Lähijohtaja digimuutoksen ytimessä – kokemuksia ja konkreettisia työkaluja kehittämiseen

Viimeaikainen tutkimustyö tuo esiin arvokkaita näkökulmia ikääntyneiden palvelujen lähijohtajien roolista toimintakulttuurin muutoksessa. Digitaalinen toimintakulttuuri on vahvistunut sosiaali- ja terveydenhuollossa, erityisesti hyvinvointialueiden käynnistymisen myötä. Tämä muutos näkyy konkreettisesti ikääntyneiden palveluiden arjessa, jossa asiakkaiden tarpeet ja henkilöstön toiveet ohjaavat kehittämistä. (Vainio 2024.) 

Digijohtaminen käytännössä – arviointia ja oivalluksia 

Digijohtaminen ei ole pelkkää teknologian hallintaa – se on ihmisten, prosessien ja muutoksen johtamista digitaalisessa ympäristössä. Johtaminen on keskeisessä asemassa digitaalisten sote-palvelujen kehittämisessä. Digitaalisten palvelujen käyttöönotto muuttaa työprosesseja ja vaatii johdolta koulutusta, tukea, resursseja ja aikaa, jotta henkilöstö pysyy motivoituneena ja muutos sujuu. (Forss 2024, 38.) Jotta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut voivat vastata tulevaisuuden haasteisiin, on johtamisen kehittäminen sekä lähijohtamisen tukeminen keskeistä. (Räsänen, Jaatinen & Mäkelä 2025, 155).

Henkilöstölle ja sote-palveluiden asiakkaille digipalveluiden muutokset merkitsevät tarvetta opetella käyttämään uusia työkaluja. Onkin oleellista miettiä, miten uudet työkalut ja palveluprosessit sovitetaan siten, että ne tukevat ammattilaisten työtä mutta myös palvelukokonaisuuksia. (Tepponen, Ahonen & Turja 2024, 26). Vaikka digitaalisuus nähdään työyhteisöissä osana tulevaisuutta, on tärkeää ymmärtää, missä henkilöstö tällä hetkellä menee digiosaamisen suhteen.

Työväline henkilöstön digiosaamisen arviointiin

GeroDigiLead-hanke on pyrkinyt vastaamaan henkilöstön digiosaamisen arviointitarpeeseen kehittämällä johtamisen tueksi erityisesti ikääntyneiden palveluiden arkeen räätälöity työvälineen. Työväline pohjautuu DigComp-viitekehykseen, joka perustuu elinikäisen oppimisen avaintaitoihin (Joint Research Centre 2025). Työvälinettä, joka on kyselylomake, voi hyödyntää osaamisen kuvaamiseen, asenteiden kartoittamiseen, koulutustarpeiden selvittämiseen ja työntekijöiden kehittämisideoiden kuulemiseen. Työväline auttaa selvittämään, millaisia digitaalisia järjestelmiä, ohjelmistoja ja sovelluksia työssä käytetään, ja millaisia asenteita ja osaamista niihin liittyy. Lisäksi se tuo esiin tarpeet digituelle ja digikoulutukselle.

Työväline julkaistaan GeroDigiLead- hankkeen nettisivuilla syksyn 2025 aikana. Se tarjoaa lähijohtajille uuden mahdollisuuden tukea henkilöstöä ja kehittää digiosaamista suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.

Videoblogisarja tukemassa digitaalista muutosta

Hyvät käytänteet eivät synny hetkessä, vaan onnistuminen vaatii yhteistä ymmärrystä digimuutoksen tavoitteista, selkeitä rooleja ja vastuuta muutoksen toteuttamisessa sekä jatkuvaa oppimista ja reflektiota.  Digimuutoksen johtaminen ei ole vain teknistä taitoa – se on muutosta toimintakulttuurissa ja palveluprosesseissa. (Tepponen, Ahonen & Turja, 2024. 26). Ja kuten hyvä johtaminen yleensä, se alkaa ymmärryksestä, kuuntelusta ja rohkeudesta kokeilla uutta. 

GeroDigiLead-hankeessa tuotettu videoblogisarja tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa kuntoutumista edistävien digitaalisten ratkaisujen käyttöönoton johtamisesta ikääntyneiden palveluiden organisaatioissa. Videoblogisarjan tavoitteena on tarjota konkreettisia suosituksia ja hyviä käytänteitä kaikille ikääntyneiden palveluiden johtajille ja esihenkilöille sekä aiheesta kiinnostuneelle. Sarja tukee lähijohtajien digimuutosjohtamisen osaamista ja vahvistaa valmiuksia hyödyntää digitaalisia ratkaisuja kuntoutumista edistävässä toiminnassa. Lisäksi videoblogit voivat edistää yhteisöllisyyttä ja oppimisilmapiiriä organisaatioissa sekä lisätä työhyvinvointia. 

GeroDigiLead-hankkeen ensimmäisessä videoblogissa Digijohtamisosaamisen arviointi ja hyvät käytänteet tarkastellaan lähijohtajien kokemuksia digimuutosprosessista, heidän osaamistaan sen johtamisessa sekä koettua tuen tarvetta digimuutoksessa.  Lisäksi videolla tutustutaan digiosaamisen arvioimisen työkaluun.  

Videoblogit – tehokas tiedonvälitystapa

Tiedon hakeminen ja löytäminen sekä uusimman tiedon seuraaminen voi olla haastavaa, kun työarki on täynnä palavereita, päätöksentekoa ja jatkuvaa aikataulujen yhteensovittamista. Videoblogit tiivistävät oleellisen tiedon visuaalisesti ja selkeästi. Ne eivät vaadi pitkien raporttien lukemista tai erillisten dokumenttien selaamista – riittää, että katsoo videoblogin, jossa kerrotaan aiheen keskeinen sisältö tiivistetysti. Videon voi katsoa missä ja milloin tahansa: työmatkalla, tauolla tai vaikka ennen kokousta.

Digijohtamisosaamisen arviointi ja hyvät käytänteet videoblogi tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten lähijohtajat kokevat digimuutoksen arjessaan ja millaista tukea he tarvitsevat sen onnistuneeseen johtamiseen. Lisäksi videoblogi esittelee hankkeessa kehitetyn arviointityökalun, jonka avulla voidaan kuvata henkilöstön digitaalisen osaamisen tasoa sekä tunnistaa koulutustarpeita.   Videoblogi voi toimia esimerkiksi erinomaisena starttina niille, jotka haluavat kehittää omaa tai organisaationsa digitaalisen osaamisen tasoa.  

Katso ensimmäinen videoblogi ja ota askel kohti digitaalisesti vahvempaa ikääntyneiden palvelua!  Linkki videoblogiin https://www.youtube.com/watch?v=6N3-q6l1pFc

Mikä GeroDigiLead?

Videoblogisarja on tuotettu vuosina 2024–2025 osana GeroDigiLead-hanketta. GeroDigiLead on Lapin yliopiston koordinoima hanke, joka toteutetaan Lapin yliopiston, Lapin ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston monialaisena ja –ammatillisena yhteistyönä ja sitä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankkeen tavoitteena on tukea vanhustyön lähiesihenkilöiden osaamisen johtamista ja muutosjohtamisen valmiuksia kuntoutumista edistävässä toiminnassa, sekä kehittää lähiesihenkilöiden osaamista työntekijöiden digitaitojen systemaattisessa kehittämisessä sekä yhteisöllisyyden ja oppimisilmapiirin parantamisessa. Tämän myötä tavoitellaan vanhuspalveluiden henkilöstön työhyvinvoinnin paranemista ja henkilöstön parempaa saatavuutta ja pysyvyyttä.

Sini-Tuulia Nissinen, asiantuntija, Lapin ammattikorkeakoulu

Maarit Väärälä, tuntiopettaja, Lapin ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Forss, S. (toim.) 4/2024. Yleisopas digitaalisten palveluiden kehittämiseen. versio 1.1. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041015971. Viitattu 25.8.2025.

Joint Research Centre 2025. Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). Digital Competence Framework for Citizens (DigComp) – European Commission Viitattu 28.8.2025.

Räsänen, R., Jaatinen, K. & Mäkelä, T. 2025. Hyvinvointialueiden säästötoimet kohdistuvat välijohtoon – Kapenivatko ”leveät hartiat” jo liikaa. Gerontologia 39 (2) 2025.

Tepponen, M., Ahonen, O., Turja, T. 2024. Käsikirja. Digitalisaatiota ja sitä koskevien toimintatapojen, osaamisen ja kulttuurin edistäminen. Sosiaali-ja terveysministeriön julkaisuja. 2024:37. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-8657-2. Viitattu 25.8.2025.

Vainio, H. 2024. Sosiaali- ja terveydenhuollon vanhuspalveluiden lähijohtajien kokemuksia digimuutosprosessin johtamisesta. Lapin yliopisto. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061754134. Viitattu 28.8.2025.