eHospitality Matkamessuilla

Lapin AMKin ehospitality-hankkeesta Matkamessuilla olivat mukana Yrjö Koskenniemi, Outi Kähkönen, Petra Paloniemi, Mirva Tapaninen ja Aliisa Wiik.

Oli kiva päästä kertomaan hankkeen tuloksista yhdessä Mervi Varhelahden ja Susanna Jänkälän kanssa suurelle yleisölle Tutkimuksella tietoa –osuudessa Matkatietoseminaarissa ja tietenkin tavata vanhoja ja uusia tuttuja eri ständeillä ja vaihtaa kuulumisia.

Petra Paloniemi

Moneen kertaan messuilla kuulimme, kuinka mukavaa on päästä Matkamessuille paikan päälle, ensimmäistä kertaa 3 vuoteen. Matkustamiseen liittyy olennaisesti majoittuminen, ja mikäpä elämyksellisempää kuin tutustua uuteen mutta nostalgiaa henkivään Scandic Grand Centraliin, joka on saneerattu Valtion Rautateiden entiseen pääkonttoriin.

Virtuaalimatkalla Suomessa

Testasimme virtuaalisen elokuvaelämyksen Flying Cinema Tour of Finland. 3D-elokuvista tuttuun tyyliin istahdimme penkkeihin 3D-lasit päässä, mutta lisäksi kiinnitimme turvavyöt! Näkö- ja kuuloaistin lisäksi pääsimme käyttämään tuntoaistia vesisumussa ja tuulenpuuskissa ja tasapainoaistia penkin kallistellessa. Taisi sataa luntakin!  

Välillä olo oli kuin vuoristoradassa näkymien vaihtuessa vinhasti. Olisi ollut mukava fiilistellä hieman kauemminkin Suomen kauneimmissa luontonähtävyyksissä. Matkailijoille Flying Cinema Tour on varmasti hieno elämys ja koko Suomesta saa aika kattavan näkymän ja luontoelämyksen. Meistäkin osa kävi nyt ensimmäistä kertaa esim. Kevolla tai Repoveden kansallispuistossa. Elämyksen kokonaiskesto oli varmasti sopiva, noin 30 minuuttia.

eHospitality esillä

Petra Paloniemi Lapin AMKista, Mervi Varhelahti Turun AMKista ja Susanna Jänkälä Visitlosta kertoivat eHospitality-hankkeiden tuloksista ja yritysyhteistyöstä Tutkimuksella tulosta -osuudessa Matkamessujen Matkatietoseminaarissa.

Digitalisaation edetessä ja matkailualan toimintaympäristön muutoksessa on tullut yhä ajankohtaisemmaksi selvittää, miten arvoa luodaan matkailun digitaalisissa kohtaamisissa (Neuhofer, Buhalis & Ladkin, 2012; Buhalis & Law, 2008; Fennell, 2020; Pesonen, 2020).

Esityksessä kerrottiin matkailun digitalisaation nykytila-analyysista ja kahdesta hankkeessa tehdystä kokeilusta. Erityisenä intressinä kokeiluissa on ollut selvittää, miten digitaalinen tai digitaalisesti tuettu vieraanvaraisuus näyttäytyy elämyksissä ja miten digitaaliset ratkaisut voivat tukea elämyksiä ja verkkovieraanvaraisuutta.

Turun AMK on yhdessä LAB AMK:n kanssa testannut nettisivujen käytettävyyttä ja käyttäjän tunnereaktioita mittaamalla silmänliikkeitä, ihon sähkönjohtavuutta, ilmeitä ja sykettä biometrisillä ohjelmilla. Lapin AMK on puolestaan hyödyntänyt sensoriteknologiaa asiakkaan vieraillessa kohteessa hyödyntämällä eye tracking -teknologiaa. Esityksestä tuli mielenkiintoisia kommentteja yleisöltä seminaarin padlet-alustalle, ja virtuaalielämyksen mahdollisuudet ja merkitys tulevaisuuden digitaalisena matkailumuotona nousi erityisesti esille kommenteissa. 

Videon eye tracking -kokeilusta on koonnut Yrjö Koskenniemi

Digin käyttö Matkamessuilla

Matkamessut pystyttiin edellisen kerran järjestämään ennen pandemiaa, joten aidot kohtaamiset olivat tervetullutta vaihtelua. EHospitality-hankkeen teeman mukaisesti tarkkailimme myös digin käyttöä osastoilla. 

QR-koodeja hyödynnettiin runsaasti.  

  • Narikan pääsi maksamaan skannaamalla MobilePayhin johtavan QR-koodin. 
  • QR-koodit johtivat yritysten verkkosivuille, kyselyihin, kilpailuihin, esitteisiin ja sähköpostiosoitteisiin. 

Messumasiinojen lomakkeilla pystyi osallistumaan kilpailuihin. 

Kaikenlainen tarjonta, kuten karkit ja kilpailut, toimivat sisäänheittäjinä osastoille. Yllättävän paljon oli vielä tarjolla paperiesitteitä. 

Elämyksellisyys melko vähissä 

Olisimme odottaneet digiä käytettävän enemmän elämysten tuottamiseen messuilla, mutta messut menivät aika lailla samalla kaavalla kuin ennenkin.  

Jollakin esittelijöillä oli käytössä digitaalinen käyntikortti (esim. Visit Rovaniemi). Yhteystiedot tallentuivat automaattisesti, kun käyntikortti skannattiin.  

360-kuvia tai –videoita emme ainakaan hoksanneet lainkaan.  

Virtuaalilasit olivat sentään käytössä ainakin kahdella osastolla.

Muonio tarjosi VR-kokemuksen, jossa pystyi Pallaksen sääntutkimusasemalla havainnoimaan eri vuodenaikoja. VR-kokemuksen on luonut Lapin AMKin FrostBit-laboratorio. Samalla kerrottiin maailman puhtaimmasta ilmasta konkretian kautta. 

Proto-keksintötehdas ikävä kyllä vain kertoi houkuttelevista virtuaalielämyksistään.

Vuoden matkailualue sijaitsee Lapissa!

Onnittelut Inari-Saariselälle vuoden matkailualueen tittelistä! Myös 2. ja 3. sija tulivat Lappiin. Kriteerit olivat selkeät. 

Lähteet

  1. Buhalis, D. & Law, D. (2008). Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years after the Internet – The State of eTourism Research, Progress in Tourism Management, Vol.  29, pp. 609–623. 
  2. Fennell, D. A. (2020). Technology and the sustainable tourist in the new age of disruption. Journal of Sustainable Tourism, 29:5, pp.767–773. 
  3. Neuhofer, B., Buhalis, D., & Ladkin, A. (2012). Conceptualizing technology enhanced destination experiences. Journal of Destination Marketing and Management, 1, pp. 36–46.  
  4. Pesonen, J. (2020). Asiakassuhde-elämyksiä matkailijoille. In H. Konu, J. Pesonen, & H. Reijonen (toim.), Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, pp. 69–98. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *