Mikä QR-koodi?
QR on lyhenne englannin kielen sanoista quick response, eli vapaasti suomennettuna ”nopea vaste”.
Vaikka QR-koodit näyttävät yksinkertaisilta, ne pystyvät tallentamaan paljon tietoa. Huolimatta koodin sisältämästä tietomäärästä käyttäjä pystyy käyttämään tietoja välittömästi luettuaan koodin lukuohjelmalla. Sen vuoksi koodia kutsutaan pikavastauskoodiksi.
QR-koodit ovat käteviä pieniä työkaluja, joilla voi lisätä helposti avattavan linkin. QR-koodit ovat ”kaksiulotteisia viivakoodeja”, neliön muotoisia. Nimensä mukaisesti QR-koodi toimii nopeana linkkinä sisältöön, esimerkiksi verkkosivuun, joka voi sisältää tietoa tuotteesta tai muusta kohteesta.
Niiden avaamiseen on olemassa satoja sovelluksia, mutta yleensä nykyajan puhelimissa sellaista ei tarvitse asentaa lainkaan. Jokaisessa puhelimessa on esiasennettuna Googlen oma hakusovellus. Se tunnistaa myös QR-koodit.
QR-koodilla voimme tarjota matkailijalle enemmän yksilöityä tietoa. Esimerkkitapauksessamme matkailija osallistuu porosafarille ja pääsee ajoporo Jokerin kyytiin. Hän haluaa tietää Jokerista mahdollisimman paljon. Jokerilla on päitsissä QR- koodi, jonka skannaamalla avautuu ajoporo Jokerin tarina. Matkailija voi lukea tarinan. Hän ottaa kuvan Jokerista, jossa näkyy QR-koodi. Ja saa Jokerin tarinan mukaansa ja avattua myöhemminkin, jolloin se säilyy matkamuistoissa.
QR-koodia voidaan käyttää matkailussa sekä henkilökunnan, että asiakkaan näkökulmasta.
Ohjeet
Avaa QR-lukijasovellus tai kamera älypuhelimessasi.
Osoita sillä QR-koodia. Sinun pitäisi voida osoittaa kamerasi mistä tahansa kulmasta ja silti vastaanottaa tarvittavat tiedot.
Tiedot näytetään välittömästi näytössä. Esim. jos QR-koodi sisältää yhteystietoja, ne latautuvat välittömästi puhelimeesi.
Vinkkejä QR-koodin käyttöön matkailussa
Lipun myynti ja tarkistus
Asiakkaille voidaan tarjota lipunmyynti QR-koodin takaa, jolloin asiakas voi skannata koodin lipunmyynnin sivustolle, jolloin ei tarvitse jonottaa lipunmyyntiluukulla.
Henkilökunta voi tarkistaa lipun QR-koodin avulla, jolloin lippujen tarkistaminen on nopeampaa. Asiakas tulee portille maksetun lipun kanssa, josta henkilökunta skannaa lipun QR-koodin. Lippu voi olla sekä paperisena, että mobiililippuna.
Henkilökunnalle
QR-koodit ovat käytännöllisiä esimerkiksi ohjeissa. Koneen tai laitteen kyljestä voi löytyä QR-koodi, josta työtekijä näkee ohjeet ja ovat aina tarvittaessa saavutettavissa. Ongelmatilanteissa ei tarvitse lähteä etsimään ohjeita tai yrittää muistella mistä ohjeet löytyy. Säästetään aikaa.
Asiakkaille
QR-koodin skannaamalla asiakas voi antaa yritykselle palautetta tai vastata kyselyihin. Matkailuyritys voi QR-koodeilla merkitä porot, joista löytyy kyseisen poron tarina tai työvälineitä, joissa kerrotaan työvälineiden käytöstä.
Matkailu, porot ja QR-koodi
Eläimet ovat tänä päivänä tärkeä matkailun vetovoimatekijä. Niillä on matkailussa monia erilaisia rooleja, kuten esimerkiksi toimia viihdyttäjänä eläinnäytöksissä ja aktiviteettien tuottajana safareilla. Lisäksi eläimet ovat monien matkakohteiden symboleita. Matkailija yhdistää mielessään poron Lappiin. Poro on matkailussa toiseksi eniten käytetty eläin, vain rekikoiria on enemmän. Porojen hyvinvointi matkailussa näkyy matkailijalle paikan päällä siistinä ympäristönä, asiakaskohtaamisena ja toiminnan läpinäkyvyytenä.
Matkailijat haluavat saada lisätietoa eläinten hyvinvoinnista paikallisten matkailuyritysten henkilökunnalta ja yritysten eri markkinointikanavista. Matkailijat pääsevät kosketuksiin eläinten kanssa, jolloin pelko eläimiä kohtaan vähenee. Asiakkaiden käsityksiä ja asenteita voi ohjata myös tarkoituksellisesti tiettyyn suuntaan.
Eläimet ja palvelun laatu
Yrittäjien ja oppaiden asenne ja ammatillisuus näkyy onnistuneessa yrityksessä. Yrityksen henkilökunnalla on suuri vastuu eläinten hyvinvoinnista ja asiakaspalvelun asiantuntemuksesta. Matkailijalle ei välttämättä välity, että poro on puoli villieläin. Luonnossa liikkuvaa poroa ei voi mennä silittämään.
Matkailijalle poron kohtaamiseen liittyy kokemuksen merkitys ja sen yhteydessä tapahtuva oppiminen eläimistä ja niiden elintavoista, joka voi muuttaa matkailijoiden asenteita ja käyttäytymistä eläimiä kohtaan positiivisemmaksi.
Luitko ajoporo Jokerin elämästä? Testaa vielä, miten hyvin hallitset porosanaston.
Kirjoittajat:
Anri Ronkainen, Jenna Kaikkonen, Roosa Husu, Veera Ylikarjula
Lapin AMK:n eHospitality-hanke oli restonomiopintojen 2. vuoden Collaborative Customer Experience and Digital Marketing -opintojakson oppimisprojektin toimeksiantaja.