Optimoi sivusi mobiilikäyttäjille: Helppokäyttöisen tiedon avain kasvavaan kävijämäärään

Lapin ammattikorkeakoulun Collaborative Customer Service and Digital Marketing -kurssin keskeisenä tavoitteena oli harjoitella asiakaskokemuksen johtamista ja digitaalisen markkinoinnin periaatteita
sekä soveltaa niitä käytäntöön. Projektin aiheena oli Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n verkkosivuston vierailijoiden kokemukset sivujen käytettävyydestä ja verkkosivuston saavutettavuudesta.

Read more

Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n sivut verkkovierailijan silmin ja klikkauksin

Mistä siis on kyse?

Syksyllä 2023 Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksolla tutkimme ja analysoimme projektityönä Amerikasta sekä muista EU:n ulkopuolisista maista tulevien verkkovierailijoiden käyttäytymistä Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n verkkosivuilla. Tarkastelimme Hotjar-ohjelman avulla, kuinka kauan sivustolla viivyttiin, mitä sivustolta etsittiin ja miten sinne ylipäätään on tultu.

Read more

Mitä eurooppalainen vierailija etsii Totto ry:n sivuilta? Analysointia Hotjarin avulla

Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojakson aikana syksyllä 2023 saimme tehtäväksi analysoida Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n verkkosivuja eurooppalaisten vierailijoiden näkökulmasta sekä muodostaa johtopäätöksiä aiheesta. Analytiikka- ja mittaustyökalu Hotjar oli asennettu Totto ry: sivuille kesäkuussa 2023.

Read more

Ruotsista tulleiden verkkovierailijoiden käyttäytyminen Totto ry:n sivuilla

Collaborative customer experience and digital marketing -opintojakson tavoitteena oli oppia hallitsemaan asiakaskokemusta, digitaalisen markkinoinnin työkalujen sekä periaatteiden soveltaminen käytännössä, projektityöskentely (johon sisältyi suunnittelu, toteutus ja arviointi) sekä kielitaidon lisääntyminen, koska osa materiaaleista kurssilla oli englanniksi.

Read more

Suomesta tulevat verkkovierailijat – Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n projekti restonomiopiskelijoille

Opintojaksolla Collaborative Customer Experience and Digital Marketing ryhmämme sai tehtäväksi analysoida Rovaniemen kotiseutuyhdistys Totto ry:n verkkosivujen toimivuutta ja ymmärtää verkkovierailijoiden käyttäytymistä verkkosivuilla. Aineisto on kerätty ajalta kesäkuu-elokuu 2023.

Read more

Aloittelijan TikTok-vinkit matkailualan yrittäjälle

Sosiaalisen median kanavista kiinalainen TikTok on valloittanut maailman nopeasti viime vuosina. Sovelluksella on arvioiden mukaan Suomessa noin 1,4 miljoonaa käyttäjää, kun taas esimerkiksi Facebookilla on noin 2,3 miljoonaa käyttäjää (Meltwater, 2023; Suomen Digimarkkinointi, 2021). Loppuvuodesta 2022 päätimme kollegani Minnan kanssa haastaa itseämme ja kokeilla TikTok-sovellusta hankkeen viestintäkanavana. Kummallakaan ei tässä vaiheessa ollut juurikaan kokemusta sovelluksesta, mutta markkinointia opiskelleina meitä kiinnosti oppia uutta. Tässä blogikirjoituksessa on tarkoitus jakaa kokemuksia sovelluksen käytöstä ja pohtia TikTokin käyttämistä matkailualan yrityksissä.

Read more

Parhaat vinkit hankeblogin toimittamiseen

eHospitality-hankkeemme ovat päättyneet ja jatkoa odotellessa on aika kerätä puolentoista vuoden aikana hoksatut vinkit hankeblogin toimittamiseen.

Ansaitse julkaisupisteitä hankkeen omalla blogilla

Ammattikorkeakoulujen henkilöstö saa julkaisuista pisteitä, jotka vaikuttavat perusrahoitukseen (Finlex).

Tämä ehospitality-hankkeiden yhteinen blogi on tuottanut julkaisupisteitä, koska sillä on oma toimituskunta. Mukana on 3 ulkopuolista asiantuntijaa sekä minä toimituskunnan organisoijana ja blogin toimittajana. Asiantuntijat löydettiin hanketiimin verkostoista.

Read more

Kylätarinat peleiksi

Oletko koskaan kuullut kylätarinoita, jotka ovat usein yllätyksellisiä ja kiehtovia, mutta eivät koskaan päädy historiankirjoihin? Juuri kylien tarut ja mysteerit ovat melkeinpä katoavaa kansanperinnettä, koska ne rinnastetaan huhupuheiksi. e-Hospitality – digivieraanvaraisuutta ja -empatiaa digitaalisiin matkailupalvelukohtaamisiin uudessa normaalissa -hankkeessa saimme kyläaktivaattori Tiina Västilän Päijät-Hämeen kylistä/Päijänne Leader ry:stä pohtimaan kanssamme tätä visaista ongelmaa.

: Kuvassa näkyy kolme piirrosmaista pelin kansikuvaa. Ensimmäinen kansikuva on ”Elämää Padasjoen sahalla” minipelistä ja siihen on piirretty syksyinen metsätie pellon laidalla, jonka takana näkyy kaukainen sahan piippu. Kaksi työmiestä keskustelevat kuvan etualalla. Toinen kansikuva on ”Pääsinniemen salaiset aarteet” minipelistä ja kuvassa on pieni punatiilisen ulkovajan huone, jossa näkyy valkoisen pöytäliinan ja silkkihuivin päällä pöydällä arvokkaita koruja, niiden vieressä kiinni oleva suuri aarrearkku lattialla, tikapuut hieman kauempana yläkertaan ja kuvan taustalla pöytä. Taaemmalla pöydällä näkyy kaksi muhkeaa leipälimppua, sekä leivän leivontaan käytettäviä työkaluja. Kolmas kansikuva on ”Juhannusyön taikaa Tönnön kylässä” minipelistä ja siinä näkyy kukkula, jossa on taloja rivissä ja metsän reunustamana. Talojen vierestä ja hieman alempaa kukkulan takaa risteää polkuja, jotka on kuvassa merkittynä koristeellisilla nauhoilla.
Tässä kokeilussa tehtiin kolmelle eri kylälle minipelit, jotka ovat pelattavissa Päijät-Hämeen kylien kotisivuilla. (Pelien kuvituksen ja toteutuksen on tehnyt Pakotarinat.)
Read more

Monikanavaisella vieraanvaraisuudella elämyksellisyyttä ja merkityksellisyyttä

Kilpailu ihmisten huomiosta, ajasta ja rahoista on globaalia. Monikanavaisuus on tässä tärkeää. Parhaimmillaan asiakkaan kokemus on saumaton kokonaisuus ostoprosessin erilaisia vaiheita ja kanavia sekä vaikuttamisen keinoja. Aiemmin on oltu huolissaan siitä, että digitaaliset kohtaamiset ja palvelut korvaavat fyysisiä kivijalkakokemuksia. Nykyään viisasten kivenä näyttäytyy kuitenkin se, miten digitaalisia, virtuaalisia ja fyysisiä ja inhimillisiä palvelutilanteita voidaan yhdistellä toisiinsa. On kuitenkin tärkeää asettaa asiakkaan elämyksellinen tunnekokemus ja muutosvoimaiset merkitykselliset kohtaamiset ja oivallukset asiakkaan kokemuksen johtamisen keskiöön. Näin teknologia on renki, eikä isäntä.

Read more

Vieraanvaraisuuden käytännöt digitaalisilla alustoilla

Vieraanvaraisuus ja vieraanvaraisuuden käytännöt tapahtuvat yhä useammin erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Tällaisia alustoja ovat esimerkiksi Visitlo, Airbnb ja Doerz. Nämä niin kutsutut vieraanvaraisuuden teknologiat (Bialski, 2012) antavat ennestään tuntemattomille ihmisille mahdollisuuden tavata ja luoda yhdessä arvoa ja elämyksiä alustoilla. Digitaalinen alusta toimiikin arvon yhteisluonnin mahdollistajana. Tässä blogikirjoituksessa kerron tutkimuksestani, jossa olen selvittänyt, miten vieraanvaraisuuteen liittyvää arvoa yhteisluodaan erityisesti jakamistalouden käytännöissä digitaalisilla alustoilla.

Pöydällä on palikoista koottu sanat "bring me home".
Read more