AImama-hanke järjesti Kuinka vähennän ankeita töitä -työpajan Rovaniemellä 30.9. Lapin AMKin Showroomissa. Paikalle saapui matkailuyritysten, markkinointiorganisaatioiden ja koulutusorganisaatioiden edustajia verkostoitumaan ja oppimaan uutta tekoälystä.

Työpajapäivä polkaistiin käyntiin reippain askelin AImama-humpalla, joka oli sanoitettu ChatGPT:llä iteroiden. ChatGPT:lle annettin materiaaliksi hanke-esittely ja hankkeen asiantuntijoiden esittely. Sen jälkeen pyydettiin ChatGPT:ltä 5 erilaista humppapromptia, joita kokeiltiin Sunossa.
Sunon paras tuotos ladattiin hankkeen Soundcloudiin. Saanemme esitellä – AImama-humppa:
Nykytila-analyysi: Tekoälyn käyttö lappilaisissa matkailuyrityksissä ja organisaatioissa
Hankkeen asiantuntijat ja lehtorit Petra ja Päivi esittelivät AImama-hankkeessa tehdyn laadullisen nykytila-analyysin keskeisimmät tulokset. Selvityksen kolme aineistoa on kerätty 04/2024–01/2025 kyselyillä, havainnoiden ja haastatellen lappilaisten matkailuyritysten toimijoita. Tavoitteena oli selvittää matkailuyritysten tekoälyn hyödyntämistä myynnissä ja markkinoinnissa. Tulokset kuvaavat miten pk-yritykset jo käyttävät tekoälyä, millaisia esteitä ja huolia liittyy sen käyttöön – ja missä nähdään suurimmat mahdollisuudet. Tässä muutama nosto tuloksista:
- Tekoäly arjessa jo nyt
Lapin matkailuyritykset hyödyntävät tekoälyä sisällöntuotannossa, käännöksissä, ideoinnissa ja chatbot-ratkaisuissa.
- Vastuullisuus tärkeää
Jokainen prompti kuluttaa energiaa – hyvät kysymykset ja selkeä käyttö vähentävät turhaa kuormitusta.
- Eettinen käyttö vaatii läpinäkyvyyttä
Tekoälyllä tuotetut kuvat ja sisällöt on hyvä merkitä, jotta asiakas ei tule harhaanjohdetuksi.
- Autenttisuus ratkaisee
Oikea, aito luonto ja paikallisuus on edelleen matkailun valtti – tekoäly voi tukea, mutta ei korvata aitoutta.
- Ihmisen ja koneen yhteistyö
”Kovat asiat koneelle, pehmeät ihmisille” – tekoäly hoitaa rutiinit, ihminen tuo empatian ja asiakaskokemuksen.
- Tietoturva on kriittinen
Pk-yritysten suurin huoli on liiallinen luottaminen tekoälyyn. Samalla se voi auttaa hyödyntämään dataa ja reagoimaan nopeasti trendeihin.

Rohkeutta ja viisautta tekoälyn käyttöön
Seuraavaksi hankkeen asiantuntija ja tekoälyvelhoksikin kuvattu Mikko Pajula kertoi vinkkejä kuinka saada rohkeutta ja viisautta tekoälyn käyttöön. Mikon esityksen keskeisimmät teesit olivat ”5 oppia tekoälyn käyttöön matkailuyrittäjälle”:
- Kokeilemalla oppii – tekoälypalvelut kehittyvät vauhdilla, mutta ei haittaa jos missaat yhden aallon. Hyppää mukaan seuraavassa!
- Löydä oma tapasi käyttää – testaa eri käyttötapoja ja ota tekoäly osaksi arkea.
- Ole avoin ja vastuullinen – kerro asiakkaalle jos käytät tekoälyä, huolehdi tietoturvasta ja noudata samoja eettisiä periaatteita kuin ennenkin.
- Muista että vastuu on sinulla – tekoäly auttaa, mutta lopullinen sisältö ja sen oikeellisuus on aina käyttäjän vastuulla.
- Katse tulevaisuuteen – tulossa on reaaliaikaista faktantarkistusta, multimodaalisia malleja ja matkailuun räätälöityjä tekoälysovelluksia.
Mikon esityksen ydinviesti oli: Rohkeus kokeilla ja viisaus käyttää tekoälyä vastuullisesti vievät matkailuyrityksen tekoälyn hyödyntämisessä eteenpäin.
Esitysten jälkeen käärimme hihat ja jakauduimme Learning Café -työpajoihin oppimaan käytännössä, miten ankeita töitä voisi vähentää ja ehkäpä myös lisätä työhön kepeyttä, esimerkiksi tiimihengen nostattamiseen. Päivi ja Petra ohjeistivat työpajan ja hankkeen asiantuntijat johdattelivat keskustelua työpajoissa.

1. Hauskaa promptausta
Päivin ohjeistuksella harjoittelimme promptausta. Kokeneetkin promptaajat löysivät uusia näkökulmia ja naurun aihetta! Tästä esimerkkinä Outin Geminillä sienielämyksestä tekemä editoimaton tuotekortti Z-sukupolven kielellä: Tired of the scroll? Tuu metsään. Tuotekortti on pelkällä luonnollisella kielellä generoitu eli ilman koodiosaamista. (Tuotekortin linkit eivät toimi.)
2. Chatbase-kokemuksia
Mikko ja Mirva esittelivät osallistujille chatbotin käyttöä. Osallistujat olivat kaikki jo käyttäneet chatbotteja, joten keskustelu oli vilkasta kun kokemuksia jaettiin. Esimerkiksi mainittiin, että aluksi chatbotin koulutus vie paljon aikaa.
Visit Finlandilla on oiva seminaari Tekoäly – Älykkäät, monikieliset virtuaaliavustajat ja chatbotit myynnissä ja asiakaspalvelussa, joka tutustuttaa chattibotteihin Chatbase-esimerkin kautta.
3. Moniaististen markkinointimateriaalien luonti tekoälyn avulla
Työpaja tarjosi inspiraatioita ja viihdykettä osallistujille. Outi kertoi mielenkiintoisin esimerkein kuulijoille, millaisia kuvia, videoita ja musiikkikappaleita voi tehdä tekoälyn avulla. Pääsimme näkemään ja kokemaan visuaaliset tuotokset ja oppimaan, miten ne on tehty. Pohdimme myös, onko tällaisista materiaaleista hyötyä matkailumarkkinoinnissa, joka korostaa kokemuksen autenttisuutta.
Myöhemmin postaamme tarkemmin näistä kokeiluista, mutta tässä esimakua. Saammeko esitellä: AImamat räppäävät porojen kanssa. Videopätkät on tehty ChatGPT:n Soralla ja yhdistetty ClipChampillä.
Työpaja oli kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut. Osallistujat olivat kaikki kokeneita ja valveutuneita tekoälyn käyttäjiä, ja keskustelut olivat hedelmällisiä.
Tässä muutama poiminta päivän palautteista:
- Sain rohkeutta kokeilla uutta.
- Sain verkostoja.
- Kiinnostaisi nähdä, miten matkailutoimijat ovat käyttäneet tekoälyä markkinoinnissaan.
Seuraa hankkeen tiedostusta, ettet jää paitsi tulevista työpajoista!