Olimme mukana kurssilla Collaborative Customer Experience and Digital Marketing, jonka tavoitteena oli tutkia ja analysoida verkkovieraiden käyttäytymistä Visit Salla sivustolla Hotjar työkalun avulla.
Read moreMiten verkkovieraat käyttäytyvät? Case VisitSalla ja Yhdistynyt kuningaskunta
Opiskelijaryhmämme tekemä projektityö pohjautui Collaborative Customer Experience and Digital marketing- opintojakson tehtävänantoon. Toimeksiantajana oli Visit Salla. Mukana projektissa olivat myös digitaalisen saavutettavuuden kehittämisen hankkeet, Lapin ammattikorkeakoulun EHospitality-hanke sekä Lapin alueen FITME!-hanke. Toimeksiannon tavoitteena oli tutkia Yhdistyneestä kuningaskunnasta tulevien verkkovieraiden verkkokäyttäytymistä Hotjar-datan avulla Visit Salla-sivustolla. Aineisto on kerätty helmikuussa 2023.
Read moreVastuullinen matkailu ja liikkumisen ilot ruotsalaisten verkkovierailijoiden silmin
Keväällä 2023 saimme Customer Collaborative Experience and Digital Marketing -opintojaksolla mielenkiintoisen projektitehtävän: pääsimme tutkimaan Ruotsista saapuvien verkkovierailijoiden silmin, kuinka he katsovat Visit Salla –sivustoa sekä mitä tietoa he sivustolta siellä käydessään etsivät. Tehtävän lähteenä oli Hotjar-ohjelman keräämä data. Ohjelman erilaisien työkalujen avulla voi kerätä hyödyllistä tietoa nettisivujen käytöstä ja verkkovieraan käyttäytymistä sivustolla.
Tehtävä oli koukuttava, ja vietimmekin mukavasti aikaa tutkien Hotjar-datavideoilta, mitkä olivat olleet Ruotsista tulevien verkkovierailijoiden mielenkiinnon kohteita helmikuussa 2023. Tämän projektitehtävän meille mahdollisti toimeksiantajat Lapin yliopiston FIT ME! -hanke ja Lapin AMK:n eHospitality-hanke. Tule mukaamme katsomaan mitä kaikkea me pääsimmekään näkemään!
Read moreVisit Salla Hollannista tulevien verkkovierailijoiden silmin
Opintojaksolla Collaborative Customer Experience and Digital Marketing osallistuimme Fit me! ja eHospitality projekteihin. Fit me! -hankkeessa kehitetään yksilömatkailijoiden liikkumismahdollisuuksia ja eHospitality keskittyy digitaalisiin matkailupalvelukohtaamisiin.
Tehtävänämme oli tutkia Hollannista saapuvien verkkovieraiden Hotjar-dataa Visit Sallan verkkosivuilla vierailtaessa. Havainnoimme sitä, mitä ihmiset hakevat verkkosivuilta sekä miten he käyttäytyvät sivustoa selattaessa helmikuun 2023 aikana.
Read moreNuottiavain digivieraanvaraisuuden saloihin – Benchmarking-matka Lahteen
Kolmas ja viimeinen eHospitality-verkostoitumismatka kohdistui Lahteen LAB-ammattikorkeakoulun tiimin emännöimänä. Edellinen Lapin reissu keräsi niin hyvää palautetta, että kyllä oli paineita järjestää yhtä hyvä tutustumismatka. Mutta palautteiden perusteella hyvin meni tämäkin!
Benchmarking-matka oli suunnattu matkailu-ja teknologia-alan toimijoille Päijät-Hämeestä, Varsinais-Suomesta ja Lapista. Matka-ajankohdaksi oli valittu heti kesäkuun alun 5. ja 6. päivä. Ohjelma kirjoitettiin Lahden musiikkiteemasta inspiroituneena alkaen preludista ja päättyen monenlaisten musiikkilajien ja ikivihreiden kautta Menolippuun. LABin Lahden kampus toimi ensimmäisen päivän tapahtumapaikkana, kun taas toisena päivänä tutustuttiin erilaisiin yrityksiin Lahdessa digitaalisia elämyksiä ja niiden testaamista kokeillen.
Read moreChattiboteissako matkailualan asiakasvuorovaikutuksen tulevaisuus?
Matkailuala on kokenut merkittäviä muutoksia viimeisen vuosikymmenen aikana. Yksi oleellinen tekijä muutoksissa on ollut tekoäly ja erityisesti chattibotit, jotka ovat tulleet yhä yleisemmiksi matkailuyritysten palveluissa. Modernit chattibotit ovat ohjelmistoja, jotka kykenevät vuorovaikutukseen ihmisten kanssa luomalla keskustelua ja tarjoamalla tietoa tai apua erilaisissa tilanteissa. Tämän blogin tarkoituksena on tarkastella yleisesti erilaisia chattibotteja, niiden roolia matkailualalla sekä niiden hyötyjä ja haasteita asiakkaiden ja matkailuyritysten näkökulmasta.
Read moreMahdollisuuksien Hotjar – opiskelijoiden ensikosketus digitaalisen markkinoinnin maailmaan
Osana restonomiopintojamme saimme mielenkiintoisen toimeksiannon eHospitality ja FIT ME! -hankkeiden kautta. Toimeksiannon tehtävänä kuuden hengen työryhmämme sai analysoida ja tarkastella helmikuussa 2023 Visit Sallan sivustolta kerättyä verkkovierailijoiden dataa. Data oli kerätty Hotjar-työkalulla, joka on digitaalisen markkinoinnin ja käyttäjätutkimuksen työkalu (Hotjar 2023). Datamme koostui kansainvälisten, yhteensä 13 eri maan verkkovierailijan Visit Sallan verkkosivustokäynneistä. Datan sisältö oli videomuodossa ja se sisälsi eri pituisia videopätkiä, joissa vierailijat seikkailivat sivustolla.
Read moreVerkkosivun käyttäjäkokemuksen mittaaminen – Case Visit Salla
Tiedätkö mitä verkkosivusi käyttäjät tekevät sivullasi? Löytävätkö he kaipaamansa vai lähtevätkö kenties turhautuneina pois?
Verkkosivun käyttäjäkokemus (engl. user experience, UX) tarkoittaa sitä, miltä verkkosivusto tuntuu ja miten helppoa sen käyttö on käyttäjälle. Se kattaa kaiken sen, mitä käyttäjä näkee, kuulee ja tuntee verkkosivustolla, kuten navigoinnin, sisällöt, visuaaliset elementit ja käyttöliittymän. Onnistunut käyttäjäkokemus edellyttää, että verkkosivusto on helppo, intuitiivinen ja miellyttävä käyttää. (esim. Nielsen Formal Group 2023.)
Read moreKerro kerro kuvastin, mitä olutta tänään testaisin
Digitaalisuutta, elämyksiä ja verkostoitumista Lapin benchmarking-matkalla
e-Hospitality verkoston benchmarkingmatka suuntautui 4. – 5.4. Lappiin, Rovaniemelle ja Pyhä-Luostolle. Päivät sisälsivät tutustumista erilaisiin digitaalisiin sovelluksiin ja verkostoitumista matkailuyrittäjien, kehittäjien ja digitaalisia ratkaisuja tarjoavien yritysten kesken. Määränpäänä Lappi – vieraanvaraisuus digitaalisissa palvelukohtaamisissa benchmarking-matka tarjosi Turusta, Lahdesta ja Lapista saapuneille osallistujille runsaasti mahdollisuuksia tutustua digitaalisen vieraanvaraisuuden erilaisiin mahdollisuuksiin.
Read more