Parhaat vinkit hankeblogin toimittamiseen

eHospitality-hankkeemme ovat päättyneet ja jatkoa odotellessa on aika kerätä puolentoista vuoden aikana hoksatut vinkit hankeblogin toimittamiseen.

Ansaitse julkaisupisteitä hankkeen omalla blogilla

Ammattikorkeakoulujen henkilöstö saa julkaisuista pisteitä, jotka vaikuttavat perusrahoitukseen (Finlex).

Tämä ehospitality-hankkeiden yhteinen blogi on tuottanut julkaisupisteitä, koska sillä on oma toimituskunta. Mukana on 3 ulkopuolista asiantuntijaa sekä minä toimituskunnan organisoijana ja blogin toimittajana. Asiantuntijat löydettiin hanketiimin verkostoista.

Lisäksi julkaisupisteiden saaminen edellyttää, että

  • julkaisu on julkisesti saatavilla 
  • julkaisua ei ole aikaisemmin julkaistu tiedonkeruussa raportoitavassa muodossa
  • tekijä on palvelusuhteessa ammattikorkeakouluun
  • julkaisu perustuu tekijän ammattikorkeakoulussa tekemään tutkimus- tai asiantuntijatyöhön (Lapin AMK).

ehospitality-hankkeiden aikana julkaisupisteitä on ansaittu niin artikkeleilla (katso kategoria ”Toimituskunnan arvioima”) kuin podcasteilla ja videoilla.

Blogissa on julkaistu myös yleisempiä postauksia ja opiskelijoiden tuotoksia, jotka eivät tuota julkaisupisteitä.

Anna selkeät ohjeet ja säästä aikaasi

Kahden hanketiimin jäsenillä oli odotetustikin eritasoista osaamista verkkokirjoittamisesta; ennemmin heillä oli kokemusta tiedeartikkelien kirjoittamisesta. Olen vastannut postauksien julkaisemisesta tällä WordPress-alustalla ja työtä helpottivat huomattavasti työstämäni bloggausohjeet ja blogipohja (tiedostoista on poistettu hankkeisiin liittyvät yksityiskohdat).

Alussa hallitsin WordPressin ja hakukoneoptimoinnin perusteet ja matkan varrella olen oppinut paljon lisää osin yrityksen ja erehdyksen kautta. Hankkeissamme on tehty digitaalisuuteen liittyviä kokeiluja ja sellaiseksi tämä blogikin on huomaamattamme muodostunut.

eHospitality-blogin toimitusprosessi

Onnistumisia ja parannettavaa

Toimituskunta toimii usein siten, että kirjoittajalle annetaan palautetta kirjallisesti. Me sen sijaan kokoonnuimme Teamsissä keskustelemaan julkaistavista tuotoksista ja jossain vaiheessa hoksasimme ottaa myös kirjoittajat mukaan. Keskustelut olivat erittäin antoisia: niin toimituskunnan kuin kirjoittajienkin osaaminen, ajattelu ja verkostot laajenivat.

Yhteispalavereissa loimme aluksi postausaikataulun, mutta se unohtui pian. Postauksia tehtiin, kun ehdittiin, ja hankkeiden loppuessa niitä alkoi suorastaan tulvia! Opiskelijapostausten ansiosta päivityksiä on voitu tehdä melko säännöllisesti.

Lapin AMKin restonomiopiskelijat tutustuvat blogikirjoittamiseen markkinoinnin opinnoissaan, joten saimme heiltä blogiin hyvätasoisia postauksia (katso kategoria ”Opiskelijat bloggaavat”). Opiskelijat pitivät erilaisesta tavasta raportoida projektinsa tuloksia.

Julkaisujen näkyvyyttä edistimme jaoilla esim. henkilökohtaisilla LinkedIn-tileillä ja Facebook-sivulla. Hakukoneoptimointia tehtiin kevyesti käyttämällä julkaisuissa avainsanoja ja metakuvausta sekä lisäämällä kuvituksiin ALT-teksti (katso bloggausohjeet). Sitä olisi voinut parantaa panostamalla lisää esim. WordPressiin lisäosana ladatun YoastSEO-työkalun käyttöön. Lisäksi WordPressin analytiikkatyökaluja olisi voinut seurata säännöllisesti. Kuvissa näet blogin dataa 8.4.2022-22.8.2023.

Eri ammattikorkeakoulujen edustajien yhteisiä julkaisuja olisi voinut tuottaa lisää. Muun muassa podcastien tekeminen yhdessä oli hieno kokemus! Ylipäätään kahden hankkeen ja kolmen ammattikorkeakoulun yhteistyö on ollut innostavaa ja antoisaa, ja ovathan synergiaedutkin huomattavat. Blogi on erinomainen media levittää tietoa hankkeen tuloksista pysyvästi!

Kirjoittaja: Outi Kähkönen, Lapin ammattikorkeakoulu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *