Generatiivisen tekoälyn uutuuksia matkailijan asiakaspolun varrella

Alkuvuosi ja kesä 2025 on ollut täynnä innostavia innovaatioita generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Nämä kehitykset ulottuvat asiakaspolun kaikkiin vaiheisiin inspiraatiosta suunnitteluun, varaukseen, itse matkustamiseen sekä jälkimarkkinointiin (Globetrender 2025).Tässä postauksessa pohdin ChatGPT:n syvätutkimuksen avustuksella, miten nämä voivat näkyä matkan varrella.

Sanapilvi artikkelin tekoälyyn liittyvistä sanoista.

Inspiraatiovaihe – Haaveilua tekoälyn kanssa

Matkainspiraation hankkiminen on muuttumassa nopeasti generatiivisen tekoälyn myötä. Tekoälystä on tullut monille matkailijoille suosituin tapa löytää uusia matkakohteita, ohittaen jopa sosiaalisen median ja perinteiset matkailusivustot. (Globetrender 2025.) Accenture-yhtiön kesäkuussa julkaiseman globaalin kyselyn mukaan peräti 80 % kuluttajista on jo käyttänyt generatiivisia tekoälytyökaluja, ja 57 % olisi valmis antamaan tekoälyagentin toimia henkilökohtaisena shoppailijana. Kuluttajat ovat nopeasti siirtymässä varhaisten omaksujien tekoälykokeiluista käyttämään ensisijaisesti tekoälyä hankinnoissaan. (Accenture 2025a.)

  • Expedian ”Trip Matching”-toiminto on yksi kesäkuun uutuuksista inspiraatiovaiheessa. Sen avulla matkailija voi jakaa matkailuaiheisen Instagram Reel -videon suoraan Expedian sovellukseen ja saada tekoälyn tuottamia henkilökohtaisia kohde- ja aktiviteettisuosituksia. Tämä generatiiviseen tekoälyyn pohjautuva ominaisuus yhdistää sosiaalisen median herättämän matkakuumeen välittömästi räätälöityihin ehdotuksiin, mikä sujuvoittaa polkua haaveilusta suunnitteluun. (MarketingDive 2025.)
  • Henkilökohtaiset matkasuosittelijat: Sosiaalisen median ja chat-sovellusten kautta toimivat tekoälyagentit ovat tulleet osaksi inspiraatiovaihetta. Esimerkiksi Matador Networkin kehittämä GuideGeek-niminen AI-chatbot tarjoaa personoituja matkavinkkejä käyttäjille WhatsAppissa ja Instagramissa hyödyntäen OpenAI:n generatiivista kielimallia sekä satoja matkailudatataloja pohjatietoinaan. (Terho 2025.) Suuntaus on selvä: ensi-inspiraatio matkasta haetaan yhä useammin virtuaaliselta “tekoälymatka-agentilta”, joka tunnistaa käyttäjän toiveet ja tarjoaa juuri häntä kiinnostavia ideoita.

Varmista siis, että verkkosisältösi on ajantasainen ja laadukas. Tekoäly hyödyntää saatavilla olevaa dataa ja jos matkailuyrityksesi sisältö ei ole optimoitu, tekoäly ei suosittele sitä asiakkaille.

Suunnittelu – Matkasuunnitelman räätälöintiä tekoälyn avulla

Matkan suunnitteluvaiheessa generatiivinen tekoäly auttaa kokoamaan tietotulvasta nopeasti juuri matkailijan toiveisiin sopivan suunnitelman. Matkareittien ja -aikataulujen laatimisesta on tulossa yhä keskustelupohjaisempaa ja personoidumpaa. Matkailijat voivat esittää tekoälylle monimutkaisiakin toiveita luonnollisella kielellä, ja tekoäly kokoaa näiden pohjalta räätälöidyn matkasuunnitelman sekunneissa. (Delamarter 2025.) Kesällä 2025 on nähty useita avauksia:

  • Google-haun AI-moodi (ei vielä saatavilla Suomessa) ymmärtää monimutkaisia matkatoiveita ja luo niistä räätälöityjä matkasuunnitelmia . Tämä tarkoittaa, että matkailijat eivät enää selaa pitkiä listoja, vaan tekoäly tuottaa juuri heille sopivat suositukset – ja he voivat varata kaiken suoraan. (Dawes 2025.) Tekoäly yhdistää käyttäjän antamat mieltymykset, ajantasaisen matkailudatan sekä henkilökohtaiset tiedot (esim. Gmailin varausvahvistukset) ja pystyy jopa ryhtymään toimenpiteisiin. Agenttimainen AI voi varata ravintoloita, ostaa pääsylippuja ja pian ehkä myös lentoja ja hotelleja suoraan haun kautta. (OAG 2025.)

    Hakukoneoptimoinnin uusi kohderyhmä onkin siis tekoälyagentit, mutta se aihe ansaitsee erillisen postauksen.

Varaus – Tekoäly tehostaa varausprosessia

Varausvaiheessa generatiivinen tekoäly sujuvoittaa sekä asiakkaan ostopolkua että palveluntarjoajien taustaprosesseja. AI-pohjaiset chatbotit ja virtuaaliassistentit alkavat hoitaa yhä isomman osan varaukseen liittyvästä asiakaspalvelusta tarjoten 24/7-tukea useilla kielillä ja nopealla vasteajalla.

  • Eräs kansainvälinen hotelliketju otti käyttöön monikielisen AI-ääniavustajan, joka kykenee hoitamaan esimerkiksi huonepalvelutilaukset ja kylpyläajanvaraukset puheohjatusti. Asiakkaiden odotusajat lyhenivät keskimäärin 31 % ja asiakastyytyväisyys nousi 87 % aiempaa korkeammalle. Samalla hotellin vastaanoton työkuorma keveni merkittävästi. Vastaavia tuloksia nähdään muuallakin: generatiivisella tekoälyllä toimivat asiakaspalvelubotit pystyvät käsittelemään toistuvia kyselyitä (esim. “Onko huoneessa lisävuodemahdollisuutta?” tai “Voinko siirtää lentovaraukseni ensi viikkoon?”) sekunneissa, mikä vähentää jonotusaikoja ja vapauttaa henkilökuntaa hoitamaan monimutkaisempia palvelutilanteita. (Gritsenko & Tsymbal 2025.)

Olethan kokeillut chatbottia, myös eri kielillä, esimerkiksi näillä sivuilla: Himos, Laajis ja Original Lapland (osaa puhuaa myös ”hoon päältä”)? Muistathan, että chatbot täytyy ohjeistaa huolellisesti, jotta se on aidosti hyödyllinen.

Matkustaminen – Tekoäly auttaa asiakaspalvelussa kohteessa

Myös itse matkustaminen on tullut entistä sujuvammaksi tekoälyn ansiosta.

  • Istanbulin uuden suurlentoaseman terminaalissa (iGA) tekoäly ohjaa matkustajia, ennakoiden ruuhkat ja auttaen heitä löytämään oikeat paikat. Matkustaja voi kysyä chatbotilta neuvoa esimerkiksi jatkolennoista tai kentän palveluista omalla kielellään. Yli 7 000 majakkalaitteen (iBeacon) verkosto opastaa matkustajia sisätiloissa, ja tekoälyä hyödynnetään ihmisvirtojen analysointiin sekä ruuhkien ennakointiin, jotta turvatarkastukset ja passintarkastukset sujuisivat jonotta. Kentällä on myös RFID-teknologiaan ja AI-analytiikkaan perustuva älymatkatavarajärjestelmä, joka seuraa laukkujen kulkua 42 km pitkillä hihnoilla vähentäen hukkunutta matkatavaraa ja viiveitä. (OAG 2025.)
  • Matkakohteessa generatiivinen tekoäly voi toimia turistin taskuoppaana. Tripadvisor panostaa AI-pohjaiseen personointiin sitouttaakseen käyttäjiään sovelluksensa pariin koko matkan. Käytännössä Tripadvisoriin on tulossa toimintoja, joissa palvelu hyödyntää valtavaa käyttäjien tuottamaa sisältöä (arvostelut, kuvat, kommentit) ja tekoälyä lähettääkseen matkailijalle push-ilmoituksia juuri oikealla hetkellä tyyliin “Olet nyt lähellä suosittua ravintolaa, joka sopii kasvisruokavaliotasi ajatellen” tai “Sää huomenna on poutainen – tässä suositus ulkoilma-aktiviteetiksi”. Tavoitteena on ennakoida matkailijan tarpeet ja toiveet jopa ennen kuin hän itse osaa niitä kysyä. (Meliana 2025.)
Sarjakuva, jossa matkailija käyttää generatiivista tekoälyä taskuoppaanaan matkakohteessa. Ensimmäisessä kuvassa tekoäly lähettää push-ilmoituksen suositellen ravintolaa, joka sopii matkailijan ruokavalioon. Toisessa kuvassa tekoäly ehdottaa ulkoilma-aktiviteettia, koska sää on poutainen, ennakoiden matkailijan tarpeet ja toiveet.
  • Generatiivinen tekoäly on edistänyt myös kielten ja kulttuurin esteiden ylittämistä matkustaessa. Uusimmat tekoälyyn pohjautuvat käännöspalvelut ja -sovellukset mahdollistavat lähes reaaliaikaisen kääntämisen ja jopa puhesynteesin omalla kielellä. Esimerkiksi hotellien chatbotit pystyvät vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin useilla kielillä sujuvasti, koska generatiivinen malli tuottaa vastaukset kohdekielellä tarpeen mukaan. (Terho 2025.)
Sarjakuva, jossa turisti kysyy espanjaksi ensimmäisessä kuvassa kännykällään, onko tilaa päivän huskysafarilla. Kännykkä kääntää kysymyksen suomeksi. Toisessa kuvassa asiakaspalvelija vastaa suomeksi ja kännykkä kääntää vastauksen espanjaksi.
Tekoälyn avulla kielimuurit murtuvat (ChatGPT ei ihan aina vielä onnistu kirjoittamaan tekstiä kuviin, luotu 7.8.2025)
  • Tekoäly voi myös muokata sisältöjä käyttäjän taustan mukaan: esimerkiksi se tunnistaa, että matkailija tulee Instagram-mainoksen kautta Lapin matkailusivulle ja on kiinnostunut luontomatkailusta, jolloin sivun virtuaaliopas voi priorisoida tälle käyttäjälle vaellusreittejä koskevaa sisältöä ja ehdottaa heti sopivia retkiä. (Terho 2025.) Nämä “fygitaaliset” (fyysisen ja digitaalisen yhdistävät) palvelut tekevät matkustamisvaiheesta henkilökohtaisemman tuntuisen. Teknologia tukee taustalla, jotta matkailija tuntee olonsa kotoisaksi ja turvalliseksi vieraassa ympäristössä, mutta inhimillinen kosketus säilyy palvelutilanteissa. (Delamarter 2025.)

Jälkimarkkinointi – Pysy yhteydessä asiakkaisiin tekoälyn avulla

Matka ei pääty siihen, kun asiakas lähtee kotiin – tekoäly voi auttaa pitämään yhteyttä asiakkaaseen myös matkan jälkeen. Generatiivinen tekoäly voi analysoida asiakasdataa ja lähettää henkilökohtaisia viestejä, tarjouksia ja suosituksia tulevia matkoja varten .

  • Hyper-personoidut kanta-asiakasohjelmat: Peräti 43 % kanta-asiakasohjelmien jäsenistä on jo aktiivisia generatiivisen tekoälyn käyttäjiä (käyttävät AI-työkaluja vähintään viikoittain), kun vastaava osuus ei-jäsenillä on vain 16 %. Toisin sanoen uskollisimmat asiakkaat ovat usein teknologian edelläkävijöitä, jotka odottavat brändeiltä entistä yksilöllisempää palvelua. Samaisen tutkimuksen mukaan nämä matkailijat ovat 1,6 kertaa todennäköisemmin valmiita käyttämään henkilökohtaista tekoälyassistenttia hoitamaan matkansa alkuinspiraatiosta aina kotiinpaluuseen saakka. (Accenture 2025b.)

    Hotellit ja matkayritykset vastaavat haasteeseen hyödyntämällä tekoälyä asiakasdatan analysoinnissa ja tarjousten räätälöinnissä: brändit segmentoivat asiakkaitaan tekoälyn avulla ja kohdentavat palkintoja ja kampanjoita yksilön mieltymysten mukaan. Esimerkiksi luksusluokan kanta-asiakkaalle voidaan generatiivisen AI:n tuottaman analyysin perusteella tarjota palkinnoksi mieluummin räätälöity elämys (vaikkapa yksityinen revontuliretki Lapissa) kuin geneerinen pistetason alennus, jos tekoäly havaitsee tämän arvostavan ainutlaatuisia kokemuksia enemmän kuin pisteitä. Tekoäly auttaa siis siirtymään transaktioihin perustuvasta loyaalisuudesta kohti elämyslähtöistä loyaalisuutta, jossa asiakas tuntee saavansa juuri hänelle merkityksellisiä etuja. (Accenture 2025b.)
  • Luottamuksen varmistaminen – aitouden haaste: Generatiivinen tekoäly tuo jälkimarkkinointiin myös haasteen: miten varmistaa sisältöjen aitous ja säilyttää asiakkaiden luottamus? Vuoden 2024 aikana matkailualalla huomattiin ensimmäisiä kertoja, että osa verkkoon ilmestyvistä käyttäjäarvioista oli tekoälyn generoimia eikä aitojen matkailijoiden kirjoittamia. Tripadvisor on vuoden 2025 läpinäkyvyysraportissaan paljastanut poistaneensa pelkästään vuonna 2024 yli 214 000 AI:n kirjoittamaksi epäiltyä arvostelua sivustoltaan, yli sadasta tuhannesta kohteesta ympäri maailmaa. (Tourism Review 2025.)

    Tripadvisorin toimitusjohtaja Matt Goldberg onkin korostanut, että “AI:n aikakaudella luottamus on entistä arvokkaampaa pääomaa – matkailijat haluavat tietää, mikä tieto on peräisin oikeilta ihmisiltä” (Meliana 2025). Jälkimarkkinoinnissa tämä tarkoittaa, että yritysten on oltava läpinäkyviä tekoälyn käytössä: jos asiakas saa vaikka AI:n personoiman viestin, sen täytyy silti tuntua aidolta ja arvostavalta, ei robottimaiselta. Oikein käytettynä generatiivinen tekoäly voikin vahvistaa asiakassuhdetta – se muistaa asiakkaan toiveet ja palautteet ja voi automaattisesti tarjota entistä osuvampia elämyksiä jatkossa – mutta väärin käytettynä (esim. massaspämmäämiseen tai vilpillisiin arvosteluihin) se voi rapauttaa luottamusta. Siksi monet yritykset yhdistävätkin tekoälyn ja ihmisen työpanoksen: AI suodattaa ja kokoaa tietoa, jonka pohjalta markkinointitiimi voi tehdä luovat ja eettiset ratkaisut.

Lopuksi

Matkailijan polku ideasta muistoihin on siis monin osin uudistumassa: inspiraatiota haetaan tekoälyltä, suunnittelu hoituu keskustellen virtuaaliagentin kanssa, varaus hoituu yhä suoremmin ilman välivaiheita, matkakohteessa AI parantaa palvelujen saavutettavuutta, ja matkan jälkeen tekoäly auttaa luomaan yksilöllistä jatkoyhteyttä asiakkaaseen.

Generatiivinen tekoäly ei korvaa ihmisiä vieraanvaraisuuden alalla, mutta siitä on nopeasti tulossa uusi normaali taustavoima, joka tehostaa ja personoi matkailukokemusta kaikissa asiakaspolun vaiheissa.

Kirjoittaja: Outi Kähkönen apunaan ChatGPT:n syvätutkimus

Lähteet

  1. Accenture 2025a. Me, my brand and AI: The new world of consumer engagement. https://www.accenture.com/us-en/insights/consulting/me-my-brand-ai-new-world-consumer-engagement.
  2. Accenture 2025b. “Points Fatigue” Hits Hotel Loyalty: Half Feel Undervalued. Can Gen AI Help? https://www.hospitalitynet.org/news/4128372.html.
  3. Dawes, J. 2025. Google’s New ‘AI Mode’ for Search: The Impact on Trip PlanningSkift-blogi 20.5.2025 https://skift.com/2025/05/20/googles-new-ai-mode-for-search-the-impact-on-trip-planning/.
  4. Delamarter, C. 2025. How AI is revolutionizing travel planning.University of South Florida blogi 31.7.2025 https://www.usf.edu/news/2025/how-ai-is-revolutionizing-travel-planning.aspx.
  5. Globetrender 2025. Gen AI overtakes social media as top travel discovery channel. https://globetrender.com/2025/06/09/gen-ai-overtakes-social-media-top-travel-discovery-channel/.
  6. Gritsenko, D. & Tsymbal, T. 2025. Generative AI in Travel: Practical Use Cases, Strategic Benefits, and Industry Shifts in 2025. Master.of.code blogi 29.7.2025. https://masterofcode.com/blog/generative-ai-in-travel.
  7. MarketingDive 2025. Expedia brings generative AI trip-planning tool to Instagram https://www.marketingdive.com/news/expedia-brings-generative-ai-trip-planning-tool-to-instagram/.
  8. Meliana, P. 2025. Tripadvisor is chasing app loyalty and pivoting with AI as Google search starts slipping. ContentGrip blogi 10.7.2025 https://www.contentgrip.com/tripadvisor-ai-app-strategy-search-shift/.
  9. OAG 2025. Three Ways AI Is Reshaping the Travel Stack in June 2025 From Booking to Boarding. https://www.oag.com/blog/three-ways-ai-is-reshaping-the-travel-stack-in-june-2025.
  10. Terho, S. 2025. Miten tekoäly muuttaa nettisivuja ja mitä se tarkoittaa matkailualalle? Visit Finland blogi 5.5.2025. https://www.visitfinland.fi/ajankohtaista/blogit/2025/miten-tekoaly-muuttaa-nettisivuja-ja-mita-se-tarkoittaa-matkailualalle.
  11. Tourism Review 2025. TripAdvisor removed over 2.7 million fake reviews in 2024. https://www.tourism-review.com/tripadvisor-detected-27-million-fake-reviews-news14864.