Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnin tukena matkailuyrityksissä

Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -kurssilla tehtävänä oli kartoittaa tekoälyn käyttöä ja siihen liittyviä asenteita ja odotuksia alueellisten Visit-organisaatioiden kautta.

Tekoälylle on vaikea löytää yksiselitteistä määritelmää, mutta sitä voidaan kuvata esimerkiksi koneen suorittamana toimintana, joka ihmisen tekemänä olisi älykästä (Merilehto 2018, 18).

Mutta kuitenkin tekoäly on hieman harhaanjohtava nimitys, koska tekoäly ei ole älykäs eikä tietoinen kuten ihminen. Tämä saattaa olla myös osasyy ”pelokkaaseen” suhtautumiseen tekoälyyn, käsitettä muuttamalla saatettaisiin tehdä siitä hieman helpommin lähestyttäväksi, eikä ajatusta scifileffojen terminaattoreista syntyisi. (Kananen & Puolitaival 2019, 34.)

Sitran Megatrendikatsauksessa, joka on julkaistu vuonna 2023 pidetään teknologiaa yhtenä yhteiskuntaa läpileikkaavista megatrendeistä, joten tekoälyyn liittyvälle tutkimukselle varmasti on tarvetta myöskin matkailun viitekehyksessä. Aihetta on silti hyvä pysähtyä tarkastelemaan myös kriittisesti, sillä emme välttämättä pysähdy pohtimaan kuka määrää teknologian kehityksessä suunnan ja tahdin. (Hanni-Vaara ym. 2023. 10, 11.)

Kohteenani oli Visit Rovaniemi ja tutkin tarkemmin tekoälyn käyttöä yrityksissä, jotka ovat osakkaina Visit Rovaniemessä ja joiden yrittäjät olivat minulle tuttuja oman verkostoni kautta. Toteutin tutkimukseni haastattelukysymyksinä sähköpostitse.

Yritykset, joita lähestyin toimivat kaikki matkailualalla. Seuraavaksi kuvaan hieman yrityksiä ja syitä, miksi ne valikoituivat haastateltavikseni.

Laenlammen tila on hevosmatkailuyritys, joka toimii Rovaniemen alueella ja järjestää mm. ratsastusretkiä ja muuta matkailutoimintaa. Yrityksen näkyvyys perustuu osittain vahvaan some-tekemiseen, joten yritys on otollinen haastateltava aiheeseeni liittyen.

Arctic Woods Life toimii alihankkijana Nova Skyland- villagelle ja järjestää husky-safareja turisteille talvikautena. Myöskin heidän tekemisessään sosiaalinen media on vahvasti läsnä.

Arctos on Spa-yritys, jonka keskiössä on Lapin luonto ja saunaelämykset. Yrityksellä on myös vahvaa some-osaamista ja vaikuttaja-markkinointia, mistä syystä ajattelin, että heillä voisi olla tekoälyn käytöstä kokemuksia ja mielipiteitä.

Arviointikriteerit

Pääarviointikriteerini oli tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa.

Valitsin tämän aiheen, koska some-markkinointi on nykyhetken tärkeimpiä markkinointityökaluja ja tekoäly tarjoaa sitä helpottavia ratkaisuja. Minua kiinnostaa, miten laajasti yritys käyttää tekoälyyn liittyviä sovelluksia siihen.

Tekoälysovellusten tavoitteena sanotaan olevan toistoa vaativien rutiininomaisten työtehtävien hoitaminen, ei siis työntekijöiden korvaaminen. Matkailuyrittäjät ovat usein pienyrittäjiä, jotka hyötyisivät varmasti valtavasti, jos saisivat tekoälyllä korvattua jotain prosesseja, joita ovat joutuneet itse tekemään manuaalisesti aiemmin. Sosiaalisen median kontekstissa voisi esimerkiksi tuottaa tekstiä ja muokata kuvia some-postauksiin. (Kananen & Puolitaival 2019, 215.)

Toinen kriteeristön teema on yleinen suhtautuminen tekoälyyn, koska usein asioita, joiden vaikutusta ei kyetä arvioimaan, pidetään pelottavana. Tekoäly on yksi niistä ja aiheen ympärillä on myös paljon keskustelua aina tieteiselokuvien kauhuskenaarioista, ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen. (Kananen & Puolitaival 2019, 218.)

Tutkimuksen tavoitteena olisi siis kartoittaa myös yleistä mielipidettä ja suhtautumista tekoälyyn osana matkailualaa, koska myönteinen suhtautuminen on kuitenkin perusta kaikelle kehittämiselle.

Toteutus

Lähestyin yrittäjäkollegoitani kirjallisella kysymyssarjalla sähköpostitse, koska näin sain tiedon paremmin dokumentoitua kuin puhelimessa. Se, että kyseessä on tuttujani, auttaa vastauksen saamisessa, ja aioinkin lähestyä heitä viestin lähettämisen jälkeen myös puhelimitse ja näin ollen varmistaa, että he ovat saaneet viestini ja vastaavat siihen kun aikataulu antaa myöten.

Kysymyssarjan tarkoituksena on kartoittaa yrittäjien suhtautumista tekoälyyn ja sen mahdollisuuksia some-markkinoinnin työkaluna sekä hieman toiveita tulevaisuuteen, siitä mihin suuntaan sitä olisi hyvä kehittää.

Data

Yrityspuolelta vastauksia saatiin kahdelta rovaniemeläiseltä matkailuyritykseltä, jotka markkinoivat aktiivisesti somessa: Laenlammen tilalta sekä Arctic Woods Lifeltä.

Molemmat yrittäjät näkivät tekoälyn mahdollisuutena, toinen koki, että se tehostaa pienyrittäjän arkea ja ajankäyttöä jo nyt. Toinen taas näki hyötyvänsä siitä tulevaisuudessa, mutta piti tekoälyä ja sen nopeaa kehitystä jokseenkin arveluttavana.

Toinen yrittäjäjistä oli käyttänyt tekoälyä lähes päivittäin some-sisällön tukena, muun muassa ideoinnin tukena. Toinen taas ei ollut käyttänyt, koska ei ole kokenut sitä tarpeelliseksi.

Tekoälyä some-markkinoinnin tukena käyttänyt yrittäjä oli käyttänyt sitä myös yrityksen muussa toiminnassa, kuten liiketoimintasuunnitelman päivittämisessä sekä markkinointisuunnitelman laatimisessa.

Kun heiltä kysyttiin, millaisia tekoälysovelluksia he kaipaisivat markkinoinnin tueksi, tuli molemmilta yrittäjiltä samankaltaiset ideat. Toiveena oli joku sovellus, joka neuvoisi, mitä someen kannattaisi postata, käyttäen lähteenä omaa seuraajakuntaa ja somessa trendaavia teemoja.

Johtopäätökset

Vastausten pohjalta voidaan todeta, että tekoälyyn some-työkaluna suhtaudutaan hieman varauksella, mutta se nähdään tärkeänä työkaluna tulevaisuuteen. Tällä hetkellä sen käyttö on kuitenkin melko marginaalista.

Tekoälystä tiedetään paljon, mutta sen käytäntöön ottaminen on vielä vähäistä, ehkä tarvitsisimme lisää koulutusta sen käytöstä yrittäjille, jotta saataisiin valjastettua tekoälyä tehostamaan alueellista markkinointia matkailuliiketoiminnassa.

Voidaan kuitenkin todeta, että tekoälyn käyttö on arkipäiväistymässä, koska lähes jokainen tietää käsitteen, ja yhä useampi käyttää ChatGPT:n kaltaisia sovelluksia arkielämässään.

Yrittäjien antamat ideat sovelluksesta, joka arvioisi kuluttajien/seuraajien toivomaa sisältöjä, ovat siinä mielessä relevantteja, että ennustemalleihin perustuvat koneoppimisen ohjelmat ovat tulossa käyttöön enenevässä määrin ja ne voivat olla avuksi päätöksenteossa, sillä niiden avulla voidaan ennustaa isosta datamäärästä nopeasti asioita (Kananen & Puolitaival 2019, 111).

Lähteet:

  1. Hanni-Vaara, P., Harju-Myllyaho, A., Hiltunen, M., Kähkönen, O., Pajula, M., Paloniemi, P. & Tarkiainen, A. 2023. Kurkkaus hypen taakse – mitä tekoäly voi tuoda matkailualalle? Lumen – Lapin ammattikorkeakoulun verkkolehti. https://blogi.eoppimispalvelut.fi/lumenlehti/2023/10/26/kurkkaus-hypen-taakse-mita-tekoaly-voi-tuoda-matkailualalle/.
  2. Kananen, H. & Puolitaival, H. 2019. Tekoäly: Bisneksen uudet työkalut. Alma Talent Oy.
  3. Merilehto, A. 2018. Tekoäly: Matkaopas johtajalle. Helsinki: Alma Talent.

Kirjoittaja: Joel Manninen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *