Original Sokos Hotelli Vaakuna – valmis hyödyntämään tekoälyn potentiaalin

Matkailun, myynnin ja liiketoiminnan tekoälyhanke, jonka tavoitteena on tukea matkailuyrityksiä tekoälyn käytössä. Mirva Tapaninen kertoi, että projektin tavoitteena on saada mukaan Lapin matkailuyrityksiä, toimijoita ja yhdistyksiä. Projektin päätavoitteena ja kehittämisen keskiössä on tukea eri matkailuyritysten ja –toimijoiden tekoälyteknologiaosaamista ja -hyödyntämistä erilaisissa markkinointi- ja myyntiprosesseissa ja täten edistää niiden innovointia, elinvoimaa sekä kilpailukykyä (Lapin Ammattikorkeakoulu 2023, 8).

Original Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemi (Images powered by Leonardo)

Ryhmäytyminen

Meidän ryhmän yhteistyö lähti hyvin käyntiin. Inka ja Elisa olivat ennestään tuttuja, mutta Larissa ja Heidi eivät ole olleet samoilla kursseilla aikaisemmin, silti löysimme yhteisen sävelen heti. Olimme aluksi yhteydessä sähköpostin välityksellä, jossa jaoimme puhelinnumerot ja perustimme Whatsapp ryhmän. Myös Teams otettiin käyttöön. Ryhmän viestittely on ollut jokapäiväistä ja todella tiivistä. Vaikka tehtävät jaettiin jokaiselle, niin olemme yhdessä tehneet ja osallistuneet jokaiseen kohdan tekemiseen ja muokkaamiseen. Kunpa ryhmän työskentely olisikin aina näin helppoa.

Arviointikriteerit, mitä ne ovat

Arviointikriteerimme olivat työn ja tuskan takana. Ne vaihtuivat erilaisista kysymyslauseista toisiin. Projektin loppupuolella havahduimme ja mielestämme päädyimme loppujen lopuksi varsin hyvään lopputulokseen. Mietimme miten tekoälyä käytetään tänä päivänä ja onko yritysten välillä yhteistyötä? Eikö kuulostakin mainioilta?

Tutkimuskohteeksi valittu yritys

Tehtävän yritykseksi valitsimme Sokos Hotelli Vaakunan Rovaniemeltä pitkälti perustuen siihen, että meillä oli niin sanotusti jalka oven välissä, kun yksi ryhmästämme työskentelee kyseisessä hotellissa. Tästä olisi todella hyvä jatkaa.

Miten lähdimme hankkimaan tietoa

Päätimme ottaa yhteyttä yrityksiin ja haastatella heitä aiheesta. Haastattelimme Vaakunan markkinointipäällikkö Laura Kestiä ja vuoropäällikkö Annukka Raasakkaa. Haastattelimme myös Visit Rovaniemen Social Media Manager Sofia Ahvenaista. Lisäksi tutkimme yrityksien nettisivuja ja etsimme aiheeseen liittyvää tietoa netistä. Omat kokemukset työpaikoillamme ja tietotaidon jakaminen ryhmälle laajensi ajatusmaailmaamme. Myös ohjaustunneille osallistuminen havainnollisti paljon mielikuvaa projektista ja antoi tärkeää tietoa.

Alustavasti mietimme haastatteluun seuraavia kysymyksiä: miten tekoälyä käytetään digitaalisessa markkinoinnissa, onko sosiaalisessa mediassa tekoälypohjaisia sovelluksia käytössä, entäpä olisiko yrityksellä ideoita tekoälyn käytöstä ja sen kehittämisestä matkailun markkinoinnissa. Kysymykset tarkentuivat ja muuttuivat matkan varrella hieman.

Haastattelukysymykset Sokos Hotel Vaakunalle

Mietimme ryhmän kesken mihin haluamme vastauksia projektiimme liittyen, mikä auttaa meitä eteenpäin tehtävässä. Koimme tärkeäksi tietää, miten yrityksessä näkyy tekoälyn hyödyntäminen. Onko heillä käytössä mitään tekoälyä, ja jos on, niin miten sitä hyödynnetään? Meistä olisi myös kiinnostavaa tietää hyödyntävätkö he sitä myynnissä ja markkinoinnissa tai vaikkapa trendien analysoimisessa. Myös yhteistyö eri tahojen kanssa tuntui tärkeältä osa-alueelta, kysyimmekin tätä ja iloksemme huomasimme, että jonkin verran yhteistyötä löytyy muun muassa Visit Rovaniemen kanssa.

Mitä vastauksia sitten saimme

Vaakunan markkinointipäällikkö Laura vastasi meille, että he käyttävät tekoälyä apuna sisällöntuotannossa, mutta hänen mielestään aivan liian vähän. Kuitenkin päivittäisessä työssään ketju käyttää lähinnä Adoben ohjelmien sisään rakennettuja tekoälyominaisuuksia. Hän pohtii, että matkailumarkkinoinnissa tekoäly ja automaatiot ovat koko ajan entistä suuremmassa roolissa ja etenkin lähitulevaisuudessa sitä varmasti käytetään yhä enenevässä määrin. Tekoäly auttaa huomattavasti markkina- ja kilpailuanalyysien tekemisessä, käyttäjätutkimuksissa, sisällöntuotannossa ja muissa suunnittelua avustavissa töissä. Lisäksi se auttaa etsimään uusia työtapoja, menetelmiä ja suunnittelemaan workshoppeja (Kesti 2024).

Lauran mielestä tekoäly on ihana apu tiiminjäsenenä. Hän kertoo, että tekoälyn käyttöönottoa hidastavia tekijöitä ovat vahva ketjuohjaus; suurena yrityksenä tietoturvasta ja käyttöoikeuksista tulee olla täysi varmuus.

Tekoälyn hyödyntämisessä on valtava potentiaali ja heillä on tarkoitus aloittaa tekoälyn hyödyntäminen kuluvan vuoden aikana. Laura on itse tuore kasvo organisaatiossa, joten hän ei ole vielä ehtinyt tehdä strategiaa mitä työkaluja, miten ja milloin ne mahdollisesti otettaisiin käyttöön. Laura haaveilee “Tone of Voicen” käytöstä työpaikallaan.

Visit Rovaniemen Social Media Manager Sofia Ahvenainen kertoi meille, että he tekevät yhteistyötä Vaakunan kanssa. Se on yksi heidän osakasyrityksistään ja he tekevät yhdessä erilaisia markkinointi- ja myyntitoimia muun muassa matkanjärjestäjä vierailuita, erilaisia sosiaalisen median nostoja, verkkosivunostoja ja muita erilaisia markkinointitoimia (Ahvenainen 2024).

Visit Rovaniemi käyttää toiminnassaan jonkin verran tekoälyä, tällä hetkellä hyödynnetään sitä käännösten tekemiseen, erilaisten markkinointitekstien ja –kohderyhmien luomiseen. Tekstejä kuitenkaan harvemmin käytetään sellaisenaan, vaan ne aina muokataan tarpeisiin sopiviksi (Ahvenainen 2024).

Tone of voice tarkastelussa

Mikä ihmeen “Tone of Voice”? Kun puhutaan yrityksen tai brändin ”Tone of Voicesta”, tarkoitetaan sitä, millaista äänensävyä ja tyyliä yritys tai brändi haluaa käyttää viestinnässään. Se on osa brändin identiteettiä ja heijastelee sen persoonallisuutta, arvoja ja kohdeyleisöä. “Tone of Voicen” avulla yritys voi erottua kilpailijoistaan ja luoda vahvempia suhteita asiakkaisiin. Esimerkiksi brändi voi haluta olla ystävällinen, asiantunteva, inspiroiva tai huumorintajuinen riippuen siitä, millaisen vaikutuksen se haluaa jättää asiakkaisiinsa. On tärkeää, että “Tone of Voice” on johdonmukainen eri viestintäkanavissa ja -tilanteissa, jotta brändin viestit tunnistetaan helposti ja ne herättävät halutunlaisia tunteita ja reaktioita. Koska Vaakunan Laura haaveilee “Tone of Voicen” käytöstä, niin mietimmekin voisiko brändi tai koko ketju käyttää “Tone of Voicea”? Se ei itsessään kuitenkaan tarkoita kaikissa tapauksissa mullistavaa muutosta. Koska mielestämme kyse on kohderyhmän selkeästä tunnistamisesta, yrityksen viestinnästä heidän omilla arvo- ja ajatusmaailman sanavalinnoilla ja äänensävyillä.

Kaikilla yrityksillä on luultavasti olemassa jo valmiiksi “Tone of Voice”, vaikka sitä ei ole erikseen määritelty. Jokainen valitsee, määrittääkö sen, jotta pääsee nauttimaan sen tuomista hyödyistä, vai jättääkö sen omaan arvoonsa. On totta, että yhä useammat asiakkaat viettävät enemmän aikaa digitaalisessa maailmassa. Markkinoijien olisi analysoitava kuluttajien kysyntää verkkopalveluissa ja vastattava heidän tarpeisiin mahdollisuuksien mukaan. Jotta me voimme suunnitella digitaalista markkinointia tehokkaasti ja ennustaa tuloksia, meidän on hyödynnettävä internetin ja tekoälyn käyttöä nykyisessä käytössä ja tulevaisuuden trendeissä.

Päätelmiä tehtävänannosta ja meidän onnistumisesta projektissa

Mielestämme projekti oli varsin vaativa toteuttaa, sillä pyörittelimme eri arviointikriteerejä mielessämme pitkään. Loppujen lopuksi projektin käännyttyä loppuun, oivalsimme asian ja saimme mielestämme varsin konkreettiset kriteerit kasaan.

Ryhmämme vahvuus on kuitenkin selkeästi ollut ryhmäytyminen. Se sujui erinomaisesti ja työskentelymme on ollut koko ajan sujuvaa. Yhteistyö on toiminut, ollut tehokasta ja avointa. Me otimme toinen toisemme huomioon ja teimme tehtäviä yhdessä.

Tekoälyä pidetään yleisesti vielä todella vieraana ja outona asiana, olimme kuitenkin yllättyneitä siitä, että sekä Sokos Hotelli Vaakunalla ja Visit Rovaniemellä oli jo käytössä hieman tekoälyä ja ennen kaikkea kiinnostusta sen käytön kasvattamiseen löytyi. Haastattelukysymyksiimme saimme helposti vastauksia molemmilta tahoilta ja tästä iso kiitos haastateltaville.

Koska Sokos Hotelli Vaakuna ei vielä käytä tekoälyä, emme voi antaa vastausta siihen, miten se vaikuttaisi vieraanvaraisuuteen. Sen sijaan voimme pohtia, miten tekoäly vaikuttaisi markkinoinnin välineenä. Tekoäly vaikuttaa ihmisten liiketoimintatapoihin ja myös ihmisten yksityiselämään. Yritykselle liiketoiminnassa tekoäly on tehokas työkalu, jota voidaan käyttää asiakastutkimustehtävien suorittamiseen, suodattaa sitä hyödyntäen, mitä kohdeasiakkaat hotellilla haluaisivat.

Lähteet:

  1. Ahvenainen, S. 2024. Visit Rovaniemi. Social Media Manager. Sähköpostin kautta.
  2. Business Rovaniemi 2024. https://www.businessrovaniemi.fi/fi/Miksi-Rovaniemi/Elinkeinorakenne
  3. ChatGPT 3.5. 2024. Viitattu 23/04/2024 https://chatgpt.com/auth/login.
  4. ClickUp 2024. 10 Best AI travel planner tools for your next trip. Viitattu 23.04.2024. https://clickup.com/blog/ai-travel-planners/#1-the-10-best-ai-travel-planner-tools-to-use-in-2024-.
  5. Cvent 2024. Artificial Intelligence for Hotels: 9 trends to know. Viitattu 23.04.2024. https://www.cvent.com/uk/blog/hospitality/artificial-intelligence-for-hotels.
  6. Dovetail Research Pty 2024. Unlock the power of AI for customers insight. Viitattu 23.04.2024 https://dovetail.com/customer-research/customer-insights-ai/
  7. Kesti, L.. 2024. Osuuskauppa Arina. Markkinointipäällikkö. Haastattelu Work Chatin kautta.
  8. Lapin Ammattikorkeakoulu. Hankehakemus 20.12.2023 Dnro: EURA 2021/403736/09 02 01 01/2023/LL.
  9. Layla 2024. Viitattu 23/04/2024. https://justasklayla.com/
  10. McKinsey & Company 2023. The next frontier of customer engagement: AI-enabled customer service. Viitattu 23.04.2024 https://www.mckinsey.com/capabilities/operations/our-insights/the-next-frontier-of-customer-engagement-ai-enabled-customer-service.
  11. Raasakka, A. 2024. Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemi. Vuoropäällikkö. Keskustelu Work Chatin kautta.
  12. Suomen digimarkkinointi Oy 2012.Viitattu 23.04.2024 https://www.digimarkkinointi.fi.
  13. Venermo, A. 2022.Tone of Voice. https://folcan.fi/miten-luoda-yritykselle-tone-of-voice-eli-aanensavy/.
  14. Visit Rovaniemi 2024. https://www.visitrovaniemi.fi/fi/keita-me-olemme/tule-osakkaaksi/
  15. Wonderplan 2024. Viitattu 23/04/2024 https://wonderplan.ai/

Kirjoittajat: Heidi Jokinen, Elisa Virtanen. Muut projektiryhmäläiset: Inka Ajas, Heidi Jokinen, Larissa Kämäräinen, Elisa Virtanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *