Lapin ammattikorkeakoulun käytännönläheisellä Collaborative Customer Experience and Digital Marketing – opintojaksolla saimme mahdollisuuden työskennellä toimeksiantajan kanssa, mikä teki oppimisesta sekä merkityksellistä että käytännöllistä. Kurssin aikana tutkimme, analysoimme ja arvioimme Pohjois-Euroopan verkkovierailijoiden käyttäytymistä toimeksiantajamme, Lapin Metsämuseon verkkosivustolla. Tutkimme dataa arviointikriteeriemme kautta, jotka ovat saavutettavuus eri laitteilla, vieraanvaraisuus verkkosivuilla ja digitaalinen käyttökokemus. Ryhmätyö antaa erinomaisen mahdollisuuden soveltaa opittua käytännössä ja kehittää tärkeitä viestintä- ja yhteistyötaitoja.
Read moreLapin metsämuseon kausiluonteisuus data- analyysina suomalaisen matkailijan näkökulmasta

Lapin metsämuseo herättää henkiin mielenkiintoisia tarinoita ja historiaa Lapin metsäteollisuuden, uitto- ja jätkäkulttuurin synnystä. Nämä kulttuurisesti tärkeät ja merkittävät hetket meidän historiassamme halutaan tuoda parhaalla mahdollisella tavalla esiin jokaiselle kiinnostuneelle asiakkaalle. Metsämuseo sijaitsee Rovaniemen Pöykkölässä. Museo on perustettu 1962 ja avattu yleisölle 1968, alueelle on siirretty 1960- luvulta lähtien eri puolilta Lappia useita metsähistoriaan liittyviä rakennuksia. Museon toiminnasta vastaa Lapin metsämuseoyhdistys ry. (Lapin metsämuseo 2024.)
Read moreTekoälyn ja Chatbotin hyödyntäminen Snowhotel Familyn markkinoinnissa
Tämä artikkeli on tehty osana Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksoa. Artikkelin tarkoituksena on selvittää Snowhotel Familyn kokemuksia tekoälyn ja chatbotin hyödyntämisestä markkinoinnissa sekä analysoida niiden nykytilannetta. Haastattelin yrityksen markkinointijohtajaa asian selvittämiseksi.
Snowhotel Family on rovaniemeläinen matkailualan perheyritys. He tarjoavat kansainvälisille ja kotimaisille matkailijoille ainutlaatuisia bucket list -elämyksiä lumen ja jään parissa kolmessa toimipaikassa Rovaniemellä: nähtävyys ja hotelli Arctic SnowHotel & Glass Igloos Lehtojärvellä, lumihuvipuisto Snowman World ja elämysravintola Santamus Napapiirillä. (snowhotel.fi)
Read moreTyökaluna tekoäly- asiakaspalautteet matkailualan yrityksissä
Asiakaspalautteiden kerääminen on useimmille yritykselle arkipäivää, mutta mitä kerätylle tiedolle tapahtuu ja kuinka sitä hyödynnetään? Tekoäly tuo mukanaan mahdollisuuksia asiakaspalautteen käsittelyyn kuin analysoimiseenkin
Read moreOriginal Sokos Hotelli Vaakuna – valmis hyödyntämään tekoälyn potentiaalin
Matkailun, myynnin ja liiketoiminnan tekoälyhanke, jonka tavoitteena on tukea matkailuyrityksiä tekoälyn käytössä. Mirva Tapaninen kertoi, että projektin tavoitteena on saada mukaan Lapin matkailuyrityksiä, toimijoita ja yhdistyksiä. Projektin päätavoitteena ja kehittämisen keskiössä on tukea eri matkailuyritysten ja –toimijoiden tekoälyteknologiaosaamista ja -hyödyntämistä erilaisissa markkinointi- ja myyntiprosesseissa ja täten edistää niiden innovointia, elinvoimaa sekä kilpailukykyä (Lapin Ammattikorkeakoulu 2023, 8).
Read moreTekoäly sosiaalisen median markkinoinnin tukena matkailuyrityksissä
Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -kurssilla tehtävänä oli kartoittaa tekoälyn käyttöä ja siihen liittyviä asenteita ja odotuksia alueellisten Visit-organisaatioiden kautta.
Tekoälylle on vaikea löytää yksiselitteistä määritelmää, mutta sitä voidaan kuvata esimerkiksi koneen suorittamana toimintana, joka ihmisen tekemänä olisi älykästä (Merilehto 2018, 18).
Mutta kuitenkin tekoäly on hieman harhaanjohtava nimitys, koska tekoäly ei ole älykäs eikä tietoinen kuten ihminen. Tämä saattaa olla myös osasyy ”pelokkaaseen” suhtautumiseen tekoälyyn, käsitettä muuttamalla saatettaisiin tehdä siitä hieman helpommin lähestyttäväksi, eikä ajatusta scifileffojen terminaattoreista syntyisi. (Kananen & Puolitaival 2019, 34.)
Read moreTekoäly tarinankerronnallisen markkinointisisällön työkaluna
Hyvät tarinat elävät pitkään. Markkinoinnissa tarinallistaminen on oiva keino tuoda oma yritys ja tuote tai palvelu kohderyhmää lähelle. Tarinoita kuunnellaan, niihin liittyy tunteita.
Tällä hetkellä tekoäly on markkinoinnin ja myyntiprosessien kuuma peruna. Sen valjastaminen markkinoinnin avuksi on potentiaalinen ja tehokas apuri, mutta osaako tekoäly tarinoida ja olla luova? Luovuus mielletään ihmisen työksi, johon kone ei (ainakaan samalla tavalla) pysty.
Tekoälyn sanotaan jo yleisesti toimivan tukiälynä monessa tehtävässä. Osaisiko se toimia tukiluovuutena? Ehkä markkinoinnin ja viestinnän tekijät ovat sitä jo hyödyntäneet? Päätin ottaa selvää.
Read moreTekoälyn hyödyntäminen Sallan alueella
Olemme kuusi opiskelijaa Lapin ammattikorkeakoulusta, restonomi-koulutuksesta. Kurssimme “Collaborative customer experience and digital marketing” päätavoitteena on tutkia ja kehittää kuinka tekoälyä hyödynnetään/voitaisiin hyödyntää matkailualan digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa. Olemme valinneet tutkittavaksi kohteeksemme Sallassa sijaitsevan yrityksen Salla Wilderness Parkin.
Read moreTekoäly Lapin matkailuyrityksissä – uhka vai mahdollisuus?
Antti Merilehto (2018) kuvailee tekoälyn toimintaa sellaiseksi toiminnaksi, joka ihmisen tekemänä olisi älykästä. Näihin lukeutuu muiden muassa oppiminen, päättely, ennakointi, näkö ja kuulo. Tällä hetkellä käytössä oleva tekoäly on niin sanottua heikkoa tekoälyä. Tämä tarkoittaa sitä, että tekoäly pystyy suorittamaan vain yhtä sille tarkoitettua toimintoa, kuten esimerkiksi tekstin analysointia ja tuottamista tai auton ohjaamista. Se ei kuitenkaan pysty toimimaan yhtä monella eri tasolla kuin ihminen tai skifitarinoiden robotit.
Read moreMatkalla tekoälyn maailmaan: Chattibotit Levin matkailuyrityksissä
Kevään 2024 Collaborative customer experience and digital marketing – opintojaksolla teimme taustakartoitusta Lapin ammattikorkeakoulun tekoälyhankehakemuksen pohjalta. Tutkimme matkailuorganisaatioita ja yrityksiä Levin alueelta sekä tekoälyn käyttöä myynnin ja markkinointiprosessien tukena. Perehdyimme tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen sekä erilaisiin aihetta käsitteleviin artikkeleihin. Arviointikriteereiksi valitsimme tekoälyn hyödyntämisen kielenkääntäjänä sekä tekoälyn käyttämisen palvelevana chattibottina.
Read more