
Johdanto
Geronomikoulutusta toteuttaa kuusi ammattikorkeakoulua Suomessa; Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu, Lapin ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Kaikki ammattikorkeakoulut toteuttavat koulutusta yhteisten kompetenssien eli osaamisvaatimusten pohjalta (Suomen Geronomiliitto 2025). Geronomi AMK kompetenssit – Suomen Geronomiliitto on päivitetty ammattikorkeakoulujen yhteistyössä viimeksi vuonna 2024. Korkeakoulut ovat muodostaneet Ikäosaamisverkoston ja verkosto on saanut Opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoituksen hanketta varten, jolla tavoitellaan geronomiopiskelijoiden joustavien siirtymien ja korkeakoulujen opetusyhteistyön lisäämistä (2025 – 2027). Geronomiopiskelijoiden osaamiseen laatua korkeakoulujen valtakunnallisella yhteistyöllä -hanketta (GEROS) koordinoi Karelia-ammattikorkeakoulu.
Yhtenä GEROS-hankkeen tavoitteena on määrittää geronomin ydinosaaminen ydinainesanalyysin avulla. Ydinainesanalyysi on menetelmä, jolla selvitetään koulutuksessa opetettavaa sisältöä ja rakennetta sekä määritetään ne tiedot ja taidot, jotka ovat oppimisen kannalta keskeisiä. Analyysi etenee aineiston luokittelun kautta ydinaineksen (must to know) määrittelyyn ja edelleen täydentävän tiedon (should to know) ja erityistiedon (nice to know) määrittämiseen. Täydentävä ja erityistieto täydentää ydinaineksen tuottamaa osaamista, mutta ei yleensä ole välttämätöntä perusasioiden omaksumisessa. Ydinainesanalyysin kautta varmistetaan, että kaikki koulutuksen suorittaneet hallitsevat ydinaineksen, joka on välttämätöntä tulevan osaamisen saavuttamisen kannalta. (lähde tekoälyä hyödyntäen /Jaakkola, E. & Karjalainen, A. Oulun yliopiston opetussuunnitelmien kehittämistyön ohjeistusta. Ydinainesanalyysi ja kuormittavuuslaskenta. Oulun yliopisto.)
GEROS -hankkeessa toteutettu ydinainesanalyysi
GEROS-hankkeessa Lapin ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen Ammattikorkeakoulu ovat päävastuussa ydinainesanalyysin toteuttamisesta osana hankkeen toista työpakettia (TP2) yhdessä muiden korkeakoulujen kanssa. Ydinainesanalyysia on toteutettu kevään 2025 aikana. Jokaisen ammattikorkeakoulun tehtävänä on ollut tarkastella omaa opetussuunnitelmaa (OPS) ja tunnistaa sieltä keskeisimpiä sisältöjä eli ydinainesosaamista. Tämän jälkeen korkeakoulukohtainen geronomikoulutuksen ydinainesanalyysi yhdistettiin ja luokiteltiin teemoihin. Yhdistelyssä ja teemoittelussa hyödynnettiin tekoälyä ja sen myötä muodostettiin ensimmäinen synteesi. Tämän yhteisen tarkastelun perusteella keskeisiksi aihealueiksi tunnistettiin muun muassa toimintakyvyn arviointi ja tukeminen, palveluohjaus, muistityö, johtaminen ja kehittäminen, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä gerontologinen hoitotyö. Näiden lisäksi nostettiin esiin useita koko koulutusta läpileikkaavia teemoja, kuten eettisyys, gerontologinen asiantuntemus, voimavaralähtöinen ajattelu, ikäystävällisyys, verkostomainen ja monialainen työskentely sekä kestävä kehitys.
Ydinainesanalyysin lisäksi geronomikoulutuksen keskeisiä sisältöjä tarkasteltiin kompetensseittain ja laadittiin kysely valmistuneille geronomeille. Kyselyn avulla kerätään tietoa siitä, miten hyvin nämä tärkeiksi tunnistetut osa-alueet näkyvät käytännön työelämässä ja millaista ikääntymiseen liittyvää osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Kyselyn tulokset analysoidaan ja tuloksien perusteella täydennetään ja kehitetään korkeakoulujen opintosuunnitelmiin perustuvaa ydinainesanalyysia.
Ydinosaamisen saavuttamisen analyysissä tarkastellaan lisäksi pedagogisia keinoja, joilla ydinosaaminen parhaiten saavutetaan. Ydinainesanalyysin tulokset, sekä kyselyistä saadut tulokset raportoidaan ja laaditaan suositus ydinosaamisen saavuttamiseksi. Tavoitteena on lisäksi luoda suunnitelmaa ristiinopiskelun toteuttamisesta geronomiopintojen alkuvaiheessa.
Lopuksi
Ydinainesanalyysi luo pohjaa hankkeen seuraaville toimenpiteille (TP3 ja TP4), joiden tavoitteena on luoda yhteisesti geronomitutkintoon kuuluvia opintoja, sekä määrittää kunkin korkeakoulun profilaatio geronomikoulutuksen toteuttamisessa.
Yhtenäisesti määritetty geronomikoulutuksen ydinaines ja sen pohjalta luodut yhteiset opinnot tarjoavat opiskelijoille joustavampia mahdollisuuksia sujuviin siirtymiin ammattikorkeakoulusta toiseen, sekä opintojen suorittamiseen esimerkiksi tilanteissa, joissa opiskelija syystä tai toisesta ei pysty suorittamaan opintoja omassa ammattikorkeakoulussaan. Tällöin hän voisi suorittaa puuttuvat opinnot toisessa ammattikorkeakoulussa ja valmistua tavoiteaikataulussaan. Yhteiset opinnot tulee tarjolle verkkototeutuksina. Työpaketin odotettuna tuloksena syntyy yhtenäinen näkemys siitä, kuinka geronomin kompetenssit saavutetaan tutkinnoissa opiskeltavan ydinaineksen myötä. Näin ollen pitkällä aikavälillä geronomitutkinnon ydinaines on jatkossa samanlaista eri ammattikorkeakouluissa ja ristiinopiskelu ammattikorkeakoulujen välillä sujuu joustavasti. Yhtenä hankkeen päätavoitteista on myös lisätä geronomitutkinnon tunnettavuutta ja näkyvyyttä sekä vahvistaa työelämäyhteistyötä. Tämän hankkeen myötä on mahdollista myös tunnistaa ja hyödyntää entistä paremmin geronomin osaamista erilaisissa sosiaali- ja terveysalan tehtävissä.
Lähteet
Jaakkola, E. & Karjalainen, A. Oulun yliopiston opetussuunnitelmien kehittämistyön ohjeistusta. Ydinainesanalyysi ja kuormittavuuslaskenta. Oulun yliopisto. http://users.utu.fi/laeflu/peda/workshop.htm
Suomen Geronomiliitto 2025. Geronomi AMK kompetenssit. Viitattu 4.8.2025 https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi-amk/geronomi-amk-kompetenssit/
Kuva: Pixabayn kuvituskuva
Hanketta rahoittaa:

Kirjoittajat
Sari Arolaakso, erityisasiantuntija, Lapin AMK
Tanja Marjanen-Korkala, lehtori, Lapin AMK
Katri Turunen, yamk-yliopettaja, SEAMK
Maria Valli, projektipäällikkö, GEROS-hanke, SEAMK
Sekä muut GEROS-hankkeen toimijat
Kirjoittajat työskentelevät asiantuntijoina GEROS- Geronomiopiskelijoiden osaamiseen laatua korkeakoulujen valtakunnallisella yhteistyöllä-hankkeessa.

Recent Comments