Voiko tekoäly parantaa matkailukokemusta? Kokeilimme! 

Osana restonomiopintojamme pääsimme toteuttamaan projektityön Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksolla. Projektimme toimeksiantajana toimi hanke ”Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena” (AImama). Opintojakson puitteissa saimme valita eri tekoälysovellusten joukosta kiinnostavan kohteen tarkempaan tarkasteluun, ja meidän ryhmällemme valikoitui Mindtrip-sovellus. Syvennyimme sovelluksen toimintaan asiakaskokemuksen ja digimarkkinoinnin näkökulmista. Näistä lisää tässä postauksessa! Lisäksi avaamme, millaisia mahdollisuuksia sovellus tarjoaa matkailualan yrityksille – erityisesti näkyvyyden ja tekoälyoptimoinnin näkökulmasta. Viittaamme Mindtripiin sovelluksena ymmärrettävyyden helpottamiseksi, mutta vielä toistaiseksi kyseessä on pelkkä verkkosivusto. Mindtrip on kuitenkin kertonut mobiiliapplikaation olevan tekeillä.

Mikä ihmeen Mindtrip?

Mindtrip on uudenlainen, vielä toistaiseksi vähemmän tunnettu tekoälyä hyödyntävä sovellus. Se tarjoaa käyttäjilleen tekoälyyn pohjautuvia, yksilöllisesti räätälöityjä matkailuelämyksiä ja -suosituksia. Alkuun Mindtripin käytössä pääsee näppärästi tekemällä sovelluksesta löytyvän matkakyselyn, johon käyttäjä täyttää omat mieltymyksensä. Niiden pohjalta Mindtrip tarjoaa erilaisia matkaehdotuksia. Mikäli matkakohde on jo tiedossa, voi sovelluksen käytön aloittaa suoraan. (Mindtrip 2025.)

Mindtrip-sovelluksen keskusteluikkuna, jossa tekoäly auttaa matkasuunnittelussa
Mindtripin keskusteluikkuna tarjoaa käyttäjälle henkilökohtaisia matkasuosituksia tekoälyn avulla. (Kuvakaappaus Mindtripin verkkosivulta (mindtrip.ai), 1.4.2025.) 

Luonnonystävän tarpeisiin räätälöity tarinallinen tekoälysovellus

Tässä projektissa keskityimme siihen, miten sovellus voisi palvella tietynlaista käyttäjäprofiilia ja miten matkailualan yritys voisi hyötyä sovelluksesta.

Tarkoituksena oli luoda ideaa tarinapohjaiselle tekoälykäyttötapaukselle paremman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Hyödynsimme Visit Finlandin luomaa työkirjaa, jossa on segmentoitu eli kategorisoitu Suomeen matkailevia henkilöitä. Nämä matkailijat on jaettu seitsemään pääsegmenttiin. (Visit Finland 2023.) Me valitsimme käytettäväksi Nature lover -asiakassegmentin. Tähän segmenttiin kuuluva kohderyhmä on luonnosta kiinnostunut, suunnitelmallinen ja pitää yleensä ekologisuutta arvossaan.

Luonnonystävä Sofie etsii rauhaa tekoälyn avulla

Testihenkilöksi muodostui Sofie, 38-vuotias nainen Amsterdamista. Sofie on opettaja, joka kaipaa hengähdystaukoa kaupungin vilinästä. Sofie on kiinnostunut ekologisesta matkailusta ja luonnon hiljaisuudesta.

 Testihenkilö Sofie käyttää Mindtrip-sovellusta puhelimellaan.
Testihenkilö Sofie (ChatGPT 6.4.2025)

Tekoäly päätöksenteon tukena – Mindtripin rooli

Tässä tutkimuksessa keskityttiin siihen, miten hyvin tekoäly vastaa käyttäjän tarpeisiin palvelupolun harkintavaiheessa. Palvelupolku kuvaa asiakkaan matkaa tiedostamisesta ostopäätökseen, ja harkintavaiheessa asiakas vertailee vaihtoehtoja esimerkiksi valitessaan hotellia Mindtripin kautta (CreatiWo 2025). Me tutkimme, miten hyvin Mindtrip osaa kulkea mukana tässä pohdinnassa ja tukea asiakasta oikean vaihtoehdon löytämisessä.

Nainen suunnittelee matkaa yhdessä tekoälyrobotin kanssa kartan ja tietokoneen äärellä.
Tekoäly suunnittelun apuna (ChatGPT 1.5.2025)

Miten Mindtripin tekoäly vastaa käyttäjän pyyntöihin?

Annoimme sovelluksen tekoälylle kymmenen promptia eli syötettä, joilla pyritään ohjaamaan tekoälyn toimintaa (Hämäläinen 2025.) Tekoälylle ei ollut tässä vaiheessa syötetty muuta pohjustavaa tietoa. Promptit annettiin suomeksi.

Suoritimme testauksen kahtena peräkkäisenä päivänä ja vertasimme lopuksi vastauksia keskenään. Halusimme näin selvittää, miten tekoäly toimii käytännössä ja ilmeneekö vastauksissa vaihtelevuutta päivien välillä.

Indikaattoreina käytimme vastausten osuvuutta, vuorovaikutuksen helppoutta sekä sovelluksen kontekstin ymmärtämistä. Indikaattorin tehtävänä on kertoa, mistä asiasta halutaan tietoa. Indikaattoreita mitattiin erilaisilla asteikoilla:

  • Osuvuus 0–3
  • Helppous 1–5
  • Kontekstitietoisuus 0–2
Kuvakaappaus Excelistä, jossa tekoälytestin 10 promptia listattuna .
Promptit tekoälylle (Kuvakaappaus: Itse laadittu Excel-taulukko 2025)
Kuvakaappaus Excelistä, jossa näkyy Mindtripin tekoälytestin indikaattorit, mittarit ja asteikkojen selitykset.
Indikaattorit, mittarit ja asteikko (Kuvakaappaus: Itse laadittu Excel-taulukko 2025)

Mindtripin vastaukset vertailussa

Testien aikana huomattiin, että vaikka promptit pysyivät samoina molempina päivinä, tekoälyn vastauksissa esiintyi vaihtelevuutta.

Ensimmäisenä päivänä, 21.4, vastauksista osa osui hyvin kohdilleen, mutta mukana oli myös epärelevantteja ehdotuksia. Eniten vaikeuksia tuotti tekoälyn kyky hakea oikeaa sijaintia. Kun palveluja haettiin Ylläkseltä, tekoäly esitti toistuvasti vaihtoehtoja viereisiltä paikkakunnilta.

Toisena päivänä, 22.4, vastauksien laatu parani edellispäivään verrattuna. Mindtrip alkoi esimerkiksi tunnistamaan paremmin käyttäjän tarpeita. Erityisesti kontekstitietoisuus nousi selkeästi, mikä näkyi esimerkiksi Ylläkselle kohdistettujen pyyntöjen tarkentumisena oikeaan sijaintiin. Pientä epäjohdonmukaisuutta oli kuitenkin edelleen havaittavissa vastauksissa. Totesimme vuorovaikutuksen helppoutta mittaavan arviointitavan olevan tämän tyyppisessä tarkastelussa huono, sillä siinä ei tullut juuri vaihtelua.

Positiivista Mindtripin tarjoamissa vastauksissa oli niiden visuaalinen selkeys ja käyttäjäystävällisyys. Tekoäly tarjosi aina useita vaihtoehtoja esimerkiksi majoituksen osalta ja liitti kuhunkin selkeän ja tiiviin yhteenvedon.

Näy Mindtripissä – tekoälyoptimointi avainasemassa

Yrityksen kannalta Mindtrip avaa uudenlaisen näkyvyyskanavan, joka ei perustu mainoksiin vaan sisältöön ja löydettävyyteen tekoälyn kautta.

Yksi helppo ja orgaaninen tapa erottua yrityksenä Mindtripissä, sen tekoälyn tarjoamien vaihtoehtojen joukosta, on tekoälyoptimointi. Sillä tarkoitetaan käytännössä sitä, että tuotettu sisältö muotoillaan sellaiseksi, että tekoäly, tässä tapauksessa Mindtrip, löytää sen.

Jos tavoitteena on näkyä tekoälyn suosittelemana kohteena, on sisällön semanttisella selkeydellä paljon painoarvoa. Tekoäly ei lue pelkkää avainsanaa, kuten perinteinen SEO-optimointi, vaan ymmärtää merkityksiä. Esimerkiksi “majoitus lasi-iglussa luonnon keskellä” on tärkeämpi kuin “majoitus Rovaniemi”. (SDM 2025.)

Muita konkreettisia esimerkkejä, miten Mindtripin AI-haussa voi menestyä, ovat:

✅ Hyvin optimoitu, selkeä ja visuaalisesti houkutteleva sisältö   

✅ Käyttäjäystävällinen verkkosivu ja selkeä varauspolku   

✅Koska Mindtripin haasteet liittyivät siihen, ettei se aina tunnista paikkojen tarkkaa sijaintia, paikannustietoa kannattaisi hyödyntää tarkasti.    

✅ Näiden lisäksi personoitavan sisällön vahvistaminen, koska Mindtrip pyrkii ymmärtämään käyttäjän taustoja (esim. ekologisuus tai työmatka ) (May 2024.) 

Tekoälyoptimoinnissa voidaan hyödyntää myös tekoälyä pyytämällä sitä suorittamaan SEO-optimointi, jossa sisältö suunnitellaan tekoälyn ohjaamia hakukoneita varten. (Raittila 2024.)

Mitä opimme Mindtripistä

Suorittamamme testaus osoitti Mindtripin tekoälyn olevan lupaava, mutta vielä osin epätarkka: vastauksissa oli vaihtelua, ja muun muassa paikkatiedoissa ilmeni puutteita. Kehityspotentiaalista kertoo kuitenkin se, että tekoälyn vastaukset paranivat hieman toisena testauspäivänä. Pohdimme myös, miten paljon vaikutusta oli testauksessa käytetyllä kielellä. Olisivatko vastaukset kenties olleet erilaisia, jopa parempia, jos kysymykset olisi esitetty englanniksi?

Sovelluksena Mindtrip toimii hyvin erityisesti matkasuunnittelun harkintavaiheessa: se ehdottaa, ohjaa ja keskustelee käyttäjän kanssa, mikä tekee siitä enemmän kuin pelkän hakukoneen.

Yritysten kannalta Mindtrip tarjoaa uuden tavan tavoittaa matkailijoita tekoälyn kautta. Tämä edellyttää sisällön optimointia: mitä paremmin esimerkiksi yrityksen verkkosisältö on jäsennelty, sitä todennäköisemmin tekoäly nostaa sen esiin.

Meille ryhmänä projekti oli todella mielenkiintoinen oppimiskokemus. Saimme harjoitusta tutkimusmenetelmistä ja tiimityöstä, sekä pääsimme tarkastelemaan, miten teknologia ja matkailu voivat yhdistyä käyttäjälähtöisesti.

Lopulta voidaan todeta, että kyllä – tekoäly voi parantaa matkailukokemusta, kunhan sitä hyödynnetään oikein. Mindtripin esimerkki osoittaa, että tekoäly pystyy tarjoamaan yksilöllisiä suosituksia, helpottamaan suunnittelua ja tukemaan päätöksentekoa matkailijan palvelupolulla. Vaikka kehityskohteita yhä on, jo nyt tekoäly voi rikastuttaa matkustamista tekemällä siitä henkilökohtaisempaa, sujuvampaa ja inspiroivampaa – erityisesti silloin, kun sekä käyttäjät että yritykset osaavat hyödyntää sen mahdollisuuksia.

Testaa Mindtrip ja tee matkasuunnittelusta helpompaa ja hauskempaa!

Blogitekstin kirjoittamisessa on hyödynnetty vastuullisesti tekoäly ChatGPT-4o:ta, ideoinnissa ja tiedonhaussa sekä tekstin sujuvoittamisessa.

Lähteet

  1. CreatiWo 2025. Sisältömarkkinointi asiakaspolun eri vaiheissa. Viitattu 13.5.2025 https://www.creatiwo.fi/blogi/sisaltomarkkinointi-asiakaspolun-eri-vaiheissa.
  2. Hämäläinen, A. 2025. Mikä on prompti? – Tätä promptaus tarkoittaa, selkeä & tiivis selitys. Data.fi 22.4.2025. Viitattu 13.5.2025 https://data.fi/mika-on-prompti/.
  3. May, R. 2024. AI Search Optimization – SEO for LLMs (Perplexity, ChatGPT, etc). Marketing AI´D 26.9.2024. Viitattu 13.5.2025 https://www.marketingaid.io/ai-search-optimization/
  4. Mindtrip 2025. Viitattu 13.5.2025 https://mindtrip.ai/.
  5. Raittila, A. 2024. Mitä on AI-optimointi? Hopkins 7.11.2024. Viitattu 13.5.2025 https://www.hopkins.fi/artikkelit/ai-optimointi/.
  6. SDM 2025. Tekoäly ja hakukoneoptimointi: Kuinka tekoäly tulee vaikuttamaan SEO-työhön ja hakutoimintoihin? Viitattu 13.5.2025 https://sdm.fi/blogi/tekoaly-ja-hakukoneoptimointi/.
  7. Visit Finland 2023. Tunnista kohderyhmäsi, asiakkaasi ja vahvuutesi. Viitattu 13.5.2025 https://www.visitfinland.fi/4aef34/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2023/tunnista-kohderyhmasi-asiakkaasi-ja-vahvuutesi.pdf.

Kirjoittajat: Jonna Räihä, Helena Nisula, Noora Åhman ja Hanna Ervasti


Lapin AMKin Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena eli AImama-hanke toimi restonomiopintojen 2. vuoden Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojakson oppimisprojektin toimeksiantajana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *