Visit Salla Hollannista tulevien verkkovierailijoiden silmin

Opintojaksolla Collaborative Customer Experience and Digital Marketing osallistuimme Fit me! ja eHospitality projekteihin. Fit me! -hankkeessa kehitetään yksilömatkailijoiden liikkumismahdollisuuksia ja eHospitality keskittyy digitaalisiin matkailupalvelukohtaamisiin.

Tehtävänämme oli tutkia Hollannista saapuvien verkkovieraiden Hotjar-dataa Visit Sallan verkkosivuilla vierailtaessa. Havainnoimme sitä, mitä ihmiset hakevat verkkosivuilta sekä miten he käyttäytyvät sivustoa selattaessa helmikuun 2023 aikana.

Teemojen rajaus

Aloitimme työstämisen hahmottelemalla meitä kiinnostavat arviointikriteerit, joista muodostui teemat antamaan raamit aiheellemme. Tämä kuitenkin oli helpommin sanottu kuin tehty, sillä huomasimme heti alussa haukkaavamme liian suuren palan. Jouduimme miettimään teemoitusta uudelleen. Ongelmanamme oli sekä liian laajojen arviointikriteerien valitseminen sekä saamamme Hotjar-datan sisältö.

Nähtyämme Hollannista tulevien verkkovierailijoiden tuottaman Hotjar-datan oli tiimimme taas työntouhussa. Ensimmäisellä silmäyksellä näytti dataa olevan todella paljon. Tutkittava materiaali ei tuntunut loppuvan. Yllätykseksemme huomasimme, ettei datasta saanut melkein mitään irti. Kyllä, uskokaa tai älkää, helmikuu oli todella vaisu tutkimiemme verkkovierailijoiden osalta. Vierailut verkkosivuilla kestivät keskimäärin vain 30 sekuntia.  Jouduimme hienosäätämään arviointikriteerejämme. Tästä opimmekin, että jatkossa kannattaa muodostaa valitsemistaan aiheista mahdollisimman tarkkoja ja hyvin rajattuja. Yksi alkuperäisistä teemoistamme oli saavutettavuus. Totesimme tämän aiheen olevan yksinään todella laaja, joten päätimme tiivistää sen. Lopullisiksi teemoiksi muodostui saavutettavuus (selailulaitteiden ja aktiviteettien mielenkiintoisuus), visuaalisuus (web-kamerat) sekä täyskäännös.

Miksi nämä teemat?

Valitsimme teemoiksi saavutettavuuden (selailulaitteet ja aktiviteettien mielenkiintoisuus), visuaalisuuden (web-kamerat) ja täyskäännöksen, koska ryhmämme jäsenet kokivat nämä mielenkiintoisiksi tutkimiskohteiksi. Lisäksi koimme näiden olevan tärkeitä teemoja vierailtaessa missä tahansa verkkosivustolla. Visuaalinen ilme on hyvin merkittävä tekijä verkkosivuston käyttökokemuksen luomisessa. Kuvien avulla käyttökokemuksesta saadaan selkeämpi, saavutettavampi ja kaiken kaikkiaan miellyttävämpi. Matkailualalla kuvien käyttö on suuressa roolissa markkinoinnissa, sillä palveluita ja tuotteita myydään kuvien, videoiden ja mielikuvien avulla (Pirttilä & Pitkänen 2022, 50, 52) Päätimme keskittyä ja analysoida Hollannista tulevien verkkovierailijoiden käyttäytymistä Visit Sallan web-kamerasivustolla.

Visit Sallan verkkosivuilta löytyvä webbikamerat-välilehti
Visit Sallan webbikamerat

Livekuvaa web-kameroiden välityksellä

Web-kameroiden avulla verkkovierailija näkee reaaliaikaista videomateriaalia Salla Ski Resortilta. Hollannista tulevat verkkovierailijat olivat kiinnostuneita web-kameroista. Helmikuun ajalla web-kameravierailuja oli yhteensä viisi kaikista 29 tallenteestamme. Näistä neljä oli palaavaa vierailijaa. Ryhmämme pohti näiden ehkä olevan suunnittelemassa matkaa rinteille taikka haluavan käydä tirkistelemässä miltä Sallassa näyttää sillä hetkellä.

Huomiomme kuitenkin kiinnittyi muutamaan tallenteeseen, joissa oli jonkinlainen häiriö. Sivusto heittelehti eikä vierailija kyennyt selaamaan sivua tarkoitetulla tavalla. Vierailija käytti sivustolla vieraillessaan tietokonetta. Selailulaite ei kuitenkaan selitä ongelman syytä, sillä havaintojemme mukaan verkkosivusto on pääosin hyvin saavutettavissa sekä mobiililaitteella että tietokoneella.

Mobiililaite vai tietokone?

Dataa analysoidessamme huomasimme mobiililaitteen olevan huomattavasti suositumpi. Yli puolet vierailusta suoritettiinkin mobiililaitteella. Ryhmämme pohti syyn olevan kenties se, että lähes jokainen omistaa mobiililaitteen nykypäivänä. Se on kätevästi saatavilla ja kulkee verkkovierailijan mukana helposti taskussa taikka laukussa. Tämän takia verkkosivustot on erittäin tärkeä optimoida siten, että saavutettavuus kaikilla eri laitteilla (tietokone, kännykkä, tabletti) on optimaalinen. Visit Salla on onnistunut tässä hyvin. Helmikuulta analysoimamme data kertoo 2/3 verkkovierailijan klikkailleen sivustolta löytyviä linkkejä.

Kiinnitimme huomiota sivuston toimivuuteen selailulaitteen myös kohdissa, joissa tapahtui täyskäännös. Täyskäännöksiä helmikuun datassamme oli yhteensä kaksi. Täyskäännös tapahtuessa verkkovierailija palaa yhtäkkiä selaamaltaan sivultaan edelliselle sivulle. Koska toinen täyskäännöksistä tapahtui mobiililaitteella ja toinen tietokoneella, ryhmämme pohti syyn olevan jokin muu kuin selailulaite. Verkkovierailijan selailu ei kuitenkaan päättynyt täyskäännökseen. Ryhmämme pohti syyn liittyvän ennemminkin sivuston sisältöön kuin sen toimivuuteen.

Analysoinnin yhteenveto ja omat huomiot

Visit Sallan verkkosivusto toimii pääsääntöisesti hyvin ja on saavutettavissa sekä mobiililaitteella kuin tietokoneella. Teimme ryhmässämme myös oman huomion. Verkkosivustoa selattaessa iPhonella etusivulla kumpaankin reunaan jää niin sanotusti valkoista ylimääräistä tilaa. Kun verkkovierailija selaa sivustoa alaspäin ajautuu näyttö helposti tälle ”tyhjälle alueelle” mikä vaikeuttaa selailua huomattavasti. Android-puhelimella tätä ongelmaa ei ollut. Kohtasimme tämän ongelman vain etusivulla. Muita Visit Sallan verkkosivuston sivuja pystyi selaamaan ongelmitta.

Analysoidessamme dataa huomasimme Visit Sallan viikko-ohjelman olevan suosituin aktiviteetteihin liittyvistä sivuista. Pohdimme syyn mahdollisesti liittyvän ihmisten kiinnostukseen kokea jotain muuta kuin perinteiset safarit ja muut niin sanotut ”turisteille suunnatut ohjelmat”. Lisäksi ryhmämme pohti voisiko syynä olla tapa, jolla Visit Salla on pyrkinyt brändäämään itseään. Iskulause ’’Salla In the Middle of Nowhere’’ saa verkkovierailijan mielenkiinnon heräämään. Mitä tehdä keskellä ei mitään? Onko siellä muuta ohjelmaa kuin laskettelu ja poroajelut?

Käyppä itte kattoo ja tutustu Visit Sallan verkkosivuihin!

Kiitämme ja kumarramme kurssista, toivottavasti nautit blogikirjoituksemme lukemisesta!

Lähde

Kirjoittajat: Lapin ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat Tiia Mursu (blogimanageri), Noora Rantahalvari (datamanageri), Iiris Virtanen (projektipäällikkö)

Lapin AMKin eHospitality-hanke, Lapin yliopiston FIT ME! -hanke sekä Visit Salla toimivat restonomiopintojen 2. vuoden Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojakson oppimisprojektin toimeksiantajina. Oppimisprojektin ohjaajina toimivat Lapin AMK:n lehtorit Päivi Hanni-Vaara ja Jenny Janhunen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *