Tekoäly ei ole enää vain kaukainen mahdollisuus, vaan se on yleinen ja konkreettinen työkalu, joka muovaa liiketoimintaa monilla aloilla. Se avaa yrityksille ovia uuden sukupolven tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen erityisesti sektoreilla, joilla eurooppalaisilla yrityksillä on jo vahva asema: vihreässä siirtymässä, kiertotaloudessa, koneenvalmistuksessa, maataloudessa, terveydenhuollossa, muodissa ja matkailussa. Tekoälyn ansiosta voidaan muun muassa optimoida logistiikkaa, tehostaa tuotantoa ja laatua, parantaa asiakaspalvelua sekä säästää energiaa. (Euroopan parlamentti 2025, 2–3.)
Nyt kun suuntaamme edellä mainituista katseemme matkailuun, on yksi tekoälyn merkittävimmistä edistysaskelista mahdollisuus hyperpersonoituun matkasuunnitteluun. Tekoäly pystyy analysoimaan suuria määriä dataa, kuten matkustajien mieltymyksiä ja matkustushistoriaa, ja tarjoamaan yksilöllisiä matkasuosituksia. Sen avulla matkustaja voi suunnitella reittejä, jotka vastaavat omia toiveita tai löytää vähemmän tunnettuja, mutta elämyksellisiä kohteita. Tällainen personointi tekee matkasta jo suunnitteluvaiheessa sujuvamman ja miellyttävämmän. (Izchak 2021.)
Esittelyssä: Mindtrip AI
Mindtrip AI on tekoälypohjainen matkasuunnittelualusta, joka auttaa käyttäjiään suunnittelemaan matkoja helposti ja yksilöllisesti. Sen avulla voi pyytää ehdotuksia tai laatia kokonaisia matkasuunnitelmia, sekä tutkia hotelleja, ravintoloita ja aktiviteetteja eri kohteissa. Alusta tarjoaa valmiita suunnitelmia, joita voi muokata omien toiveiden mukaan. Käyttäjällä on myös mahdollisuus tarkastella ja inspiroitua muiden matkailijoiden suosituksista. Kaikki matkat voi koota ja organisoida yhteen paikkaan, mikä tekee matkasuunnittelusta selkeämpää ja vaivattomampaa. Voit myös kutsua ystäväsi mukaan suunnitteluun!
Tekoälyn ja matkailijan kohtaaminen
Projektin lähtökohdat
Lapin ammattikorkeakoulun Collaborative Customer Service and Digital Marketing -kurssilla toimeksiantona oli testata, miten valitsemaamme tekoälyohjelmaa pystyttäisiin hyödyntämään osana matkailuliiketoimintaa, missä asiakaspolun vaiheessa sitä voitaisiin parhaiten hyödyntää ja miten.
Projektini koostui ideoinnista, asiakasprofiilin määrittämisestä, tarinallistamisesta, aikataulutuksesta sekä itse testauksesta ja tekoälyn kouluttamisesta. Prosessiin liittyi myös paljon datan keräämistä, tulosten analysointia sekä faktan tarkistusta. Päätavoitteenani oli mitata, miten Mindtrip AI soveltuu sille annettuun tehtävään ja onko sen antama tieto luotettavaa ja faktaan perustuvaa. Ideana oli käyttää ohjelmaa asiakaspolun harkintavaiheessa ja integroida se paikallisen Visit-järjestön verkkosivuille ja asiakaspalvelukanaviin. Näin voitaisiin tarjota räätälöityjä, asiakkaan toiveiden mukaisia suosituksia ja ideoita heti matkakohteen harkintavaiheessa.
Alla olevasta videosta pääset syvemmin tutustumaan, miten yritykset ja muut toimijat voivat hyödyntää Mindtrip AI:ta toiminnassaan:
Saanko esitellä: Lifestyle traveller Natalie
Natalie on 46-vuotias nainen Yhdysvalloista. Visit Finlandin matkailijasegmenteistä hän on paikalliskulttuuria ja -elämäntapaa etsivä Lifestyle traveller. Häntä kiinnostaa Suomen ainutlaatuinen luonto, autenttinen kulttuuri ja elämäntapa. Natalie haluaa kokea luontoa ja paikallisuutta ilman massaturismia, rauhallisessa ja autenttisessa ympäristössä. Hän haluaa nähdä ja kiertää, mutta myös kokea ja osallistua.
Natialie selailee Instagramia työpäivän jälkeen ja törmää siellä upeaan kuvakollaasiin Suomen luonnosta ja kulttuurista. Hänen kiinnostuksensa herää ja hän jää pohtimaan, miten tällaisen matkan voisi toteuttaa ja mitkä kohteet Suomessa vastaisivat juuri hänen toiveitaan? Tietoa on niin paljon, ettei Natalie tiedä mistä lähteä liikkeelle. Visit Rovaniemen sivuilla hän kuitenkin törmää uudenlaiseen työkaluun, jonka avulla hän onnistuu kartoittamaan juuri itselleen sopivat kohteet ja aktiviteetit hänen omien toiveidensa mukaisesti.

Testauksen tavoitteet ja kulku
- Alkuperäinen suunnitelma ilman muutoksia
Ensimmäisessä vaiheessa luotiin valmis matkasuunnitelma, johon ei tehdä muutoksia. Tarkoituksena oli testata, miten hyvin Mindtrip osaa tunnistaa matkailijan tyyppiin perustuvat tarpeet ja toiveet syötetyn tiedon perusteella.
- Yksityiskohtien tarkennus ja arviointi
Toisessa vaiheessa suunnitelmaa keskityttiin hiomaan yksityiskohtaisesti. Mindtripille esitettiin tarkentavia kysymyksiä esiin nousseista ongelmista ja kulkuyhteyksistä, ravintoloista sekä majoituksesta. Samalla arvioitiin suunnitelman toimivuutta käytännössä ja koitettiin ratkoa mahdollisia ongelmia.
- Korjattu suunnitelma ja toteutettavuuden tarkistus
Kolmannessa vaiheessa pyydettiin kokonaan uusi suunnitelma ja katsottiin, miten aiemmin esiin nousseet epäkohdat on otettu huomioon ja millaisia ratkaisua niihin tarjotaan. Näin pystyttiin myös arvioimaan, miten hyvin Mindtrip osaa reagoida palautteeseen ja tuottaa paremmin toteutettavan matkasuunnitelman.
- Muuta huomioitavaa testauksessa
Testaus suoritettiin keskustelumuodossa englannin kielellä. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen testaukseen lisättiin myös neljäs irrallinen vaihe, jossa kokeiltiin yksinkertaisempia ja irrallisia kehotteita.
Tuloksia tarkastellessa on myös huomioitava, että projektissa käytettiin Mindtrip AI:n maksutonta versiota.
Testauksen tulokset: Ensimmäinen testaus
Mindtripin tarjoama suunnitelma alkuperäisessä versiossaan sisälsi paljon kysymysmerkkejä. Kysymyksiä herätti muun muassa pitkät siirtymät, millä liikutaan ja missä majoitutaan muissa kohteissa ollessa. Suunnitelma ei ollut realistinen tai käytännöllinen.
Ohjelma kuitenkin tunnisti suhteellisen hyvin käyttäjän toiveita ja matkailijaryhmän tarpeita. Se tarjosi elämyksiä niin paikallisen kulttuurin kuin luonnonkin parissa, ja ehdotti tekemistä monipuolisesti.
Testauksen tulokset: Toinen testaus
Haasteita alkoi kuitenkin ilmetä, kun matka jatkui Inarista Urho Kekkosen kansallispuistoon. Matkan taittamiseksi Mindtrip ehdotti vuokra-autoa sekä retkiä, joissa olisi kuljetus mukana. Ongelmaksi osoittautui, että tällaisia retkiä ei ollut todellisuudessa tarjolla. Ohjelman tarjoamat esimerkit veivät yrityksiin, joilla ei ollut vastaavaa toimintaa tai joiden retket eivät olleet saatavilla matkan ajankohtana.
Tarkentaviin kysymyksiin ja huomautuksiin Mindtrip reagoi hieman harhaillen. Kun kyseenalaistin ehdotuksen retkistä kuljetuksen järjestämiseksi ja toin esille, ettei kyseisiä retkiä ole tarjolla, aloitti Mindtrip irrallisen keskustelun kesäajan aktiviteeteista Lapissa.
Myös majoituksen osalta ilmeni puutteita. Mindtrip ehdotti esimerkiksi Wilderness Hotel Inaria, mutta tarjotut linkit eivät toimineet. Ne johtivat joko tyhjälle selaimelle tai sisällöttömälle Facebook-sivulle. Hotelli kyllä löytyi helposti itse hakemalla, mutta Mindtripin kautta tieto jäi vajaaksi.
Haasteita ilmeni myös toisilta osin, sillä ohjelma tarjosi majoitusta väärältä alueelta eikä tunnistanut jo aiemmin suunnitelmaan lisättyä majoitusta (Apukka Resort), vaan tarjosi sitä uudestaan Inarin majoituksena. Mindtrip ei osannut ottaa huomioon käyttäjän esittämää ongelmaa sijainnin suhteen.
Testauksen tulokset: Kolmas testaus
Kolmannessa testauksessa Mindtrip ei puuttunut ongelmakohtiin toivotulla tapaa, vaan antoi ainoastaan vinkkejä ylimääräisenä huomiona:
- Ensure you have transportation arranged for the trip from Rovaniemi to Inari. Renting a car or using a bus service are both viable options.
- Since your trip is in July, make sure to book summer-specific activities like hiking or canoeing in advance, as they might differ from the winter offerings.
- Confirm your booking at Apukka Resort and any additional accommodations in Inari if needed.(Mindtrip AI)
Tämä on toki tyhjää parempi, mutta kehitys jätti toivomisen varaa. Mindtrip huomioi ongelmat vasta, kun ne tuotiin toiveissa esiin erikseen. Tämän jälkeen Mindtrip loi Rovaniemen alueelle keskittyneen suunnitelman. Uusi suunnitelma oli toteutettavissa ja se oli huomattavasti käytännöllisempi. Uudessa suunnitelmassa huomioitiin matkailijan tarpeet sekä valittu Lifestyle Traveller -matkailijasegmentti.
Ylimääräinen testikerta
Koska ohjelma ei testausten tulosten myötä sopinut suunnittelemaani tarkoitukseen, päädyin testaamaan sitä yksinkertaisemmilla kehotteilla:
- Recommend a peaceful place to stay in Rovaniemi for a solo adult traveler, who values nature and local culture.
- Where can I enjoy locally produced reindeer meat in Rovaniemi?
- What are the best summer nature activities in Rovaniemi?
- What is the best way to get around Rovaniemi without a car?
- Where in Rovaniemi can I experience the traditional Finnish sauna near a lake or river?
- Are there any cultural events or festivals in Rovaniemi during my visit?
Missä onnistuttiin?
Mindtrip toimi huomattavasti paremmin tähän tarkoitukseen ja saatoin jopa yllättyä joidenkin ehdotusten sopivuudesta.
Ravintolaksi Mindtrip ehdotti Rovaniemen keskustassa sijaitsevaa Nili-ravintolaa ja majoitukseksi Vartiosaaren The Aurora Island -hotellia sekä Lapland Hotelsin Sky Ounasvaara -hotellia. Aktiviteetteja ehdottaessa Mindtrip tarjosi Nordic Unique Travelsin ja Lapland Safaris- toimijoiden kesäaktiviteetteja. Kaikista edellä mainituista on tarkistettu paikkansa pitävyys sekä se, että palvelu vastaa annettuun kehotteeseen. Kulkuvaihtoehdoiksi Mindtrip ehdotti paikallisliikennettä, pyörää, kävelyä sekä taksia.
Missä mentiin vikaan?
Kahden viimeisen kehotteen kohdalla menestys kuitenkin kääntyi päinvastaiseen suuntaan. Mindtrip ehdotti saunapaikkoja Muoniosta sekä Posiolta selvästi luullen, että ne ovat Rovaniemen alueella. Se muun muassa yhdisti toisessa sijainnissa toimivan yrityksen ja Sierijärven toisiinsa, vaikka välimatkaa näillä on yli 200 kilometriä. Myöskään festivaalien tai kulttuuritapahtumien puolesta ohjelma ei osannut antaa faktaan perustuvaa tietoa.
Lopputulema: Mindtrip ei vielä vakuuta kokonaisvaltaisena matkasuunnittelun työkaluna
Testauksen ja sen aikana kerätyn datan perusteella nykyinen versio Mindtripistä ei vielä toimi ideoimaani tarkoitukseen matkasuunnittelun työkaluna. Vaikka alusta tarjoaa hyviä yksittäisiä vinkkejä ja toimii erinomaisena inspiraation lähteenä, sen kyky hahmottaa kokonaisuutta on rajallinen ja yhtenäisen matkasuunnitelman rakentaminen ontuu. Lisäksi Mindtrip tarjoaa toisinaan harhaanjohtavaa tai paikkaansa pitämätöntä tietoa, esimerkiksi ehdottamalla palveluita tai retkiä, joita ei ole oikeasti saatavilla tai saatavuus on hyvin rajallista.
Ohjelmalla on selkeästi potentiaalia, mutta tällä hetkellä se toimii paremmin satunnaisten vinkkien kysymiseen kuin kokonaisvaltaiseen, faktoihin nojaavaan matkasuunnitteluun.
Lähteet
- ChatGPT-4o mini. 2025. Viitattu 17.5.2025
- Izchak, O. 2021. 6 Examples of How AI is Used in the Travel Industry. Mize. 11.06.2021. Last updated on 12.03.2025. Viitattu 1.5.2025 https://mize.tech/blog/6-examples-of-how-ai-is-used-in-the-travel-industry/.
- Mindtrip AI. Viitattu 1.5.2025 https://mindtrip.ai/about.
- Mindtrip: Introducing Group Chat 2024. Mindtrip 20.9.2024. Viitattu 16.5.2025 https://www.youtube.com/watch?v=uIFzudaOoRQ
- Mindtrip: Introducing Mindtrip for Business 2024. Mindtrip 18.11.2024. Viitattu 16.5.2015 https://youtu.be/VIRZpMcKhTY?si=uM58wAGtloprNQeQ
- Tekoäly: mahdollisuuksia ja uhkia 2025. Euroopan parlamentti. Viestinnän pääosasto 28-04-2025. Viitattu 10.5.2025 https://www.europarl.europa.eu/pdfs/news/expert/2020/10/story/20200918STO87404/20200918STO87404_fi.pdf.
Kirjoittaja: Sonja Kiiskilä
Lapin AMKin Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena eli AImama-hanke toimi restonomiopintojen 2. vuoden Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojakson oppimisprojektin toimeksiantajana.