Asiakaspalaute ja asiakasuskollisuus ovat keskeisiä markkinoinnin ja myynnin kosketuspisteitä asiakaspolulla. Tekoäly, kuten Google Gemini, voi tarjota merkittävää tukea näissä vaiheissa. Esimerkiksi Gemini pystyy analysoimaan markkinointidataa ja asiakaspalautetta, mikä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen asiakastyytyväisyydestä ja uskollisuuteen vaikuttavista tekijöistä (Onza 2005a). Lisäksi se voi avustaa yksilöllisen viestinnän luomisessa esimerkiksi uskollisuusohjelmiin tai palautteeseen vastaamisessa (Onza 2025b).
Read moreLumiko Lapin matkailun vetovoimatekijä? – Mitä data paljastaa?
Keväällä 2025 Lapin AMK:n kolmannen vuoden tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelijat (monimuotototeutus) syventyivät matkailun lukuihin data-analytiikka -kurssilla. Kurssin aikana opiskelijat oppivat muun muassa datan käsittelyä ja yhdistelyä, visualisointia sekä analysointia.
Read moreTekoäly kohtaa matkailualan Rovaniemellä–Copilot kokeilussa

Mikä on tekoälyn rooli matkailualalla? Millainen rooli tekoälyllä voisi olla matkailun asiakaspalvelussa? Voisiko se auttaa matkailijaa löytämään juuri oikeanlaisia elämyksiä ja palveluja oikealla hetkellä?
Read moreMiten tekoäly toimii? Höyryveturista Kalevala-malliin
Uusi ja uljas tekoälyn (AI) aikakausi on jo koittanut, ja vaikka se lupaa mullistuksia, se herättää myös ymmärrettävästi huolta ja jopa pelkoja dystopian mahdollisuudesta. Pajulan Mikon video ”Miten tekoäly toimii” pyrkii hälventämään tätä hype-usvaa ja demystifioimaan tekoälyä kutsumalla meidät kurkistamaan sen ”konepellin alle”. Kuten höyryveturit 1800-luvulla herättivät hämmennystä ja pelkoa tuntemattomuudellaan, tekoälyn toimintaperiaatteiden ymmärtäminen voi muuttaa sen pelottavasta tutuksi ja arkiseksi.
Read moreTekoäly matkailuyrittäjän apuna – parhaat vinkkini webinaareihin, podcasteihin ja ilmaiskursseihin
Tekoäly puhuttaa yhä enemmän myös matkailualalla – eikä syyttä. Se tarjoaa apuvälineitä arkeen, tehostaa markkinointia ja auttaa asiakaspolun ymmärtämisessä. Mutta miten oppia käyttämään ja ymmärtämään tekoälyä? Tässä blogissa jaan omat suosikkivinkkini ilmaisiin podcasteihin, webinaareihin ja kursseihin, jotka tarjoavat käytännönläheistä tietoa erityisesti matkailuyrittäjille.
Read moreSaammeko esitellä: AImama eli Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena
Tervetuloa lukemaan uuden hankkeemme ensimmäistä blogipostausta! Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena –hanke, tuttavallisemmin AImama, käynnistyi 1. syyskuuta 2024 ja jatkuu 31. maaliskuuta 2027 asti.
Read moreOivalluksia verkkovierailijoiden käyttäytymisestä Lapin Metsämuseon sivustolla
Lapin ammattikorkeakoulun Collaborative Customer Service and Digital Marketing -kurssin projekti keskittyi asiakaskokemuksen ja digitaalisen markkinoinnin periaatteiden käytännön soveltamiseen. Projektin tavoitteena oli tutkia Lapin Metsämuseon verkkosivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja selvittää, mitkä yhteiset käyttäytymismallit voidaan tunnistaa uusien vierailijoiden keskuudessa.
Read moreHeatmaps-kuumakartat visualisoivat Lapin Metsämuseon verkkoliikenteen
Projektin tausta
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksolla teimme projektityönä Lapin Metsämuseolle data-analyysin museon verkkosivuston kävijäliikenteestä. Tarkastelimme aihetta asiakasymmärryksen sekä digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta.
Read moreEteläeurooppalaisten kävijöiden käyttäytyminen Metsämuseon verkkosivuilla
Kurssilla Collaborative Customer Experience and Digital Marketing tehtävänämme oli Etelä-Euroopasta tulevien verkkovierailijoiden käyttäytyminen Lapin Metsämuseon verkkosivuilla ja heistä saadun datan analysointi. Aloitimme tehtävän tekemisen valitsemalla ryhmän ja arviointikriteerit.
Read moreLapin Metsämuseon verkkosivuston käyttö Pohjois-Euroopassa
Lapin ammattikorkeakoulun käytännönläheisellä Collaborative Customer Experience and Digital Marketing – opintojaksolla saimme mahdollisuuden työskennellä toimeksiantajan kanssa, mikä teki oppimisesta sekä merkityksellistä että käytännöllistä. Kurssin aikana tutkimme, analysoimme ja arvioimme Pohjois-Euroopan verkkovierailijoiden käyttäytymistä toimeksiantajamme, Lapin Metsämuseon verkkosivustolla. Tutkimme dataa arviointikriteeriemme kautta, jotka ovat saavutettavuus eri laitteilla, vieraanvaraisuus verkkosivuilla ja digitaalinen käyttökokemus. Ryhmätyö antaa erinomaisen mahdollisuuden soveltaa opittua käytännössä ja kehittää tärkeitä viestintä- ja yhteistyötaitoja.
Read more