Me olemme kaikki varmasti joskus törmänneet 360-kuvausta hyödyntäviin videoihin, mutta miten tehdä niistä parempia? Miten voisi tehdä kierroksesta entistä viihdyttävämmän ja kiehtovamman? Näitä kysymyksiä lähdimme pohtimaan hankkeemme kokeilussa, joka pyrki tarinallistamaan tällaisen kierroksen.
Read moreTekoälyllä ainutlaatuisia ilmaiskuvia – Kannattaisikohan kokeilla?
Aina kuvapankista ei löydy ihan oikeanlaista kuvaa, vaan niihin täytyisi tehdä muutoksia. Photoshop-taitoni ovat kuitenkin rajalliset, sillä vaikka kuvaan paljon luontoa, julkaisen otokseni rajausta lukuun ottamatta ”luomuna”.
Olisiko tekoälystä apua verkkosisällön visuaalisuuteen? Verkkosisällössä on pakko olla korkealaatuista visuaalista sisältöä tekstin ohella, jotta se kiinnittää huomion ja houkuttelee tutustumaan sisältöön. Edellisissä postauksissani kerroin kuudesta kokeilustani käyttää tekoälysovelluksia tekstin tuottamisessa ja ChatGPT-vinkkejäni. Nyt kerron kokeiluistani käyttää tekoälysovelluksia kuvien tuottamisessa.
Read moreTutkimusmatka Visit Ylläksen ja Åre Swedenin digitaalisuuteen
Lyhyesti toimeksiannosta
Saimme toimeksiannon Lapin ammattikorkeakoulun eHospitality-hankkeelta, jonka tavoitteena on parantaa Lapin alueen toimijoiden kilpailukykyä digitaalisuuden avulla.
Havainnoimme ja vertailimme kahta eri alueellista matkailuorganisaatiota. Löydöstemme avulla olemme luoneet analyysiä kohteista, ja vertailleet niitä asettamiemme kriteerien pohjalta. Kohteenamme olivat Visit Ylläs sekä Åre Sweden, joiden välillä benchmarkkausta toteutettiin.
Read moreVinkkejä tekoälyavusteiseen sisällöntuotantoon
Mitä voi tapahtua reilussa kuukaudessa?
Kirjoitin joulukuussa ’22 postaukseni “Mitä jokainen voi tehdä tekoälyllä?” innostuttuani kokeilemaan muutamaa löytämääni sovellusta. Sen jälkeen etenkin ChatGPT on hämmästyttänyt, ihastuttanut ja hieman kauhistuttanutkin miljoonia kokeilijoita. Tekoälyn uusia tuulia voi seurata mm. näissä lähteissä:
Tässä postauksessa pohdin lisää, mitä ChatGPT:llä voi tehdä ja mitä kannattaa varoa.
Read moreeHospitality Matkamessuilla
Lapin AMKin ehospitality-hankkeesta Matkamessuilla olivat mukana Yrjö Koskenniemi, Outi Kähkönen, Petra Paloniemi, Mirva Tapaninen ja Aliisa Wiik.
Read moreOli kiva päästä kertomaan hankkeen tuloksista yhdessä Mervi Varhelahden ja Susanna Jänkälän kanssa suurelle yleisölle Tutkimuksella tietoa –osuudessa Matkatietoseminaarissa ja tietenkin tavata vanhoja ja uusia tuttuja eri ständeillä ja vaihtaa kuulumisia.
Petra Paloniemi
Cocreation osana löydettävyyttä ja arvonluontia matkailijalle
Osana Ehospitality-hanketta havainnoimme kahden Visit organisaation, Visit Sea Lapland ja Visit Turku Archipelagon tavoitettavuutta ja arvon luontia empatian kautta, kolmella eri internetalustalla, verkkosivut, Instagram ja Facebook.
Read moreToteutuuko digitaalinen vieraanvaraisuus? Case Visit Salla ja Visit Svalbard
Projektimme tarkoituksena oli selvittää, miten digitaalinen vieraanvaraisuus toteutuu Visit Sallan ja Visit Svalbardin digitaalisissa kanavissa luontomatkailijan näkökulmasta. Projektin aikana ryhmämme otti selvää, miten empatia näyttäytyy ja miten asiakkaalle luodaan lisäarvoa digitaalisissa kohtaamisissa.
Read moreKohti empaattisempaa digikokemusta
Projektiryhmämme on työskennellyt osana restonomiopintoja Lapin ammattikorkeakoulun hankkeen parissa; eHospitality – empatiaa ja arvonluontia digitaalisissa palvelukohtaamisissa. Toimeksiannon tavoitteena on parantaa Lapin matkailualan toimijoiden kilpailukykyä sekä vauhdittaa digitaalisuutta. Kyseessä on rinnakkaishanke LAB ja Turun ammattikorkeakoulujen kanssa. (Wiik 2022.)
Tehtävänantona meillä oli havainnoida ja vertailla Discover Muoniota sekä norjalaista Visit Lyngenfjordia. Tarkastelimme sisältöjä matkailuorganisaatioiden kotisivuja, YouTube-kanavia sekä Instagram-tilejä vertailemalla. Tutkimusmenetelmiämme olivat havannointi, benchmarking sekä mystery shopping.
Read moreDigiherkkuja ja muutosvoimaa museoista
Koronapandemian aiheuttamat kävijärajoitukset vauhdittivat digiratkaisujen kehittämistä museoissa. Artikkelissa havainnollistetaan museoesimerkeillä digitaalisuutta nykymuseoissa. Lisäksi pohditaan digitaalisen viihteen muutosvoimaa kuvaavan mallin avulla museoiden potentiaalia paremman yhteiskunnan suunnannäyttäjinä.
Read moreLevin ja Islannin asiakaskokemus digitaalisissa kohtaamispisteissä
Havainnointimme kertoo, ovatko pohjoisten matkakohteiden digitaaliset kohtaamispisteet kunnossa!
Tämä blogipostaus on kirjoitettu osana Lapin ammattikorkeakoulun opintojaksoa ”Collaborative Customer Experience and Digital Marketing”. Opintojaksolla työskentelimme neljän hengen projektiryhmässä ja tehtävänämme oli tarkkailla, kerätä, arvioida sekä analysoida Visit Levin sekä Visit Icelandin digitaalista asiakaskokemusta sekä vieraanvaraisuutta.
Read more