Kirjoittaja
Marjo Jussila (TaM), projektipäällikkö
Mirva Smeds toimi digiassarina keväällä 2019 Disturb Scandinavia Oy:llä. Disturb on vuonna 2011 perustettu vaateverkkokauppa. Yritys aloitti pelkästään verkkokauppana, mutta nykyään verkkokaupan varaston yhteydessä toimii myös kivijalkamyymälä Keminmaassa. Kehittämistehtävää ohjasivat yrittäjä Tiina Skinnari sekä markkinointipäällikkö Tuija Parpala.
Mirva Smedsin kehittämistehtävä työskentelyjaksolla oli kaksiosainen. Ensisijaisena kokonaisuutena oli verkkokaupan kehittäminen hakukoneoptimoinnin osalta, mikä tarkoitti olemassa olevan verkkokauppasivuston tarkastelua hakukoneiden näkökulmasta ja toisaalta konkreettisten kehittämistoimien toteuttamista hakukonenäkyvyyden lisäämiseksi. Hakukoneoptimoinnin rinnalla tavoitteena oli ottaa haltuun Youtube-kanava ja lähteä rakentamaan siitä yritykselle uusi markkinointiväline.
Työskentelyjakson päätteeksi hakukoneoptimoinnin osalta päästiin todella pitkälle ihan käytännön tasolla. Verkkokauppaan tehtiin tarvittavia muokkauksia ja uusia sisältöjä ja hakukoneoptimoinnin hyviä tuloksia nähtiin jo valmennuksen aikana. Myös Youtube-kanavan käyttöönotossa päästiin alkuun ja ensimmäiset sisällöt sinne tuotettiin jo kevään aikana.
Työskentelyjakso opetti sekä digiassarille että yrityksen edustajille paljon uutta hakukoneoptimoinnista sekä Youtube-kanavasta kaupallisessa tarkoituksessa. Osaamisen lisäksi yhteistyö digiassarille verkostoja ja edistää myös siten työllistymistä tulevaisuudessa.
Lisää tietoa
Digiassari -valmennuksessa mukana ollut yritys
Disturb Scandinavia Oy:n verkkosivut löytyvät osoitteesta: https://www.disturb.fi/
YouTube -video Digiassari-valmennuksen kehittämistehtävästä
Kehitystehtävä Digiassari-koulutus kevät 2019 , Disturb Scandinavia Oy. YouTube -video. https://youtu.be/Sdey35wY75g