Generatiivisen tekoälyn uutuuksia matkailijan asiakaspolun varrella

Alkuvuosi ja kesä 2025 on ollut täynnä innostavia innovaatioita generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Nämä kehitykset ulottuvat asiakaspolun kaikkiin vaiheisiin inspiraatiosta suunnitteluun, varaukseen, itse matkustamiseen sekä jälkimarkkinointiin (Globetrender 2025).Tässä postauksessa pohdin ChatGPT:n syvätutkimuksen avustuksella, miten nämä voivat näkyä matkan varrella.

Read more

Palautekyselyissä matalat vastausprosentit – tässäkö ratkaisu?

Tässä blogissa perehdytään tekoälyn hyödyntämiseen asiakaskyselyiden personoinnissa, kun Google NotebookLM -tekoälysovelluksella tavoitellaan toimivaa ratkaisua. Teksti on osa Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena -hanketta (AImama-hanke). Lähtöasetelmana oli kaksi restonomiopiskelijaa, joille tekoäly ja tällaiset projektit olivat uusia. Kovan pohdinnan ja työskentelyn päätteeksi loimme suhteellisen toimivan systeemin, jossa tulee huomioida pari muuttujaa: NotebookLM ei pysty luomaan sellaisenaan asiakkaille lähetettäviä kyselyitä ainakaan tällä hetkellä, vaan lisäksi tarvittaisiin joku toinen tekoälytyökalu. Kyselyt eivät ole visuaalisia eikä NotebookLM kykene lähettämään kyselyä itsenäisesti suoraan asiakkaalle. Asiakaslähtöisyys on kuitenkin koko projektin ydin ja sen tavoitteleminen tulosten keskiössä.

Read more

10 tapaa käyttää NotebookLM-sovellusta matkailuyrittäjän apuna

Miltä kuulostaisi oma henkilökohtainen ”tekoälyassistentti”, joka muistaa kaiken yrityksesi tärkeän tiedon, jaksaa lukea raportit puolestasi ja osaa vastata kysymyksiin vuorokauden ympäri?

Tervetuloa tutustumaan NotebookLM:ään, Googlen tekoälysovellukseen, joka voi antaa sinulle lisää aikaa, ideoita ja selkeyttä arjen pyörittämiseen.

Read more

Saavuta Lappi tekoälyn avulla

Älykäs apuri

Tekoälyn käyttö on kasvanut viime vuosina merkittävästi niin yksityishenkilöiden kuin yritysten keskuudessa. Jopa allekirjoittanut, vanha sielu ja kehityksen vankkumaton vastustaja, on hiljakkoin ajautunut lataamaan puhelimeensa tekoälysovelluksen ja tunnustaa sen osoittautuneen melko näppäräksi avuksi arkisten pulmien selvittämisessä.

Read more

Mindtrip AI testissä – kuinka hyvin matkasuunnittelun tekoäly tuntee Suomen Lapin?

Tekoäly ei ole enää vain kaukainen mahdollisuus, vaan se on yleinen ja konkreettinen työkalu, joka muovaa liiketoimintaa monilla aloilla. Se avaa yrityksille ovia uuden sukupolven tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen erityisesti sektoreilla, joilla eurooppalaisilla yrityksillä on jo vahva asema: vihreässä siirtymässä, kiertotaloudessa, koneenvalmistuksessa, maataloudessa, terveydenhuollossa, muodissa ja matkailussa. Tekoälyn ansiosta voidaan muun muassa optimoida logistiikkaa, tehostaa tuotantoa ja laatua, parantaa asiakaspalvelua sekä säästää energiaa. (Euroopan parlamentti 2025, 2–3.)

Read more

Tekoälyllä kohti vahvempaa asiakassuhdetta

Asiakaspalaute ja asiakasuskollisuus ovat keskeisiä markkinoinnin ja myynnin kosketuspisteitä asiakaspolulla. Tekoäly, kuten Google Gemini, voi tarjota merkittävää tukea näissä vaiheissa. Esimerkiksi Gemini pystyy analysoimaan markkinointidataa ja asiakaspalautetta, mikä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen asiakastyytyväisyydestä ja uskollisuuteen vaikuttavista tekijöistä (Onza 2005a). Lisäksi se voi avustaa yksilöllisen viestinnän luomisessa esimerkiksi uskollisuusohjelmiin tai palautteeseen vastaamisessa (Onza 2025b).

Read more

Tekoäly kohtaa matkailualan Rovaniemellä–Copilot kokeilussa

Espanjalainen pariskunta saapumassa Rovaniemelle junalla kesäisenä päivänä.
Espanjalainen lifestyle traveller -pariskunta saapui Rovaniemelle – valmiina kokemaan paikallista kulttuuria ja luonnon elämyksiä (Kuva luotu ChatGPT:llä)

Mikä on tekoälyn rooli matkailualalla? Millainen rooli tekoälyllä voisi olla matkailun asiakaspalvelussa? Voisiko se auttaa matkailijaa löytämään juuri oikeanlaisia elämyksiä ja palveluja oikealla hetkellä?

Read more