Original Sokos Hotelli Vaakuna – valmis hyödyntämään tekoälyn potentiaalin

Matkailun, myynnin ja liiketoiminnan tekoälyhanke, jonka tavoitteena on tukea matkailuyrityksiä tekoälyn käytössä. Mirva Tapaninen kertoi, että projektin tavoitteena on saada mukaan Lapin matkailuyrityksiä, toimijoita ja yhdistyksiä. Projektin päätavoitteena ja kehittämisen keskiössä on tukea eri matkailuyritysten ja –toimijoiden tekoälyteknologiaosaamista ja -hyödyntämistä erilaisissa markkinointi- ja myyntiprosesseissa ja täten edistää niiden innovointia, elinvoimaa sekä kilpailukykyä (Lapin Ammattikorkeakoulu 2023, 8).

Read more

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnin tukena matkailuyrityksissä

Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -kurssilla tehtävänä oli kartoittaa tekoälyn käyttöä ja siihen liittyviä asenteita ja odotuksia alueellisten Visit-organisaatioiden kautta.

Tekoälylle on vaikea löytää yksiselitteistä määritelmää, mutta sitä voidaan kuvata esimerkiksi koneen suorittamana toimintana, joka ihmisen tekemänä olisi älykästä (Merilehto 2018, 18).

Mutta kuitenkin tekoäly on hieman harhaanjohtava nimitys, koska tekoäly ei ole älykäs eikä tietoinen kuten ihminen. Tämä saattaa olla myös osasyy ”pelokkaaseen” suhtautumiseen tekoälyyn, käsitettä muuttamalla saatettaisiin tehdä siitä hieman helpommin lähestyttäväksi, eikä ajatusta scifileffojen terminaattoreista syntyisi. (Kananen & Puolitaival 2019, 34.)

Read more

Tekoäly tarinankerronnallisen markkinointisisällön työkaluna

Hyvät tarinat elävät pitkään. Markkinoinnissa tarinallistaminen on oiva keino tuoda oma yritys ja tuote tai palvelu kohderyhmää lähelle. Tarinoita kuunnellaan, niihin liittyy tunteita.

Tällä hetkellä tekoäly on markkinoinnin ja myyntiprosessien kuuma peruna. Sen valjastaminen markkinoinnin avuksi on potentiaalinen ja tehokas apuri, mutta osaako tekoäly tarinoida ja olla luova? Luovuus mielletään ihmisen työksi, johon kone ei (ainakaan samalla tavalla) pysty.

Tekoälyn sanotaan jo yleisesti toimivan tukiälynä monessa tehtävässä. Osaisiko se toimia tukiluovuutena? Ehkä markkinoinnin ja viestinnän tekijät ovat sitä jo hyödyntäneet? Päätin ottaa selvää.

Read more

Tekoälyn hyödyntäminen Sallan alueella

Olemme kuusi opiskelijaa Lapin ammattikorkeakoulusta, restonomi-koulutuksesta. Kurssimme “Collaborative customer experience and digital marketing” päätavoitteena on tutkia ja kehittää kuinka tekoälyä hyödynnetään/voitaisiin hyödyntää matkailualan digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa. Olemme valinneet tutkittavaksi kohteeksemme Sallassa sijaitsevan yrityksen Salla Wilderness Parkin.

Read more

Tekoäly Lapin matkailuyrityksissä – uhka vai mahdollisuus?

Antti Merilehto (2018) kuvailee tekoälyn toimintaa sellaiseksi toiminnaksi, joka ihmisen tekemänä olisi älykästä. Näihin lukeutuu muiden muassa oppiminen, päättely, ennakointi, näkö ja kuulo. Tällä hetkellä käytössä oleva tekoäly on niin sanottua heikkoa tekoälyä. Tämä tarkoittaa sitä, että tekoäly pystyy suorittamaan vain yhtä sille tarkoitettua toimintoa, kuten esimerkiksi tekstin analysointia ja tuottamista tai auton ohjaamista. Se ei kuitenkaan pysty toimimaan yhtä monella eri tasolla kuin ihminen tai skifitarinoiden robotit.

Read more

Matkalla tekoälyn maailmaan: Chattibotit Levin matkailuyrityksissä

Kevään 2024 Collaborative customer experience and digital marketing – opintojaksolla teimme taustakartoitusta Lapin ammattikorkeakoulun tekoälyhankehakemuksen pohjalta. Tutkimme matkailuorganisaatioita ja yrityksiä Levin alueelta sekä tekoälyn käyttöä myynnin ja markkinointiprosessien tukena. Perehdyimme tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen sekä erilaisiin aihetta käsitteleviin artikkeleihin. Arviointikriteereiksi valitsimme tekoälyn hyödyntämisen kielenkääntäjänä sekä tekoälyn käyttämisen palvelevana chattibottina.

Read more

Optimoi sivusi mobiilikäyttäjille: Helppokäyttöisen tiedon avain kasvavaan kävijämäärään

Lapin ammattikorkeakoulun Collaborative Customer Service and Digital Marketing -kurssin keskeisenä tavoitteena oli harjoitella asiakaskokemuksen johtamista ja digitaalisen markkinoinnin periaatteita
sekä soveltaa niitä käytäntöön. Projektin aiheena oli Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n verkkosivuston vierailijoiden kokemukset sivujen käytettävyydestä ja verkkosivuston saavutettavuudesta.

Read more

Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n sivut verkkovierailijan silmin ja klikkauksin

Mistä siis on kyse?

Syksyllä 2023 Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksolla tutkimme ja analysoimme projektityönä Amerikasta sekä muista EU:n ulkopuolisista maista tulevien verkkovierailijoiden käyttäytymistä Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n verkkosivuilla. Tarkastelimme Hotjar-ohjelman avulla, kuinka kauan sivustolla viivyttiin, mitä sivustolta etsittiin ja miten sinne ylipäätään on tultu.

Read more

Mitä eurooppalainen vierailija etsii Totto ry:n sivuilta? Analysointia Hotjarin avulla

Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojakson aikana syksyllä 2023 saimme tehtäväksi analysoida Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry:n verkkosivuja eurooppalaisten vierailijoiden näkökulmasta sekä muodostaa johtopäätöksiä aiheesta. Analytiikka- ja mittaustyökalu Hotjar oli asennettu Totto ry: sivuille kesäkuussa 2023.

Read more

Ruotsista tulleiden verkkovierailijoiden käyttäytyminen Totto ry:n sivuilla

Collaborative customer experience and digital marketing -opintojakson tavoitteena oli oppia hallitsemaan asiakaskokemusta, digitaalisen markkinoinnin työkalujen sekä periaatteiden soveltaminen käytännössä, projektityöskentely (johon sisältyi suunnittelu, toteutus ja arviointi) sekä kielitaidon lisääntyminen, koska osa materiaaleista kurssilla oli englanniksi.

Read more