Anteeksi mikä? Voi olla monen ajatus kuulleessaan ensimmäistä kertaa hankkeistamme:
- e-Hospitality – digivieraanvaraisuutta ja -empatiaa digitaalisiin matkailupalvelukohtaamisiin uudessa normaalissa ja
- eHospitality – empatiaa ja arvonluontia matkailun digitaalisissa palvelukohtaamisissa.
Käsitteenä eHospitality on uusi ja olemme siten sisarhankkeidemme kanssa ainutlaatuisessa asemassa päästessämme määrittelemään tätä ajan hermolla olevaa sanaa.
Mitä tarkoittaa eHospitality?
Ymmärtääksemme paremmin käsitettä eHospitality, on hyvä purkaa se osiin. Alun ”e” viittaa elektroniseen, sähköiseen, digitaaliseen. Jäljelle jää vielä ”hospitality” eli suomeksi vieraanvaraisuus. Vieraanvaraisuus voidaan kuvata emännän/isännän ja vieraan välisenä suhteena, mutta myös välittämisenä ja lämpimänä tervetulleeksi tulemisen kokemuksena. Miten siis voisimme välittää digitaalisesti tämän empaattisen tunnekokemuksen? Toivon mukaan elokuussa 2023 osaamme vastata tähän kysymykseen.
Mitkä kolme AMKia?
Sisarhankkeissa toteuttajina ovat
Jako hankkeiden välillä menee siten, että LAB ja Turku AMK työstävät ns. etelän hanketta, kun taas Lapin AMK on vetovastuussa pohjoisen sisarhankkeesta. Molempien hankkeiden tavoitteena on parantaa alueiden matkailualan yritysten kilpailukykyä digitaalisuuden avulla. Hankkeiden tarkoituksena on kehittää alan digipalveluihin ja sähköiseen asiakaskokemukseen liittyvää innovaatiotoimintaa. Tämän lisäksi haluamme kehittää yritysten monipuolista osaamista alati monikanavaistuvissa palvelukokemuksissa.
Mistä hankeidea?
Hankeidea juontaa yli kymmenen vuoden päähän ja Pohjois-Suomeen, jossa nykyiseen hanketiimiin kuuluva Päivi ja pohjoisen sisarhankkeen laajennetussa ohjausryhmässä asiantuntijajäsenenä toimiva ja erityisesti etelän hanketta valmistelemassa ollut, mutta sittemmin tamperelaistunut Mika työskentelivät silloisessa Rovaniemen ammattikorkeakoulussa. Pohjatyötä ja keskustelunavauksia oli tehty jo taannoisessa Lapland Online 2013TM -hankekokonaisuudessa ja erityisesti ns. eLVa-hankkeessa ja sähköisen liiketoiminnan valmennusohjelmassa. Päivi perehtyi sähköiseen vieraanvaraisuuteen Restonomi (YAMK) -opinnäytetyössään, jonka ohjaavana opettajana Mika toimi.
Sähköisen liiketoiminnan monipuolistuminen ja vahvistuminen osana digitalisaation ja digitaalisen markkinoinnin kehitystä herättivät jo vuonna 2012 pohtimaan, miksi sähköistä liiketoimintaa hyödynnetään – – – vielä varsin maltillisesti ja yksipuolisesti. Pääasiallisesti Internetiä ja sosiaalista mediaa käytetään (ja päivitetään) ”siinä sivussa” kaksisuuntaisena viestintä- tai yksisuuntaisena tiedonvälittämiskanavana. Monenkeskinen yhteisöjen rakentaminen ja kokemuksellisten puitteiden luominen tuottamisen ja kuluttamisen välisten vuorovaikutussuhteiden kehittämisessä olisi tärkeä askel eteenpäin. (Kylänen, Hanni-Vaara & Jokinen 2012, 146.) On mielenkiintoista, että Hanni-Vaara (2011, 38, 95) jo opinnäytetyössään toteaa, miten vieraanvaraisuuden sisällöt johdetaan luontevaksi osaksi Internetissä tapahtuvaa kaupankäyntiä ja asiakkaan kohtaamista, tai kuinka Internetissä tapahtuvassa kohtaamisessa yrityksen eli isännän tulee toteuttaa rooliaan vastaavalla tavalla, kuin fyysisissä kohtaamisten ympäristöissä.
Luontevaksi osaksi? Vastaavalla tavalla? Tämänhetkinen tilanne matkailuliiketoiminnassa kuitenkin osoittaa, että näin ei ole vielä(kään) osattu toimia – korkeintaan joskus, jossain. Työ on siis kesken, ja näissä kahdessa, nyt käynnistyneessä eHospitality-hankkeessa lähdetään siitä, että keskustelu ja ratkaisut eivät jäisi oppilaitosten kahvihuoneisiin, opettajan ja opiskelijan välisiin keskusteluihin ja kirjoituspöydän laatikoihin tai opinnäytetyötietokantaan – vaan tulisivat osaksi palveluntarjoajien arkea.
Mitä teemme?
Molemmissa hankkeissa onkin tarkoitus toteuttaa palveluntarjoajia ja matkailijoita osallistavia kokeiluja tai pilotteja, järjestää työpajoja, tarjota sparrausta, tiivistää saatu tieto valtakunnallisesti hyödynnettäväksi ja koota tuloksista mediatuotoksia. Ennen näitä toimenpiteitä on kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään, mitä aiheesta jo tiedetään. Näin ollen molemmissa hankkeissa ensimmäinen vaihe on ollut tehdä nykytila- ja esikuva-analyysit, joista kuulet myöhemmin lisää blogissamme. Tämän blogin avulla pääsemme viestimään yhteisestä aiheestamme, eHospitalitystä, yhteistyössä, kiinnostavasti ja ymmärrettävästi.
Innostavia lukuhetkiä!
Toivottaa koko eHospitality-hanketiimi:
Maria, Mirva, Marjatta, Minna, Mervi, Johanna, Telle, Päivi, Outi, Petra, Aliisa, Anu ja Yrjö + vierailevana tähtenä Mika
Lähteet
- Hanni-Vaara, P. 2011. Internet-kaupankäynti Ruka-Kuusamon matkailuyrityksissä – sähköistä vieraanvaraisuutta palvelukohtaamisissa. YAMK-opinnäytetyö. Rovaniemen ammattikorkeakoulu.
- Kylänen, M., Hanni-Vaara, P. & Jokinen, E.-M. 2012. Palasia sähköisestä liiketoiminnasta YAMK-opinnäytetyöaiheina. Kokemuksia temaattisesta oppimispiiristä ja vertaistuen merkityksestä oppimisessa. Teoksessa P. Hanni-Vaara, O. Kähkönen & M. Merivirta (toim.) Lappilaiset sähköisen liiketoiminnan aallonharjalla – uusia mahdollisuuksia ammatilliseen opetus- ja kehittämistyöhön. Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisusarja C nro 33.
Pingback: Taistelu tylsyyttä vastaan - virtuaalinen asiakaskokemus ja pelillistämisen ABC - eHospitality - 3 AMKia, 2 hanketta, keskiössä empatia ja vieraanvaraisuus verkossa