Tekoälyllä kohti vahvempaa asiakassuhdetta

Asiakaspalaute ja asiakasuskollisuus ovat keskeisiä markkinoinnin ja myynnin kosketuspisteitä asiakaspolulla. Tekoäly, kuten Google Gemini, voi tarjota merkittävää tukea näissä vaiheissa. Esimerkiksi Gemini pystyy analysoimaan markkinointidataa ja asiakaspalautetta, mikä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen asiakastyytyväisyydestä ja uskollisuuteen vaikuttavista tekijöistä (Onza 2005a). Lisäksi se voi avustaa yksilöllisen viestinnän luomisessa esimerkiksi uskollisuusohjelmiin tai palautteeseen vastaamisessa (Onza 2025b).

Read more

Tekoäly kohtaa matkailualan Rovaniemellä–Copilot kokeilussa

Espanjalainen pariskunta saapumassa Rovaniemelle junalla kesäisenä päivänä.
Espanjalainen lifestyle traveller -pariskunta saapui Rovaniemelle – valmiina kokemaan paikallista kulttuuria ja luonnon elämyksiä (Kuva luotu ChatGPT:llä)

Mikä on tekoälyn rooli matkailualalla? Millainen rooli tekoälyllä voisi olla matkailun asiakaspalvelussa? Voisiko se auttaa matkailijaa löytämään juuri oikeanlaisia elämyksiä ja palveluja oikealla hetkellä?

Read more

Miten tekoäly toimii? Höyryveturista Kalevala-malliin

Uusi ja uljas tekoälyn (AI) aikakausi on jo koittanut, ja vaikka se lupaa mullistuksia, se herättää myös ymmärrettävästi huolta ja jopa pelkoja dystopian mahdollisuudesta. Pajulan Mikon video ”Miten tekoäly toimii” pyrkii hälventämään tätä hype-usvaa ja demystifioimaan tekoälyä kutsumalla meidät kurkistamaan sen ”konepellin alle”. Kuten höyryveturit 1800-luvulla herättivät hämmennystä ja pelkoa tuntemattomuudellaan, tekoälyn toimintaperiaatteiden ymmärtäminen voi muuttaa sen pelottavasta tutuksi ja arkiseksi.

Read more

Tekoäly matkailuyrittäjän apuna – parhaat vinkkini webinaareihin, podcasteihin ja ilmaiskursseihin

Tekoäly puhuttaa yhä enemmän myös matkailualalla – eikä syyttä. Se tarjoaa apuvälineitä arkeen, tehostaa markkinointia ja auttaa asiakaspolun ymmärtämisessä. Mutta miten oppia käyttämään ja ymmärtämään tekoälyä? Tässä blogissa jaan omat suosikkivinkkini ilmaisiin podcasteihin, webinaareihin ja kursseihin, jotka tarjoavat käytännönläheistä tietoa erityisesti matkailuyrittäjille.

Read more

Oivalluksia verkkovierailijoiden käyttäytymisestä Lapin Metsämuseon sivustolla

Lapin ammattikorkeakoulun Collaborative Customer Service and Digital Marketing -kurssin projekti keskittyi asiakaskokemuksen ja digitaalisen markkinoinnin periaatteiden käytännön soveltamiseen. Projektin tavoitteena oli tutkia Lapin Metsämuseon verkkosivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja selvittää, mitkä yhteiset käyttäytymismallit voidaan tunnistaa uusien vierailijoiden keskuudessa.

Read more

Heatmaps-kuumakartat visualisoivat Lapin Metsämuseon verkkoliikenteen

Projektin tausta

Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksolla teimme projektityönä Lapin Metsämuseolle data-analyysin museon verkkosivuston kävijäliikenteestä. Tarkastelimme aihetta asiakasymmärryksen sekä digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta.

Read more

Eteläeurooppalaisten kävijöiden käyttäytyminen Metsämuseon verkkosivuilla

Kurssilla Collaborative Customer Experience and Digital Marketing tehtävänämme oli Etelä-Euroopasta tulevien verkkovierailijoiden käyttäytyminen Lapin Metsämuseon verkkosivuilla ja heistä saadun datan analysointi. Aloitimme tehtävän tekemisen valitsemalla ryhmän ja arviointikriteerit.

Read more

Lapin Metsämuseon verkkosivuston käyttö Pohjois-Euroopassa

Lapin ammattikorkeakoulun käytännönläheisellä Collaborative Customer Experience and Digital Marketing – opintojaksolla saimme mahdollisuuden työskennellä toimeksiantajan kanssa, mikä teki oppimisesta sekä merkityksellistä että käytännöllistä. Kurssin aikana tutkimme, analysoimme ja arvioimme Pohjois-Euroopan verkkovierailijoiden käyttäytymistä toimeksiantajamme, Lapin Metsämuseon verkkosivustolla. Tutkimme dataa arviointikriteeriemme kautta, jotka ovat saavutettavuus eri laitteilla, vieraanvaraisuus verkkosivuilla ja digitaalinen käyttökokemus. Ryhmätyö antaa erinomaisen mahdollisuuden soveltaa opittua käytännössä ja kehittää tärkeitä viestintä- ja yhteistyötaitoja.

Read more