Tulevaisuustaajuus: kirjallisuuskeskustelu välineenä analysoida ja tulkita kirjallisuuden keinoja tulevaisuusvisioiden luomisessa
“Monissa dystopioissa käsitellään myös sitä, miten mediaa voidaan käyttää ihmisten orjuuttamiseen.” (Anni Hyypiö)
“llmastofiktiota on kutsuttu myös varoituskirjallisuudeksi. Keskeinen elementti kirjoissa on usein vedenpaisumus.” (Anna Tulusto)
Opettajalle: Materiaalin kysymykset liittyvät tulevaisuusteemaan. Kohdissa A ja B opiskelija valmistautuu keskusteluun ja kohdassa C keskustelee sekä reflektoi opittua yhdessä. Tehtävä harjoittaa kaunokirjallisuuden analyysin ja tulkinnan taitoja, fiktioon eläytymistä, tulevaisuussanaston soveltamista, temaattisen pohdinnan taitoja ja vuorovaikutustaitoja.
Tässä vaiheessa opintojaksoa opiskelijan voi olettaa omaksuneen tulevaisuusajattelun lähtökohtia ja osaavan analysoida itsenäisesti lukemaansa tulevaisuusnäkökulmasta. Koska tehtävä sijoittuu opintojakson loppupuolelle, se toimii myös opittua kokoavana ja syventävänä tehtävänä ennen viimeistä vaihetta eli oman ajattelun haastamista.
Kuten opintojakson elokuvatehtävä myös tämä tehtävä osoittaa fiktion mahdollisuudet ja laajemmin luovan ajattelun merkityksen tulevaisuusajattelussa ja myös toivottavaa tulevaisuutta kohti pyrkimisessä.
A) Tutustu Tulevaisuussanastoon Sitran sivuilla. Sanasto on laaja ja monialainen. Etsi sanastosta sopivia sanoja oman kirjasi kuvaaman tulevaisuuden käsittelyyn. Suunnittele, miten voisit hyödyntää niitä keskustelussa. Pyri soveltamaan vähintään kolmea uutta käsitettä.
B) Valmistaudu keskusteluun kokoamalla vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Hyödynnä nyt kohdan A käsitteitä (ja mahdollista lukupäiväkirjaa). Kirjoita vastaukset ylös. Tarvitset muistiinpanot keskustelun tueksi.
1. Millainen tulevaisuusvisio teoksessa on?
– Mihin aikaan ja paikkaan teos sijoittuu? Millainen on sen kuvaama sosiaalinen miljöö? Lue myös teoksesta ääneen lyhyt katkelma, jossa teoksen miljöö tulee hyvin esille.
– Mikä muutos tai käänne teoksen maailmassa on tapahtunut? Mitkä syyt ovat johtuneet siihen? Millaiseksi käänne on muuttanut maailman ja yhteiskunnan?
– Mikä yhteys teoksessa kuvatulla todellisuudella mahdollisesti on nykyhetkeen? Onko esimerkiksi jokin nykyhetkessäkin läsnä oleva ilmiö tai asia kärjistynyt teoksen kuvaamassa tulevaisuudessa?
2. Millainen on teoksen henkilöiden suhde ympäröivään todellisuuteen?
– Kuka on teoksen päähenkilö? Missä asemassa hän on tai mitä rooleja hänellä elämässään on?
Miten vallitseva todellisuus vaikuttaa päähenkilön elämään? Miten hän suhtautuu todellisuuteen? Alistuuko hän, kapinoiko hän, yrittääkö hän muuttaa todellisuutta tai hyväksyykö hän sen?
– Mitä muita suhtautumistapoja henkilöillä on ympäröivään todellisuuteen. Poimi muutama esimerkki.
Kuvittele itsesi teoksen maailmaan: miten sinä suhtautuisit sen kuvaamaan todellisuuteen? Miksi?
3. Millainen ideologia eli arvomaailma teoksen maailmassa vallitsee?
– Mikä tai mitkä asiat ohjavat ihmisten toimintaa teoksessa? Miksi he tekevät asioita, joita tekevät?
– Kenellä teoksessa on valta ja miksi?
– Miten valta vaikuttaa teoksen päähenkilön elämään?
– Mitkä arvot korostuvat teoksen ihmisten maailmassa?
– Mitkä arvot ovat tärkeitä päähenkilölle? Mistä sen huomaa?
– Vertaa omia arvojasi teoksen päähenkilön arvoihin. Mitä eroja tai yhtäläisyyksiä huomaat?
Jos eläisit teoksen kuvaamassa maailmassa, voisitko elää siellä omien arvojesi mukaista elämää? Miksi voisit tai miksi et voisi?
C) Nyt on vuorossa keskustelu.
1. Aloittakaa lyhyellä teosesittelyllä ja tuokaa esiin teoksen tulevaisuusvisio (positiivinen vai negatiivinen).
2. Edetkää kohdan B kysymysten avulla. Pyrkikää vertailemaan teostenne tulevaisuusvisioita: osoittakaa eroja, yhtäläisyyksiä ja niiden syitä.
3. Miettikää keskustelun lopuksi, mitä olette oppineet tulevaisuusteemasta. Pohtikaa, miten tulevaisuusajattelunne on muuttunut opintojakson aikana.
– Poimikaa lukemastanne kirjasta sen mielestänne kiinnostavin tulevaisuutta koskeva ajatus.
– Miten kirja muutti (vai muuttiko) omaa käsitystänne mahdollisesta tulevaisuudesta?
– Miten oma tulevaisuusajattelunne on mahdollisesti muuttunut opintojakson aikana?
– Millainen on toivottava yhteinen tulevaisuus 30 vuoden päästä? Kootkaa kolme sitä kuvaavaa adjektiivia.
– Mitkä arvot ovat tärkeitä tulevaisuusvisiossanne?
– Millä keinoilla voitte edistää tulevaisuusvisiotanne?
– Pohtikaa vielä, mikä merkitys vuorovaikutustaidoillanne (esimerkiksi keskustelu- ja neuvottelutaidoilla) on tulevaisuuteenne vaikuttamisen kannalta. Valitkaa neljä tulevaisuuteen vaikuttamisen kannalta tärkeintä vuorovaikutukseen liittyvää taitoa ja perustelkaa valintanne.
HUOM.!: Keskustelkaa niin, että
– syvennytte nimenomaan tulevaisuusaihepiiriin lukemissanne teoksissa
– keskitytte vain keskusteluun
– osoitatte kuuntelua verbaalisesti ja nonverbaalisesti
– reagoitte toistenne puheenvuoroihin esimerkiksi kommenteilla tai tarkentavilla kysymyksillä
– annatte kaikille tilaa keskustelussa ja
– toimitte kannustavasti.
“Viisi kuukautta aiemmin Pohjois-Suomi oli saanut tarpeekseen Etelä-Suomesta ja julistautunut itsenäiseksi valtioksi.” (Mikko Pekka Heikkinen: Terveiset Kutturasta, 2012)
“Kukaan ei saa kutsua teurastettavia ihmisiksi, koska silloin ne voisi nähdä yksilöinä, sen sijaan ne ovat tuote, lihaa ja ravintoa. Tosin hän toivoo, ettei hänen tarvitsisi kutsua niitä millään nimellä.” (Agustina Bazterrica: Rotukarja, 2019)
“Muut tytöt olivat selittäneet mulle siitä: ne väitti, että kaikille Hourumantereen asukkaille jaettiin joka vuoden alussa maapallon kantokyvyn mukaan laskettu kiintiömäärä rahaa. “ (Siiri Enoranta: Maailmantyttäret 2022)