Elokuva välineenä analysoida, kuvitella ja pohtia mahdollisia tulevaisuuksia

 

 “Kun omat olosuhteet ovat turvatut, voi hyvillä mielin uppoutua kauhun ja epätoivon kuvauksiin.” (Anni Hyypiö)

Opettajalle: Molempien tehtävien kysymykset liittyvät tulevaisuusteemaan.

Tehtävässä 1 keskitytään elokuvan analysoimiseen ja tulkitsemiseen tulevaisuusnäkökulmasta. Voit tietysti sisällyttää tehtävään monipuolisempaakin elokuvan analyysiä ja kattavampaa käsitteiden käytön harjoittelua. Analysoi ja tulkitse -tyyppiset kysymykset tukevat lukutaidon tehtävässä tarvittavaa osaamista.

Tavoitteena on analysoida ja tulkita, millaisia tulevaisuusvisioita elokuva tarjoaa, miten tulevaisuusvisiota elokuvan eri elementtien avulla rakennetaan ja millaisia ristiriitoja tulevaisuuteen mahdollisesti liittyy. Tavoitteena on myös, että opiskelija hahmottaa, miten fiktion ja viihteen tuotteet – laajemmin kulttuurinen mielikuvitus – vaikuttaa ajatuksiimme mahdollisista tulevaisuuksista. Kysymykset haastavat opiskelijan reagoimaan fiktion luomiin visioihin ja pohtimaan ja laajentamaan omaa käsitystään tulevaisuudesta.

Tehtävässä 2 opiskelija aktivoituu itse pohtimaan tai kuvittelemaan mahdollista tulevaisuutta tai ottamaan siihen kantaa. Vaihtoehdot a ja b tukevat kirjoitustaidon tehtävässä tarvittavaa osaamista. Vaihtoehto c tarjoaa mahdollisen luovaan, eläytyvään kirjoittamiseen ja näyttää fiktion mahdollisuudet tulevaisuuden hahmottamisessa.

Tehtävän 2 tavoitteena on, että elokuvan vauhtiin saama tulevaisuusajattelu jatkuu opiskelijan mielessä pohdinnan, kannanoton tai luovan ajattelun keinoin. Opiskelija kuvittelee aktiivisesti mahdollista tulevaisuutta ja huomaa, että siihen voi omalla ajattelullaan ja omilla teoillaan vaikuttaa.

TEHTÄVÄ 1. Analysoi ja tulkitse, miten tulevaisuusvisio näkyy elokuvan eri osa-alueilla.

Tulevaisuuden miljöö:

a) Mihin ajankohtaan tulevaisuudessa elokuva sijoittuu?
b) Mihin paikkaan elokuva sijoittuu?
c) Mikä muutos tai muutoksia maailmassa on tapahtunut verrattuna nykypäivään?
d) Millaisessa yhteiskunnassa eletään? Eletäänkö kaupungissa, maaseudulla vai jossakin muualla?
e) Millainen on elokuvan sosiaalinen miljöö? Millaisista ihmis- tai muista ryhmistä elokuva kertoo?      f) Kenellä on valta ja miksi?
g) Mitkä yksityiskohdat tai piirteet kertovat tulevaisuuden maailmasta? Mitä ne kertovat? Miten ne ilmentävä tapahtuneita muutoksia?
h) Miten ja millaista kuvaa audiovisuaalinen kerronta – kuva, ääni, teksti (esim. dialogi) – rakentaa tulevaisuudesta?

Päähenkilö tulevaisuuden maailmassa:

a) Miten muuttunut maailma (dystooppinen tai utooppinen) näkyy elokuvan päähenkilön/päähenkilöiden elämässä?
b) Millainen on päähenkilön näkökulma? Mitä asioita tai rooleja hän edustaa? Onko hän mahdollisesti arkkityyppinen hahmo, esimerkiksi sankari tai kapinallinen? Millainen on hänen identiteettinsä, minäkuvansa?
c) Miten päähenkilö suhtautuu tulevaisuuteen? Yrittääkö hän muuttaa sitä? Jos, miksi? Miten päähenkilön suhtautuminen tulevaisuuteen muuttuu elokuvan aikana?
d) Millaisia arvoja ja millaista elämänkatsomusta päähenkilö edustaa?

Juoni, rakenne, ristiriidat:

a) Mitkä asiat elokuvassa ovat mahdollisesti vastakkain?
b) Millainen on elokuvan juoni? Noudattaako se draaman kaarta?
c) Mitä konflikteja kuvattuun tulevaisuuteen mahdollisesti liittyy? Entä mikä on elokuvan ydinkonflikti? Missä vaiheessa se ont: kiristymässä, kärjistymässä vai ratkeamassa?

Tulevaisuusteeman tulkintaa :

a) Millaisia ajatuksia elokuvan luoma tulevaisuusvisio herättää katsojassa?
b) Millaisia tunteita elokuva herättää?
c) Mihin nykypäivän ilmiöön elokuvan kritiikki mahdollisesti kohdistuu? Onko elokuvalla sanoma (viesti, opetus katsojalle)?
d) Mikä on elokuvan teema tai teemat?
e) Pidätkö elokuvan kuvaamaa tulevaisuutta mahdollisena? Jos tulevaisuuskuva on dystooppinen, miten sitä voisi estää toteutumasta?

 

TEHTÄVÄ 2. Pohdi tulevaisuutta, ota kantaa tulevaisuusvisioihin tai luo oma tulevaisuuskuvitelmasi.

a) Tulevaisuuden pohdintaa, kirjoitustehtävä

Kirjoita pohtiva teksti, jossa käsittelet tulevaisuutta jostakin näkökulmasta. Voit esimerkiksi pohtia, millaisessa maailmassa haluaisit elää 30 vuoden kuluttua ja millä keinoilla se olisi mahdollinen saavuttaa. Halutessasi voit käyttää aineistona näkemääsi elokuvaa. Kirjoita yhtenäinen, yleiskielinen teksti (otsikko, aloitus, käsittely, lopetus).

b) Ota kantaa mahdollisuuksiimme vaikuttaa tulevaisuuteen

Kirjoita omaääninen kantaaottava teksti, jossa on tulevaisuutta koskeva teesi (esim. miten voidaan saavuttaa myönteinen tulevaisuus tai välttää kielteinen tulevaisuus). Voit myös ottaa kantaa nykyihmisen näkemykseen tulevaisuudesta tai esimerkiksi fiktion luomiin tulevaisuusvisioihin. Muotoile teesisi napakasti ja selkeästi tekstin otsikoksi. Perustele teesiä tekstissäsi monipuolisin argumentein.

c) Luovan kirjoittamisen tehtävä tulevaisuusteemasta

Jatka näkemääsi elokuvaa luomalla siihen uusi henkilö. Päätä ensin, kuka henkilö on (ikä, sukupuoli, ammatti, luonne, ulkomuoto, kiinnostuksen kohteet jne.) ja mikä on hänen suhteensa elokuvan päähenkilöön. Valitse elokuvan juonesta vähintään yksi “mehukas” kohta ja kirjoita siihen liittyvä dialogi luomasi henkilön ja päähenkilön välille. Kirjoita dialogi draamatekstin muotoon.