Saavuta Lappi tekoälyn avulla

Älykäs apuri

Tekoälyn käyttö on kasvanut viime vuosina merkittävästi niin yksityishenkilöiden kuin yritysten keskuudessa. Jopa allekirjoittanut, vanha sielu ja kehityksen vankkumaton vastustaja, on hiljakkoin ajautunut lataamaan puhelimeensa tekoälysovelluksen ja tunnustaa sen osoittautuneen melko näppäräksi avuksi arkisten pulmien selvittämisessä.

Read more

Mindtrip AI testissä – kuinka hyvin matkasuunnittelun tekoäly tuntee Suomen Lapin?

Tekoäly ei ole enää vain kaukainen mahdollisuus, vaan se on yleinen ja konkreettinen työkalu, joka muovaa liiketoimintaa monilla aloilla. Se avaa yrityksille ovia uuden sukupolven tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen erityisesti sektoreilla, joilla eurooppalaisilla yrityksillä on jo vahva asema: vihreässä siirtymässä, kiertotaloudessa, koneenvalmistuksessa, maataloudessa, terveydenhuollossa, muodissa ja matkailussa. Tekoälyn ansiosta voidaan muun muassa optimoida logistiikkaa, tehostaa tuotantoa ja laatua, parantaa asiakaspalvelua sekä säästää energiaa. (Euroopan parlamentti 2025, 2–3.)

Read more

Tekoälyllä kohti vahvempaa asiakassuhdetta

Asiakaspalaute ja asiakasuskollisuus ovat keskeisiä markkinoinnin ja myynnin kosketuspisteitä asiakaspolulla. Tekoäly, kuten Google Gemini, voi tarjota merkittävää tukea näissä vaiheissa. Esimerkiksi Gemini pystyy analysoimaan markkinointidataa ja asiakaspalautetta, mikä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen asiakastyytyväisyydestä ja uskollisuuteen vaikuttavista tekijöistä (Onza 2005a). Lisäksi se voi avustaa yksilöllisen viestinnän luomisessa esimerkiksi uskollisuusohjelmiin tai palautteeseen vastaamisessa (Onza 2025b).

Read more

Tekoäly kohtaa matkailualan Rovaniemellä–Copilot kokeilussa

Espanjalainen pariskunta saapumassa Rovaniemelle junalla kesäisenä päivänä.
Espanjalainen lifestyle traveller -pariskunta saapui Rovaniemelle – valmiina kokemaan paikallista kulttuuria ja luonnon elämyksiä (Kuva luotu ChatGPT:llä)

Mikä on tekoälyn rooli matkailualalla? Millainen rooli tekoälyllä voisi olla matkailun asiakaspalvelussa? Voisiko se auttaa matkailijaa löytämään juuri oikeanlaisia elämyksiä ja palveluja oikealla hetkellä?

Read more

Miten tekoäly toimii? Höyryveturista Kalevala-malliin

Uusi ja uljas tekoälyn (AI) aikakausi on jo koittanut, ja vaikka se lupaa mullistuksia, se herättää myös ymmärrettävästi huolta ja jopa pelkoja dystopian mahdollisuudesta. Pajulan Mikon video ”Miten tekoäly toimii” pyrkii hälventämään tätä hype-usvaa ja demystifioimaan tekoälyä kutsumalla meidät kurkistamaan sen ”konepellin alle”. Kuten höyryveturit 1800-luvulla herättivät hämmennystä ja pelkoa tuntemattomuudellaan, tekoälyn toimintaperiaatteiden ymmärtäminen voi muuttaa sen pelottavasta tutuksi ja arkiseksi.

Read more

Tekoäly matkailuyrittäjän apuna – parhaat vinkkini webinaareihin, podcasteihin ja ilmaiskursseihin

Tekoäly puhuttaa yhä enemmän myös matkailualalla – eikä syyttä. Se tarjoaa apuvälineitä arkeen, tehostaa markkinointia ja auttaa asiakaspolun ymmärtämisessä. Mutta miten oppia käyttämään ja ymmärtämään tekoälyä? Tässä blogissa jaan omat suosikkivinkkini ilmaisiin podcasteihin, webinaareihin ja kursseihin, jotka tarjoavat käytännönläheistä tietoa erityisesti matkailuyrittäjille.

Read more

Oivalluksia verkkovierailijoiden käyttäytymisestä Lapin Metsämuseon sivustolla

Lapin ammattikorkeakoulun Collaborative Customer Service and Digital Marketing -kurssin projekti keskittyi asiakaskokemuksen ja digitaalisen markkinoinnin periaatteiden käytännön soveltamiseen. Projektin tavoitteena oli tutkia Lapin Metsämuseon verkkosivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja selvittää, mitkä yhteiset käyttäytymismallit voidaan tunnistaa uusien vierailijoiden keskuudessa.

Read more

Heatmaps-kuumakartat visualisoivat Lapin Metsämuseon verkkoliikenteen

Projektin tausta

Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojaksolla teimme projektityönä Lapin Metsämuseolle data-analyysin museon verkkosivuston kävijäliikenteestä. Tarkastelimme aihetta asiakasymmärryksen sekä digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta.

Read more