

Piia, Laura ja Outi

Arctic Arts Summit – taidetta ja matkailua sulassa sovussa

Kesäkuun alussa Rovaniemellä vietettiin Arctic Arts Summit -tapahtumaa, joka kokosi noin 400 aiheesta innostunutta kansainvälistä vierasta seuraamaan mielenkiintoisia puheenvuoroja, osallistumaan paneelikeskusteluihin, taidenäyttelyiden avajaisiin, illallisiin sekä työpajoihin ja totta kai nauttimaan Rovaniemen ihanasta alkukesästä.

Hildá Länsman ja Tuomas Norvio esiintyivät toisen päivän avauksena

Kuten Maria Huhmarniemi totesi edellisessä blogitekstissään, myös Summitissa korostettiin kielen merkitystä taiteessa, matkailussa ja kulttuurissa. Esimerkiksi Gunvor Guttorm Sámi Allaskuvlasta otti esille käsitteen “sustainability”, joka voidaan kielestä ja käännöksestä riippuen ymmärtää hiukan eri tavalla. Näitä asioita pohtimalla pääsee hyvin jäljille käsitteen eri konsepteista sekä asioiden laajuudesta. Samaten Anniina Turunen Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta puhui kielen merkityksestä käsitöissä. Hänen mukaansa esimerkiksi saamenkäsitöitä on helpompi opettaa saameksi kuin suomeksi, koska suomen kieltä käytettäessä sanoista katoaa tärkeitä merkityksiä ja sisäänkirjoitettuja sääntöjä – käännökset eivät aina pidä kaikkea sisällään. Svein Aarnold totesi myös, että duodji tulisi ymmärtää ennemminkin verbinä kuin subjektiivina, koska duodji on koko ajan liikkeessä.

 

Esityksiä kuunnellessa oli hyvä huomata kuinka tiiviisti taiteet ja matkailu liittyvät toisiinsa. Melkein jokainen puheenvuoro sisälsi jonkinlaisen huomion matkailun vaikutuksista taiteisiin. Taiteen avulla voidaan tuoda esille tärkeitä asioita esimerkiksi omasta kulttuurista, jotka muuten saattaisivat jäädä huomiotta. Ehkä tulevaisuudessa taiteen avulla voisi vaikuttaa esimerkiksi poliittiseen päätöksentekoon vielä suuremmassa mittakaavassa.

Ahkerana neulojana (myös Summitissa Outilla oli neule mukana) oli ihana kuunnella Gunvor Guttormin puhetta siitä, kuinka neulominen on hänellekin tapa rentoutua. Yhdessä neulominen on myös tapa vaihtaa kokemuksia, jutella muiden kanssa tai sitten ihan vain rentoutua muiden samalla tavalla kokevien kanssa. Vaikka neulominen onkin usein yksinäistä puuhaa, luo se samalla yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kuinka useasti keskutelu viriääkään eri tilanteissa pelkästään sen perusteella, että näet toisen neulovan jossain tilaisuudessa? Käsityöt ovatkin hyvä pohja keskustelun avaukselle!

Tapahtumassa pääsimme verkostoitumaan sekä saimme lisää pontta oman hankkeemme toteutukseen, taiteiden ja matkailun ihanan moniulotteiseen liittoon. Kaikenkaikkiaan tapahtuma oli inspiroiva kokonaisuus, josta riittää muisteltavaa pitkäksi aikaa. Kiitoksia kaikille järjestäjille!

 

Outi ja Laura

Mitä Skotlannin vierailusta jäi käteen?

Ensi viikolla hankehenkilökuntamme suuntaa kohti Etelä-Suomea ja käsityömatkailukohteita. Tavoitteenamme on tutustua Savonlinna Craft&Design verkostoon, Mikkelin Kenkäveroon sekä Fiskarsiin. Tässä vaiheessa on siis hyvä koota yhteen, mitä mieliimme jäi Skotlannin benchmarkkauksesta.

 

Ajoreittimme Skotlannissa

Benchmark-matka Skotlantiin onnistui erinomaisesti, vaikka joistakin kohteista jouduimme hiukan nipistämään olosuhteiden pakosta. Niiden tilalle tuli kuitenkin liuta uusia kohteita ja henkilöitä, sillä matkan varrelta putkahteli esiin sellaisia vierailukohteita joita emme olleet hoksanneet edes ajatella. Kokonaisuus oli silti monipuolinen kattaus erilaisia kädentaitoihin, taiteeseen, kulttuuriperintöön ja paikalliskulttuureihin liittyviä matkakohteita. Matkan tavoitteena olikin löytää uusia ideoita ja kohteita Lapin käsityömatkailun kehittämiseen sekä valmennusohjelmaan – näitä saimmekin kiitettävän määrän!

Käsitöihin liittyvät palvelut olivat Skotlannissa toteutettu paikallisia erityispiirteitä korostaen ja niitä oli tuotu esiin monin tavoin. Skotlantilaiset olivat ylpeitä perinteistään ja paikkaan kuulumisestaan. Tämä ilmeni selkeästi henkilöiden puheista, mutta myös tuotteista. Lisäksi yhdessä tekeminen oli Skotlannissa arkipäivää: yhteistyöstä välitetään ja paikallisia kuunnellaan (yleensä). Ihmiset tekivät paljon vapaaehtoistyötä, myös matkailullisesti kiinnostavien perintökohteiden tuottamisessa.

Myös käsityötapahtumien muokkaaminen jokaista aistia palvelevaksi kokonaisuudeksi oli erittäin positiivinen yllätys. Onneksi meillä Suomessa tähän on jo päästy esimerkiksi  Jyväskylän neulefestareilla sekä Helsingin kässäfestareilla – nämä tapahtumat ovat loistavia esimerkkejä kuinka tekemistä voi yhdistää messuihin. Lisää näitä muuallekin Suomeen!

Skotlannin reissusta jäi mieleen kuitenkin muutama erityisen pohdinnan arvoinen asia. Mitä jos ajattelisimme enemmän yhteisölähtöisesti emmekä ajattelisi ensimmäisenä matkailijoita? Tämä tarkoittaisi sitä, että tarjoaisimme tuotteita ensimmäisenä paikallisille, ottaisimme paikallisen tietotaidon hyötykäyttöön.  Nykyajan matkailijat kaipaavat paikallistenkin suosiossa olevia tuotteita ja palveluita ja lisäksi tämä tukisi myös yhteisöllisyyden kehittymistä.  Myös tarinankerronta jäi meille mieleen yhtenä piirteenä, jota voitaisiin korostaa Suomessa vielä huomattavasti enemmän niin tuotteissa kuin palveluissa. Näin näin saataisiin matkailijat tietoiseksi tuotteiden / palveluiden alkuperästä ja antamaan tuotteelle taustatarinaa – kosketusta paikallisuuteen.

 

Näitä ja muita asioita tulemme myös pohtimaan tulevassa täydennyskoulutusohelmassamme, lue lisää täältä lue lisää täältä. Ilmoittautumisaikaa vielä jäljellä!

 

Vierailu Johnstons of Elgin -kutomossa

Johnstons of Elgin on kutomo, jolla on pitkä historia. Se on ollut toiminnassa jo vuodesta 1797 ja on ainut tekstiilikutomo Skotlannissa, joka käsittelee cashmeren raakatuotteesta viimeisteltyyn kuosiin. Kutomoon järjestetään kiertokäyntejä, mutta emme valitettavasti päässeet osallistumaan sinne johtuen kutomon huoltotoimenpiteistä.

Kutomo valmistaa hienoja Cashmere-tuotteita, joita myydään kutomon viereisessä rakennuksessa. Tuotteet olivat hienosti esillä ja kutomon historia oli aistittavissa. Valitettavasti hintalappu oli myös hiukan liian iso meidän matkabudjettiimme. Alueella oli kuitenkin myös toisenlainen myymälä, jossa paikallisia tuotteita oli myynnissä laidasta laitaan.

 

Esimerkiksi tuotteiden ylijäämäpaloja hyödynnettiin erilaisissa pienemmissä tuotteissa ja tätä mainostettiin myös tuotteiden ohella.

Kutomon alueella oli myös varsin hieno näyttelytila, jossa elinkeinon ja yrityksen historiaa esiteltiin vaikuttavin elementein. Innostuimmekin eri tavoista esittää käsitöitä – pääsimme mm. hipelöimään eri villalaatuja ja tekstiilejä sekä lukemaan tekstejä värjäysprosesseista. Kutomovierailu oli siis varsin vaikuttava vaikka varsinaiselle kiertokäynnille emme päässeetkään.

Käsityö kielenä

Katariina Angeria, Suoni-performanssi. Kuva Amanda Hakoköngäs, 2017

Alkuperäiskansojen käsityöperinteen yhteydessä todetaan usein, että käsityö on kuin kieli. Käsityönä tehdyn vaatteen värit, malli ja koristekuviot voivat kertoa esimerkiksi vaatteen kantajan suvusta ja siviilisäädystä. Yhteisön jäsenet voivat tunnistaa käsityöperinteestä kylän ja kulttuurisen ryhmän. Samalla käsityöperinne kuitenkin eroaa varsinaisista kielistä tai ainakin niiden elvyttämisestä. Kun kieliä pyritään usein ylläpitämään opettamalla niitä kaikille halukkaille, käsityöperinnettä suojellaan siten, että perinteisiä malleja saavat tehdä ja käyttää vain yhteisön jäsenet. Usein ajatellaan niin, että on hyväksyttävää opetella kielen alkeet ja puhua vierasta kieltä murtaen, mutta paheksuttavaa omia alkuperäiskulttuurin käsityöperinteitä.

Keskustelut kulttuurisesta omimisesta ovat olleet kuumia jo usean vuoden ajan. Esimerkiksi vuonna 2014 rovaniemeläinen alppihiihtäjä Tanja Poutiainen veti ylleen pilailukaupasta ostetun saamenpuvun maailmancup-uransa päätteeksi ja pahoitteli myöhemmin ajattelematonta tekoaan. Moni muistaa myös vuoden 2016 kohun, kun kansanedustaja Eeva-Maria Maijala oli linnanjuhlissa saamelaispukua muistuttavassa puvussa. Maijala oli teetättänyt puvun lapsuudenkodistaan Sodankylän Orajärveltä löytyneen puvun mallin mukaan. Samantapaista keskustelua on käyty hiljattain Lapin Vihreiden kansanedustajaehdokkaan Riikka Karppisen vaalivideon asusta, joka muistutti saamelaista luhkaa. Keskusteluissa on punnittu, sisältääkö video kannanoton kulttuurisen omimisen hyväksymiseen. Toisaalta on todettu, että nykyään luhkaa käytetään muutenkin kuin saamenpuvun kanssa ja myös naisten asusteena.

Erityisesti politiikassa, samoin kuin matkailussa, kulttuurinen omiminen herättää vahvan paheksunnan, koska siihen liittyy potentiaalinen hyväksikäyttö. Tätä vasten on mielestäni aivan hämmästyttävää, että edelleen on myynnissä massatuotettuja halpoja matkamuistoja, jotka viittaavat saamelaiseen käsityöperinteeseen. Tätä historiaa ja käytäntöä vasten kulttuurisen omimisen herättämä tuohtuneisuus ja traumaisuus ovat ymmärrettävää.

Kulttuurisen omimisen herättämien tunteiden voimakkuutta voi pyrkiä ymmärtämään duodjin käsitteen kautta. Duodjin ajatellaan sisältävän konkreettisen käsityön ja muotoilun lisäksi myös saamelaisen ajattelu- ja arvomaailman. Perinne sisältää kulttuurista koodistoa, jota ulkopuolisen on lähes mahdoton hahmottaa.  Toisaalta näinhän on aina myös vierasta kieltä opetellessa: sävyt avautuvat vähitellen.

Elina Härkönen, Miia Mäkinen, Maria Huhmarniemi & Jari Rinne: Jaetut villaiset kirjoneuleet. Kuva: Miia Mäkinen, 2019

Suhtautuminen kulttuuriseen omimiseen heijastaa erilaisia arvoja. Yhtenä ulottuvuutena on alkuperäiskansojen itsemäärisoikeuden kunnioitus, toisena kulttuurisen moninaisuuden ja vuorovaikutuksen hahmottaminen rikkautena. Minä toivon moninaistuvaa ja syvenevää dialogia saamelais- ja suomalaiskulttuurin välille. Olenkin osallistunut sellaisten näyttelyjen tuottamiseen, joissa suomalais- ja saamelaistaiteilijoiden teoksia on ollut esillä rinnakkain. Aiemmin olen myös installaatioissani peräänkuuluttanut mahdollisuutta monikulttuurisen identiteetin ilmaisemiseen käsityön ja asusteiden avulla ja lisäksi nostanut esiin, miten perinteetkin ovat muovautuneet kulttuurisen vuorovaikutuksen ja liikkuvuuden vaikutuksesta.

Kun suomalais- ja saamelaiskäsityön vuorovaikutus on kompleksinen kysymys, mutkistuu ilmiö edelleen paikalliseen kulttuuriperinteeseen perustuvissa matkailutuotteissa ja -palveluissa. Nyt ennakoimme, että tulevaisuudessa vastuulliset ja eettiset matkailijat haluavat ostaa entistä enemmän paikallisia ja paikallisuutta ilmentäviä käsityötuotteita ja samalla tukea perinteisen käsityöläisyyden jatkuvuutta ja käsityöyrittäjyyden toimintaedellytyksiä. Toisaalta esimerkiksi saamelaiskulttuurissa käsityötä ei välttämättä mielletä lainkaan duodjiksi, jos se valmistetaan kaupalliseen tarkoitukseen. Lisäksi matkailu herättää vastaavan pelon kuin kulttuurinen omiminen: katoaako alkuperäinen kulttuuri koodeineen, merkityksineen ja vivahteineen. Ja edelleen, pyrkivätkö matkamuistot ja -palvelut toisintamaan perinteitä sellaisinaan, vaan välittämään pikemminkin nykykulttuuria, johon voi sisältyä moninaisia kulttuurisia vaikutteita. Saamelaiskulttuurin sisällä tuotetaan upeaa muotoilua, jossa perinteiset kuvioinnit ja materiaalit inspiroivat nykykulttuuria. Uusi saamelainen muotoilu nostaa esiin saamelaiskulttuurin vahvuutta, elävyyttä ja uudistumiskykyä.

Kun käsityötä verrataan kieleen, on muistettava, että vastaavia perinteitä on myös valtaväestöllä. Suomalaisillakin on 400 virallista kansallispukua, jotka jaotellaan paikkakunnittain. Kansallispukujen harrastamiseen innostamiseen liittyy muun muassa kansallispuvun osien yhdistäminen muihin vaatteisiin sekä instagramissa käytetty #sekakäyttö ja #tuunaamunperinne tunnukset. Kieleen voi verrata myös villavanttuiden alueellisia kirjoneuleperinteitä. Olisi hienoa nähdä vielä enemmän nykykäsityötä ja -muotoilua, joka uusintaisi tätä kulttuuriperintöä.

Matkailun voidaan nähdä ylläpitävän ja jopa elvyttävän joitakin kulttuuriperinteen muotoja. Parhaimmillaan matkamuisto voi olla kuin viestikapula, joka yhdistää matkailijan isäntään ja matkakohteeseen ja matkailijat toisiinsa – olipa se sitten saamea, suomea, kveeniä, meänkieltä tai peräpohjolaa.

 

Taiteen tohtori Maria Huhmarniemi, Lapista käsin -hankkeen asiantuntija

Käsityöfestaroimassa Helsingissä

Alkukeväästä Facebookin uutisvirtaan tupsahti tieto Helsingissä, Kaapelitehtaalla järjestettävistä kässäfestareista, jonka sivuille klikkailin innoissani. Tuolloin ei vielä varsinaisesti ollut tapahtumasta juuri mitään tiedotettavaa, mutta ennakkoaavistus oli jo, että tapahtumasta on tulossa erilainen kuin normaalit käsityömessut.

Kevään mittaan näytteilleasettajia ilmoiteltiin lähinnä facebookissa, ja tapahtuma sai myös omat nettisivut. Kässäfestarit alkoivat kuulostamaan sen verran mielenkiintoiselta tapahtumalta, että ne pääsivät myös osaksi omaa kalenteriani ja suunnittelin omat menoni niin että pääsin mukaan festaroimaan.

Ja olihan se varsin ihana tapahtuma!

Festivaalitunnelmaan pääsi heti lipun lunastettuaan, kun rannetta koristamaan sai ihka oikean festarirannekkeen (puuttui vaan se mutainen maasto, mutta ehkä parempi näin).

Festareilla osastot olivat jaettu hienosti osastottain, eli askartelutarvikkeet olivat kaikki yhdessä osassa hallia, lankatarvikkeet toisessa ja niin edelleen. Ensimmäisen tunnin käytin ihan vain tilojen tunnelmointiin, kiertelin eri kojuja ja tarkastelin valikoimaa. Valikoimaa olikin joka lähtöön, tarjolla oli nukkekotiin kalusteista kalligrafiakyniin ja virkkuukoukkuihin, jokaiselle varmasti jotakin.

Mutta silti, vaikka jokaiselle oli jotakin – olivat nämä festarit tehty hyvällä maulla. Tuotevalikoiman monipuolisuuteen oli panostettu sekä kiinnitetty huomiota siihen, että festarivieraat pääsevät itse tekemään, kokeilemaan ja kokemaan. Hyvin usealla kojulla sai nimittäin tehdä itse jotain, kokeilla uutta tekniikkaa tai tehdä itselleen pienen matkamuiston! Oli ryijynkokeilua, tilkkupiirustusta, huovutusneulalla huovutusta, ompelujätteen roskakorin tekemistä ja niin edelleen. Joissakin oli pieni pajamaksu ja joissakin toiminta oli ilmaista, joten toimintaan saattoi osallistua ihan oman mielenkiinnon ja budjetin mukaan. Kallein työpaja taisi olla nahkaisen korttikotelon ompelu, joka keräsi kuitenkin innokkaita osallistujia tekemään.

Itse osallistuin huovutuspajaan sekä ihanaisen  Molla Milssin ja Lankavan yhteiseen virkkauspajaan, jossa itselleen pääsi virkkaamaan Mollan opastuksessa jätskikassin. Siellähän olisi voinut istua vaikka koko päivän jo pelkän seuran perusteella, mutta valitettavasti aika tuli vastaan. Onneksi kassin sai sieltä tekeleenä mukaansa ja sen toteutus jatkuukin nyt sitten kotona.

Käsitöiden tekemisen lisäksi festaroijat pääsivät kuuntelemaan inspiroivia luentoja esimerkiksi ryijyistä, tuunauksesta, käsitöiden merkityksestä aivoille ja internetin käytöstä käsitöitä tukevana elementtinä. Olikin ihana välillä istahtaa penkille alas kuuntelemaan mielenkiintoisia puheenvuoroja ja nautiskella samalla myös kahviloiden antimista.

Ihana tapahtuma – suosittelen ehdottomasti tapahtumalle jatkoa sekä ensi vuonna myös muita osallistumaan! Ehkäpä muutkin käsityötapahtumat voisivat ottaa ideaa näistä kässäfestareista ja tarjota enemmän tekemistä pelkän hipellyksen lisäksi (kyllähän me kaikki tiedämme kuinka erilaisia käsityö- ja taidetuotteita tulee hipeltää ennen ostopäätöstä, vai mitä?).

 

Festarifiiliksin,

Outi Kugapi – käsityöaktiivi, projektisuunittelija, matkailututkija, väikkärin kutoja

Palvelumuotoilu taipuu moneen – Case Lapista Käsin -hanke

Kuva 1. Anu Pentikin keramiikkaa Timisjärven kartanossa Posiolla. 

Palvelumuotoilu valittiin hankkeen suunnitteluvaiheessa  yhdeksi menetelmäksi kehittää Lapista Käsin-hankkeen täydennyskoulutusta. Miksi ja miten tällainen kokonaisvaltainen suunnitteluprosessi taipui hankkeen tarpeisiin?

Lähdetään liikkeelle yhteissuunnittelun määrittelystä. Yhteissuunnittelussa asiakas ja käyttäjä osallistuvat palvelun kehittämiseen yhdessä suunnittelutiimin kanssa. Muotoilun näkökulmasta yhteissuunnittelua on määritelty toimintana, jossa muotoilualan ammattilaiset yhdessä käsiteltävänä olevaan teemaan kytköksissä olevien toimijoiden kanssa toteuttavat suunnitteluprosessia yhdessä. (Szebeko, 2011)

Palvelumuotoilulla tarkoitetaan tässä kokonaisvaltaista suunnittelua, jonka tavoitteena on luoda helppokäyttöisiä ja relevantteja palveluita, tuotteita, tiloja ja prosesseja. Palvelumuotoilussa hyödynnetään muotoilussa pitkään käytettyjä menetelmiä käyttäjätiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä. (Miettinen toim. 2011, 13).  Koska palvelumuotoilu lähtee inhimillisen toiminnan, tarpeiden ja motiivien kokonaisvaltaisesta ymmärtämisestä, oli menetelmien käyttö luonnollinen asiakkaiden, Lapista käsin -hankkeen tapauksessa käsityöntekijöiden, tavoitteiden ja toiveiden kartoittamiseksi. (Emt, 14)

Kuva 2. Anu Pentikin keramiikkaa Timisjärven kartanossa Posiolla.

Lapista käsin -hankkeessa täydennyskoulutusohjelmaa on suunniteltu yhdessä käsityöyrittäjien kanssa käyttäjälähtöisiä palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Toisin sanoen palvelun loppukäyttäjät, eli täydennyskoulutukseen osallistuvat käsityöläiset ja käsityöyrittäjät, ovat päässet jo alkuvaiheessa mukaan täydennyskoulutuksen suunnitteluun ja ovat voineet tuoda oman ammattitaitonsa ja kokemuksensa pohjalta täydennyskoulutuksen sisältöjen suunnitteluun ensiarvoisen tärkeää ja arvokasta tietoa.

Tämän kevään pajoista saadulla kokemuksella palvelumuotoilun menetelmät soveltuvat oivallisesti myös täydennyskoulutuksen sisällön suunnitteluun. Hyödyt loppukäyttäjille, eli täydennyskoulutuksen osallistujille ovat moninaisia. He ovat päässeet itse osallistumaan juuri heille soveltuvan täydennyskoulutuksen suunnitteluun, ja lisäksi yrittäjien keskinäisen verkoston luominen on alkanut jo suunnittelutyöpajoissa. Suurin hyöty on kuitenkin siinä, että syksyllä 2019 käynnistyvä täydennyskoulutusohjelma vastaa käsityöyrittäjien toiveita ja tarpeita, on innostava ja auttaa yritystoiminnan kehittämisessä. Yhdessä suunnitellut osallistumistavat ja sisällöt myös tukevat osallistujien sitoutumista täydennyskoulutukseen.

Kuva 3. Täydennyskoulutuksen suunnittelua Timisjärven kartanossa Posiolla.

Helmikuussa kokoonnuimme työpajaan Rovaniemellä, huhtikuussa Äkäslompolossa ja tällä viikolla vielä Posiolla Timisjärven kartanossa, josta tämän postauksen kuvat ovat. Työpajoihin kokoontui yhteensä vajaa parikymmentä käsityöläistä. Tämän lisäksi olemme haastatelleet liudan tekijöitä ympäri Lappia. Palvelumuotoilun ja muiden osallistavin menetelmin kerättyjen tietojen pohjalta kokoamme täydennyskoulutusohjelman, johon toivotamme tervetulleiksi kaikki käsityöyrittäjät mukaan Lapin alueelta.

Lämpimät kiitokset teistä jokaiselle työpajaan ja haastatteluihin osallistuneille!

 

Kaipaatko lisää tietoa palvelumuotoilusta?

Palvelumuotoilu soveltuu monenlaiseen käyttäjälähtöiseen kehittämiseen. Palvelumuotoilun menetelmien hyödynnettävyydestä on koottu useita eri kohderyhmille sopivia tietopaketteja ja ohjeistuksia. Esimerkiksi Innokylän sivuilta löytyy napakka tietopaketti palvelumuotoilun menetelmistä, joita myös hankkeemme osallistujat voivat soveltaa omaan toimintaansa: https://www.innokyla.fi/web/verkosto1724435/asiakaslahtoiset-palvelumuotoilun-menetelmat. Menetelmien käytössä kannattaa kuitenkin aina kääntyä alan koulutuksen saaneiden tai kokeneiden fasilitaattoreiden puoleen, jolloin palvelumuotoilun menetelmistä saa eniten hyötyä itselleen ja yritykselleen.

 

Lähteet:

Miettinen, S. (toim.) 2011. Palvelumuotoilu. Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Teknologiateollisuus ry.

Miettinen, S. & VAltonen, A. (toim.) 2012. Service Design with Theory. Discussions on Change, Value and Methods. Lapland University Press.

Suunnittelutyöpaja Äkäslompolossa 24.4.2019

Lapista käsin -täydennyskoulutuksen ensimmäinen suunnittelutyöpaja pidettiin Rovaniemellä helmikuussa, ja toinen Äkäslompolossa tällä viikolla. Tunnelmalliseen Karilan Navettagalleriaan kokoontui keskiviikkona 24.4.2019 viiden hengen ryhmä suunnittelemaan täydennyskoulutuksen sisältöjä yhdessä Piian, Outin ja Lauran kanssa.

Työpajan sisältö noudatteli samaa kaavaa Rovaniemen vastaavan pajan kanssa. Ensimmäiseksi osallistujat pohtivat SWOT-analyysin avulla käsityöyrittäjyyden vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia yhdessä keskustellen. Toisessa tehtävässä visioitiin käsityö- ja matkailualojen yhteistä tulevaisuutta viiden vuoden kuluttua. Kolmanneksi luotiin yhdessä täydennyskoulutuspolku, johon kerättiin osallistujien toiveet ja tavoitteet tulevan koulutuksen suhteen liittyen koulutuksen aikataulutukseen, toteutustapoihin, teemoihin, kouluttajiin sekä koulutuspaikkoihin.

Työskentelyn aikana esiin nousseet toiveet noudattelivat jossain määrin Rovaniemellä esiin nousseita teemoja, mutta myös alueellisia eroja löytyi. Erityisesti nousi esiin luonnonvara-ala, johon liittyvää osaamista Äkäslompolon alueelta löytyy runsaasti. Myös nämä alueelliset erityispiirteet tullaan ottamaan täydennyskoulutuksen sisällön rakentamisessa huomioon.

Olisiko sinulla jotain annettavaa täydennyskoulutuksen sisältöön? Kuulemme mielellämme käsityöläisiä ja käsityöyrittäjiä kautta Lapin! Viimeinen mahdollisuus osallistua suunnittelutyöpajaan tänä keväänä on 6.5.2019 klo. 13-16 Posiolla Timisjärven kartanolla. Tule mukaan kertomaan omista toiveistasi ja ideoimaan yhdessä juuri sinua parhaiten palvelevaa täydennyskoulutusta. Ilmoittaudu Laura Laivamaalle: laura.laivamaa@ulapland.fi / 044 4844334 (viimeistään 29.4.2019). Paikkoja on rajattu määrä, joten ole nopea. Tavataan Posiolla!

 

West Kilbride – Skotlannin käsityökylä

Yhtenä benchmark-matkamme tutustumiskohteena oli Skotlannin länsirannikolla oleva West Kilbride -kylä, joka on nimetty Skotlannin käsityökyläksi – Craft town of Scotland. Ja sitä se nimensä mukaisesti olikin!

West Kilbridessa tapasimme Kay Hallin, joka tutustutti meidät pienen kaupungin suureen imagohankkeeseen, jonka avulla kuihtuvasta kylästä on muovattu innostava ja kiinnostava Craft Town. Kylä on houkutellut paikkaan eri alojen taiteilijoita ja käsityöläisiä, joille tarjotaan kylän pääkadun varrelta pieni studio. Studiot ovat merkitty erittäin näkyvästi vihreillä kylteillä ja ne ovat avoinna matkailijoille ja muille vierailijoille torstaista lauantaihin ja muina aikoina sopimuksen mukaan. Aukioloaikojen myötä käsityöläisille saadaan taattua työrauha tiettyinä päivinä ja he voivat keskittyä täysillä taiteeseensa. Mikäli vierailun ajankohta sattuu aukioloaikojen ulkopuolelle, voi teoksia ihailla studioiden ikkunoista tai sitten läheisessä Barony Centressä.

Barony Centre on restauroitu vanhasta kirkosta ja siellä on näkyvästi esillä paikallista taidetta, paikallisia matkamuistoja studioiden käsityöläisten tekeminä sekä mahdollisuus osallistua työpajoihin.

Erittäin koskettava olikin heidän kyläläisilleen järjestämä workshop West Kilbride Gets Plastered, jonka tarkoituksena on tuottaa elävä arkisto kyläläisistä tekemällä kipsivaluja kasvoista ja käsistä. Nämä taideteokset ovat näkyvästi esillä Barony Centressä ja onnistui tekemään meihin erittäin suuren vaikutuksen. Hieno idea antaa tunnustusta paikallisille henkilöille – jokaisella ihmisellä on merkitystä!

Yhteisöllisyys nousikin erittäin hyvin esille West Kilbriden kylässä. Siellä kehittämistoimenpiteet pyrkivät ennen kaikkea paikallisväestön olojen parantamiseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen.  Vaikka matkailijat nähtiin pk-yritysten asiakaskuntana ja siten olennaisena osana toimintaa, oli katse silti ympäristön kehittämisessä paikallisyhteisön ehdoilla ja paikallisten tarpeisiin –  ei matkailun tai matkailijoiden. Ehkä tässä olisi jotain opittavaa täällä meilläkin? Ja mikä estää meitä kehittämästä Lappiinkin tällaista käsityökylää – kuka uskaltaa tehdä aloitteen?