Networks

Photo: Outi Kähkönen

 

In this lesson, you analyse the networks and stakeholders you operate with in the destination, regionally and nationally, maybe even internationally.

The chart below illustrates the most relevant actors affecting tourism businesses at the regional, national and international levels. Each stakeholder’s role in relation to a tourism business’s operations is described. Click the icons to access the explanations. (Source: Tourism ABC) 

Task: Now outline your own network in this Stakeholder template (pdf file.

Read more:

  1. Metsähallitus cooperates with nature-based tourism companies
  2. Chapter 3: Working Together in EUROPARC Consulting GmbH 2012. Practical, profitable, protected. A Starter Guide to Developing Sustainable Tourism in Protected Areas. https://portals.iucn.org/library/sites/library/files/documents/SPE-Tou-064.pdf  
  3. Forbord, M. & Sivertsvik, R. M. 2021. The Importance of Interactions and Networks in the Nature-based
    Tourism Industry. In P. Fredman & J. V. Haukeland (eds.) Nordic Perspectives on Nature-based Tourism. From Place-based Resources to Value-added Experiences. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing, 162–174. https://ruralis.brage.unit.no/ruralis-xmlui/bitstream/handle/11250/2729959/Forbord+and+Sivertsvik+2021+The+importance+of+interactions+and+networks+in+the+nature-based+tourism+industry+%28003%29.pdf?sequence=2
  4. Liimatta, M. & Harjula, M. 2020. Business Nets in the Development of a Tourism Destination (Visit Sompio)  a translation of the article Liiketoimintaverkot matkailukohteen (Visit Sompio) kehittämisessä. In  H. Kaihua, M. Koikkalainen, O. Kähkönen, M. Lempiäinen, M. Liimatta, M. Tapaninen & N. Vuontisvaara (eds.) Kohdekokemus – yhteinen näkemys. LAPIN AMKIN JULKAISUJA Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 3/2020, 18-21. https://issuu.com/lapinamk/docs/b_3_2020_kaihua_koikkalainen_k_hk_nen_lempi_inen_l/18. 

Sources:

Destination Experience Development Model 2019. Matkailualueen kohdekokemuksen kehittämismalli  -hanke https://slidetodoc.com/destination-experience-development-model-introduction-presentation-of-makke/. 

Helander, N., Kujala, J., Lainema, K. & Pennanen, M. 2013. Avaimia asiakasläheisyyteen.  Uudistuva verkostomainen palveluliiketoiminta. Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100705/Helander_ym_Avaimia_asiakasl%C3%A4heisyyteen.pdf 

Liimatta, M. & Harjula, M. 2020. Liiketoimintaverkot matkailukohteen (Visit Sompio) kehittämisessä .In  H. Kaihua, M. Koikkalainen, O. Kähkönen, M. Lempiäinen, M. Liimatta, M. Tapaninen & N. Vuontisvaara (eds.) Kohdekokemus – yhteinen näkemys. LAPIN AMKIN JULKAISUJA Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 3/2020, 18-21. https://issuu.com/lapinamk/docs/b_3_2020_kaihua_koikkalainen_k_hk_nen_lempi_inen_l/18. 

Metsähallitus Parks and Wildlife 2019. Sustainable Tourism in Protected Areas. Guide for Tourist Companies. 3rd edition. https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/lp/Muut/sustainabletourism.pdf. 

Outdoors Finland 2015. Retkeilyreittien ja matkailun suunnitteluopas..https://issuu.com/outdoorsfinland/docs/retkeilymatkailun_suunnitteluopas. 

Tourism ABC 2019. Network Description. Lapland University of Applied Sciences. https://blogi.eoppimispalvelut.fi/tourismabc/language/en/network-description/ 

Back to: PLANNING CONCEPTS FOR NATURE-BASED TOURISM > Operating environment