Digirohkeus – lähiesihenkilön avain digitalisaation johtamiseen vanhustyössä

Digitalisaatio muuttaa organisaatioiden toimintakulttuuria ja ajattelumallia (Valtioneuvosto 2022). Tarvitaan laajaa ja moninaista näkökulmaa työelämässä tarvittavista digitaidoista, jotta henkilöstön aktiivinen digitoimijuus toteutuu. Digiosaamisen kehittäminen ja siihen liittyvä muutosprosessi vaatii riittävästi aikaa ja esihenkilöltä lisäksi taitoa viedä prosessia eteenpäin. Taitava esihenkilö luo työyhteisöön toimivia oppimisen ja palautteenannon sekä digituen käytäntöjä, millä hän tukee työntekijöittensä digitoimijuutta. (Alasoini, Ala-Laurinaho, Känsälä, Saari & Seppänen 2022.)

Digirohkeus tuo uskallusta ja innostusta kehittämiseen

Digirohkeus voidaan määritellä arkipäivän uskallukseksi ja luottamukseksi ottaa turvallisesti käyttöön uusia tai muuttuneita digitaalisia laitteita ja palveluita sekä kehittyä niiden käytössä (Digi- ja väestötietovirasto 2022). Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että digirohkea lähiesihenkilö uskaltaa kokeilla ja kehittää digitaalisia ratkaisuja yhdessä henkilöstönsä kanssa, vaikka tiedossa olisi, ettei kaikki ole heti selvää tai valmista. Digirohkea esihenkilö ei itse ole tekninen asiantuntija, mutta hän toimii mahdollistajana: hänen asenteensa ja toimintansa ovat sellaista, että työyhteisössä digiasiat otetaan puheeksi, hän rohkaisee kokeilemaan uutta sekä kuuntelee työntekijöidensä kokemuksia digivälineistä ja ottaa ne vakavasti. Esihenkilö tunnistaa digimuutoksen vaikutukset työhön ja auttaa löytämään ratkaisuja. Hän näkee digitalisaation tarpeellisena muutoksena eikä pelkkänä pakkona. Esihenkilö vahvistaa rohkeasti ammattilaisten digitoimijuutta ja luo edellytyksiä mielekkäälle ja asiakaslähtöiselle työlle muuttuvassa toimintaympäristössä.

Jatkuvasti etenevä digitalisaatio muuttaa työn tekemisen tapoja ja työkulttuuria, mikä vaikuttaa suoraan työn mielekkyyteen, sujuvuuteen ja asiakastyön laatuun. Työntekijältä vaaditaan hyvien teknisten digitaitojen lisäksi muita erilaisia valmiuksia muutokseen, jotta hän ja koko työyhteisö pystyy aidosti hyötymään digitalisaatiosta (Alasoini ym. 2022). Lähiesihenkilön tulisi ymmärtää ilmiö laajemmin ja nähdä siihen liittyvä työntekijän digitoimijuus. Digirohkea esihenkilö toimii henkilöstönsä tukijana, mahdollistajana ja suunnannäyttäjänä. Hän auttaa rakentamaan työyhteisöön ilmapiiriä, jossa digitoimijuus vahvistuu eli työntekijä voi käyttää digivälineitä tarkoituksenmukaisesti, osaavasti ja vaikuttavasti. (Koivisto 2023.)

Digijohtaminen vaatii ymmärrystä työn kontekstista

Digijohtaminen edellyttää digitoimijuuden ymmärrystä. Terveydenhuollon digitalisoituva työ haastaa esihenkilöitä tarkastelemaan henkilöstönsä digitoimijuutta – eli ammattilaisen kykyä selviytyä, säädellä ja ohjata digivälineiden käyttöä omassa työssään. Digitoimijuus ei synny pelkästä digiosaamisesta, vaan sen rakentuminen edellyttää myös ammatillisten tavoitteiden ja työn kontekstin syvällistä ymmärrystä. Esihenkilön tehtävänä on tunnistaa, miten digivälineet tukevat tai rajoittavat työn mielekkyyttä ja laatua, ja miten ne vaikuttavat ammattilaisen toimijuuteen. (Koivisto 2023.)  Onkin tärkeää nähdä digitoimijuus osana laajempaa johtamistyötä sekä oivaltaa, että työvälineitä ja työkäytäntöjä voidaan muokata työn tavoitteita tukeviksi digitaalisuutta hyödyntäen kuntoutumista edistävässä toiminnassa ikääntyneiden palveluissa.

Verkkokoulutuksella tukea digijohtamisosaamisen kehittämiseen

GeroDigiLead-hankkeessa toteutettu Vanhustyön digimuutosprosessien johtaminen kuntoutumista edistävässä toiminnassa -verkkokoulutus (3 op) vahvisti osaamista digimuutosprosessien johtamiseen ja toiminnan kehittämiseen sekä rohkaisivat ottamaan käyttöön uudenlaisia toimintamalleja (Arolaakso, Konola, Lotvonen & Kerätär 2025). Verkkokoulutukseen osallistuneen mukaan koulutuksen tärkeää antia oli muun muassa koulutuksesta saatu digirohkeus ja innostus kehittämistyöhön (Mäkelä 2025).

Verkkokoulutuksella tukea digijohtamisosaamisen kehittämiseen -videoblogissa kuullaan GeroDigiLead-hankkeen tuottamasta verkkokoulutuksesta sekä sen pilotoinnista. Lisäksi verkkokoulutukseen osallistunut kertoo kokemuksistaan koulutuksesta.

Katso videoblogisarjan toinen osa. Linkki videoblogiin https://www.youtube.com/watch?v=1B6OS-OZ1u0  

Mikä GeroDigiLead?

Videoblogisarja on tuotettu vuosina 2024–2025 osana GeroDigiLead-hanketta. GeroDigiLead on Lapin yliopiston koordinoima hanke, joka toteutetaan Lapin yliopiston, Lapin ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston monialaisena ja –ammatillisena yhteistyönä ja sitä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus (ESR+) ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Hankkeen tavoitteena on tukea vanhustyön lähiesihenkilöiden osaamisen johtamista ja muutosjohtamisen valmiuksia kuntoutumista edistävässä toiminnassa, sekä kehittää lähiesihenkilöiden osaamista työntekijöiden digitaitojen systemaattisessa kehittämisessä sekä yhteisöllisyyden ja oppimisilmapiirin parantamisessa. Tämän myötä tavoitellaan vanhuspalveluiden henkilöstön työhyvinvoinnin paranemista ja henkilöstön parempaa saatavuutta ja pysyvyyttä.

Sini-Tuulia Nissinen, asiantuntija, Lapin ammattikorkeakoulu

Maarit Väärälä, tuntiopettaja, Lapin ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Alasoini, T., Ala-Laurinaho, A., Känsälä, M., Saari, E. & Seppänen, L. 2022. Työelämän digikuilujen yli: digitalisaatio kaikkien kaveriksi. Työterveyslaitos. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/143939/TTL-978-952-261-997-%206.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arolaakso, S., Konola, B., Lotvonen, S. & Kerätär, E. (2025). Innostusta digitaalisen kuntoutumista edistävän toiminnan johtamiseen vanhustyössä.  Vanhustyön uudelleen muotoilu -blogi.

Digi- ja väestötietovirasto 2022. Digityön kehittämisen ja verkostotyön sanasto. Digituen kehittämisen ja verkostotyön sanasto | Yhteentoimivuusalusta. 

Koivisto, T. 2023. Digitoimijuus terveydenhuollon ammattilaisen työssä. Tampereen yliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3102-3

Mäkelä Piia 2025. Lapin hyvinvointialue. Projektipäällikkö. Haastattelu Verkkokoulutuksella tukea digijohtamisosaamisen kehittämiseen -videoblogissa toukokuussa 2025. https://www.youtube.com/watch?v=1B6OS-OZ1u0

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos 2023. Osallisuuden edistäjän opas. Ohjaus 10/2023. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Verkkojulkaisu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-088-0

Valtioneuvosto 2022. Valtioneuvoston selonteko: Suomen digitaalinen kompassi. Valtioneuvoston julkaisuja 2022:65. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164429/VN_2022_65.pdf?sequence=1&isAllowed=y